ווייה דרים (VOYAH DREAM) רכב חשמלי 7 מקומות – סקירה
VOYAH היא חטיבת היוקרה של דונגפנג DONDFENG, קונצרן רכב גדול ומוכר מסין, המחזיק בבעלותו 8 מותגי רכב. ה-DREAM הוא הדגם השני שהחטיבה מייצאת אל השוק האירופי לאחר הווייה FREE שנחת אצלנו לפני כשנה וחצי. את המותג מייבאת לישראל יבואנית הדו גלגלי, ובשנים האחרונות גם יבואנית רכב – מטרו מוטור. על פי הדיווחים, בקרוב צפויים להגיע לישראל שני דגמים נוספים של היצרן: וויה COURAGE רכב פנאי מקטגוריית SUV-C ו-וויה PASSION (דגם סדאן).
וויה הוא מותג רכב טכנולוגי, זה הטיקט שלו, וככזה, הדגמים שהוא משווק גדושים במערכות טכנולוגיות, עם רצון וניסיון לבלוט מאד מהבחינה הזו, מול המתחרות ובכלל. ווייה רוצה להציג כמה שיותר טכנולוגיה ברכב, מה שבולט מאד עם פתיחת דלת תא הנהג של ה-VOYAH DREAM. אחד אחרי השני, מוצגים לראווה, שלושה מסכים בגודל 12.3′, שניים מהם מסכי מגע, ולוח המחוונים הדיגיטלי אינו מסך מגע.
במרכז התא מצלמה שמצלמת ומתעדת את כל המתרחש בתא, מאחור ומלפנים, עם אפשרות לשמור קטעי וידאו, וצילום הנסיעה והנהיגה – מצלמת דרך בילד אין. זאת בנוסף למצלמת 360, מערך מצלמות היקפיות, שמציגה את הרכב מבחוץ מכל זווית, בעיקר, לטובת בטיחות ושמירה על הרכב ברחובות צפופים וחניות.
עוד טכנולוגיה שאנחנו רואים יותר ויותר בדגמים חשמליים חדשים, אין יותר מתג התנעה – עם הישיבה ברכב כל המערכות נדלקות, ובלחיצה על דוושת הבלם הרכב מניע את עצמו. נצא לדרך.
ווייה דרים הוא רכב נוסעים (MPV) חשמלי עם שבעה מקומות ישיבה מלאים. דגם חשמלי בקטגוריה מצומצמת מאוד, שקוסמת גם למשפחות גדולות, אבל לא רק. באולם התצוגה בהרצליה פיתוח תפגשו אנשי עסקים המעוניינים ברכב מאובזר בשלל אבזור נוחות (או במילה אחת – מפנק) עם נהג צמוד, נשים, אימהות לחמישה ילדים, וגם בעלי מוניות שמחפשים מוניות מהודרות VIP.
יחידת ההנעה הכפולה (חשמלית מלאה) של הוויה דרים מגיעה עם הספק חשמלי גבוה מאוד, 430 כ”ס מורגשים, והאצה זריזה מ-0 ל-100 ב- 5.8 שניות. ה-דרים מאובזר במתלי אוויר מתכווננים (עד 100 מ”מ), שפעולתם מורגשת לטובה בנסיעה, בעיקר בכבישים בין עירוניים ובעליות זהירות ואיטיות מעל באמפים ומהמורות. פחות בנסיעה עירונית במהירות 40-60 קמ”ש, באזורים האלה המתלים פחות “זוהרים”.
מבחינת מידות הרכב, גם ככה אין היצע גדול של מכוניות חשמליות 7 מקומות, ומול אלה שה-dream כן שואפת להתחרות, בכל הקשור למידות ומרווח פנים, “היא לוקחת”: אורך הרכב – 5,315 מ”מ (מה שמשאיר נפח טעינה בתא המטען גם כשכל המושבים תפוסים), רוחב הרכב – 1,985 מ”מ, גובה- 1800/1820 מ”מ, בסיס גלגלים – 3,200 מ”מ, והמשקל – 2,692 ק”ג.
הסוללה ברכב בקיבולת של כמעט 109 קוט”ש, המאפשרת טווח נסיעה מוצהר על ידי היצרן, של עד 480 ק”מ (WLTP), ומשך טעינה בין 20%-80% עד 36 דקות (בטעינה מהירה עד 113KW).
הטווח החשמלי הריאלי בזמן מבחן הדרכים היה 400 קילומטרים. כן, צריך לקחת בחשבון שבימים החמים, (בחנתי את הרכב בחום קיצוני), עוצמת מיזוג גבוהה תשפיע על הטווח, כמו בכל רכב חשמלי ורכב בכלל. אפשר להשתמש במצב נהיגה חסכוני ש”ישמור על הטווח”, ולהגדיר את רמת הרגנרציה לעוצמה בינונית או גבוהה, שתחזיר אנרגיה לסוללה בהאטות, בלימות ושיוטים. בזמן המבחן שמתי לב שאנרגיה חוזרת לסוללה בשיוטים וירידות, וזה חשוב ומרגיע.
המיזוג ברכב מצוין, והצליח להתגבר על חום בלתי נסבל, ולקרר היטב 6 נוסעים. מערכת המולטימדיה ברכב מתחלקת לשני מסכים, אחד במרכז ואחד מול הנוסע לצד הנהג. תפעול המסכים מיוחד, אפשר בשלוש אצבעות להעביר את תצוגת המסך מאחד לשני. ויש שלל הגדרות וכיוונים שלרובם לא הגעתי, כמו מערכת שמשחררת ריח נעים לתא הנוסעים. מערכת השמע הכוללת רק שמונה רמקולים, לא הצליחה “לעטוף” אותנו בצד חזק מספיק, עוצמת השמע הייתה נמוכה, ואיכות השמע בסדר.
מבחינת אבזור נוחות בתא, יש משטח טעינה לנהג, מושבים מהודרים – בשורה השנייה שני מושבי קפטן, מחוממים, מאווררים, עם כיוון חשמלי. ובשורה השלישית ישנה אפשרות לכוון את גב המושב, ולקפל את המושבים עד מצב שכיבה, שיביא לתא מטען רחב ושטוח. מושבי הקפטן פחות מתאימים לילדים – הראש שלהם לא מגיע למשענת הראש, ובמקרה הפחות טוב לתפר שבין משענת הראש לגב. בשורה השלישית יש גם פתחי אוורור ראויים.
@queenoftheroad.il ווייה דרים #voyahdream מיניוואן חשמלי 7 מושבים, סוללת 109 קוט”ש (430 ק”מ טווח חשמלי) החל מ-430 אלף ₪ #voyah #voyahdreamer ♬ צליל מקורי – ענת דניאל – מלכת הכביש
בטיחות: מערך הבטיחות כולל בקרת שיוט אדפטיבית המתריעה בפני סכנה באזור, התנגשות, סטייה מנתיב או כל גורם סיכון אותו מזהה בסביבה. מערכת בלימה אוטונומית ומערכת ניווט בחניה עם אפשרות לחניה אוטונומית. ראייה מקיפה ומיטבית עם מצלמות -360° וטכנולוגית ראיית לילה מתקדמת, מצלמה אחורית רב תכליתית עם יכולת זיהוי תמרורים ואפילו מערכת המנטרת את רמת עייפות הנהג\ת. מבין שלל מערכות הבטיחות אהבתי בעיקר את תיקון הסטייה האקטיבי מהנתיב, שעובד מצוין באופן אלגנטי ו”זורם” עם הנסיעה והנהיגה.
המחיר, 430 אלף שקלים. המתחרים, יש שיגידו BYD TANG, מרצדס EQB, וגם קיה EV9, שהגיעה אלינו ממש לא מזמן, מבית היצרנית הקוריאנית. אני חייבת להודות שאף על פי התחרות הבאמת קשה בין הוויה המאובזרת ומרשימה למראה ותחושה, וה-EV9 הגדולה ומאסיבית (וכן, הם לא יושבים באותה קטגוריה, פשוט חשמליים עם 7 מקומות), ה”מלחמה” האמיתית של השתיים, היא בין המדינות, סין VS קוריאה הדרומית, ואני נוטה לבחור ביצרנית מקוריאה שהצליחה להוכיח את עצמה שוב ושוב בעשור האחרון, עם שלל דגמים טובים ואמינים.