200,000₪ פיצוי לאישה שלקתה בפיברומיאלגיה כתוצאה מתאונת דרכים

 

פיברומיאלגיה תסמינים
תאונת דרכים שהביאה להתפרצות פיברומיאלגיה

 

200,000₪ פיצוי לאישה שלקתה בפיברומיאלגיה כתוצאה מתאונת דרכים

 

חייה של תושבת פתח תקוה, גננת בצהרון כבת 57, התהפכו ביום אחד, לאחר שמצאה את עצמה מעורבת בתאונת דרכים קשה. בעודה נוהגת ברכבה בכביש עירוני בראשון לציון, הגיח רכב שנסע במהירות, ופגע בעוצמה רבה בצד שבו ישבה. מעוצמת ההתנגשות, הוטח רכבה בעוצמה אל מעקה הבטיחות, ואז הסתובב על צירו ונחבט במעקה פעם נוספת. עוצמת המכות שספג הרכב הייתה כה עזה, עד שכריות האוויר נפתחו, והאישה נחבלה קשות בכל חלקי גופה.

הנהגת הובהלה מהמקום באמבולנס לבית חולים ‘איכילוב’, שם התלוננה על סחרחורת וכאבים עזים בכל חלקי גופה. בדיקת CT כלל גופי העלתה אמנם חשד לפגיעה בחוליות המותניות, אך היא שוחררה לביתה עם המלצה לשבוע מנוחה, הימנעות ממאמץ, חימום מקומי, נטילת משככי כאבים והמשך מעקב רפואי. ככל שנקפו הימים, מצבה של האישה רק הלך והחמיר. הכאבים הלכו והחריפו, והיא מצאה את עצמה מרותקת למיטתה, מבלי יכולת לקום ולהתהלך בבית. היא נבדקה על ידי מספר מומחים, בהם כירורג, נוירולוג ואורתופד, כשהיא מלינה כל העת על כאבים מפושטים בחלקי גוף שונים, ובעיקר בכתפיים, במותניים ובגפיים.

בחלוף כשלושה חודשים ממועד התאונה, ולאחר שהכאבים אשר מהם סבלה סירבו לחלוף, היא הופנתה לבדיקת ראומטולוג. בבדיקה נמצא כי בעקבות התאונה האישה לוקה בפיברומיאלגיה תסמונת כאב מפושט בכל חלקי הגוף. כתוצאה מאבחנה זו, הומלץ לאישה להמשיך בטיפולי פיזיותרפיה, אך לעבור גם טיפול בקנביס, טיפולי רפואה משלימה, הידרותרפיה וטיפול קבוצתי. בנוסף הופנתה האישה לרופא תעסוקתי.

לאחר שבדק אותה, קבע הרופא התעסוקתי, כי האישה מוגבלת בביצוע עבודה הכרוכה בכיפופי גב מרובים או בהרמת משאות כבדים. הרופא קבע, כי משום שהיא משמשת כגננת בצהרון, לאורך 3 שעות ביום רגל, ובחופשים לאורך 6 ביום, נכותה תקשה עליה מאד להמשיך בעבודתה. לדבריו, היות ועבודתה כרוכה בהרמת ילדים, שרובם שוקלים יותר מ-10 ק”ג, היא מנועה מלשוב לעבודתה.

האישה פנתה לעורכת הדין שירן כהן, העוסקת במאבקים מול חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי, למימוש זכויות רפואיות ודיני נזיקין. לאחר מאמצי פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט שהעלו חרס, הגישה עורכת הדין, בשמה של האישה, תביעה נגד חברת הביטוח ‘הראל’, שביטחה את רכבה בפוליסת ביטוח חובה. במסגרת התביעה נטען, כי מאז התאונה ועד היום, הפכה האישה לשבר כלי, ובשל הטלטלה העזה שפגעה בגפיה ובגבה, וכן בשל הפיברומיאלגיה שבה לקתה עקב התאונה, אין היא מסוגלת לשוב לעבוד בעבודתה.

לדברי עו”ד כהן, על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת”ד) כאשר מתעוררת מחלוקת בין הצדדים על גובה הנזק, ימנה בית המשפט מומחים מטעמו, אשר יבדקו את התובעים ויגישו את חוות דעתם לבית המשפט. בשל כך, ביקשה, שבית המשפט ימנה מטעמו מומחים לקביעת שיעור נכויותיה של האישה.

בית המשפט מינה מומחה לרפואה פנימית וראומטולוגיה, על מנת לקבוע האם האישה סובלת מפיברומיאלגיה, האם זו קשורה לתאונה אותה עברה, ומה שיעור הנכות ממנו היא סובלת בעטיה. לדברי המומחה, האישה אכן לקתה בפיברומיאלגיה, וזו החלה עם מועד התאונה, ולא לפניו. לדבריו, “פיברומיאלגיה הינה תסמונת כאב כרונית המאופיינת בכאב מפושט בשלד בשרירים, ברקמות רכות, במפרקים ובאזורים שונים בגוף ולעיתים ברגישות ללחץ באזורים אנטומיים ספציפיים (“נקודות רגישות”).

“ישנם ביטויים קליניים נוספים שיכולים להופיע בתסמונת זו כמו תשישות, הפרעות באיכות השינה, נימוּל בגפיים, בעיות קוגניטיביות ודיכאון. לעיתים נלוות לכך כאבי ראש, כאבי בטן, תסמונת המעי הרגיז והפרעות במערכת השתן. בתסמונת הפיברומיאלגיה עלולים להופיע ירידה בתפקוד היום יומי, קושי בתפקוד בעבודה, ירידה באיכות החיים, השפעה לרעה על חיי המשפחה וכן קושיים בתפקוד החברתי. בדיקות המעבדה בתסמונת זו הינן תקינות. התסמונת נחשבת כהפרעה בוויסות כאב”.

לדברי המומחה, הספרות הרפואית אינה תמימת דעים לגבי הגורמים להופעת המחלה, אם כי ידוע, על פי המחקר, כי גורמי דחק שונים כמו חבלות פיזיות, טראומה, לחץ נפשי וזיהומים שונים עלולים להוות, בהצטברות עם גורמי סטרס נוספים, טריגר להתפרצות פיברומיאלגיה או החמרתה.

בשל כל זאת, קבע המומחה כי התובעת סובלת מנכות בשיעור של 12 אחוז לצמיתות בשל הפיברומיאלגיה שבה לקתה בעקבות התאונה. בנוסף, מינה בית המשפט מומחה בכירורגיה ואורתופדיה מטעמו, לקביעת נכויותיה האורתופדיות, אשר קבע כי האישה סובלת מפגיעה בינונית בעמוד השדרה המותני.

על סמך בדיקתה, קבע המומחה לתובעת נכות בשיעור 5% בגין הגבלה בגב התחתון.

לדברי עו”ד כהן, נהגים הנפגעים בתאונות דרכים זכאים על פי חוק הפלת”ד, גם לפיצוי על כל סיבוך בריאותי הנגרם עקב התאונה שבהם היו מעורבים. על כן, כאשר קיימת קביעה כי מחלה כרונית, כמו פיברומיאלגיה, פרצה בעקבות תאונת דרכים, אזי החוק מחייב את חברת הביטוח לשאת גם בנזקים עקב המחלה הכרונית.

לדבריה, הפיצויים המשולמים לנפגעי תאונות הדרכים, נגזרים משלל מרכיבים, וביניהם משיעור הנכות שלהם בעקבות התאונה, גילם של הנפגעים, שכרם טרם התאונה, והפגיעה בתפקודם. במקרה הנוכחי, חרף שכר נמוך יחסית של התובעת, וחרף גילה המבוגר, הגיעו לבסוף הצדדים להסכם פשרה, לפיו תפצה חברת ‘הראל’ את התובעת ב-200 אלף שקלים על פגיעותיה.

לאחרונה אישר בית משפט השלום בפתח תקוה את הסכם הפשרה ונתן לו תוקף של פסק דין.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *