עמדות טעינה לרכב חשמלי: הגיע הזמן שחברת החשמל תרים את הכפפה
“ברגע בו בכל רחוב תהיה אפשרות טעינה השוק החשמלי יקום ויפרח” – ירון הולנדר, עובד חברת החשמל לשעבר, תמהה איך החברה החזקה הזו לא לקחה בשתי ידיים והרימה פרויקט ענק להתקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי? למה הם בעצם מחכים?
בשוליה של וועידת האקלים בגלזגו, צצה ועלתה אצלי תמיהה, ואולי גם סוג של פתרון – העולם מחפש פתרונות לצמצום זיהום האוויר, ורבים מסכימים כי ככל שמספר הרכבים מונעי מנועי בעירה פנימית יפחת, והאנושות תעבור לשימוש באנרגיה נקייה, כך ייטב. ואכן בשנתיים האחרונות תעשיית הרכב מבצעת קפיצת דורות בפיתוח רכבים חשמליים, או חשמליים למחצה, ואפילו כאן בישראל אפשר לראות לצד כל מדרכה רעננה דוגמאות לאלו. אבל, המספרים לא משקרים, ומתוך למעלה מרבע מיליון מכוניות חדשות שיעלו השנה לכבישים, מספרן של החשמליות מבניהן זניח ועדיין לא משקף את המגמה.
וזאת מדוע ?
כי כאן מתקיימת דילמת הביצה והתרנגולת. שוק הרכב החשמלי לא יגדל משמעותית כל עוד אין עמדות טעינה בכל מקום במרחב הציבורי, ולא יהיו עמדות טעינה כל עוד גודל השוק לא יצריך כאלו. והשוק בינתיים כאמור קטן.
הכותב, שפרש בתחילת השנה מעבודתו בחברת החשמל תמה כאן מדוע חברת החשמל, שהולכת ומתכווצת בשל הרפורמה שנכפתה עליה, ומצמצמת את הכנסותיה, לא קמה ומנצלת צרכי שוק מתעורר, תופסת הובלה לאומית, ומתחילה לאסוף את הכסף מהרחובות, תרתי משמע.
ולמה כוונתי?
לחברת החשמל יש תשתית חשמלית ונוכחות בכל רחוב ובכל ישוב. לא צריכה להיות שום בעיה להוריד כבל מעמוד קיים בכל פינת רחוב, ולהתקין מספר עמדות, בתיאום עם הרשויות המקומיות, כמובן, בכל רחוב ובכל שכונה. לחברת החשמל יפתח כאן אפיק נוסף להכנסות, כי שחקנים אחרים בשוק כבר עושים את זה ממילא, אם כי במספרים קטנים ורק במתחמים כמו קניונים או תחנות דלק. ברגע בו בכל רחוב תהיה אפשרות טעינה השוק החשמלי יקום ויפרח.
זמינות ונגישות הן לב העניין. לא כל מי שיש או שיהיה לו רכב חשמלי ועמדה ביתית, יכול להסתמך על זה שבכל מקום שהוא יגיע אליו תהיה עמדה פנויה וקרובה. (מי שכבר נהג ברחבי הארץ ברכבים חשמליים מכיר את הבעיה). אנשים יפסיקו לחשוש מחרדת טווח, שכיום מונעת מהרבה אנשים שרוצים, אך חוששים, להתחייב לרכב חשמלי, למרות המודעות ליתרונות הכספיים והסביבתיים לרכוש לעצמם רכב כזה.
חברת החשמל, כיצרנית חזקה יכולה להציע מחיר תחרותי, עובדי החברה המקצועיים יזכו בביטחון תעסוקתי מובטח, והחברה שמחפשת אפיקי הכנסה חדשים תגדיל את הבסיס הכלכלי שלה ברכיב משמעותי. מבחינה ציבורית, זהו טיימינג מושלם, והציבור שלא תמיד אוהד את חברת החשמל יקבל דווקא את היוזמה הזאת בהבנה ובברכה.
חברת החשמל שלא פעם הובילה חדשנות טכנולוגית, מפספסת לעיתים את ההובלה, ונגררת אחרי שחקנים אחרים בשוק. (סיבים אופטיים כדוגמה), ודווקא כאן עומד לראשותה קאדר מקצועי ומשובח של עובדים מיומנים, ויכולות ארגוניות שעשו בעבר פרויקטים גדולים ומסובכים מזה, ויוכלו לעמוד באתגר.
חברת החשמל יכולה לקנות עמדות מוכנות או לייצר כאלו בעצמה, עם או בלי שיתופי פעולה עסקיים עם חברות שכבר מתקינות עמדות כאלו בשנים האחרונות, וכמובן בתור זו שאחראית על החלוקה ועל מרבית הייצור ניתן לשלוט על העומסים. אפשר כמובן גם לנתב את פעילות העמדות לפי שעות, (רחובות שפנויים בשעות הבוקר יהיו זולים מאלו בערב), כפי שזה קיים כבר במונים ביתיים שמחייבים שימוש בחשמל לפי שעות שונות ביום. מרגע החלטה עד הביצוע זה יכול לקרות בתוך ימים בודדים, יישום הרעיון הוא קל ופשוט. צריך לרצות שזה יקרה, וזה יקרה.
אני בטוח כי ההשקעות בעמדות טעינה יחזירו את עצמן תוך זמן קצר, כיוון שככל שיהיו יותר עמדות ציבוריות, ככה יהיו רבים יותר שישתמשו בהן, וברגע בו יעלה הצורך מהקהל הרחב, הרשויות כבר לא יוכלו להתעלם. בנוסף, הרשויות המקומיות באזורים צפופים יוכלו להציע לאזרחים רכבים חשמליים קטנים שיתופיים, שיחסכו את הצורך בשימוש רכב מזהם במרכזי ערים, ומי שחושש מאגרת גודש יוכל ליהנות מרכב זול נגיש וירוק.
כאשר ראש הממשלה מתחייב בפני העולם כי מדינת ישראל יכולה להיות מובילה עולמית בתחום מניעת זיהום האוויר, פריסה ארצית של עמדות טעינה בכל רחוב, יהיה צעד ראשון של עמידה בהבטחות, ודוגמה עולמית. נכון שיש מדינות בהם כבר נרשם שינוי תודעתי במעבר לרכבים שאינם מזהמים, אבל מדינה שנושאת מיתוג של חדשנות יכולה לקדם את הנושא הרבה לפני 2050.
הכותב עבד בעבר בחברת החשמל, וכיום הוא בעל הבלוג your life is honey, honey ומשמש ככתב הרכב של קבוצת פלוס תקשורת.
הלוואי וזה יקרה וחברת החשמל תקח את זה יש להם את כל התשתיות ואם הם רוצים זאת לא בעיה
ירון צודק במאה אחוז! ההזנה כבר בכל מקום. רק חסר השקע! חברת החשמל ואזרחי המדינה יכולים להרוויח – ובגדול.