מה זו תיבה רובוטית? איך היא עובדת? ואיך לשמור עליה?

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

מה זה תיבה רובוטית
תיבת הילוכים רובוטית

 

מה זה בעצם גיר רובוטי, מצמד כפול (“דו מצמדי”), איך הוא עובד, ואיך לשמור עליו תקין לאורך זמן – לגזור ולשמור

 

מאת: ניר נפטצ’י

 

המאמר מחולק לכמה נושאים אליהם אתייחס:

1. מה משמעות המונח “גיר רובוטי”?
2. באילו מצבים גיר רובוטי בעל מצמד כפול (“דו מצמדי”) לא בדיוק פועל חלק?
3. שחיקה… של מה ולמה?
4. הסבר עובדת תיבה בעלת מצמד כפול (“רובוטי דו מצמדי”)
5. יתרונות וחסרונות (לא הכל, אבל הרוב ובגדול)
6. מדריך – כמה פעולות פשוטות לשמירה על המצמד בתיבת ההילוכים הרובוטית מכל סוג שהוא.

 

גיר רובוטי

 

“גיר רובוטי” בעברית משמעותו תיבת הילוכים אשר בנויה בצורה של תיבה ידנית, בה יש בורר הילוך (שבגיר ידני זו הידית) ומצמד (קלאצ’) הנשלטים על ידי מחשב. ב”רובוטי” אנחנו מקבלים רכב שעל פניו נראה אוטומט, אין לנו דוושת מצמד ואנחנו לא בוררים בין ההילוכים. המחשב מפעיל מנועים חשמליים שאחד בורר את ההילוך והשני משלב ומנתק את המצמד. מחליפים את רגל שמאל שלנו עם הקלאצ’ ואת יד ימין עם הידית.

ברובוטי דו/כפול מצמד, ממש כפי שזה נשמע, אותה תיבה ידנית מקבלת עוד קלאצ’ עם עוד מפעיל חשמלי ועוד בורר עם מפעיל חשמלי משלו. בעצם הכל מוכפל. אנחנו מקבלים נסיעה חלקה* עם העברת הילוכים מיידית.
עד כאן הגדרה של רובוטי משלל סוגיו. כתבתי את המילה “חלקה” עם כוכבית מאחר ובתחילת הנסיעה אין חיבור פיזי בין המנוע שעובד ומסתובב, לבין הגיר שאינו מסתובב. תחילת הנסיעה בעלת השהייה ומאמץ לדייק אותה ולעמוד בעומסים בדיוק כמו בגיר ידני, שאם לא נעמוד בעומס הנכון בתחילת נסיעה – המנוע ייכבה.

כפי שנאמר, בכל סוג של “גיר רובוטי” תחילת הנסיעה וזחילה אפילו עד 20 קמ”ש באדישות יתרה ובתכיפות גבוהה מהווים את השחיקה המשמעותית ביותר (שגם גורמת להתחממות), ויש לבצע אותה נכון על מנת לשמור על הקלאצ’ משחיקת יתר שתגרום לבסוף להריסתו מוקדם. זה בדיוק כמו שיש דרך לנהוג בגיר ידני כדי לשמור על הקלאצ’, רק שכאן אנחנו מתקשרים עם המחשב ולא מתפעלים פיזית את המכונה כמו בידני.

כאשר אנחנו מרימים את הרגל מדוושת הבלם (או במילים אחרות – כדי להתחיל נסיעה) בורר מס’ 1 מחבר אל ההילוך הראשון, ומצמד מס’ 1 “מתחבר אל המנוע” וברגעים אלו הרבה עומס מופעל על המצמד בגלל שהוא המחבר בין סיבוב המנוע (מהירות של 1,000 סיבובים בדקה בערך) להילוך הראשון, שבמהירות 0 כאשר הרכב בעמידה.

בתיבת הילוכים מסוג מצמד כפול (DCT – Dual clutch transmission), שכל יצרן נותן לה את השם הייחודי שלו במטרה לבדל באופי הפעולה שלהם ובייצור. כי זה מוצר בפני עצמו) בזמן שהבורר הראשון נמצא על הילוך ראשון ומצמד אחד משולב ומחבר בין סיבוב המנוע להילוך הראשון, בורר מס’ 2 (הכפיל) מחובר להילוך שני, וקלאצ’ מספר 2 (הכפיל של קלאצ’ מספר 1) מחובר אליהם. ברגע שיחליט המחשב לעבור להילוך שני, מצמד מספר 1 יוצא, ומצמד מספר 2 נכנס באופן מיידי. בזמן החופשי של מצמד מספר 1, הוא והבורר מתחברים להילוך הבא (3) ומחכים לפקודת המחשב וכן הלאה וכן הלאה.

היתרון האדיר של מצמד כפול (“רובוטי דו מצמדי”) הוא איבוד אנרגיה מינימלי שתורם לביצועים, ואו צריכת דלק טובה (בנהיגה מתאימה). תופתעו אבל עוד יתרון הוא פשטות הנדסית ביחס לתיבה אוטומטית פלנטרית (שאף פעם לא תהיה יעילה כמו תיבה “רובוטית” מכל סוג). התיבה הזו זורחת מחוץ לעיר אבל תמיד תרגיש עסוקה יותר במהירויות נמוכות (פקקים/עיר), שם גם השחיקה שלה עולה והיעילות פוחתת.

 

איך לשמור על תיבה בעלת מצמד, רובוטית, בעלת מצמד אחד או כפול?

 

בעמידה במקום יש ללחוץ בבירור על דוושת הבלם (או להשתמש בפונקציית auto hold אם יש כזו וזה נוח לכם) ולא בהססנות או בליטוף. זה יגרום למחשב לחשוב שאתם רוצים להתחיל נסיעה והוא יתחיל לחבר את המצמד למנוע והמצמד יישחק.

לא מתקדמים סתם, אם הרמזור אדום, מה יעזור לכם להתקדם חצי מטר? תישארו במקום. כשרוצים להתחיל נסיעה, יש לעבור מדוושת הבלם לליטוף עדין על הגז לשנייה הראשונה ואז “תתפרעו”. פשוט תנו לשחיקה הראשונה לעבור בדרך הכי מהירה, חלקה ופחות מעמיסה על המצמד.

בפקק, עדיף לרוב להיות במצב ידני ולא בספורט. עדיף לא לזחול מתחת ל-8 קמש כי שם המצמד עדיין מגשר על פערים בין סיבוב המנוע שהוא מהיר יותר ביחס להילוך הראשון. 15 קמש לרוב זה כבר בסדר להילוך שני. מתחת ל-12 כדאי לחזור לראשון. בתנועה זורמת שנעצרת מידי פעם עדיף לתכנן יותר נכון את הנסיעה כדי לצמצם את העצירות ולשמור מרחק. וכן גם מצב אוטומטי יתפקד טוב בתנאים הללו.

בעמידה ממושכת, כאשר אנחנו עצרנו בצד לחכות למישהו למשל ולא לחוצים מהתנועה, כדאי לעבור לניוטרל ולא להישאר ב-D.

 

כתבות צרכנות וטיפים חשובים

 

מה ההבדל בין הייבריד פלאג אין הייבריד או מיילד הייבריד

מדריך: איך לשמור על תקינות רכב שחונה זמן רב ללא-שימוש

למה לא כדאי לזרוק דוחות חניה שמוצמדים לשמשת הרכב?

מה צריך לעשות כשמתרחשת תאונה? מתאונות “פח” ועד תאונות קטלניות

מה זה קוטש לעזאזל? רכב חשמלי מושגים שצריכים לדעת!

אמינות וחשיבות מערכות בטיחות מתקדמות ברכב ואיך לשמור עליהן תקינות

 

follow and like
fb-share-icon0

תגובה אחת ל “מה זו תיבה רובוטית? איך היא עובדת? ואיך לשמור עליה?”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

sixteen − seven =