סיטרואן ברלינגו חשמלי (50 קוט”ש, 136 כ”ס) – מבחן דרכים
המהפכה החשמלית אינה פוסחת על שום סגמנט בעולם הרכב, וגם המסחריות הקטנות זוכות אט אט לנסיעה שקטה ונטולת מזהמים. סיטרואן ברלינגו החשמלי (e-Berlingo) הוא סנונית ראשונה מהסגמנט שנחת בארץ. מה דעתנו עליו? הכל במבחן שלפניכם
סיטרואן ברלינגו זכה להצלחה רבה בישראל כבר משנת 1996, עת הוצג הדור הראשון שלו. הדור השני הוצג בשנת 2008, והשלישי, שהוא הדור הנוכחי, הוצג בשנת 2018, כאשר גרסה חשמלית לחלוטין הוצגה בתחילת שנת 2021. כחלק ממהלך להוריד את פליטת המזהמים הממוצעת באיחוד האירופי, קונצרן סטלנטיס, המחזיק בסיטרואן, החליט להפסיק לשווק את גרסאות הברלינגו בעלות מנועי הבעירה הפנימית באירופה. לכל מתנגדי המהפכה החשמלית נספר שבארץ עדיין משווקת גרסת הדיזל של הברלינגו, והגרסה החשמלית הצטרפה באיחור קל להיצע ואינה משווקת במקומה.
העיצוב החיצוני המוכר של הברלינגו זכה למספר עדכונים על מנת לבדל את הדגם החשמלי וביניהם: שבכה קדמית שונה, חישוקים בעיצוב שונה, צבעי מרכב חדשים וצבע כחול במסגרת פנסי הערפל.
במרכז הדשבורד מותקן מסך מגע הבולט כלפי מעלה בגודל “8 שמציג ממשק מולטימדיה עם תמיכה בעברית. לוח המחוונים אנלוגי וכולל זוג מחוונים גדולים: מהירות וצריכת אנרגיה, שביניהם מותקן מסך המציג נתוני נסיעה. השמשה הקדמית רחוקה יחסית מהנהג, מה שמייצר דשבורד עמוק ומראה מרכזית רחוקה המספקת שדה ראיה קטן יחסית. הברלינגו מציע שלל תאים לטובת שימושיות גבוהה: מדף מסמכים מעל סוככי השמש, תא מסמכים סגור על גבי הדשבורד, תא פתוח על גבי הדשבורד, זוג מחזיקי כוסות/בקבוקים, תאי אחסון בדלתות, מדף מול הנוסע שליד הנהג, מדף מתחת לבורר ההילוכים, מדף מתחת לפתחי המיזוג, מדף בין המושבים ועוד ועוד. חסרה לנו מצלמה לנסיעה לאחור, אם כי בברלינגו מותקנים חיישני חניה הכוללים תצוגה אינפורמטיבית על גבי מסך המגע.
מושבי הברלינגו נוחים יחסית. הם אינם מציעים תמיכה לגב התחתון, אך כן כוללים משענות יד נפרדות לנהג ולנוסע שלצידו. הקונסולה הבולטת, עליה מותקן בורר ההילוכים, עלול להפריע לברך ימין של נהגים גבוהים במיוחד. מערכת בקרת האקלים כוללת פקדים נפרדים ונוחה לשימוש.
הנוסעים מאחור יוכלו להכנס לשלושת המושבים האחוריים הנפרדים באמצעות שתי דלתות צד. חשוב לציין כי דלתות אלו עלולות להיות מסורבלות לתפעול עבור ילדים. מרווח הרגליים והראש מצוינים וגב המושבים הקדמיים מציע מגש וכיס אחסון. חלונות הצד נפתחים ותאורה אישית מוצעת לכל נוסע. פרט למחסור בשקעי טעינה, הברלינגו מציעה סביבה נעימה ומאובזרת לנוסעים מאחור.
דלתות תא המטען נפתחות בזווית 90 מעלות עם אפשרות לפתיחה מלאה (180 מעלות). תא המטען גדול במיוחד ומסוגל להכיל 597 ליטר. קיפול המושב האחורי יגדיל את נפח תא המטען באופן משמעותי ל-2,126 ליטר. תא המטען כולל מדף שניתן להעמיס עליו ציוד, ארבעה ווי עיגון ורשת ברזל השומרת על הנוסעים במושב האחורי מפני פגיעה שעלולה להגרם מהציוד שבתא המטען.
התנעת הברלינגו, שנעשית משום מה באמצעות סיבוב מפתח, מדגישה את השקט החשמלי אליו התרגלנו מהרכבים המשפחתיים. המנוע, שמפיק 136 כוחות סוס חזק דיו, אך שם המשחק פה הוא המיידיות שאותם הסוסים מתייצבים לרשות הנהג. הנסיעה בתוך העיר קלה והברלינגו מאיץ ובולם באופן מצוין. למהירות של 100 קמ”ש תוכלו להגיע תוך 11.5 שניות בדרך למהירות מרבית של 135 קמ”ש. כן, קראתם נכון. הברלינגו החשמלי מיועד בעיקר לנסיעות בתוך העיר, ויעיד על כך טווח הנסיעה החשמלי המוצהר של 269 קילומטרים בלבד אותו מספקת סוללת ה-50 קוט”ש המותקנת בו. טווח ריאלי יחסית שניתן להגיע אליו בנהיגה חכמה שתכלול שימוש בבלימה הרגרנטיבית כל עוד לא תעמיסו את הברלינגו במטען כבד במיוחד. נוחות הנסיעה טובה ובאופן כללי לא מדובר ב”הקרבה” גדולה מידי עבור מי שיבחר להשתמש בברלינגו גם כרכב המשפחתי שלו בסופי השבוע. במידה והתרוקנה הסוללה, טעינה מהירה תספק 80 אחוז מהטווח תוך 30 דקות בלבד.
לסיכום:
הברלינגו החשמלי מגיע אלינו בשיאם של מחירי הסולר המספקים רוח גבית לשיווקו. השימושיות והנוחות הגבוהים מאפשרים להשתמש בברלינגו גם כרכב משפחתי בסופי השבוע. חסרונו העיקרי הוא טווח הנסיעה המצומצם המצריך תכנון נכון מראש ואופי עבודה המאפשר זאת.
סיטרואן E-BERLINGO (מחיר: 178,990 ש”ח)
צאו מהקופסא: 5 מכוניות מסחריות מפנקות שיתאימו גם למשפחה
רכב מסחרי חשמלי: גרסאות חשמליות מלאות לסיטרואן ברלינגו וסיטרואן ג’מפי