אפריליה SR GT 125 קטנוע עם נגיעות קרוסאובר – סקירה
הוותיקים שבינינו יזַכׁרו, למשמע צמד המילים “אפריליה SR”, בקטנוע 50 סמ”ק, דו פעימתי, קטן הממדים, ספורטיבי וזריז, ובעיקר רועש בצורה מוגזמת, ומשופר באופן מוגזם. אבל היה בו גם משהו מיוחד, שבידל אותו מהשאר. הייתה לו כריזמה וחוצפה. רבים מסוגו נצפו במסלולי המרוצים המאולתרים של שנות ה-90 המאוחרות.
קצת רקע
משנת 2004 נמצאת אפריליה, היצרנית האיטלקית, בבעלות חברת פיאג’ו. פיאג’ו היא יצרן הקטנועים והאופנועים הרביעי בגודל בעולם, שבבעלותו מותגים נוספים, כמו: ג’ילרה, ווספה, מוטו-גוצי ודרבי. אפריליה הוא המותג הספורטיבי של הקונצרן והוא מזוהה בעיקר עם אופנועי ספורט עתירי טכנולוגיה. לאחרונה, אפריליה אף בחרה להיכנס לנישת אופנועי האדוונצ’ר, עם הטוארג 660 המוצלח.
אפריליה מגדירה את ה-SR-GT125 כקטנוע אדוונצ’ר עירוני (“קרוס-אובר”) והיא מעוניינת לספק לנו חווית רכיבה שונה, בעזרת אלמנטים שונים מעולם האדוונצ’ר, כמו תנוחת רכיבה של אופנוע בעזרת כידון גבוה רחב וערום מפלסטיקה, שלדת עריסה כפולה (ייחודי בקטגוריה), צמיגים דו שימושיים איכותיים ביותר של מישלין, מהלכי מתלים ארוכים יותר, בולמים קשיחים יותר ומתכווננים, מרווח גחון גבוה ( 175 מ”מ). כל אלו, מאפשרים רכיבה בטוחה ונשלטת על אספלט משובש, ואף על דרכי עפר, בדגש על שבילי עפר.
נגעת נסעת
כבר במבט ראשון מרגישים את ה-DNA של משפחת אפריליה. זה בא לידי ביטוי בעיצוב האיטלקי ספורטיבי, עם נגיעות מעולם השטח. מחד, הממדים קומפקטיים, מאידך, הקימורים מרשימים, כמעט כמו באופנוע גדול. התאורה הכפולה בחזית, יחד עם פלסטיק דמוי הקרבון פייבר מזכירים את דגמי הספורט של החברה, אפילו לוחית הרישוי ממוקמת מאחורי הגלגל האחורי, על מנת לשמור על מראה זנב קרבי. ידיות המורכב מוטמעות בתוך זנב הקטנוע ויחד, כל המרכיבים מקנים למראה הכללי אופי ויופי ייחודים רק לו.
הקטנוע מצויד בדור מנועי ה-i-Get החדש מבית פיאג’ו. זהו מנוע מתקדם, מהחזקים בקטגוריות הנפח שלו. המנוע בעל תקן יורו 5 וכולל מערכת Stop & Go לחסכון בצריכת הדלק, אשר ניתנת גם לביטול מהכידון. מערכת ה-start-stop מגיבה תוך השהייה קלה, דבר המצריך הסתגלות של הרוכב.
תא האחסון מתחת למושב בנפח של 25 ליטר. מתחת לכיסא יש מספיק מקום לקניות וקסדה רגילה, אך קסדה מלאה עם אלמנטים אווירודינמיים לא תיכנס. משקף הרוח הכהה מלפנים מרשים, ואפילו אפקטיבי מספיק במהירויות בינוניות. המהירות הגבוהה ביותר שנמדדה במבחן הייתה 112 קמ”ש, בה משקף הרוח כבר אינו רלוונטי. לוח השעונים מסוג LCD מונוכרומטי (לא צבעוני), כאופציה בתוספת תשלום. המסך מגיע עם קישוריות לסלולר וחיבור למערכת המולטימדיה MIA של אפריליה. המערכת מוסיפה קישוריות בלוטות’ לסלולרי, ומאפשרת הצגה ושליטה על שיחות, הודעות והזרמת מדיה.
בעוד דגם ה-200 סמ”ק (האח הגדול והכמעט זהה) צוייד במערכת ABS מלאה, בדגם הנבחן ה-125, בחרו שלא לצייד אותו במערכת בטיחות זו, אלא במערכת בלימה משולבת CBS (מערכת המסייעת למנוע מהקטנוע להתהפך, ומניעת מצבים בהם רק הבלם הקדמי מופעל). הבלמים איכותיים וחדים, אך יחד עם זאת, הבלם האחורי והתפעול שלו הרגישו לי נוקשים מדיי והייתה חסרה לי תחושת רגש ורכות בתנועה שלו.
מיכל הדלק נמצא בין הרגליים ומכיל 9 ליטרים, המאפשרים טווח רכיבה תיאורטי של כ-350 ק”מ בין תדלוקים. צריכת הדלק המוצהרת כאן היא של 40 ק”מ לליטר. בפועל, הצריכה משתנה בהתאם לאופי הרכיבה ומשקל הרוכב. נתון צריכת הדלק בפועל מרשים בהחלט, 35 ק”מ לליטר, כפי שנמדד במבחן.
איך זה מרגיש
ברכיבת המבחן גיליתי קטנוע מהנה לרכיבה, שאפילו מרגיש קצת כמו אופנוע נייקד קטן. הכידון רחב וחשוף כמו של אופנוע (אפשר להתקין עליו מעמד לפלאפון). המתלים מכוילים על מצב קשיח יותר וסופגים נהדר מהמורות וכביש משובש. בשבילי עפר פתוחים הקטנוע מרגיש פחות נהדר, בעיקר בגלל האופי הזריז שלו, דבר שמקשה על צבירת מהירות גבוהה בשטח. אם זאת, הקטנוע יעבור מכשולים רבים ומגוונים בשטח בניגוד למתחריו העירוניים. הקטנוע מגיע עם צמיגי מישלין דו-שימושים נהדרים, שמפתיעים לטובה בכביש, וגם יכולת העבירות שלהם טובה בשטח. משטחי הדריכה ומרווח התנועה לרגליים, יחד עם הכיסא הנוח, הרגישו לי מרווחים מספיק בכדי לא להתנועע ולחפש נקודה נוחה כל הזמן. מגמת הקטנועים מסוג “אדוונצר”, בעלי מרווח גחון גבוה ומידות צמיגים בחתך גבוה שוב מאתגרות את הגובה שלי (1.7 מטר), והודות לכיסא מעט צר אני מגיע לרצפה על קצות האצבעות.
מתחרים
אפריליה SR-GT שונה מכל הקיים היצע שוק ה-125 סמ”ק (רוכבים בעלי רישיון a2). ההבדלים בינו למתחרים מקנים לו יתרון: זהו הקטנוע היחיד מזן “אדוונצ’ר” עם הנפח הזה. המתחרים שלו, או קטנים ממנו פיזית, כמו הימאהה NMAX וההונדה PCX, או גדולים ממנו משמעותית, כמו המקסי-סקטור: הונדה froza וימאהה x-max. כך, שאפריליה מתיישב בנישה משלו בקטגוריית הנפח שלו. גם ההתנהגות הדינמית המצוינת שהוא הוכיח במבחן, מבדילה אותו משאר המתחרים, ה-SR-GT קל יחסית למתחרים שלו, 144 ק”ג (כולל נוזלים). כשההונדה 125forza שוקל 159 ק”ג ועולה 27,599 ₪. ימאהה xmax125 שוקל 175 ק”ג ועולה 29,000 ₪.
לימאהה NMAX מנוע חלש יותר, אך יש לו ABS ,Traction control וקישור מובנה לסלולרי, משקלו 131 ק”ג ומחירו 19,985 ₪. מבין כל הקטנועים שהוזכרו פה, לאפריליה SR-GT תג מחיר נמוך יחסית, 21,950 ₪ והוא היחיד שמספק חוויה נוספת, מעבר להיותו קטנוע פרקטי ליום יום. הוא בעל מראה קרבי וספורטיבי ביותר, מנוע חזק שיכול לתת פתרון לכביש בין עירוני, ויש לו אפילו יכולת שטח שימושית.
הקטנועים הבאים מזן “אדוונצ’ר” כבר יקרים משמעותית יותר, ולבעלי רישיון A1 ו-A.
כריזמה
אני יכול להבין למה לקטנוע הזה יש עדיין קהל מעריצים קבוע. מורשת ה-SR50 עודנה מפמפמת בו. יש ל-SR-GT ערך מוסף ברור משאר המתחרים שלו שמתבטא ברעננות, כריזמה וחוצפה צעירה שאין לאחרים.
מפרט טכני אפריליה SR GT 125:
מנוע
סוג : חד צילינדר, 4 פעימות + מערכת start& stop
נפח : 125 סמ”ק
הספק: 14.7כ”ס ב 8750סל”ד
מומנט : 12קג”מ ב 6500סל”ד
הזרקת דלק
קירור : מים
הצתה :אלקטרונית
התנעה :חשמלית
הנעה : אוטומטית
מידות וממדים
אורך : 1920 מ”מ
גובה מושב : 799 מ”מ
רוחב : 765 מ”מ
בסיס גלגלים : 1350 מ”מ
מרווח גחון : 175 מ”מ
מיכל דלק : 9 ליטר
משקל : 144 ק”ג בלבד (כולל נוזלים)
צמיגים / בלמים
קדמי : 110/80 14″
אחורי : 130/70 13″
בלם קדמי : דיסק 260 מ”מ
בלם אחורי : דיסק 220 מ”מ
בולם קדמי : SHOWA טלסקופי בקוטר 33 מ”מ עם מהלך של 122 מ”מ.
בולם אחורי : 2 בולמים מתכווננים עם מהלך גלגל של 102 מ”מ.
אחריות שנתיים או 24,000 ק”מ.
מחיר דגם אפריליה SR GT 125 הוא 21,950 ש”ח (כולל אגרות רישוי).
מחיר דגם אפריליה SR GT 200 הוא 24,950 ש”ח (כולל אגרת רישוי).