ייעוץ
מתלבטים איזה רכב לקנות? אתם לא לבד. מקבץ שאלות ותשובות בנושא קנייה ומכירת רכב, בחירת הרכב הבא, ועוד:
מה זה מס ירוק על מכוניות?
מיסוי/מס ירוק, אלה הן הטבות במס הקנייה לכלי רכב היברידי או חשמליים. רכב היברידי בדרגת זיהום 2 ייהנה עד שנת 2017 משיעור מס מופחת בשיעור 30% ורכב מסוג Plug-In (חשמלי) ייהנה ממס מופחת בשיעור 20%. הטבות המס ניתנות כדי לעודד “נסיעה ירוקה” – חיסכון בדל והפחתת זיהום האוויר. על אף הגידול בהיקף היבוא של כלי רכב היברידיים לארץ, היקפי השימוש ברכב היברידי בישראל נמוכים בהשוואה למדינות מפותחות.
איך אני יכול לדעת שאני קונה רכב טוב מיד שנייה?
שאלת שאלה חשובה מאד וגם מורכבת מאד. אם אתה קונה מאדם פרטי, אתה יכול וצריך לבקש היסטוריית טיפולים של הרכב שלו. במידה ואתה רואה שהבעלים של הרכב טיפל ברכב באופן שוטף, במוסך מורשה, אתה יכול להיות כמעט רגוע. בנוסף, בקש מבעלי הרכב שיבקש מחברת הביטוח שביטחה את הרכב שלו מסמך שנקרא “העדר תביעות”, מסמך המעיד שבעל הרכב לא תבע את חברת הביטוח בגין תאונות. כך אתה יכול להיות בטוח שהרכב לא עבר תאונה משמעותית.
אם תרצה לרכוש רכב מחברה, אתה רשאי לראות מסמך שמתעד את מצב הרכב מבפנים ומבחוץ. יש האומרים שהליך בדיקת הרכב לפני רכישה או קנייה במכונים מורשים, שעולה בין 450-500 ש”ח יכול להיחסך מאיתנו. עלינו פשוט לפנות למוסכניק במוסך הקבוע בו מטופל הרכב, והוא מוכשר לבצע את הבדיקה בחינם או במחיר זעום, ולמסור מסמך מפורט של מצב הרכב. בהצלחה
אשמח לשמוע מה דעתך על הסבת רכב למערכת גז?
כמה מילים על הסבה לגז: זה אפשרי רק בכלי רכב משנת 95 ומעלה, עם מנוע בנזין, עד 4500 סמ”ק. הגז מכונה גפ”מ, גז דחוס שנוצר מזיקוק של נפט. דומה לגז בישול אך בעל אוקטן גבוה.
המעלות של המערכת הזו, היא “ידידותית לסביבה” ולא מזהמת כמו פליטת גזי דלק ברכב רגיל, ועלות ליטר גז זולה יחסית לליטר דלק, בערך 2.8 לליטר גפ”מ, כשהמיכל הוא 40-50 ליטר.
פחות חיובי הוא הסיכוי של דליפת גז, אל מחוץ לרכב, לכן אסור לחנות בחניונים תת קרקעיים, השטח שמיכל הגז תופס בתא המטען, והסיכוי למכור רכב כזה בהמשך. הכי חשוב הוא להסב את המערכת במוסך מורשה שנמצא תחת פיקוח של מכון התקנים. כל התקנה חייבת להיות מאושרת על ידי משרד התחבורה, אחריה, הרכב נרשם ברישיון הרכב במשרד הרישוי.
היי ענת, אנחנו זוג צעיר שנמצא בדילמה של ממש. יש לנו רכב מאזדה ישן מאד, שהמחירון שלו הוא 8000 ₪ לכל היותר, ומסכימים לתת לנו עבורו 3000 ₪ בקושי. אך הבעיה העיקרית היא התקציב הנמוך שלנו 15-20 אלף, לרכב משפחתי, עם תא מטען גדול, מה שמשאיר אותנו עם היצע קטן ולא איכותי, מה לעשות?
היי יקיריי, התקציב אכן מעט נמוך, אך ניתן בעזרת שיטת האלימינציה להגיע לרכב הטוב ביותר בהיצע הקיים. ראשית, הייתי בוחרת ברכב שלא “זקן” מ-10 שנים. בעיות במכלולים צצות הרבה לפני, אבל מכוניות ששמרו עליהן מחזיקות יפה גם ב”גילאים האלה. שנית, עשו חישוב של 15,000-20,000 קילומטראז’ שנתי, כשיותר מזה, הרכב שהיה עסוק מאד, וככל שרכב “עבד” יותר, הבלאי בו גבוה משמעותית, ובלאי משמע ביקורים במוסך. חשוב גם לבדוק מי היו הבעלים הקודמים של הרכב, כולם. לוודא ברישיון הרכב, שהרכב לא היה פעם רכב השכרה (החכר), כי אז גם החשש לזיוף הקילומטראז’ עולה. וכמו שאני מציינת בסוף כל ייעוץ, נכון שחבל לשרוף 500 ₪ על בדיקת רכב מקיפה במכון בדיקה (לשלול בעיות במנוע, גיר, או פגיעות שלדה חמורות), אבל יכאב יותר בכיס להחליף מנוע ב10,000 ₪, אם לא תגלו לפני שהייתה בעיה. בהצלחה.
מה ההבדל בין סדאן להאצ’בק?
סדאן והאצ’בק אלה תצורות מרכב של מכונית. כלומר הצורה החיצונית שלה. ההבדל בין שתי התצורות הללו, במכונית סדאן, קיימת חלוקה לשלושה תאים נפרדים – תא המנוע, תא הנוסעים ותא המטען, כשהם נפרדים זה מזה ולמכונית ארבע דלתות (דלת תא המטען אינה נחשבת כדלת). תצורה זו היא המועדפת ביותר במכוניות משפחתיות בישראל ובמכוניות סלון ויוקרה. האצ’בק זהו מרכב בעל שלוש או חמש דלתות. הדלת הנוספת היא דלת תא המטען, והוא אינו נפרד ממרכב תא הנוסעים. ובקיצור, סדאן – מכונית עם 4 דלתות ותא מטען מופרד מתא הנוסעים. האצ’בק – מכונית עם 3 או 5 דלתות, ותא מטען מחובר לתא הנוסעים.
רציתי לדעת האם זה נכון שיבואן יכול לפגוע באחריות שיש לי על הרכב כי טיפלתי בו במוסך לא מורשה.
יש חוק, על פיו כל בעל רכב יכול לבחור היכן ברצונו לקבל שירות לרכבו, גם כאשר הרכב עדיין נמצא במסגרת אחריות היבואן. הדבר נכון לכל סוגי הטיפולים והתיקונים, למעט כאלה בהם יש צורך לממש את אחריות היבואן. היבואן אינו מורשה לשלול אחריות אם בחרת לבצע טיפולים במוסך שאינו מורשה מטעם היבואן. אך חשוב שתדע שבמוסכי יבואן שמטעם משרד התחבורה יש “אבא ואמא” והם מחוייבים לתת דין וחשבון במקרה של בעיה בשירות וטיפול בתקלות. הם מצויידים בחלקים מקוריים, והידע והמומחיות שלהם בדגמי היבואן גבוה. לא משנה היכן בחרת לטפל ברכב, כדאי מאד שתשמור על כל הקבלות והמסמכים, ותיעוד מדוקדק של היסטוריית הטיפולים שיגבו אותך לכשתצטרך. ורצוי להיוועץ בחברים שהיו במוסך כזה או אחר וזכו לשירות טוב, איכות חלקים גבוהה ומחירים נוחים. בהצלחה.
היי, אם אתדלק את הרכב שלי בדלק 98 אוקטן, הביצועים שלו יהיו טובים יותר?
שלום לך. ראשית, אוקטן הוא מדד לבחינת הביצועים של מנועי בנזין, וככל שהוא גבוה יותר הוא מעיד עד כמה הבנזין עמיד בטמפרטורה גבוהה, וחסין בפני הצתה מוקדמת (הצתה מוקדמת מדי פוגעת ביעילות המנוע). דלק 98 אוקטן מיועד לעמוד בלחצים גדולים יותר שקיימים במכוניות ספורט עם מנועים בנפחים גדולים, או כלי רכב ששופרו לביצועים גבוהים. אין סיבה להשתמש בדלק 98 במנוע שאינו זקוק לדלק שכזה, כי זה לא ישפר או ישנה את פעולת המנוע, ורק יעשה לך חור בכיס. אנא עקוב אחר הוראות היצרן ומלא את סוג הדלק המומלץ.
אני מחפש רכב קרוסאובר למשפחה “מטיילת”, איזה רכב כדאי לקנות?
אחת מהשאלות הנשאלות ביותר. שוק רכבי הקרוסאובר תופס יותר ויותר נפח בשוק הרכב הישראלי. קרנן של המכוניות המשפחתיות ה”רגילות” הולך ופוחת, וכך, הדילמה הפכה להיות איזה רכב פנאי/שבילים/קרוסאובר כדאי לרכוש. מכיוון שעל גבי המדור הנכבד הזה לא אוכל לציין מותג כזה או אחר, אני יכולה לנסות לכוון אותך בעזרת מספר נקודות אל הרכב שהכי יתאים לצרכים שלכם. ולא תוכל להתחמק מנסיעת מבחן או שתיים, כדי להרגיש בעצמך איך הרכב נוסע. נקודה ראשונה, תקבע לעצמך תקציב שיצמצם משמעותית את האפשרויות – מחירי הקרוסאובר נעים בין 119,900 ל185,900 ₪ ויותר. נקודה שנייה, כמה חשובה לכם רמת האבזור והפינוק בתא הנוסעים? מבט אחד ומישוש קל בפנים הרכב יענה לכם על השאלה הזו. נקודה שלישית, אתם משפחה מטיילת, זה אומר שתרצה לנסוע בשבילים, ולשם כך, צריך כיול מתלים שמתאים לנהיגה בשבילים ושטח. זו שאלה שצריכה להישאל בסוכנות המכירות, כמו גם נתוני מרווח הגחון של הרכב. ויש עוד ועוד פרמטרים. אבל יש לנו כאן התחלה טובה להשוואה. בהצלחה.
אני בהתלבטות איזה טנדר 4X4 לבחור – מיצובישי האנטר או ניסאן נבארה?
שלום ידידי, סקרתי את הנתונים של השניים האלה: הניסאן נבארה מרווח יותר, עם יתרון בביצועים, ויש בו מערכת מדיה ובלוטוס שאין במיצובישי. מאידך, למיצובישי האנטר יתרון במבחני ריסוק, לא עלינו, בעל כושר העמסה גבוה יותר מהמתחרה, והוא גם חסכוני יותר בדלק. הדילמה גדלה, הא?
תראה, השוק לא רווי ברכבי טנדר, בטח שלא איכותיים ושמורים. חפש אחר שניהם, שניהם טובים. ברר מצב מכני, קילומטראז’, מספר בעלים, ואם יש, בקש לעבור על ספר הטיפולים של הרכב. אם הכל נראה טוב וכשר, בקש סיבוב קצר להתרשמות, אחריו אין לי ספק שתגיע להחלטה. בהצלחה.