מאזדה MX30 EV (קרוסאובר חשמלי 100%) – מבחן דרכים
מאזדה MX30 EV, מכונית פנאי נוחתת בארץ בייבוא מקביל ומגיעה עם נתון טווח “נחות” יחסית (עד 200 ק”מ), אבל עם טון קסם אישי ומחיר השקה של 174,900 ש”ח
הכתבה פורסמה לראשונה במגזין מעריב סופהשבוע
מאת: ענת דניאל
המאזדה החשמלית הראשונה בכלל של המותג, והראשונה לנחות פה בארץ, זו המאזדה MX30 EV, מכונית פנאי קומפקטית חשמלית לחלוטין. המכונית החשמלית החדשה והמיוחדת הזו לא הגיעה לארץ דרך היבואן הרשמי של מאזדה בארץ, דלק מוטורס, כי אם ביבוא מקביל, דרך חברת הליסינג ה”בוטיקית”, גזפרו. גזפרו מספקת ללקוחות פתרונות מימון לרכישת רכב, וכן, מייבאת לארץ בכמויות קטנות, דגמי בנזין מוכרים, דגמים היברידיים נטענים או חשמליים ייחודיים, ובעיקר מחפשת בפינצטה דגמים שעוד לא הגיעו לארץ, שהנהג הישראלי חפץ בהם. כמו במקרה הזה. גזפרו מבינה שזו תקופה של פריחת הרכב החשמלי, והראשונה לייבא לארץ את המאזדה MX30 EV, שנכון לעכשיו, לא ברור אם היבואן הרשמי ייבא אותה.
בל נשכח שיבואן מקביל לרוב קטן מיבואן רשמי, מייבא כמות מכוניות מצומצמת בהרבה, והשיקולים הכלכליים שלו שונים מאד. יבואן מקביל מזמין מעט מכוניות, 10-20-100, ולא אלפים, ולכן היצרן יכול להבטיח לספק לו את הכמות שירצה, ויש עוד שיקולים כאלה ואחרים.
זוכרים את בעיות החוסרים בשבבים, ובעיות אספקת כלי הרכב בכל העולם? כל היבואנים, והיצרנים סובלים מזה. יבואני הרכב המקביל, זוכים עכשיו לעניין רב, בזכות מלאי כלי הרכב הקיים שלהם, והיכולת שלהם “לדוג” ולייבא כלי רכב או דגמי כלי רכב מעניינים וייחודים, בכמות קטנה, לשמחת הרוכשים.
מאזדה MX30 החשמלית, היא עוד מכונית שמגיעה לארץ בתקופה הרותחת הזו, של “מהפכת הרכב החשמלי”. כל מכונית חשמלית שמגיעה לארץ זוכה להמון עניין, מהגדולה, לקטנה, ועד השולית ביותר, ובכלל יש הרבה ציפייה לקראת הגעתם של המכוניות הירוקות האלה, המשנות את פני תחום הרכב. כולן עומדות בבחינה מדוקדקת מול מכוניות חשמליות אחרות, לרוב, בלי קשר לקטגוריות שבהן הן ממוצבות, וזה תמיד איכשהו נגמר בצמד המילים הלעוס, “עדיף טסלה”.
אני שמחה על בואה של המאזדה MX30 החשמלית. אנחנו מתלוננים על חוסר במגוון כלי הרכב ודגמים שמגיעים לארץ, והנה מגיעה מכונית שלא דומה לאף אחת. השימוש שלה, המראה שלה, כל כולה ייחודית, ועדיין מנסים לצמצם אותה, לכדי שלוש תוויות, “מאזדה חשמלית”, “טווח מצומצם”, “תג מחיר גבוה”.
הרבה זמן לא ראיתי רכב עם עיצוב כל כך יפה. רכב הפנאי הקטן מבית מאזדה נאה ומושך מכל זווית, בעיקר הפנסים העגולים המפוסלים למשעי שלו מאחור. אנחנו לרוב נרכוש רכב שאנחנו אוהבים להביט בו, אולי גם לבהות בו. ה-MX30 היא מכונית לבהות בה, ליהנות מהצורה שלה. צורה שכמעט זהה לחלוטין לגרסת הבנזין של הדגם. מי שמכיר מכוניות חשמליות יודע שהחזית שלהן מסגירה אותן, לרוב בגלל כיסוי פלסטיק אטום, ולרוב כעור שמכסה אותה. הגריל של המאזדה נראה כמעט כמו דגם הבנזין, מעוצב יפה, עם סמל מאזדה גדול במרכז. זה מוסיף לה נקודות למראה החיצוני. לצורה הייחודית והנאה של הרכב “מצטרפות” הדלתות ההפוכות, “דלתות התאבדות”, כמו במכוניות יחידות מהעבר. דלתות שבכלל לקוחות ממרכב של עגלות סוסים. הדלתות ההפוכות מחוברות לציר האחורי של הרכב, ולא לקדמי, ולכן הכינוי, הדיי נוראי הזה דבק בהן, בשל הסיכון שייפתחו בדרך, והנוסעים מאחור ייפלו. כמובן שבימינו דבר כזה לא יקרה.
אז אני תוהה, האם הדלתות הללו הן גימיק מובהק, פשוט כדי לייצר עניין ברכב. כי אם חשבו על גישה נוחה ליציאת נוסעים מהדלת האחורית, גישה שמאזדה מכנה “יציאה חכמה”, ואפילו התקינה שני מתגים חשמליים על גב מושב הנהג, כדי שהנוסע מאחור יוכל לפלס לעצמו, באופן חשמלי, יציאה נוחה החוצה, היה פשוט אפשר לייצר מפתח רחב יותר לדלת אחורית סטנדרטית, לא?. מה גם ששדה הראייה לצדדים נפגע, בשל שטח מת דיי רחב, שנוצר בגלל החיבור הלא הסטנדרטי של שתי הדלתות. חיבור שבגללו לנוסעים מאחור יש חלונות קטנים שאינם ניתנים לפתיחה, ותא נוסעים חשוך וקלסטרופובי מעט. אז נשארתי עם המסקנה שהדלתות המעניינות הן לחלוטין גימיק.
העיצוב החיצוני של ה-MX30 שבה את ליבי, ופנים הרכב לא פחות: בתא הנהג והנוסעים של הרכב יש שימוש בחומרים ממוחזרים, בצורה חכמה וחיננית. עיצוב התא כל כך מיוחד, נאה ומלבב (נשבעת שאין מילה מתאימה אחרת), וכולל ריפודי בד מחוספס מעט אבל יפה לעין, בצבע אפור, המשולבים בעור בהיר, מלאכותי. בין לבין יש דיפוני עור כהה, וגם משטחים קטנים עם גימורים מ”שעם” (כמו לוחות השעם במשרד? אז כזה).
לפני הטכנולוגיה, מילה על מקומות האחסון ברכב, אין הרבה כאלה, לפחות לא תאים מיוחדים. תא האחסון הכי שימושי נמצא מתחת למשענת היד לנהג, שזזה לשמחתי, לצידה, מקום לשתי כוסות או בקבוקים, ותא אחסון אחד התפספס לגמרי, בשל מיקומו מתחת לקונסולה בתא הנהג. מגיעים אליו רק אם ממש מתכופפים. בסמוך לו שתי כניסות USB חשובות לטעינה, שחבויות לחלוטין. אם היה פד טעינה אלחוטי לנייד, זה היה פחות קריטי, אבל אין. איך התרגלנו לטוב כל כך מהר?. איך חיים היום בלי פד טעינה לנייד ברכב?
מול הנהג לוח שעונים נאה עם המון אינפורמציה, כמו חום מנוע, מד סוללה, מד מהירות, טווח סוללה, מד “אנרגיה”, שמציג מתי בנסיעה מאחזרים אנרגיה (בבלימות כמובן), ומתי הרכב מוציא אנרגיה. לא בטוחה למה צריך את כל המדדים האלה מול העיניים, אבל איכשהו כל אלה מתחברים לכדי לוח שעונים אסתטי מול העיניים. מעל לוח המחוונים, תצוגה עילית צבעונית בשמשה הקדמית.
מסך המולטימדיה במרכז התא, בגודל 8 אינץ’, כולל ממשק מאזדה קונקט, באנגלית בלבד. המולטימדיה כוללת מערכת שמע עם 8 רמקולים, וקישוריות מלאה לנייד. מתחתיו, “מסך בהפתעה” עוד מסך, בגודל 7 אינץ’, שכל כולו מיועד לכיוון בקרת האקלים. אני לא בטוחה שזה הדבר הכי הגיוני לעשות, אבל זה מה שזה, וכן, קיומו של המסך בסמוך מאד לידית ההילוכים, מגבילה את הגישה של הנהג למתגי השליטה של המיזוג ולמסך. במקרה הזה יצא למאזדה ייחודי מדי. כך או כך המיזוג עובד מצוין, ומצנן מהר גם את תא הנוסעים, להם אין פתחי אוורור מאחור.
השליטה במערכת המולטימדיה נעשית על ידי חוגה ומספר מתגים בולטים סביבה. התפעול דיי ברור, לא במאה אחוז אינטואיטיבי. לפרקים, הייתי צריכה ללחוץ על מספר לחצנים, ולשחק עם החוגה, עד שהבנתי איך מגיעים לעוד תחנות רדיו, או איך עוברים מהרדיו למקור שמע אחר.
סך הכל, תא הנהג והנוסעים נראה יפה מאד ואלגנטי, עם איכות הרכבה טובה והרבה מחשבה מאחורי העיצוב. העיצוב היפני הקפדני, והתחושה היוקרתית אליה היצרן שואף כל כך בשנים האחרונות, ניכרת בכל תא וחלק.
אני במושב הנהג, מכוונת אותו קדימה ומעלה, ונעצרת באמצע. זהו, אין לי יותר למעלה. גובהי 1.67 מ’, פלוס מינוס, ואין לי מספיק שדה ראייה לפנים. ההגה גדול ומעוצב, נוח לאחוז בו, ולנהוג איתו, ועליו מתגים מעוצבים יפה גם כן, ונוחים להפעלה. מעלי תאורה לבנה נעימה, מקום למשקפיים, וידית אחיזה. סאנרוף בגג אין, ודיי בצדק. חלון שמש מקפיץ את מחיר הרכב בלפחות 15 אלף ש”ח, (כמו גם העדר פתיחה חשמלית לתא המטען, זה נחוץ, אך מייקר את המחיר). עצם הכדאיות של הבאת רכב כזה במחיר של מעל 200 אלף ש”ח נפגמת, עד לא כלכלית או כדאית. אז נחיה בלי סאנרוף.
הנסיעה במאזדה MX30 החשמלית מהנה וטובה. ההאצות בה, גם אם לא פסיכיות, מספיק מהנות ומהירות לתחושה. אין מצבי נהיגה, הייתי שמחה אילו היו. כן יש שיפטרים מאחורי ההגה, ששולטים על הבלימה הרגנרטיבית, הטובה ויעילה. יעילה במובן הזה, שחוסכת מהנהג/ת את הצורך בלחיצה על הבלמים במשך הנסיעה. גם נוח לנהוג בה, היא משככת מספיק את הדרך, ורעשי רוח ודרך כמעט ולא נכנסים פנימה. רעשי מנוע, דווקא כן. כן, שמעתם טוב, רעשי מנוע, מנוע חשמלי כמובן, נוכחים בכל לחיצה. זהו רעש מתכתי ואחר. אם נהגתם ברכב חשמלי אתם בוודאי יודעים מהו. במאזדה הרעש נוכח, יותר מכלי רכב חשמליים אחרים בהם נהגתי. האם זה חיסרון או יתרון? הדעות חלוקות. יש נהגים שישמחו לקבל פידבק כלשהו מהמנוע, גם אם מדובר בצלילים “חשמליים”.
עוד צלילים בדרך, תשמעו ממערכות הבטיחות היעילות, כמו מערכת סיוע לשמירה על נתיב, האקטיבית, מערכת זיהוי רכב בשטח מת, ויש גם את צלילי האיתות האלגנטיים ונעימים לאוזן. גם על זה המהנדסים חשבו. שלל מערכות הבטיחות המתקדמות ברכב מביאות אותו לציון בטיחות ישראלי מירבי של 8 מתוך 8.
טווח הנסיעה החשמלי במאזדה MX30 הוא בין 190-200 קילומטר ריאליים. באחת הנסיעות שעשיתי, מביתי שבאזור השרון לישוב במרחק של 32 קילומטר ממני, “הצלחתי”, בעזרת נהיגה מתונה, ומהירות בינעירונית חוקית, להשתמש ב-16 ק”מ בלבד של הטווח החשמלי, וכך גם היה בדרך חזרה. חייבים לזקוף זאת לזכות ה-MX30. היא מצליחה לשמור על הטווח ביעילות, גם במשקל לא נמוך של מעל 1,700 ק”ג. הנתונים וודאי היו שונים, אילו היו מטמיעים בה סוללה גדולה יותר. זה כמובן היה אחד מהשיקולים המרכזיים של היצרנית בבחירת הסוללה היחסית קטנה הזו.
אני שמחה על הגעת רכב פנאי חשמלי כמו זה שמאזדה ייצרה, גם אם הטווח החשמלי שלו מצומצם. הוא רכב מיוחד, מעוצב יפה, ומסובב ראשים. הוא פרקטי יותר לזוג או יחיד, או אם אתם ממש רוצים בו, ובעניין של הדלתות ההפוכות, אז גם זוג עם שני ילדים ישבו בריווח ונוחות. אתם יכולים לנסוע איתו גם לערים מרוחקות יותר, בסופי שבוע, ולטיולים, אבל חייבים לתכנן עצירות טעינה בדרך, או בחזרה הביתה.
שורה תחתונה: מאזדה MX30 בגרסה החשמלית, הוא רכב פנאי עירוני המתאים לנהגים שנוסעים עד 150 ק”מ ביום. שזה טווח שרובנו לא מגיעים אליו. הוא מיועד לנהגים ונהגות שמעריכים את העיצוב מבחוץ, את האסתטיות מבפנים. שאוהבים את הייחודיות, ומעריכים את נתוני הבטיחות. גימיק, לא גימיק, טווח מצומצם או לא, כלי רכב כמו המאזדה MX30 EV מכניסים טעם, צבע ועניין לשוק הרכב הישראלי, וחובבי רכב ובכלל צריכים לברך על זה. אני כן.
מאזדה MX30 EV בייבוא מקביל, ברמת אבזור אחת, במחיר השקה 174,900 ש”ח
תעודת זהות מאזדה MX30 חשמלית:
קיבולת סוללה (קווט”שKWH ) 35.5
תיבת הילוכים אוטומטית הילוך יחיד
טווח נסיעה מוצהר משולב (ק”מ) 265
טווח נסיעה ריאלי (ק”מ) 200
הספק (כ”ס) 146
מומנט (קג”מ) 27
תאוצה (0-100 קמ”ש) 9.7 שניות
משקל (ק”ג) 1,720
בסיס גלגלים (מ”מ) 2,655
אורך (מ”מ) 4,395
תא מטען (ליטר) 366
דירוג זיהום אוויר 1 מתוך 15
רמת אבזור בטיחות 8 מתוך 8