הנתונים מדברים בעד עצמם: מכוניות היברידיות כאן להישאר שנים קדימה
ההשקות האחרונות של מכוניות היברידיות בישראל ובעולם, וכל הבאזז סביבן, גרמו לנו לתהות ולהרהר בסוגייה. עמוק בתוך “מהפכת הרכב החשמלי”, אנשים בוחרים להשאר במקום הנוח וה”בטוח” של רכישת רכב היברידי, “חצי חשמלי”. לנסוע בלי ולהרגיש עם. והנתונים מגבים את התחושה. בשנים האחרונות נתוני מכירות כלי הרכב היברידיים צמודים לנתון של אלה החשמליים, שנה אחר שנה. מה קורה פה?
כמו בישראל, כך באירופה וההיפך: בין 2017 ל-2022, הסחר במכוניות חשמליות והיברידיות באיחוד האירופי רשם עלייה מדהימה ומפתיעה. בשנת 2022, 42% מסך המכוניות שיובאו למדינות האיחוד היו חשמליות או היברידיות, מה שמצביע על עלייה של 35 אחוז, בהשוואה ל-2017. גם השינוי בנתוני יצוא כלי רכב חשמליים והיברידיים (ממדינות האיחוד האירופאי החוצה לשוק הרכב הגלובלי) היה ברור – עלייה של 24% בנתון המכוניות החצי חשמליות וחשמליות מלאות עד 2022.
מכוניות היברידיות “רגילות” עלו מ-6% מסך יבוא המכוניות ו-0.4% נתון יצוא המכוניות ב-2017 לכ-21% ו-13%, בהתאמה, ב-2022. מכוניות חשמליות מלאות היוו 15% (14 אחוז יותר לעומת 2017), ו-9% מהיצוא (+8%) בשנת 2022. מכוניות היברידיות פלאג-אין היוו 7% (+6%) מיבוא הרכב ו-4% מהיצוא (+3%).
במונחים של כסף, בשנת 2022 הוציא האיחוד האירופי כ-37 מיליארד אירו על יבוא מכוניות היברידיות וחשמליות ממדינות מחוץ לאיחוד האירופי, עלייה של 27% בהשוואה ל-2021 (29.1 מיליארד אירו). נתח יבוא המכוניות ההיברידיות היה בשווי של 16 מיליארד יורו, לאחר מכן, נתח מכוניות חשמליות מלאות, 12.6 מיליארד יורו, ולאחריהן, נתח מכוניות היברידיות פלאג-אין (8.4 מיליארד יורו).
יצוא כלי רכב חשמליים וחצי חשמליים למדינות מחוץ לאיחוד האירופי הסתכם בשווי כולל של 59.1 מיליארד אירו, +41% לעומת 2021 (42.0 מיליארד אירו). יצוא מכוניות היברידיות הסתכם ב-28.5 מיליארד יורו, יצוא של מכוניות חשמליות מלאות הגיע לסכום של 22.4 מיליארד יורו ומכוניות היברידיות פלאג-אין כ-8.1 מיליארד יורו.
מהנתונים ברור שמכוניות היברידיות בעלות טעינה עצמית, ללא פלאג אין, הן הקטגוריה הגדולה ביותר שנסחרה מבין המכוניות ההיברידיות נטענות וחשמליות מלאות. 3 המדינות המובילות מחוץ לאיחוד האירופי שמהן ייבא האיחוד האירופי מכוניות היברידיות, הן:
בריטניה – עם 3.4 מיליארד אירו (21% מסך היבוא של מכוניות היברידיות)
יפן ( 2.8 מיליארד אירו) עם נתח של 18%
טורקיה (לה שילם האיחוד האירופאי כ-2.5 מיליארד אירו על מכוניות מחושמלות) – נתח של 15%.
3 המדינות המובילות בייצוא מכוניות מאירופה (ממדינות האיחוד האירופי החוצה) הן ארה”ב (8.7 מיליארד אירו) נתח של 30%, אחריה בריטניה (4.5 מיליארד אירו) נתח של 16% מכלל המכוניות המחושמלות, ושלישית ברשימה – נורבגיה (4.3 מיליארד אירו) נתח של 15%.
ישראל מול אירופה
בישראל, כמו בעולם המגמה דומה – אחוז המכוניות ההיברידיות שנמכרות קרוב מאד לאחוז המכוניות החשמליות המלאות, כאשר דגמי פלאג אין הייבריד מהווים נתח קטן יחסית, ואם המס הירוק על כלי רכב מחושמלים ימשיך לעלות, כנראה שנתון הפלאג אין יצטמצם עוד יותר.
נתוני מכירות כלי רכב “מחושמלים” על פי איגוד המוסכים בחודש האחרון (ינואר-אוקטובר 2023) משקפים את המגמה השנתית – נתח מכירות כלי רכב היברידיים צמוד וקרוב לנתח מכירות רכב חשמלי:
44,048 כלי רכב חשמליים נמסרו – נתח שוק של 17.4%
41,284 כלי רכב היברידיים – נתח שוק של 16.4%
14,462 כלי רכב נטענים – בנזין פלאג אין – נתח שוק של 5.7%
88 כלי רכב נטענים – דיזל פלאג אין – נתח שוק של 0.1%
המרוויחות הגדולות, הן אלה ש”ראו את העתיד” או אולי יצרו אותו? יצרניות רכב גדולות כמו יונדאי וטויוטה, ששמרו על יחידות הנעה היברידיות בהיצע הדגמים שלהן, ובמקרה של קונצרן טויוטה אף טיפחו אותן, וחיזקו את הדגמים ההיברידיים.
חציון 2023: התחזקות כלי הרכב החשמליים והיברידיים בשוק הרכב
עד שהמהפכה החשמלית תושלם: 5 מכוניות היברידיות מומלצות וחסכוניות
וידאו: הונדה סיוויק החדשה 2023 (משפחתית היברידית) – סיבוב היכרות
יונדאי קונה 2023 היברידית – סקירה וחוות דעת (כולל וידאו)
השקה בינלאומית: טויוטה C-HR הייבריד החדשה 2024 – סקירה