דאצ’יה דאסטר החדש (דור 2) מבחן דרכים
דאצ’יה דאסטר דור 2 במבחן דרכים – כמו הדור הראשון ויותר
צילום: עידן פרסר
כתבה סטנדרטית מתחילה בהקדמה כלשהי, הסברים על הרכב וסיכום. הפעם, אני יכול לחסוך עבור הממהרים את כל גוף הכתבה ולכתוב בפשטות, כל מה שהיה ועשה הדור הראשון של הדאסטר קיים גם כאן, בדור השני נוח יותר, משופר יותר, מעודן יותר וטוב יותר. בכל זאת, מבחן דרכים הוא מבחן דרכים ומגיע לדור החדש סקירה בפני עצמה.
דאצ’יה דאסטר החדש הינו כלי רכב מעניין, עוף מוזר בשוק הרכב העולמי. אי אפשר לקטלג אותו בשום קטגוריה מוכרת. אי אפשר לסווג לסגמנט המיני קרוסאוברים, דוגמת אחיו לקבוצת רנו-ניסאן, רנו קפצ’ור, למרות תג המחיר הדומה. אי אפשר גם לסווג אותו כרכב מקטגוריית הקרוסאוברים הבינוניים, דוגמת אחד ממלכי המכירות בישראל – הקיה ספורטאז’, או אחיו החורגים, ניסאן קשקאי ורנו קדג’אר. כי הייעוד והמחיר שלהם שונים, על אף המימדים הזהים.
למבחן קיבלתי דאצ’יה דאסטר דיזל רובוטי עם הנעה קדמית בלבד וברמת האבזור הגבוהה ביותר.
אז מהו בעצם הדאסטר הזה? יצאתי לבדוק.
עיצוב
בסעיף העיצוב אי אפשר לטעות. כל אדם שיתבונן בדאסטר החדש יראה את הדמיון לדור הקודם. הדור החדש עבר שינויי עיצוב קלים שהפכו אותו לרכב הרבה יותר יפה ומודרני. הפרונט נראה גדול, מאסיבי וקשוח. בדיוק מה שנחפש מרכב שמיועד לשטח. פסי לד בתחתית פנסי החזית ופס פלסטיק אפור, מעין מגן חזירים שמוסיף יותר עניין לחזית הרכב.
חלקו האחורי של הדאסטר מזכיר מאוד את הדור הקודם, למעט הפנסים. הפנסים האחוריים מזכירים את התוצרת האחרונה של חברת Jeep, בזכות הגרפיקה שלהם. מעבר לפנסים, ישנו פס פלסטיק אפור, דומה למה שרואים מקדימה, שמשתלב יפה עם הפגוש. ושוב, נוצר מראה מעניין וקשוח, יחסית לרכב במחיר שלו.
מבט מהצד חושף מרכב אגרסיבי ומנופח איפה שצריך. הייתי שמח לוותר על מדרגות הצד שהיו ברכב המבחן (בתוספת תשלום). חיצונית אפשר לסכם את העיצוב הכללי של הדאצ’יה דאסטר כמוצלח. הצבע הכתום של רכב המבחן משפר אף יותר את המראה. מומלץ לצאת מהשבלונה של הלבן-אפור-כסוף הנפוץ כ”כ בארץ.
עיצוב הפנים פשוט יחסית. הצבע האפור שולט בכל תא הנוסעים. חלקו העליון של הדשבורד, ממש מעל הקונסולה המרכזית מכיל 3 פתחי מיזוג במרכז. נראה מבטיח. חלקה התחתון של הקונסולה נראה מודרני בזכות שילוב כפתורים עגולים עם מסגרת ניקל, ומכיל את מערכת בקרת האקלים. ידית ההילוכים נלקחה מהאחות רנו בשלמותה. רק שילוב מערכת המולטימדיה נראה חובבני, כאילו שהמעצב יצא להפסקה ושכח לסיים את העבודה. באמת שהיה קשה לעצב את החלק הזה רע יותר.
נראה שבדאצ’יה גאים בדאסטר שלהם מאד, כי תג השם שלו חרוט גם על הפלסטיק מול הנוסע (ברנו, “חברת האחות” נוהגים לציין כך את דגמי הספורט). המושבים בצבע שחור עם כיתוב שם, תפרים ושילובי בד בצבע לבן, סה”כ נראים טוב.
ובכלל, הכל נראה נאה לעין, מעט נוקשה אך פרקטי. למעט מערכת המולטימדיה.
יחידת ההנעה
דאצ’יה דאסטר מצויד במנוע דיזל בנפח 1.5 ליטר המוכר והאמין. בעזרת מגדש טורבו המנוע מפיק 109 כוחות סוס (ב-4000 סל”ד) ומומנט בריא של 25.5 קג”מ (זמין החל מ-1500 סל”ד). כמקובל בקבוצת רנו (הבעלים של דאצ’יה כמובן) המנוע משודך לגיר רובוטי בעל 6 הילוכים (EDC בשפת הקונצרן).
אמנם הנתונים היבשים לא מבטיחים רבות אבל הביצוע במציאות דווקא לא רע בכלל. כצפוי, תיבת ההילוכים איטית (EDC לא ידועה בתור תיבת הילוכים מהירה במיוחד, אפילו לא בדגמי הספורט) אבל ריבוי ההילוכים וגמישות המנוע בסופו של דבר מיצרים יחידת הנעה מוצלחת גם בכביש המהיר וגם במהירויות זחילה בשבילים. הבידוד וזמינות הכוח מסתירים לא רע שמדובר במערכת ההנעה מונעת סולר.
במהלך המבחן הדאסטר לגם ליטר סולר כל 13.2 ק”מ. יחסית למנוע דיזל הנתון לא מזהיר אבל חשוב לזכור שמבחן בד”כ אינטנסיבי וקשה יותר מהנסיעה היומיומית.