חזרה למקורות: הונדה CL500 סקרמבלר – סקירה וחוות דעת
אל תשפוט ספר על פי הכריכה שלו. כוחות סוס ומשקל קל נשמעים מרשימים, אבל לפעמים מגיע אופנוע שאין לו את המספרים “הנכונים” לצידו, וברגע שאתה רוכב עליו, סכום חלקיו עולים על השלם
במבט ראשון, אכן ההונדה CL500 נראה טוב ומזמין. יש יפים ומרשימים ממנו בסגמנט, אבל הוא עונה על סגמנט אופנועי “סקרמבלר”. ההשראה של הונדה מגיעה מתחילת השושלת, בשנות ה-60, מהדגמים CL72 & 77 שם בעצם התחיל הסגנון. מהו “סקרמבלר”? במקור מדובר על אופנועי כביש שקיבלו שדרוג לטובת יכולת שטח קלה עד בינונית, עם שילוב של עיצוב ישן ועיצוב מודרני, ומהלך מתלה ומרווח גחון גדולים יותר, וגלגלים גדולים יותר . מעניין לראות שבאבולוציית הדו גלגלי, הסגמנט הזה קדם לאופנועי שטח טהורים.
כיום המגמות בשוק מתחלקות למנועים סביב ה-400 סמ”ק או 650-700 סמ”ק. הונדה מצידה, עדיין דבקה במנועי ה-500 סמ”ק שנמכרים בכמויות. זהו אותו מנוע שמותקן בסדרת האופנועים של היצרן, כשבראשה עומד רב המכר הונדה CB500X. וכשאומרים הונדה, משמע הנדסת אנוש מוקפדת ואמינות מעולים.
רגע, מהו סקרמבלר?
חיים בינינו רוכבים אשר מעוניינים באסתטיקה נוסטלגית, עבורם קיים עולם שלם של אופנועי רטרו (וינטג’) אותם ניתן לחלק לשלוש גרסאות עיקריות: קפה רייסר, סקרמבלר ובוברים. כיום אופנועי הרטרו הם בעלי עיצוב וינטג’, אך מכילים טכנולוגיה מעודכנת, על מנת לשפר את הנוחות שלהם. אופנוע סקרמבלר הוא למעשה אופנוע ורסטילי שיכול לעבור גם בכביש וגם בשטח. המכלולים שלו מגיעים מעולם הכביש, ועוברים עיצוב מחדש, כדי לעמוד בתנאי דרך קשים יותר. איך נזהה אופנוע סקרמבלר? מרווח גחון גבוה, חישוקי שפיצים, מהלך מתלים ארוך יותר, עיצוב פשוט ומינימלי ביותר.
על המושב
האופנוע מרגיש בסיסי ונגיש. הכל יושב במקום, אין דרמות, קל לרכב עליו, וקל להוריד רגל לרצפה (מושב בגובה 790 ס”מ). למי שלא מתחבר לישיבה על REBEL 500 (בן המשפחה בסגנון קרוזר), בכלי הזה הארגונומיה נוחה יותר. מיכל הדלק צר, וניתן לחבוק אותו עם הרגליים, מה שתורם לתנוחת הרכיבה הנוחה. מאידך, הכיסא/מושב קשה ולא מתאים לרכיבות ארוכות מאוד.
אני בתנועה, האופנוע מכוון על הצד הרך יותר, והמנוע נינוח ונעים ולא מווברץ עד סל”ד בינוני. נגדיר אותו כאופנוע עירוני, אבל כזה ש”יודע לצאת” גם מחוץ לעיר. המתלים הרכים יחסית מאפשרים רכיבה נינוחה מאד. אני מרגיש שכל מהלך המתלה פעיל, אך בבלימה חזקה על הבלם הקדמי מורגשת צלילה חזקה של הפרונט. חזקה מדי אולי.
למנוע יש מספיק כוח. וחוויית הרכיבה איתו מהנה. הוא לא “סובל” מעודף כוח – במהירות של 120-130 קמ”ש המנוע לא ירגיש מוטרד מדיי. ה-CL500 מגיע עם מנגנון Slip clutch שלמעשה עוזר ומקל במשיכת ידית הקלאץ’, ומונע מהגלגל האחורי להינעל בזריקת קלאץ’. הבלמים טובים מספיק לייעוד שלהם, ויש ABS מקדימה ומאחורה. משקל האופנוע – 191 ק”ג ואיכשהו הוא עדיין מרגיש קליל, ולא “בהמתי”. בשורה – זהו אופנוע אידיאלי ללרוכבים שרוצים לעשות מעבר נוח וחלק מעולם הקטנועים לעולם האופנועים.
מיכל הדלק קטן, בנפח 12 ליטר, אבל צריכת הדלק נמוכה, ולכן, עם מיכל מלא תוכל לרכב כ-320 ק”מ. מדדתי צריכה של 27 ק”מ לליטר אחד. חסכוני ביותר .
מה אהבנו
- בכבישים מפותלים האופנוע מהיר ומבדר עד גבול מסוים. ברגע שלוחצים עליו, רוצה לומר “משתוללים”, זה כבר מרגיש רופס ולא מאוזן. ברגע שהבנת את הגבול, הצלחתי ליהנות מהשלווה והאווירה שהאופנוע מעניק לרוכב.
- המנוע חסכוני חלק וידידותי ויש לו מספיק כוח לעקיפות שקולות.
- השלדה עצמה היא מהריבל 500, אך תת השלדה שונה, גבוהה וארוכה יותר, וזה מתבטא ביותר מקום לנוע עליו בכיסא ובמסעד הרגליים. כידון גבוה גם עוזר לתחושה הזו.
- ההיגוי קל מאד, וזה עוזר לרוכבים חדשים בעיר. זה מרגיש חי וכיפי. מה שעוצר את ההשתוללות זה שוב המתלים הרכים מדיי.
- אין כמעט אלקטרוניקה. אין מפות הצתה, אין TC, יש רק רכיבה טהורה, וזה תפור על האופנוע.
- מערכת ההילוכים בשילוב של גיר וקלאץ’ מאוד רכים ומרגישים “חמאה”.
- האגזוז מגוחך, הוא ענק ולרגע חשבנו שמדובר בפלנצ’ה… אבל זה מה שנותן את “האופי” והייחודיות לאופנוע. היה חשש קל שהוא יגביל את יכולת הישיבה של המורכב/מורכבת, וניסוי שערכנו אישש את זה. האגזוז נועד לשחזר את התחושה מהדגם הישן CLS, משנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת, בנוסף לצליל הנחמד שבוקע ממנו.
- במבחן האפטר מארקט יהיה מלא בסיס לאדפטציה ופרסונליזציה אישית באתרי הרשת.
מה פחות אהבנו
- לוח השעונים דל במידע ואינו בהיר מספיק. בשמש מלאה הוא אינו קריא.
- אגזוז גבוה כזה מגביל את היכולת לרתום ארגזים או לרתום מטען מאחור. מאידך, מצאתי יתרון באגזוז הזה, היות והוא מגיע מתחת לאופנוע, רגל ימין אינה מקבלת חום או חשש לצריבה ממנו.
- בסל”ד גבוה ומצערת פתוחה האופנוע רוטט/מווברץ.
- המתלים רכים מאוד, וזה מורגש ברכיבה “ספורטיבית” יותר. האופנוע יוצא מאיזון. אז חשוב לציין שהאופנוע הזה לא נועד לרכיבה מסוג זה.
מי קהל היעד?
רוכבים חדשים שמחפשים מאפיינים ידידותיים למשתמש ואיזון בכוח המנוע והיגוי. רוכבים שרוצים לבנות ביטחון עצמי בדרכים/כבישים.
רוכבים עירוניים שלא בא להם קטנוע אלא אופנוע לעיר. יש פה התמקדות בעיצוב ופונקציונליות וביכולת תמרון בעיר. רוכבים הזקוקים לאמצעי תחבורה אמין ויעיל לנסיעות יומיומיות בעיר.
רוכבים “הרפתקניים”: הכלי מציע שילוב של רכיבת כביש ושטח. רוכבים כאלה יעריכו אופנוע שיכול גם לרדת מדרכה ללא חשש, ולהתמודד עם שביל מחורץ.
בסך הכל, הונדה CL500 ממוצב למשוך רוכבים שמעריכים שילוב של ביצועים, אמינות וסגנון, המאפשר רכיבה נוחה ליום יום, וגם בסופי שבוע.
שנסכם?
הונדה CL500 הוא כלי קל ופשוט לרכיבה, וגם אינטואיטיבי, ונוח לתפעול. וכמו שציינתי בתחילה, גם רגל מלאה על הקרקע תקבלו פה. הונדה ייצרה אופנוע מעוצב, איכותי, אמין וחסכוני. כלי מאד (מאד) מעודן יחסית לסקרמבלר בהגדרה, עם מנוע שלתחושתי, קצת חסר בשר ואופי. מאידך, מי שקונה אופנוע כזה לא יחפש את זה גם ככה. בא לך אופנוע לרכיבה שלווה ביום יום, כזה שיסייע לך לשמור על הרישיון, ה-CL500 שווה בדיקה.
מפרט
מנוע 471 סמ”ק, 2 צילינדרים קירור מים, הזרקת דלק, 6 הילוכים.
46 כ”ס ב-8500 סל”ד – 4.42 קג”מ ב-6250 סל”ד.
מתלה קדמי 41 מ”מ מהלך מתלה 150 מ”מ.
מתלה אחורי: בולם כפול (ניתן לכוון עומס), מהלך 145 מ”מ.
צמיג קדמי 110/80-19.
צמיג אחורי 150/70-17.
בלמים ABS: קדמי דיסק צף 310 מ”מ – אחורי דיסק 240 מ”מ.
גובה מושב 790 מ”מ.
מרווח גחון 155 מ”מ.
משקל רטוב 192 ק”ג.
צריכת דלק יצרן: 27.7 ק”מ / לליטר.
מיכל דלק 12 ליטר.
מסך LCD עגול נגטיבי בקוטר 100 מ”מ .
פנסי איתות עם כיבוי אוטומטי + איתות בבלימת חירום ESS .
אחריות שנתיים ללא הגבלת קילומטרים
מחירון (לאחר הוצאות רישוי) 47,757 ₪
תוספות מקוריות אפשריות:
- כיסא גבוה יותר ומעוצב יותר
- פד מיכל דלק
- שקע למצת
- מגני ידיים
- מגן פנס ראשי
- מחממי ידיים
- סבל 988.3 ₪ (לפני מע”מ)
- תיק צד + תושבת, שמאל בלבד.
הונדה Super cub c125 (סופר קאב) סקירה וחוות דעת
מותג ותיק עם דגמים לצעירים: טריומף ספיד 400 סקירה וחוות-דעת
הראשון בבידור: רויאל אנפילד מטאור 350 – סקירה וחוות דעת