פוינטר: 40% מניסיונות גניבת רכב הם של רכבי פנאי ושטח
פוינטר POINTER מסכמת את תשעת החודשים הראשונים של 2021
בגניבות רכב: שימוש במשבשי סלולר עולה ל-78% מהגניבות, ג’יפונים ורכבי פנאי שטח “מועדפים” לגניבות. כמו כן, נמשכת העלייה בגניבות כלים דו גלגליים
40% מניסיונות הגניבה הם של רכבי פנאי ושטח SUV:
ג’יפונים ורכבי שטח שהופכים ליותר ויותר פופולאריים על הכביש, הנם מבוקשים במיוחד על ידי גנבי הרכב ומהווים כ- 40% מסך הגניבות. סך ניסיונות הגניבה של רכבים דו גלגליים מצביע על מגמת עלייה.
משבשים את חיינו:
ב-78% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי, דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות. גידול של 11% ביחס לשנת 2020. משבש סלולרי הוא מכשיר קטן ולא חוקי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS ברדיוס מסביבו. המכשיר אינו מונע את איתור הרכב או את קבלת ההתראות ממנו, אך משבש ומעכב אותן ובכך מקנה לגנבים דקות יקרות הנדרשות להם כדי להשלים את הגניבה.
לפוינטר רשת תקשורת RF, ייעודית ונפרדת אשר מאפשרת למשדרים בעת זיהוי שיבוש סלולרי לעבור לתדר אחר, אשר אינו מושפע מהמשבש ומאפשר את איכון ואיתור הרכב. המשדרים ההיברידיים של פוינטר (שעובדים גם בתדר סלולרי וגם בתדר רדיו) מזהים באופן אוטומטי את השימוש במשבש סלולרי בקרבת הרכב, עוברים לשדר בתדר חלופי ומוציאים התראה מיידית למוקד המבצעי על ניסיון השיבוש.
שיטות הגניבה הפופולאריות לתשעת החודשים הראשונים של שנת 2021
שיבוש סלולרי – 78% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות הבאות:
שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח “גולם” בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 44% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו.
תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 36% מסך הגניבות- מהווה גידול של 28% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ו- 50% גידול בשנתיים.
כדי להתמודד עם תופעה זו, פיתחה פוינטר טכנולוגיה שכאשר המשדר ברכב מזהה את השימוש במשבש סלולרי ושולח על כך התראה למוקד המבצעי.
גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 10% מסך הגניבות שנרשמו השנה- גידול של 66%.
גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 8% מסך הגניבות שבוצעו השנה. בשונה משנת 2020 (שנת הקורונה) חלה ירידה דרמטית בשיטה זו של כ- 57%. (ב- 2020 נראה שיותר ויותר בעלי רכבים פנו לשיתוף פעולה עם גנבי רכב וביימו את גניבת הרכב שלהם. בכך קיוו להונות את חברת הביטוח ע”י הפעלת הפוליסה מצד אחד ובמקביל להנות מהתמורה לרכב שקבלו מהגנב מצד שני).
שוד וגניבת רכב מונע: היוו 2% מסך הגניבות השנה.
גניבות לפי מחוזות כלל ארצי:
אזור השרון עם עליה קלה 37% (בהשוואה ל- 35% בתקופה המקבילה אשתקד)
אזור המרכז עם 24% ( בהשוואה ל- 24% בתקופה המקבילה אשתקד)
אזור דרום עם 17% (בהשוואה ל- 16% בתקופה המקבילה אשתקד)
אזור השפלה עם 10% (בהשוואה ל- 12% בתקופה המקבילה אשתקד)
אזור ירושלים עם 8% (בהשוואה ל- 8% בתקופה המקבילה אשתקד)
אזור צפון עם 4% (בהשוואה ל- 5% בתקופה המקבילה אשתקד)
זמנים ודפוסי גניבה בולטים:
שעות הגניבה הפופולאריות ביותר הן בשעות הלילה בין 22:00-05:00 לפנות בוקר.
באזור תל אביב שעות הערב הן השעות המובילות.
סטטיסטיקת גניבות לפי סוג רכב:
- ג’יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים 40% – (בהשוואה ל- 35% בשנה שעברה, גידול של 15%.)
- רכבים פרטיים מהווים 21% (ירידה של 12.5% בהשוואה ל- 24% בשנה שעברה)
- רכבים מסחריים מהווים 14% מסך גניבות הרכב (ירידה קלה בהשוואה ל-15% בשנה שעברה)
- משאיות מהוות 11% מסך גניבות הרכב (ירידה קלה מ- 12% בתקופה המקבילה).
- כלי צמ”ה מהווים 2% מסך גניבות הרכב (ללא שינוי מהתקופה המקבילה 2%)
- דו גלגלי – מהווים 11% מסך הגניבות (עליה קלה בהשוואה לתקופה המקבילה 10%)
- רכבים וכלים נוספים מהווים 1% מסך גניבות הרכב (ביחס ל- 2% בתקופה המקבילה).