ועדת הכלכלה אישרה תקנות להגברת תחרות בשוק החלפים

 

ועדת הכלכלה 2024
הגברת תחרות בשוק החלפים. ועדת הכלכלה. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

 

ועדת הכלכלה אישרה תקנות להגברת תחרות בשוק החלפים – מטרת תיקון התקנות היא לאפשר סחר חופשי בכ-25 אלף מוצרי תעבורה

 

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את בקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, העוסקות בייצור, ייבוא וסחר במוצרי תעבורה כדי להגביר תחרות בשוק החלפים. בנוסף אישרה הוועדה לקריאה ראשונה גם את הצעתו של ח”כ בועז טופורובסקי לתקן את חוק שירותי הובלה, על מנת להחמיר ענישה בעבירה של העמסת מטען שלא בהתאם לתנאי רישיון הרכב.

מטרת תיקון התקנות היא לאפשר סחר חופשי בכ-25 אלף מוצרי תעבורה, ולהסדיר ייצור, יבוא וסחר של כ-80 סוגי מוצרי תעבורה מפוקחים, על מנת לעודד תחרות מבלי לפגוע בבטיחות.

נציג משרד התחבורה, עו”ד דוד טמיר, הסביר, כי התקנות מסדירות את ענף מוצרי התעבורה ומעדכנות את האגרות. לדבריו, ניתן יהיה לייבא באופן חופשי את מרבית מוצרי התעבורה, ומוצרים בטיחותיים שאין להם דרישות תקינה – מוצרי בלימה, שמשון ביטחון, פנסים ומושבים לטרקטורון, טרקטור משא ורכב שטח – ניתן יהיה לייבא רק בתנאי שהחלפים הם מקוריים.

מנהל תחום הרכב באיגוד לשכות המסחר, עומר סלע, הזהיר כי הדרישה הזו לחלפים מקוריים עלולה להיות מדרון חלקלק, שעומד בסתירה למדיניות משרד התחבורה ולרפורמת הייבוא “מה שטוב לאירופה טוב לישראל”. טמיר השיב כי הדרישה מצומצמת מאוד, ואם בעתיד תהייה תקינה ניתן יהיה לייבא גם חלפים שאינם מקוריים. מנהל תחום כלכלה באגף הרכבת, אליאס עזאם, הוסיף כי מדיניות משרד התחבורה מאפשרת ייבוא פתוח של 98-99 אחוז ממוצרי התעבורה, והתקנה מתייחסת לשלושה סוגי רכב שהיקף המכירות שלהם מאוד נמוך.

יו”ר הוועדה התייחס להערות וביקש כי באשר למוצרי התעבורה האמורים יוכלו היבואנים לפנות למשרד התחבורה, וככל שיתברר כי המוצרים זהים למוצרים המקוריים יוכל משרד התחבורה לבדוק זאת ולאשר את הייבוא שלהם.

היועצת המשפטית של איגוד המוסכים, עו”ד אינגריד הר אבן, התייחסה לסעיף הכולל הוראות טיפול בתלונות צרכנים, ואמרה כי הוא גורם לנטל פקידותי רב מידי על בעלי המוסכים. עו”ד טמיר ציין כי זה מה שקובע החוק, ואמר כי הסעיף נועד לאפשר מעקב לטובת הצרכנים. בתום הדיון אושרו התקנות פה אחד, בקולותיהם של היו”ר ביטן וח”כ שלום דנינו.

לאחר מכן דנה הוועדה בהצעת ח”כ טופורובסקי, לתקן את חוק שירותי הובלה. ח”כ טופורובסקי הסביר, כי יום ישנם עבריינים רבים שמעמיסים על משאיות מטען שלא לפי מה שמתיר להם הרישיון, הרבה יותר מהמשקל המותר, והדבר מוביל לתאונות. לדבריו, כיום הקנס הוא של 500 שקל בלבד, ולעיתים משתלם להעביר מטענים בצורה כזו, ולכן המעמיס יודע, המועמס יודע ואף אחד לא עושה כלום. לכן, הסביר, הוא מבקש לתקן את העבירה מקנס להזמנה לדין, שהשופט יכול להטיל בגינה עד 70 אלף שקל קנס.

ההצעה זכתה לתמיכה מצד משרד התחבורה והמשטרה ואושרה לקריאה ראשונה, כאמור, פה אחד בתמיכת היו”ר ביטן, ח”כ טופורובסקי, ח”כ רון כץ וח”כ שלום דנינו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *