מתקרבים לחצי: סיכום מסירות רכב בישראל (1-5/24) ונתוני נתח שוק
חודש לפני שאנחנו מסכמים חצי שנה של מסירות רכב ב-2024, ליקטנו כמה נתונים מעניינים מדוחות המסירה. המותגים השולטים, היבואנים הבולטים, ומה לגבי מגמת ההתחשמלות? כל הפרטים לפניכם
סיכום מסירות רכב – ינואר 2024 עד 31.5.24
בראש הטבלה, יונדאי עם 15,089 מסירות רכב (מתוכן 228 למוניות)
טויוטה עם כ-14,081 מסירות רכב (1203 מתוכן רכב מסחרי)
קיה לא רחוקה משם, במקום ה-3 עם 13,861 מסירות, ו3 דגמים בין עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בישראל, קיה נירו, פיקנטו וספורטאז’.
BYD בחמישייה הראשונה והמאד מכובדת, עם 9027 מסירות רכב – מותג שמוסר רכבים חשמליים בלבד.
סקודה במקום החמישי המצוין, עם 8731 מסירות כלי רכב.
מאזדה – 6470 מסירות
מיצובישי – 5121 מסירות
צ’רי – 4632 מסירות
סוזוקי – 4269 מסירות
סיאט סוגרת את העשירייה הרותחת הזו – עם 3604 מסירות
וחובה לציין את MG עוד מותג חשמלי מלא (כמעט) שהגיע למקום ה-11, עם 3411 מסירות רכב.
היבואניות השולטות:
- כלמוביל (יונדאי, מרצדס, ג’נסיס, מיצובישי, אורה, סמארט, ובקרוב JAECOO, עם 24,287 מסירות רכב מתחילת השנה, ונתח שוק מטורף של 18.8% מכלל מסירות הרכב בייבוא הסדיר בישראל.
- אחריה יוניון מוטורס (טויוטה, לקסוס) עם נתון מסירות של 18,826 מכוניות, ו14.6 אחוז מכלל המסירות.
- צ’מפיון (אודי, פולקסווגן, סקודה, סיאט, קופרה) מסרה 16,885 מכוניות בחמישה חודשים האחרונים, והיא גוזרת מעוגת המסירות הכללית 13.1 אחוז.
- טלקאר (קיה, סאנגיונג/KGM) עם נתון יותר מנאה ומרשים, אם לוקחים בחשבון שקיה הוא המותג הכמעט יחיד שמשווק – 15,200 מסירות רכב, 11.8 אחוז מכלל מסירות הרכב.
- במקום החמישי, קרסו מוטורס (פריסבי) שנכנסת לרשימה, עם מותגי רכב רנו, ניסאן, אבל הרבה בזכות מותג צ’רי (עם מכוניות בנזין וחשמל), 11,576 מסירות רכב (מרשים גם כן), ונתח שוק של 9 אחוזים.
- לובינסקי – עם פיג’ו, סיטרואן, אופל, אבל בעיקר MG הכוכבת העולה, מביאה לנתון של 9570 מסירות ונתח שוק של 7.4%
- שלמה – עם BYD החשמלית מסין, 9027 מסירות רכב, ונתח שוק של 7 אחוזים.
- דלק מוטורס (ב.מ.וו, מיני קופר, ניאו) עם 8944 מסירות ונתח שוק של 6.9 אחוזים
- מכשירי תנועה במקום התשיעי (סוזוקי) עם 4286 מסירות רכב ונתח שוק של 3.3 אחוזים.
- סוגרת את רשימת ה-10- סמלת (ג’יפ, אלפא, אבארט, מזראטי, פרארי, וויי) עם 3015 מסירות רכב ונתח שוק של 2.3 אחוז.
שוק הרכב החשמלי
הרכב ההיברידי לא הולך לשום מקום, נהפוך הוא, יצרניות הרכב התעוררו מהחלום שלהן (חלום זוועות) לחפור את כדור הארץ ולמצוץ ממנו מספיק משאבים לייצור מיליוני סוללות. אין משאבים, אין יכולת אמיתית להפוך את כל שוק הרכב הבינלאומי או לפחות את האירופאי והישראלי בתוכו, לשוק רכב חשמלי מלא, ולכן הרכבים ההיברידיים ימשיכו לככב ולנסוק מעלה.
אמרתם רכב היברידי? אמרתם טויוטה, שנמצאת במקום הראשון ברשימת מותגי הרכב בעלי הנעה חלופית (הייבריד, פלאג אין, חשמלי מלאה), שלא זנחה את פיתוח יחידת ההנעה ההיברידית שלה, והגיעה עד לדור חמישי להנעה ההיברידית בכלל דגמיה (טויוטה קורולה, טויוטה קורולה קרוס, טויוטה יאריס קרוס, טויוטה C-HR).
זיקר שסוגרת את העשירייה הראשונה, פרסמה ממש לא מזמן על מכירת 1000 כלי רכב שנמכרו ב-100 ימים, והטבלה מסכמת, 1182 כלי רכב שנמסרו סך הכל עד ה-31.5.24.
*בטבלה גלול ימינה ושמאלה
מותג | חשמלי | היברידי | PHEV | דיזל PHEV | סה”כ |
טויוטה | 812 | 10745 | 2 | 0 | 11559 |
BYD | 9033 | 0 | 0 | 0 | 9033 |
יונדאי | 1295 | 5511 | 0 | 0 | 6806 |
סוזוקי | 0 | 4094 | 0 | 0 | 4094 |
קיה | 1898 | 360 | 1825 | 0 | 4083 |
MG | 3421 | 0 | 169 | 0 | 3590 |
ג’ילי | 2432 | 0 | 0 | 0 | 2432 |
טסלה | 2222 | 0 | 0 | 0 | 2222 |
צ’רי | 1385 | 0 | 0 | 0 | 1385 |
זיקר | 1182 | 0 | 0 | 0 | 1182 |
לקסוס | 77 | 765 | 252 | 0 | 1094 |
סרס | 1076 | 0 | 0 | 0 | 1076 |
אקספנג | 1018 | 0 | 0 | 0 | 1018 |
אורה | 931 | 0 | 0 | 0 | 931 |
מרצדס | 502 | 0 | 343 | 5 | 850 |
ניסאן | 0 | 723 | 0 | 0 | 723 |
BMW | 277 | 0 | 395 | 0 | 672 |
סקודה | 577 | 0 | 63 | 0 | 640 |
סמארט | 580 | 0 | 0 | 0 | 580 |
אודי | 356 | 0 | 102 | 0 | 458 |
סקייוול | 441 | 0 | 0 | 0 | 441 |
וולוו | 215 | 0 | 185 | 0 | 400 |
ג’נסיס | 393 | 0 | 0 | 0 | 393 |
EVeasy | 310 | 0 | 0 | 0 | 310 |
רנו | 0 | 298 | 0 | 0 | 298 |
Forthing | 294 | 0 | 0 | 0 | 294 |
WEY | 0 | 0 | 287 | 0 | 287 |
LynkCo | 0 | 0 | 281 | 0 | 281 |
פולקסווגן | 247 | 0 | 0 | 0 | 247 |
קופרה | 0 | 0 | 218 | 0 | 218 |
פולסטאר | 200 | 0 | 0 | 0 | 200 |
Voyah | 149 | 0 | 0 | 0 | 149 |
סיטרואן | 139 | 0 | 0 | 0 | 139 |
JAC | 138 | 0 | 0 | 0 | 138 |
מקסוס | 130 | 0 | 0 | 0 | 130 |
פיאט | 127 | 0 | 0 | 0 | 127 |
הונדה | 0 | 123 | 0 | 0 | 123 |
ליפמוטור | 87 | 0 | 0 | 0 | 87 |
מיצובישי | 0 | 0 | 75 | 0 | 75 |
DS | 4 | 0 | 61 | 0 | 65 |
לנד רובר | 0 | 0 | 61 | 0 | 61 |
מיני | 8 | 0 | 45 | 0 | 53 |
Jeep | 42 | 0 | 0 | 0 | 42 |
אופל | 42 | 0 | 0 | 0 | 42 |
פיג’ו | 11 | 1 | 22 | 0 | 34 |
הונגצ’י | 25 | 0 | 0 | 0 | 25 |
דאצ’יה | 0 | 20 | 0 | 0 | 20 |
פורשה | 13 | 0 | 7 | 0 | 20 |
Aiways | 7 | 0 | 0 | 0 | 7 |
Weltmeister | 4 | 0 | 0 | 0 | 4 |
פרארי | 0 | 0 | 3 | 0 | 3 |
אבארט | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 |
יגואר | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
סה”כ | 32102 | 22640 | 4397 | 5 | 59144 |
נתח שוק | 24.8 | 17.5 | 3.4 | 0 | 45.6 |
מינואר ועד מאי 31. 2024 נמסרו 59,144 מכוניות עם יחידות הנעה חשמליות וחצי חשמליות.
45.6 אחוז נתח שוק מכלל שוק הרכב הישראלי
32,102 מכוניות חשמליות מלאות – 24.8 אחוז נתח שוק
22,640 כלי רכב היברידיים – 17.5 אחוז נתח שוק
4397 רכבי פלאג אין – 3.4 אחוז נתח שוק
*PHEV פלאג אין הייבריד / היברידי נטען
באשר למדינות הייצור מהן מגיעות המכוניות החדשות שנמסרו, אפשר לייחס את הירידה של מכירת מכוניות מטורקיה בעיקר להמשך השליטה והשתלטות של המכוניות החשמליות מסין בישראל, שמספרן בעליה ב-2024: 28,512 מסירות מול 25,536 מכוניות בתקופה המקבילה ב-2023. אפשר גם לייחס זאת, בניתוק קשרי הסחר עם טורקיה, יותר נכון, של טורקיה מולנו (לא אבדה גדולה), וגם אולי, השפעה קלה, במספרים נמוכים, של “חרם ישראלי” על מכוניות המיוצרות בטורקיה.
מדרום קוריאה מגיעים אלינו של מותגי הרכב הגדולים, יונדאי וקיה, מיפן, טויוטה, סובארו, מאזדה, מיצובישי, לקסוס (חטיבת רכבי היוקרה של יצרנית הרכב היפנית טויוטה) ועוד. מצ’כיה יש לנו את סקודה, במקום החמישי בטבלת המסירות הכללית, שהולכת לקראת תקופה משמעותית ומותחת, עם הגעת שני דגמי דגל גדולים שלה, סקודה קודיאק החדש וסקודה סופרב. ומסין, עשרות מותגים, בעיקר חדשים.
*בטבלה גלול ימינה ושמאלה
מדינה | M1_2024 | M1_2023 | סהכ_2024 | סהכ_2023 | ||||
סין | 28410 | 25459 | 28512 | 25536 | ||||
דרום קוריאה | 22550 | 29155 | 23005 | 29725 | ||||
יפן | 18776 | 19970 | 18802 | 20003 | ||||
צ’כיה | 12067 | 11403 | 12153 | 11816 | ||||
טורקיה | 10494 | 12527 | 10570 | 12603 | ||||
ספרד | 6795 | 8482 | 7937 | 10103 | ||||
תאילנד | 3353 | 6008 | 5146 | 7914 | ||||
גרמניה | 4235 | 5637 | 4776 | 6022 | ||||
צרפת | 4014 | 7848 | 4284 | 8027 | ||||
סלובקיה | 3435 | 4008 | 3440 | 4016 | ||||
הונגריה | 3189 | 3835 | 3189 | 3835 | ||||
ארה”ב | 1604 | 2471 | 1620 | 2514 | ||||
פורטוגל | 404 | 0 | 1201 | 708 | ||||
מקסיקו | 1057 | 1391 | 1057 | 1391 | ||||
בריטניה | 962 | 1030 | 968 | 1053 | ||||
רומניה | 896 | 833 | 904 | 833 | ||||
איטליה | 331 | 565 | 374 | 574 | ||||
בלגיה | 330 | 722 | 330 | 722 | ||||
פולין | 241 | 207 | 299 | 260 | ||||
דרום אפריקה | 22 | 26 | 283 | 27 | ||||
שוודיה | 243 | 313 | 243 | 313 | ||||
הולנד | 69 | 59 | 69 | 59 | ||||
אוסטריה | 39 | 48 | 39 | 48 | ||||
מרוקו | 0 | 0 | 1 | 0 | ||||
הודו | 1 | 1469 | 1 | 1469 | ||||
קנדה | 0 | 33 | 0 | 33 |