מתי אצלנו? הבירות האירופאיות חוגגות היום “יום ללא מכוניות”
לרגל ציון “יום ללא מכוניות” שחל היום ברחבי אירופה, סקר “מדגם” מציג נתונים מסקרנים בנוגע לעתיד התחבורה בתל אביב: כ-44% מתושבי תל אביב בעד סגירת מרכז העיר לכלי רכב פרטיים, אבל מתכוונים להתנייד באוטובוסים או מוניות
חברת Dott, המספקת פתרונות תחבורה אישיים שיתופיים בערי אירופה כמו מילאנו, לונדון, פריז, רומא, בריסל וגם בערים ת”א, רמת-גן וגבעתיים, מפרסמת סקר חדש לכבוד “יום ללא מכוניות” – NO CARS DAY – שחל היום, ה-22/9/22 ברחבי העולם. הסקר, שאותו ערכה עבורה חברת “מדגם”, כלל שאלות לגבי עתיד התחבורה והתנועה בעיר תל אביב יפו, והנשאלים התחלקו לשתי קבוצות – תושבי תל אביב וערי המרכז בגבול שבין גדרה לנתניה.
הנתון הבולט והמעניין ביותר העולה מהסקר הוא, שכמעט מחצית מהתושבים (44%) בתל אביב מעדיפים לסגור את מרכז העיר לתנועת כלי רכב פרטיים לטובת תחבורה ציבורית וכלי רכב דו-גלגליים, כלומר כמעט כל תושב שני. עוד עולה מהמסקנות כי יותר גברים (65%) העדיפו לסגור את מרכז העיר לתנועת כלי רכב מנשים (45%), ושכבות הגיל הצעירות מעדיפים סגירה (18-54), לעומת גילאים מבוגרים יותר (55+), שהביעו את התנגדותם למהלך.
לגבי תושבי המרכז וגוש דן, הגרים בערי המרכז הגדולות, כגון בת ים, חולון, בקעת אונו, פתח תקווה, רמת גן וגבעתיים, התוצאות די דומות. מממצאי הסקר עולה כי רק שליש מתושבי ערים אלו בעד לסגור את מרכז העיר תל אביב לכלי רכבים פרטיים (33.6%). בנוסף, כ-35% מתושבי מחוז המרכז הביעו רצון לצמצם או להגביל את הכניסה למרכז העיר תל אביב, לעומת 32.4% מתושבי תל אביב. ברוח “יום ללא מכוניות”.
ניכר שהחברה הישראלית עדיין לא מוכנה לצעדים מרחיקי לכת כפי שאפשר למצוא בערים הגדולות באירופה כמו פריז. כ-28% מתושבי תל אביב ו-31.4% מתושבי המרכז מתנגדים בכל תוקף לסגירת מרכז העיר לכלי רכב פרטיים או צמצום כניסת כלי רכב פרטיים. עם זאת, המצב עשוי להשתנות עם כניסתה של הרכבת הקלה ונתיבי תחבורה ציבורית נוספים.
הסקר נערך נוכח מהלכים המבוצעים בערים ברחבי העולם לצמצום כניסת רכבים פרטיים והגדלת נתיבי התחבורה הציבורית ונתיבים לכלים דו-גלגליים. בסקר נבדקו ונשאלו כ-251 נחקרים המייצגים קבוצות גיל, מגדר והעדפות תחבורתיות שונות. כ-140 מהנבדקים גרים במחוז המרכז, קרי גוש דן והאזור שבין גדרה לנתניה, כולל מודיעין, וכ-111 מהנבדקים גרים בתוך תחומי העיר תל אביב יפו.
שאלה נוספת שנשאלה בסקר היא לגבי הרגלי נסיעה במרכז תל אביב:
השאלה שנשאלו הנבדקים הייתה “כיצד הם חושבים להתנייד ולנסוע בתוך מרכז העיר, אם יבוצעו מהלכים לצמצום והגבלת נסיעת כלי רכב פרטיים”? והתשובות השכיחות ביותר היו נסיעה באוטובוס או מונית שירות (42% מתושבי תל אביב, 28.6% מתושבי המרכז) וברכבת הקלה (28% מתושבי תל אביב, 25.7% מתושבי המרכז). לאחר הבחירה בנסיעה בתחבורה ציבורית נמצאים הקורקינטים/אופניים שיתופיים עם 8.1% בקרב תושבי תל אביב -6.4% בקרב תושבי המרכז. שימוש באופניים/ קורקינט פרטי פחות פופולרי בקרב תושבי תל אביב (7.2%) ותושבי המרכז כמעט ומעדיפים לא להשתמש בכלי פרטי השייך להם (2.9%).
“בערים גדולות בעולם כדוגמת פריז, לונדון, מילאנו, בריסל שאימצו את תפיסת המיקרו-מוביליטי והעדפת תחבורה ציבורית וכלי רכב דו-גלגליים, הוכחה החשיבות של כלי רכב שיתופיים דו גלגליים כפתרון הטוב ביותר לבעיית “הקילומטר האחרון” – הגעה מן התחבורה הציבורית ועד היעד הסופי”, אומר בן גלי, מנהל פעילות דוט בישראל. “בעזרת שימוש בכלים שיתופיים דו גלגליים, כל משתמש יכול להגיע לתחנת הרכבת או האוטובוס בצורה קלה ופשוטה, בדומה לנעשה בערי אירופה”.
אודות Dott
דוט היא חברת תחבורה שיתופית אירופית שהוקמה על ידי אנרי מויסינאק ומקסים רומיין, עם החזון לשחרר את הערים מפקקים, תוך ביצוע נסיעות וניידות אישית נקייה וירוקה. דוט מפעילה כיום למעלה מ-40,000 קורקינטים חשמליים בערים מובילות בבלגיה, פינלנד, צרפת, גרמניה, איטליה, נורבגיה, פולין, ספרד, שוודיה ובריטניה, והשיקה מאז סתיו 2021 צי של 10,000 אופניים חשמליים. דוט זכתה בשניים ממכרזי התחבורה השיתופית הגדולים בעולם, גם בפריז וגם בלונדון. לדוט צוות של למעלה מ-600 עובדים, כשהצוותים העיקריים שלה ממוקמים באמסטרדם, לונדון ופריז.