עזבו אותה מחשמל: פורשה מציגה מנוע 6 פעימות פורץ דרך

 

פורשה
בדרך שלה. פורשה

 

דווקא בעידן שכמעט כל יצרני הרכב נמנעים מלהתעסק עם מנועי בעירה, פורשה ממשיכה לחדש ולפרוץ גבולות בתחום ההנדסה עם פיתוח יוצא דופן: מנוע 6 פעימות, שצפוי להגדיל את כוח המנוע ולשפר את היעילות בצורה משמעותית.

 

מהו תפקיד הבוכנות במנוע?

במנוע בעירה פנימית, הבוכנות נעות מעלה ומטה בתוך הצילינדרים כדי לייצר את הכוח שמניע את הרכב. כאשר תערובת של דלק ואוויר נשרפת, היא יוצרת פיצוץ קטן שמניע את הבוכנה כלפי מטה. כל תנועה כזו מייצרת אנרגיה המועברת לגל הארכובה, ודרכו לגלגלי הרכב. כל מחזור כזה מבוצע בכמה שלבים שמייצרים כוח בצורה שוטפת ומספקים לרכב את התנועה הרציפה הדרושה.

 

מנוע פורשה

 

מה זה אומר – פעימה?

פעימה היא כל שלב שבו הבוכנה נעה מעלה או מטה. מנועי 4 פעימות, הפופולריים ברכבים רבים, מבצעים ארבעה שלבים בכל מחזור:

פעימה ראשונה – יניקה: הכנסת תערובת של אוויר ודלק לצילינדר.

פעימה שנייה – דחיסה: הבוכנה עולה ודוחסת את התערובת.

פעימה שלישית – בעירה: ניצוץ מדליק את התערובת הדחוסה, מה שיוצר פיצוץ שמניע את הבוכנה כלפי מטה ומייצר כוח.

פעימה רביעית – פליטה: שחרור גזים מחוץ לצילינדר והכנה למחזור הבא.

במנועי 2 פעימות, הנמצאים בכלים קטנים כמו אופנועים וקארטינג, כל המחזור מתרחש בשני שלבים בלבד, אך הוא מזהם יותר ובעל יעילות דלק נמוכה יחסית.

 

פעימה מנוע

 

החידוש הגדול

במנוע החדשני של פורשה נוספו שני שלבים למחזור המוכר – דחיסה והצתה נוספת – אשר יוצרים פעימת כוח נוספת בכל מחזור שלישי של הבוכנה, במקום מחזור רביעי, כך שבעצם הסדר החדש הינו “יניקה – דחיסה – בעירה – דחיסה – בעירה – פליטה”. עיצוב זה מאפשר ליצור פעולת עבודה כל 3 פעימות ולא כל 4.

פורשה השתמשה במנגנון מתקדם שמאפשר את התוספת של פעימות הכוח הנוספות, באמצעות מערכות גל ארכובה אקצנטריות שמצליחות לדחוף את הבוכנה בצורה אופטימלית יותר לעומק הצילינדר, ומכניסות כמויות אוויר נוספות בתהליך הנקרא Scavenging. כך נוצרת כמות גדולה יותר של בעירה בכל מחזור, ומתקבלת תחושה של מנוע בעל נפח גדול יותר.

בנוסף, המבנה הקומפקטי של המנוע מאפשר שימוש ברכבים ספורטיביים בלי להגדיל את משקל הרכב בצורה משמעותית.

 

האתגר בהטמעה בפועל

המרכיב הגדול באתגר של פורשה יהיה לבדוק אם הטכנולוגיה החדשה תעמוד בתקני הפליטה המחמירים, שכן היא עשויה ליצור פליטת מזהמים גבוהה. נוסף לכך, ייצור המנועים עלול לדרוש השקעה רבה ופתרונות הנדסיים מתקדמים, ולכן עדיין לא ברור מתי נראה את המנועים הללו בייצור סדרתי.

נכון להיום, פורשה עדיין לא חשפה באיזה דגם תשלב את הטכנולוגיה החדשה, לנו רק נותר לחכות במתח.

עושים סדר: מספרי לוחיות רישוי של מכוניות בישראל

עושים סדר: מספרי לוחיות רישוי של מכוניות בישראל

פקחים יורשו לתת דוח על אי התקנת לוחיות זיהוי בקורקינטים

יותר קרוב משחשבנו: מקסוס MIfa 7 ו-MIfa 9 ישווקו בחודש הבא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *