מיתוג ופסיכולוגיה: קופרה פורמנטור 1.5 החדשה במבחן
יצאנו לבדוק את קופרה פורמנטור החדשה 2024 בגרסת 1.5 ל’, הגרסה הלא ספורטיבית של החטיבה הספורטיבית, אחרי שעברה מתיחת פנים
צילום: עמית וקנין
מיתוג: פעם, כשפחות דאגנו מזיהום האוויר וצרכנו שאריות דינוזאורים כמו שתינוקות זוללים במבה, החיים היו פשוטים. רצה פלוני לקנות לעצמו סיאט – היה מגיע לסוכנות צ’מפיון מוטורס הקרובה לביתו, נכנס לאולם של סיאט ומחליט. אם הפלוני לא חובב נהיגה היה רוכש את הסיאט שלו בגרסת “סטייל”. אם הפלוני רצה רכב עם יומרות ספורטיביות היה בוחר בגרסת ה-FR, שכללה שינויי עיצוב ולעיתים מנוע יותר חזק. אם הפלוני היה חובב מהירות ובעל פרוטה – היה שם את כספו על גרסת הביצועים, הלא היא הקופרה. כלומר, הייתה גרסה סטנדרטית לאנשים שפויים, גרסת ביניים וגרסת קצה למשוגעים.
גרסת ה-FR היא בעצם ראשי תיבות של Formula Racing ו-Cupra היא הלחמה של המילים Cup Racing. כלומר, מרוצים, מרוצים ועוד מרוצים. ואז…
שיווק
העולם השתנה ומשתנה, חובבי הנהיגה יגידו שמשתנה לרעה וכך, וואג, הקונצרן ששולט בסיאט החליט ליצור מותג חדש, “קופרה” ולשווק תחתיו את גרסאות הספורט של סיאט. סמלי ברונזה, עיצובים במרקם קרבון וצבעי מט עשו את שלהם והמותג החדש נתפס היטב. המותג התחיל עם קו דגמים דומה לסיאט (לאון ואטקה) רק בגרסאות ביצועים חזקות, אליו הצטרפה הפורמנטור, תכלס זה קרוסאובר שבפועל הוא סיאט לאון מוגבהת עם עוד גימורים ופלסטיקה מגניבה.
בקונצרן ראו כי טוב והלכו צעד קדימה. דגמי הביצועים, בעלי מנוע ה-2 ליטר כונו מעכשיו VZ, שמשמעותו Veloz, מהיר בספרדית. אליהם התווספו בלאון ובפורמנטור מנועי 1.5 זהים לחלוטין ל… סיאט. בלאגן מבחינת הלקוח, אבל גאונות שיווקית מבחינת היצרן. עבור כמעט אותו רכב רק עם סמל קופרה, גינונים ומראה ספורטיבי, ובמחיר גבוה יותר.
המוצר
אחרי ההקדמה הנדרשת, הגיע הזמן להציג את רכב המבחן – קיבלנו את הקופרה פורמנטור בגרסת מנוע 1.5 ל’, שעברה מתיחת פנים באפריל 2024. מתיחת הפנים הביאה לשינוי עיצובי משמעותי אל מול הגרסה של סיאט. בינתיים לפחות גם יצרה בידול גדול יותר בין המותגים. אז יש לנו קופרה פורמנטור בצבע ירוק-אפור-מט מרשים במיוחד, לתהות על קנקנה.
העיצוב נהדר. פשוט נהדר. אפשר לסיים את הסעיף כבר כאן אבל ענת תכעס עליי. שינויי העיצוב במתיחת הפנים היו לא רבים והתרכזו בעיקר בפרונט. יחידות התאורה, הגריל והפגוש יוצרים מראה אגרסיבי ופחות קונבנציונלי בהשוואה לדגם טרם מתיחת הפנים. מאחור, השינוי נראה בהתחלה משמעותי, אבל בהשוואה לגרסה טרום המתיחה מבינים שבעצם הלוגו האחורי הפך לנורה ונבלע בפס הלד האחורי. מספר אנשים שראו את רכב המבחן טענו שהעיצוב מזכיר להם יצור חייזרי כלשהו.
לאורך כל ימי המבחן היה ברור שהרכב ימשוך מבטים. אני לא יודע לסווג זאת לחיוב, שלילה או סקרנות. צבע המרכב של רכב המבחן מאד מיוחד, צבע שהוא שילוב של ירוק ואפור מט (בתוספת של 14,000 שקלים), לא משאיר אף אחד אדיש.
כוח ונהיגה
מנוע ה-1.5 TSI קיבל שינוי קטן. מעכשיו גרסאות הכניסה של הקופרה מקבלות מנוע eTSI. עדיין מנוע בנפח 1.5 ליטר שמפיק 150 כ”ס ומומנט של 25 קג”מ, שמשודך לתיבת ההילוכים הרובוטית והמוכרת של הקונצרן בעלת 7 ההילוכים. רק שהפעם יש מנוע עזר קטן. ה-e מסמלת שמדובר בגרסה מיקרו היברידית, Mild Hybrid או “היברידי מתון”.
החלק הכי קשה בקופרה פורמנטור 1.5 הוא לשנות מצב תודעתי. זאת לא ה-“Cupra” שאנחנו, חובבי הנהיגה מכירים. זה נקרא קופרה, נראה קופרה, יש נגיעות קרבון ומושבי באקט, אבל הגרסה הזו לא מיועדת להשחיז פיתולים בהרי ירושלים או למדוד זמנים במסלולים. זאת קופרה בשביל הלייף סטייל שהמותג בנה ומעניק. לכן, את הרכב אני בוחן מ-2 כיוונים שונים. כל עוד בראש קיים ההקשר בין המותג “Cupra” לספורט, הייתי עלול להתאכזב. 150 סוסים צריכים להזין משקל לא קל של כמעט 1500 ק”ג. אמנם יחידת הכוח חזקה, זריזה ונמרצת, אבל אין לה את הבאז הספורטיבי של “מירוצי גביע – Cup Racing”.
הפורמנטור 1.5 לא מיועדת לנהיגה ספורטיבית, אבל כן מקבלים רכב שמתנהג טוב, מאפשר לנהוג בפיתולים בקצב מהיר שמספק לא מעט פידבק ממה שקורה מחוץ לתא הנוסעים בין הרכב והכביש. ככל שהמבחן מתקדם, אני מצליח להשתחרר מהקישור שעשיתי בין המותג לביצועים ספורטיביים, ומתחיל להתרגל לרעיון שזאת בעצם סיאט מאוד יפה, מגניבה ומאובזרת, ומתחיל להנות. אם מתייחסים לקופרה פורמנטור 1.5 כרכב משפחתי מבינים שיחידת הכוח הולמת אותה. בחיי היומיום, בפקקי גוש דן וכל שאר הארץ, לנסיעות בסופ”ש לביקורים משפחתיים לא באמת צריך 300 סוסים במנוע. *צריכת דלק לאורך המבחן הייתה סבירה ועמדה על 1:13 ק”מ.
קופרה פורמנטור כמכלול מרגישה קצת גדולה על יחידת ההנעה שלה. השלדה, מתלים וההתנהגות הנגזרת מכך יכולים להתמודד ואף רוצים יותר כוח. הייתי שמח לראות גרסת הנעה ביניים בין המנוע הבסיסי ל-VZ בעל ה-333 כ”ס. הטענה העיקרית שלי היא כלפי יחידת ההנעה ואופן שילוב המנוע החשמלי בבלימה. הדילוג הזה לא מבוצע בצורה חלקה והמעבר ממנוע הבנזין למנוע החשמלי מלווה בקפיצת כוח קטנה, שמונעת את הבלימה החלקה לקראת עצירה.
הנסיעה עצמה בפורמנטור נעה בין קשיחה אך נוחה, לקשיחה וקופצנית. במצב נהיגה “נוחות” COMFORT, שיכוך המהמורות וריסון המרכב מצוין, קשיח במידה הנכונה ולא מעביר יותר מידי הפרעות מהכביש. כשמקשיחים את המתלים, ובוחרים במצבי נהיגה ספורטיביים, נוחות הנסיעה כצפוי נפגעת, כאשר במצב הקשיחות המקסימלי הנסיעה קופצנית.
אבזור ונוחות
יש המון תוספות אבל יש גם כמה חוסרים. מבחינת אבזור, הדבר שהכי מושך את העין הוא מסך המולטימדיה כמובן. מתיחת הפנים של הפורמנטור כללה כניסת מסך מולטימדיה שגדל ל-13 אינץ’. המסך מעולה, התגובה שלו למגע טובה, המעבר חלק בין התפריטים ולא נתקלתי בפערים בתרגום או בהתאמה לשפה העברית. מנגד, כנהוג בקונצרן פולקסווגן המסך מרכז יותר מידי פונקציות בתוכו (כמו השליטה הלא נוחה במערכת המיזוג).
לפורמנטור כבר בגרסת הבסיס יש אפשרות לבחור בין מצבי נהיגה שכוללים שליטה בתגובת המנוע, בתאורה וכו’, אבל באופן מפתיע גם בנהיגה עם מתלים אדפטיביים, אבזור פחות נפוץ בקטגורית המחיר שלו. רכב המבחן כולל את חבילת האבזור “Unico” (תוספת של 13,000 שקלים), שכוללת גם חלון גג פנורמי נפתח וזוג מושבי באקט נהדרים מקדימה, שכוללים חימום וכיוון מושב חשמלי.
הרבה מאיתנו שמים לב היום למערכות השמע ברכב. לי כחובב סאונד היה חסר מעט עומק בצליל, כשהאזנתי למוזיקה שלי. את הפער הזה, אפשר לפתור בעזרת חבילת “Ritmo” בתוספת של כ-10,000 שקלים – החבילה כוללת גג פנורמי וגם מערכת סאונד של Sennheiser שבאופן מפתיע מחליפה את המערכת של ביטס ששווקה בקופרה עד עכשיו. סביבת המחייה בתוך הפורמנטור נעימה מאוד. הכל מרגיש מתוכנן ואינטואיטיבי ומורכב בהתאם. קל למצוא את תנוחת הנהיגה הנכונה וגם מאחור היה מספיק מרווח לנוסעים.
עוד קצת פסיכולוגיה ומסכמים
הקודקודים בסיאט, פולקסווגן ובקונצרן כולו הבינו משהו פשוט – לרוב הלקוחות שלהם אין זמן או רצון לנהוג במסלול וגם לא תמיד כסף לגרסאות הספורט היקרות. מספיק להיראות ספורטיבי ואגרסיבי – Fake it until you make it. הלקוחות רוצים בעיקר את האווירה והמראה ולשם הם לקחו את המותג “קופרה”.
קופרה פורמנטור בגרסה 1.5 ל’ (החזקה פחות) נמצאת במקום מעניין מבחינת התחרות. במי הפורמנטור מתחרה? מבחינת מחיר, גודל, שימושיות ואווירה ולא הצלחתי למצוא מתחרה מתאימה. קודם כל, היא מתומחרת, נכון לכתיבת המבחן ב-194900 שקלים, סכום לא קטן, ועדיין במחיר הזה אין רכב משפחתי שמאפשר חוויה קרובה לספורטיבית.
קופרה פורמנטור מתאימה לאנשים שמחפשים משהו אחר. נהגים שלא מתאים להם בנקודת הזמן הזו רכב ספורטיבי ומשתעממים ממכוניות משפחתיות או עוד קרוסאובר סטנדרטי. אנשים שמחפשים את העיצוב המוחצן והנוכחות בכביש.