סקודה אוקטביה 2 ליטר (190 כ”ס) מבחן דרכים
מבחן דרכים לגרסת המנוע החדשה של הסקודה אוקטביה – שני ליטר טורבו עם 190 כ”ס
סקודה משיקה בארץ את האוקטביה עם מנוע 2 ליטרים חדש, שמצטרף להיצע המנועים הרחב של דגם האוקטביה. לנו נשאר רק לתהות מי קהל היעד שלו, עם מנוע ומחיר ייחודי שכזה, וגם ליהנות.
לפני מספר חודשים כשנשאלו קוראי ‘מלכת הכביש’ מה המילה הראשונה שעולה להם בראש כשהם חושבים על סקודה, חלק מהתשובות נעו בין מונית למשטרת התנועה. לכן, שהגעתי לאסוף את רכב המבחן, בזמן שנציג הסוכנות של סקודה ליווה אותי לחניון, קיוויתי לרכב מבחן בכל צבע, חוץ מלבן. באופן מדהים קיבלתי אוקטביה בצבע … לבן, או כמו שבסקודה קוראים לזה ‘לבן-ירח’. מבחוץ, היא אותה סקודה מוכרת הנעה על כבישי ארצנו, והאמת, שלמעט איזה ספויילר קטן בקצה תא המטען, אין שום סימן או סימול כלשהו למה שמתחולל מתחת למכסה המנוע. אמנם היא נראית פחות סטדנרטית או ‘ליסינגית’ בזכות חלון זכוכית גדול ושחור בשילוב שמשות אחוריות כהות וחישוקי 17″ לצמיגי 225/45 R17, שנותנים לרכב מראה ספורטיבי, אבל בגדול, המראה נשאר אותו מראה, של אותה סקודה אוקטביה מוכרת.
גם בפנים זו אותה אוקטביה מוכרת מהשנים האחרונות, וגם כאן, למעט מסך 8″ וכפתורי שליטה בחלון הגג, הבאים על חשבון מקום האחסון המוכר למשקפיים, אין כמעט שינוי. תנוחת הישיבה טובה והמושבים נותנים אחיזה טובה לגב. המראה הכללי אמנם קצת אפור, עם המושבים והדשבורד השחור, אך ניתן להזמין פנים בצבעי שנהב בשילוב שחור. מקומות אחסון פונקציונלים רבים מסתתרים להם בסקודה אוקטביה. לא רק מתחת למשענת יד לנהג, או בדלתות, כי אם יש גם תא לאחסון מטריה מתחת למושב, כך הסביר את ייעודה נציג נסיעות המבחן.
על ידית ההילוכים כיתוב גדול של DSG בראשה, כאילו התעלמו מהשיח סביבו בשנים הקודמות, עד כה. מאחור, המושבים נוחים והמרווח לרגליים-ברכיים מפתיע, מאידך, המרווח לראש נפגע בגלל חלון הגג. רמת הגימור Exclusive אותה קיבלנו למבחן כוללת הנעת Keyless, בקרת אקלים מפוצלת, נגיעות עור בהגה ובידית ההילוכים, מערכת מולטימדיה עם Apple Car Play ו-Android Auto, חישוקי 17″ כאמור, ועוד מספר מערכות בטיחות שנפרט בהמשך. מדובר באבזור עשיר בהחלט.
מאחור, תמצאו תא המטען המוכר בעל נפח של 565 ליטר, עם אותה פתיחה בתצורת חמש דלתות באוקטביה, שיכול לאכלס לא מעט ציוד וממשיך להוות אחד היתרונות החזקים של הסקודה אוקטביה, הבין כה וכה פופולרית.
זה סוד הקסם
מבחינת מראה הרכב אין פה בשורה חדשה, לכן אתמקד במה שהביא אותי לכאן היום, וזה המנוע החדש. מתחת למכסה המנוע של האוקטביה הזו נמצא מנוע 2 ליטר המפיק 190 כ”ס. אמנם בסל”ד גבוה יחסית, אך ישנו מומנט של – 32.6 קג”מ המתקבל ב-1,400 סל”ד. המנוע הזה מפיק 10 כ”ס יותר לעומת מנוע ה-1.8 ליטר המוכר עד כה. כל הטוב הזה משודך לתיבת הילוכים DSG7 בעלת מצמד רטוב, ובסקודה מבטיחים אמינות גבוהה יותר בשל כך. ובכן, על הנייר הכל נשמע מרשים, נשאר רק ללחוץ על כפתור ההנעה ולצאת לדרך.
אחד הדברים המעניינים שמיד נתקלים בו, הוא מערכת ה-Start-Stop המחוברת לבקרת השיוט האדפטיבית, כך שבכל פעם שרכב שעמד מולנו יצא מהרמזור או התקדם בפקק הרכב התעורר לחיים. מערכת נוספת שתמצאו כאן היא מערכת לזיהוי כלי רכב ב”שטח מת” שתדע להתריע לכם על המצאות רכב בנתיב אליו תרצו לעבור בשילוב רטט ואף התנגדות קלה. כיאה לסקודה ישנם לא מעט מערכות בטיחות מתקדמות באוקטביה. מדובר ברשימה ארוכה למדי הכוללת בין היתר, מערכת בלימה אוטונומית, התרעה על תנועה חוצה מאחור, 7 כריות אוויר ומערכת בקרת סטיה מנתיב אקטיבית. לזכותה יאמר שהיא עובדת טוב, אם כי קצת מתקשה לשמור על הרכב במרכז הנתיב.