מזראטי גרקאלה gt (קרוסאובר מפואר/יוקרתי) סקירה וחוות דעת
הקרוסאובר החדש והחשוב של המותג המלכותי מאיטליה, הגיע אלי למבחן דרכים, אחרי זמן מה. הגראקלה גדול מהאלפא רומיאו טונאלה, ויושב במשבצת של המזראטי לבנטה. מדובר ב-SUV מרשים מאד, שהחזיר לי לרגע, או לכמה ימים אם אדייק, את חדוות הנהיגה, וגרם להתגעגע, געגועים עזים למכוניות של פעם, וליחידות ההנעה העשירות ועגולות של פעם.
מזראטי גראקלה היא “של פעם” בקטע טוב, היא שומרת על המסורת של המותג, ומשאירה תזכורות וכבוד לעיצוב, לסמל, לדגל, איפה שרק אפשר. יחד עם זאת, כדי להתקדם קדימה, יחד עם כל עולם הרכב, שרץ ספרינט לעבר מסכי מולטימדיה ענקיים שמכסים את כל הדשבורד, ועוזרת קולית שיום אחד, כמו שזה נראה “תיקח חלק” בהשתלטות סייבר עויינת על ידי טרוריסטים שיושבים בסין, מזראטי כן ניסו להכניס מעט קידמה פנימה לתא הנהג, בצורת מסכים ומתגים מעוצבים.
@queenoftheroad.il מזראטי גרקאלה מכונית הSUV המפוארת, אולי מבוססת על האלפא רומיאו סטלביו, אבל היא יותר ארוכה, יותר נמוכה ויותר מלכותית. מנוע 2 ל’ הספקים של 300-330 כ”ס, החל מ-600,000₪ סרטון חפירות יעלה אחריו ומבחן דרכים בהמשך #maserati #maseratigrecale ♬ צליל מקורי – ענת דניאל – מלכת הכביש
אז מה יש לנו פה?
במרכז תא הנהג, מסך מולטימדיה גדול עם מסגרת כסופה ושוליים שחורים גדולים. מסך המגע בגודל 12.3”, עם חיבור אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו (חיבור עם כבל). גם לוח המחוונים דיגיטלי, בגודל 12.3″. אינפורמטיבי ומוסיף למראה והתחושה האיכותית ויוקרתית בכל התא. המולטימדיה ברכב נתמכת על ידי מערכת בידור מבית מזראטי ומערכת מזראטי קונקט שהותקן במזראטי.
מתחת למערכת הבידור, ארבעה מתגים לשליטה בתיבת ההילוכים (כמו בדגמי JEEP החדשים), D דרייב, M ידני, R רוורס ו-N ניוטרל. ארבעה כפתורים שמצאנו בדגמי JEEP לדוגמא, ולוקח זמן להתרגל אליהם. אחרי מתגי השליטה השטוחים, יש מסך מגע מלבני קטן 8.8′ ששולט על בקרת האקלים. בדלתות, מתגי שליטה על זכרונות מושב, ומופתעת שאני לא מוצאת פונקציית אוורור למושבים (אין באף רמת גימור). מצד שמאל למסך הקטן, שורה אנכית של מתגים שקופים שטוחים לשליטה בפונקציות / מערכות שונות.
על גבי ההגה עומס קל, שמונה מתגים מכל צד, מתגים פיזיים פלסטיים. במרכז ההגה הסמל של מזראטי, סמל מרשים ובולט, מתחת לסמל בצדדים, גלגלות מתוקות, מימין הגלגלת זזה ימינה ושמאלה, ובעזרתה בוחרים מצבי נהיגה – ספורט gt וקומפורט, ומצד שמאל, כפתור התנעה עגול, שנראה כמו גלגלת. בצידי הההגה מאחור, שני שיפטרים גדולים ארוכים מתכתיים.
מוטיב העיגולים ממשיך גם בדלתות, עם מתגים שקופים עגולים שבלחיצה קלה פותחים את הדלת. מתקדם משהו. הדלת כולה מעוצבת מאוד יפה. דלת גדולה עם חיפויים שחורים, חלקם מעץ, חלקם פלסטיק, וגימורי מתכת רבים. גם החיפוי של הרמקול כסוף גדול, מרשים מאד למראה. sonus faber סונוס פאבר, מותג איכות של מערכת השמע. יש גם מתג נוסף, מתג “רגיל” לפתיחת דלתות במקרה ואין חשמל, והמתגים השטוחים לא יעבדו.
עוד עיגולים? במרכז תא הנהג שעון דיגיטלי בולט ועגול, שמזכיר בעיצוב את הגלגלות על ההגה. השעון מחופה בגימור מתכתי, מאוד אלגנטי, מציג את השעה אבל גם חיוויים שונים של מערכות הרכב, כמו חיווי של טעינה הטלפון כששמים את הסמארטפון במשטח הטעינה (משטח טעינה אלחוטי מימין לנהג).
מקיפים אותי מושבי עור חום חשמליים, עם חימום למושבים הקדמיים, גימור עץ ותאורת אווירה. פתחי האוורור מתכתיים ויפים ואיכותיים במגע. מעלי, חיפויים נעימים של הגג וסוככי השמש, מתגי תאורה וסאנרוף נפתח. בתוך מקום האחסון שנמצא מתחת למשענת היד, מצאתי מקום ייעודי למפתח המפואר והכבד של המזראטי גראקלה, (גם לבני משפחת אלפא רומיאו יש).
מבחוץ, שלל גימורים וסמלים, שמחזקים את המראה הכללי, ומבהירים לעוברים והשבים שמדובר ברכב יוקרה/פאר. בגמת גימור GT הפותחת (רכב המבחן) תמצאו – חישוקי 20″ וקליפר בצבע, גג פנורמי, עיצוב חיצוני בגימור כרום, חלונות כהים מאחור, תא מטען חשמלי עם חיישני פתיחה בעזרת הרגל
מתחת לתא המטען ארבעה אגזוזים כסופים, שניים בכל צד, ועוד סמלי מזראטי והקילשון המפתה, מתכתיים, קרביים, ואלגנטיים גם יחד.
המזראטי גרקאלה חולק פלטפורמה עם אלפא רומיאו סטלביו, ומזכיר מעט את הסטלביו – גרסה מלכותית ומפוארת שלו. עם ג’אנטים יפהפיים, פנסים מעוצבים (פנסי הבומרנג מעוצבים בהשראת מכונית הספורט האייקונית מבית מזראטי, ה-Giugiaro 3200 GT). החלק העליון, הסאנרוף השחור הגדול מתאים לחלונות המושחרים מאחור. הכל מתחבר יפה, והעיצוב האיטלקי ניכר.
יחידת ההנעה הכפולה בגארקלה החדשה שלפנינו (שהושקה באופן רשמי בישראל, אי אז באוגוסט 2022), כוללת מנוע שני ליטר, 4 צילנדרים, גרגרני ובשרני מספיק, 44.5 קג”מ מומנט מירבי, וגם סוללה קטנה 48 וולט, (שלא הרגשתי את תרומתה בנסיעה או בצריכת הדלק), שהופכת את הגראקלה לרכב היברידי מתון “MILD HYBRID” עם הספק של 300 כ”ס ו-330 בגרסה הגבוהה יותר (5.6 שניות מאפס ל-100 קמ”ש, ומהירות מירבית עד 240 קמ”ש). מנוע שגרם לי להתגעגע למנועים של פעם ולתחושת הנהיגה של פעם, עם יופי של תחושה בהגה, וביצועים זריזים. בעיר הרכב פחות נוח ומשכך, בשל כיול ספורטיבי, ולכן, הזדרזתי לעבור למצב קומפורט לנוחות מירבית בעיר ובכלל.
מחוץ לעיר, ה-SUV המפואר (למשפחות שיודעות לחיות), הוא נוח, מבודד (אוי ואבוי אם רכב ברמתו ובתג המחיר שלו לא היה מוכיח בידוד רעשים גבוה), וגם בעל ביצועים מהנים + גרגורים.
הגראקלה מכונית מהירה ומהנה לנהיגה. בכבישים מהירים, הגראקלה GT הרגישה נטועה בכביש. רק לה, בניגוד לרמות הגימור הגבוהות, מודנה Modena האמצעית (680,000 ₪) ו-Trofeo הגבוהה (950,000 ₪), אין דיפרנציאל אחורי אלקטרוני מוגבל החלקה, או מתלי אוויר אדפטיביים. מצב הנהיגה gt ומצב ספורט הוסיפו מלבד ביצועים חדים וזריזים יותר, גם גרגורי מנוע ברקע שהוסיפו מאד לאווירה ולחוויית הנהיגה. יחד עם כל הכיף הזה, במהלך מבחן הדרכים, צריכת הדלק עמדה סביב 7.5 קילומטר לליטר. לא מפתיע. כל הכיף הזה עולה דלק.
מרווח הפנים בתא הנהג והנוסעים גדול ומרווח, בזכות בסיס גלגלים באורך 2.9 מטרים. (אורך – 4.8 מ’, רוחב כמעט 2.2 מ’, ותא המטען בנפח מכובד של 535 ליטרים.
בין מערכות הבטיחות המתקדמות ישנן:
בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית שיוט בפקקים
בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל
מערכת התראה על שטחים מתים
מערכת התראה אקטיבית על סטייה מנתיב
מערכת התראה על עייפות הנהג
פנסי MATRIX LED אדפטיביים
חיישני חנייה ומצלמת רוורס
הגרקאלה משווקת בשלוש רמות גימור:
- גרקאלה GT – עם מנוע 4 ציל’ בנפח 2 ליטר עם טכנולוגיית תגבור חשמלי 48V והספק של 300 כ”ס.
- גרקאלה Modena – מנוע 4 ציל’ בנפח 2 ליטר עם טכנולוגיית תגבור חשמלי 48V והספק של 330 כ”ס.
- גרקאלה Trofeo – עם מנוע ה-NETTUNO של מזראטי בתצורת V6 ונפח 3.0 ל’ המייצר 530 כ”ס.
*יש אפשרות לרכוש “מפתח לביש” Wearable Key כדי “לא להסתובב” עם מפתח ביד.
דגמי מזראטי החשמליים: גראקלה גראן טוריסמו ו-קבריו מ-879,900₪
מזראטי גרקאלה קרוסאובר חדש ויוקרתי 3 רמות גימור מ-570,000 שקלים