יש במה להתגאות: טכנולוגיות רכב ישראליות שעושות לנו כבוד בעולם
גאווה ישראלית: בימים אלו, שמצב הרוח הלאומי באספלט, החלטנו לנסות להרים לעצמנו, על ידי כך שנסקור את התעשייה הישראלית בתחום הרכב. בארץ מפותחות מיוצרות או מורכבות לא מעט טכנולוגיות מתקדמות לרכב. הנה רק חלק מהן:
החלום למכונית ישראלית תוצרת כחול לבן כנראה לא יקרה בשנים הקרובות. אין תעשיית רכב מסחרית גדולה בישראל, על אף שהיו מספר ניסיונות להקים תעשייה כזו לאורך השנים. הסיבות העיקריות לכך שלא התפתחה תעשיית רכב משמעותית בישראל הן לא מעטות. מיזמים לייצור מכוניות ומשאיות בישראל כשלו מבעיקר מבחינה כלכלית, בשל היקף ייצור מצומצם, לצד שוק מקומי קטן עם תחרות עולמית, מול יצרניות רכב גדולות ומבוססות מחו”ל, ועלויות ייצור גדולות ללא תמיכה ממשלתית. ועם כל הכבוד לציונות, הנהג הישראלי יעדיף יצרן מבוסס וגדול עם ותק, מחו”ל. תוסיפו לכך, את החרם הערבי אשר בעבר הקשה על שיתופי פעולה עם יצרניות בינלאומיות, וההגבלה על יבוא ויצוא טכנולוגיות לתעשיית הרכב המתקדמת.
לכן המיקוד בתעשיית הרכב בישראל נעשה בתחומים אחרים: במקום ייצור מכוניות שלמות, ישראל מתמקדת בפיתוח וייצור של רכיבים ומערכות לתעשיית הרכב העולמית. לדוגמא, פיתוח תוכנה וחומרה ייעודיים לכלי רכב, כמו במקרה של חברת מובילאיי. בנוסף, כמדינה בה המצב הביטחוני יציב כמו שולחן מרשת ריהוט שוודית, היא מתמקדת בשוק הביטחוני, עם פיתוח וייצור של כלי רכב לכוחות הביטחון, כולל יצוא כלי רכב מיוחדים, דבר שמראה שיש יכולות הנדסיות, אך הן מכוונות לשוק ספציפי מסוים. כך למשל חברת “עידו שיפורי רכב” קיבלה אישור ב-2019 לשווק רכב שטח כבד מדגם “זיבר” תוצרת הארץ.
תעשיית הרכב בישראל התפתחה באופן ייחודי, כמו שצוין, במקום להתמקד בייצור מכוניות שלמות, היא מתמחה בעיקר בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות וייצור רכיבים לתעשיית הרכב העולמית.
אז זקפו קומה, והיו גאים בטכנולוגיה הישראלית, כי יש במה: הנה מספר חברות ומוצרים מרכזיים בתחום:
חברת מובילאיי Mobileye ®
מובילאיי היא ללא ספק סיפור ההצלחה הגדול ביותר של תעשיית הרכב הישראלית. החברה, שנוסדה ב-1999 על ידי פרופ’ אמנון שעשוע וזיו אבירם, מפתחת מערכות ראייה ממוחשבות ומערכות סיוע לנהג.
מוצריה העיקריים:
EyeQ שבב עיבוד תמונה לרכב – Road Experience Management (REM): טכנולוגיה ליצירת מפות HD בזמן אמת, מערכות התרעה מפני התנגשות ומערכות לזיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים. היקף הפעילות מראה שבשנת 2024 עד כה, הכנסותיה יסתכמו בטווח שבין 1.83-1.96 מיליארד דולר, עליה משמעותית לעומת 2022 ו-2023. החברה משתפת פעולה עם יצרניות רכב מובילות כמו BMW, Volkswagen, Ford.
Innoviz Technologies
חברה המתמחה בפיתוח חיישני לידאר (LiDAR) לרכבים אוטונומיים. החברה יושבת במתחם ענק ומפואר בפאתי ראש העין ומפתחת מגוון מוצרים לרכבים הללו, כאשר מוצריה העיקריים:
InnovizOne חיישן לידאר לרכבים אוטונומיים. InnovizTwo הדור השני של חיישני הלידאר של החברה.
היקף פעילות: בשנת 2022, Innoviz דיווחה על הכנסות של כ-6 מיליון דולר. החברה חתמה על הסכמים עם BMW ו-Volkswagen. תושבים בראש העין מדווחים כי נצפו באזור רכבי קרייזלר פסיפיקה אוטונומיים שמסתובבים בעיר ללא כל נהג.
Argus Cyber Security
חברה המתמחה באבטחת סייבר לרכבים מחוברים ואוטונומיים. מוצרים עיקריים: Argus Connectivity Protection Argus In-Vehicle Network Protection ,Argus Fleet Protectio. היקף פעילות: החברה נרכשה על ידי Continental AG בשנת 2017 תמורת 430 מיליון דולר.
Valens Semiconductor
חברה המפתחת שבבים לתקשורת מהירה ברכב. מוצרים עיקריים: VA7000 משפחת שבבים לתקשורת מהירה ברכב. היקף פעילות: בשנת 2022, Valens דיווחה על הכנסות של כ-90 מיליון דולר.
Foretellix
חברה המפתחת פלטפורמה לבדיקות ואימות של מערכות נהיגה אוטונומיות. מוצרים עיקריים: Foretify פלטפורמה לבדיקות ואימות של מערכות נהיגה אוטונומיות. היקף פעילות: החברה גייסה כ-50 מיליון דולר מאז הקמתה.
REE Automotive
חברה המפתחת פלטפורמות מודולריות לרכבים חשמליים. מוצרים עיקריים: REEcorner מערכת המשלבת הנעה, היגוי, מתלה ובלימה בתוך גלגל הרכב. REEboard – פלטפורמה שטוחה לרכבים חשמליים. היקף פעילות: החברה נסחרת בנאסד”ק ושווי השוק שלה נכון ל-2023 הוא כ-100 מיליון דולר.
StoreDot
חברה המפתחת סוללות מהירות טעינה לרכבים חשמליים. מוצרים עיקריים: XFC (Extreme Fast Charging) טכנולוגיית סוללות המאפשרת טעינה מהירה במיוחד. היקף פעילות: החברה גייסה מעל 200 מיליון דולר ומשתפת פעולה עם יצרניות רכב כמו Volvo ו-Daimler.
חברה המפתחת פלטפורמת סימולציה לבדיקת רכבים אוטונומיים. מוצרים עיקריים: Cognata Simulation Platform פלטפורמת סימולציה לבדיקת רכבים אוטונומיים. היקף פעילות: החברה גייסה כ-25 מיליון דולר ומשתפת פעולה עם חברות כמו NVIDIA ו-BMW
Arbe Robotics
חברה המפתחת מערכות מכ”ם (רדאר) לרכבים אוטונומיים. מוצרים עיקריים: Phoenix מערכת מכ”ם 4D לרכבים אוטונומיים. היקף פעילות: החברה נסחרת בנאסד”ק ושווי השוק שלה נכון ל-2023 הוא כ-200 מיליון דולר.
Tactile Mobility
חברה המפתחת טכנולוגיה לאיסוף וניתוח נתונים מחיישני רכב. מוצרים עיקריים: VehicleDNA מערכת לניטור מצב הרכב. SurfaceDNA – מערכת לניטור מצב הכביש. היקף פעילות: החברה גייסה כ-27 מיליון דולר ומשתפת פעולה עם יצרניות רכב כמו BMW ו-Porsche. בנוסף לחברות אלו, ישנן גם חברות ישראליות המייצרות רכיבים פיזיים לתעשיית הרכב.
Omen Casting Group
מייצרת חלקי אלומיניום לתעשיית הרכב. היקף פעילות: החברה מעסיקה כ-1,500 עובדים ומייצאת לחברות
כמו יגואר, לנד רובר, אודי וב.מ.וו.
Netafim נטפים
לא, זאת לא טעות. חברת מוצרי ההשקייה והחקלאות מקיבוץ נטפים שבדרום, הידועה בעיקר בתחום ההשקיה, מייצרת גם צינורות פלסטיק לתעשיית הרכב. היקף פעילות: החברה מדווחת על מכירות שנתיות של כ-1 מיליארד דולר, כאשר חלק קטן מזה מגיע מתעשיית הרכב.
Plasan Sasa
מתמחה בייצור מיגון לכלי רכב צבאיים ואזרחיים. היקף פעילות: החברה מעסיקה כ-1,000 עובדים ומייצאת לצבאות ולחברות ביטחוניות ברחבי העולם.
נמצאת בבעלות סמסונג, כאשר איחדה את שלושת מרכזי הפיתוח שלה בישראל במבנה אחד בן שלוש קומות בהוד השרון בשטח של כ-4,300 מ”ר. הפעילות של החברה בישראל היא תוצאה של שלוש רכישות שהיא ביצעה בחמש השנים האחרונות בישראל. היא רכשה את iOnRoad, שפיתחה מערכות AR לכלי רכב ופעלה מרמת-גן, את חברת Red Bend המאפשרת לחבר את המכוניות אל הענן שפעלה מהוד השרון, ואת חברת הגנת הסייבר לרכב TowerSec שפעלה מכפר-סבא. מפתח רכיבי IOT, אודיו, מערות בטיחות ADAS ואפשרות לעדכן עדכוני תוכנה לרכב מהענן. החברה בינלאומית למרות שמטה הפיתוח בארץ, והכנסותיה עומדות על 2.3 מיליארד דולר.
SaverOne
חברת SaverOne פיתחה מערכת למניעת הסח דעת סלולרי בנהיגה, שלא מאפשרת לנהג לעשות שימוש מסכן חיים בטלפון הסלולרי בזמן הנהיגה מלבד הוצאת וקבלת שיחות, ניווט ושמיעת מוסיקה. המערכת אינה משפיעה של שאר נוסעי הרכב שיכולים להשתמש בסלולרי שלהם כרגיל. המערכת הותקנה בציי רכב של חברות רבות בארץ ובעולם והחברה חתמה בין היתר על הסכמי שיתוף פעולה עם יצרנית המשאיות IVECO ועם וולוו אוטובוסים להתקנת המערכת שלה במשאיות ובאוטובוסים שהן מייצרות.
ניתן לראות שלמרות שאין בישראל תעשיית ייצור מכוניות בקנה מידה גדול, המדינה הצליחה למצב את עצמה כמובילה עולמית בתחום הטכנולוגיות המתקדמות לרכב, כמו גם רכב האוטונומי. ההצלחה של חברות כמו מובילאיי משכה תשומת לב עולמית, וכיום פועלים בישראל מרכזי מחקר ופיתוח של חברות רכב בינלאומיות כמו GM ,Ford ו-Volkswagen.
תעשיית הרכב הישראלית נהנית מתמיכה ממשלתית משמעותית, בעיקר דרך רשות החדשנות (לשעבר המדען הראשי) המעניקה מענקי מחקר ופיתוח לחברות בתחום. בנוסף, ישראל משקיעה בתשתיות לבדיקת רכבים אוטונומיים, כמו מתחם הבדיקות שהוקם בעיר הבה”דים בנגב. החדשנות הישראלית בתחומים כמו בינה מלאכותית, סייבר, ועיבוד תמונה מיושמת בהצלחה בתעשיית הרכב העולמית, ומציבה את ישראל בחזית המהפכה הטכנולוגית בתחום הרכב.