עושים סדר: מספרי לוחיות רישוי של מכוניות בישראל

 

 

עושים סדר – מספרי לוחיות רישוי בשוק הרכב והתחבורה בישראל

 

לוחיות הרישוי של רכבים בישראל מכילות מספרים שמשקפים לא רק את זהות הרכב, אלא גם את תהליך הייבוא שלו, סוג השימוש שלו ואפילו את המעמד שלו בכביש. מההיסטוריה של לוחיות הרישוי במדינה ועד הפרטים הטכניים שמאחורי הצבעים והספרות, ריכזנו כאן את כל מה שצריך לדעת על לוחיות הרישוי בישראל.

 

לוחית רישוי קנייה
תמונה מתוך כתבה באתר “יאן לוחיות רישוי יפות”
גרוטאשטח
לוחיות רישוי בישראל. תמונה מתוך כתבה באתר (אירוע גרוטאשטח)

 

התפתחות לוחיות הרישוי בישראל

מאז הקמתה של מדינת ישראל, לוחיות הרישוי עברו מספר שינויים. בשנת 1958, כל הרכבים בישראל קיבלו לוחיות רישוי בנות חמש ספרות. כל אזור בארץ קיבל סדרה של מספרים, מה שהפך את מספרי הרישוי לכלי זיהוי לא רק של הרכב אלא גם של אזור הרישום שלו. בשנת 1961, גדלו לוחיות הרישוי לשש ספרות, והן המשיכו להצביע על האזור בו הונפקו.

בשנת 1980 נעשה שינוי נוסף, כאשר לוחיות הרישוי הפכו לבעלות שבע ספרות והסיומות של המספרים שימשו לציון שנת הייצור של הרכב ולא לפי מיקום הנפקה. אולם, בשנות ה-90 בוטלה שיטה זו והתחיל ניסיון – הסיומות החלו להיקבע על פי יבואן הרכב, ללא שיטה קבועה, אך דבר זה לא החזיר הרבה זמן ומהר מאוד עבר לחלוקה יותר מדויקת, של מספר רץ עם הקצאה פר יבואן. המהלך נועד להקל על מעקב אחר רכבים שנרשמו אצל יבואנים שונים.

 

 

המעבר ל-לוחית שמונה ספרות

 

ביולי 2017, עברה ישראל לשיטת מספור חדשה של לוחיות רישוי עם שמונה ספרות. המעבר בוצע באופן הדרגתי, כאשר עד סוף 2017 כלל הרכבים הפרטיים החדשים שעלו לכביש קיבלו לוחית בת 8 ספרות.

בשיטת שמונת הספרות החדשה, שש הספרות הראשונות מהוות מספר רץ, המוקצה לכל יבואן בהתאם לצפי המכירות שלו. כל יבואן מקבל הקצאה של מספרי רישוי בהתאם להיקף המכירות המשוער, בין אם מדובר במספר לוחיות בודד או בעשרות אלפים, ו-2 הספרות האחרונות מסמלות את סדרת לוחיות הרישוי (01,02,03,04), כך שב-יולי 2017 התחילו עם סיומת 01, ביולי 2019 התחילו לקבל סיומת 02 וכן הלאה, כאשר הסדרה הגבוה כיום היא 04 שהתחילה עלייה לכביש בחודשים האחרונים.

חשוב לציין שההתקדמות במספרי הסיומות אינה תלויה רק בתאריך, אלא גם בקצב המכירות של היבואן. זאת אומרת, יבואן שסיים את ההקצאה של לוחיות הרישוי שלו יעבור לקידומת הבאה לפני יבואן אחר, ולכן עדיין קיימים יבואנים שמוכרים רכבים בסיומת 02 גם בשנת 2024. במקביל, ניתן למצוא יבואנים שנמצאים כבר בסיומת 03 או 04, בהתאם לקצב שחרור הרכבים שלהם.

 

לוחית רישוי חדשה
צילום: יאן נירנברג – מתוך כתבה באתר

 

אז מי לא עבר ל-8 ספרות?


מי שנשאר מאחור, נכון לעכשיו, הן המוניות, שגם החדשה ביותר תקבל מספר בעל 7 ספרות, עם סיומת 26 (כאשר הישנות עם 25), והרכבים הדיפלומטים עם סיומת של 22 ו-21. חשוב להגיד – מונית עם סיומת שונה מ-25/26, איננה מונית.

 

צבע לוחית רישוי
צבע לוחית רישוי – משמעות. צילום: אנטון פילין

 

רישוי ישיר והיבואנים

בנוסף לחלוקת המספרים ליבואנים, קיימת שיטה שנקראת “רישוי ישיר”. במסגרת שיטה זו, משרד הרישוי מקצה מספרי רישוי לכלים שלא נרשמים דרך יבואן, אלא באופן ישיר. כלי רכב אלה כוללים מוניות לשעבר, רכבים דיפלומטיים לשעבר וכלי רכב ביבוא אישי. מספרי הרישוי הישירים מתחילים תמיד בספרה 9, כמו לדוגמה 9xx-xx-x01.  גם ברישוי ישיר מתקיימת חלוקה לפי סדרות.

 

לוחית רישוי לבנה ירוקה אדומה כחולה אדומה
צבע לוחית רישוי – משמעות

 

משמעות הצבעים של לוחיות הרישוי

 

לוחיות הרישוי בישראל מבוססות על תקן ישראלי (ת״י 5327), שמתואם עם התקן האירופי. התקן כולל הוראות מפורטות לגבי מידות הלוחית, סוגי החומרים, צורת הכתב וצבעי מחזירי האור.

 

הצבעים השונים של לוחיות הרישוי משקפים את סוג הרכב והמעמד שלו:

  • צהוב עם ספרות שחורות – רכב פרטי המורשה לנוע בכבישים ציבוריים.
  • לוחית רישוי של רכב אספנות – רכב בן 30 שנים ומעלה שהוכר כרכב אספנות. צבעה צהוב עם תוספת הכיתוב “רכב אספנות”.
  • אדום עם ספרות לבנות – כלי רכב מבצעיים של המשטרה.
  • כחול עם ספרות לבנות – כלי רכב מבצעיים של המשטרה הצבאית.
  • שחור עם ספרות לבנות – כלי רכב מבצעיים של צה”ל.
  • לבן עם ספרות שחורות – כלי רכב דיפלומטיים.
  • לבן עם ספרות אדומות – כלי רכב במבחן.
  • ירוק עם ספרות שחורות – כלי המוגדר “רכב שטח”.

 

מעוניינים לדעת פרטים על רכב מסוים? משרד התחבורה פתח את מאגר הנתונים שלו לציבור, וניתן להשתמש בו במספר אתרים ואפליקציות כמו: משומשת.

 

רכב אספנות
רכב אספנות. צילום: יאן נירנברג

 

מסכמים

לוחיות הרישוי בישראל הן הרבה מעבר למספרים שמזהים את הרכב. הן מספקות מידע לגבי תהליך הרישום והיבוא של הרכב, השימוש בו, ואפילו מספקות הצצה להיסטוריה של הרכב על הכביש. החל מההיסטוריה של חמש הספרות ועד לשיטת שמונת הספרות המודרנית, לוחיות הרישוי בישראל ממשיכות לשקף את ההתפתחות הטכנולוגית והארגונית של התחבורה במדינה.

 

אנשים ומכוניות: נא להכיר – יאן “לוחיות רישוי יפות”

0 ל-100: הרכבים המהירים בישראל 2024-25 – TOP 5

ריקול | קריאה חוזרת: קיה נירו 2016-2024 | קיה EV9

נהיגה ראשונה אאודי A5 החדשה 2024-25 – השקה בינלאומית

בקרוב אצלנו: פורשה 911 GT3 ו-911 טורינג החדשות מ-1,750,000₪

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *