פוינטר מסכמים: עליה בניסיונות גניבת כלי רכב היברידיים ו-דו גלגליים

 

עליה בניסיונות גניבת כלי רכב היברידיים ו-דו גלגליים
פוינטר מסכמים: עליה בניסיונות גניבת כלי רכב היברידיים ו-דו גלגליים

 

המערך המבצעי של פוינטר מקבוצת PowerFleet, מסכם את שנת 2020 בגניבות כלי רכב: חלה עליה לתופעת שיתוף הפעולה של בעל הרכב עם גנבי רכב, ושימוש במשבש סלולארי בזמן ביצוע הגניבה – כ-70% מהגנבות, עם גידול של כ-250% ביחס לשנת 2019

 

משבש סלולרי הוא מכשיר קטן (אינו חוקי בארץ) היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורות ה-GPS ברדיוס שמסביבו.

לפוינטר רשת תקשורת שלמה, ייעודית ונפרדת אשר מאפשרת למשדרים בעת זיהוי שיבוש סלולארי לעבור לתדר אחר אשר אינו מושפע מהמשבש ומאפשר את איכון  ואיתור הרכב.

המשדרים ההיברידיים (שעובדים בתדר סלולרי ותדר רדיו) של פוינטר מזהים באופן אוטומטי את השימוש במשבש סלולארי בקרבת הרכב. מערכת האיתור עוברת לשדר בתדר החלופי ומוציאה התראה מידית למוקד המבצעי על ניסיון השיבוש .

בנוסף, נגיף הקורונה והשפעותיו הציבו בפני גנבי הרכב מצבים חדשים ומאתגרים כמו  סגר, דילול תנועה בכבישים ונוכחות משטרתית גבוהה. נראה כי גנבי הרכב למדו להתאים את עצמם למצב: בהתאם לרמת הידוק הסגר הם מצמצמים פעילות, מתמקדים בעיקר בחניונים סגורים ויותר בשעות היום. עם חזרה לשגרה, גם הם חוזרים לשעות הפעילות הרגילות ולהרגלים המוכרים עד הסגר הבא וחוזר חלילה. 

בחסות הקורונה, ובעיקר ברבעון השלישי של 2020 גניבות הרכב שיקפו את המצב הכלכלי וקיפלו בתוכם אלמנטים כלכליים מיידיים המושפעים מהמצב וניסיון “לממש נכסים”.

ברבעון השלישי נראה שיותר ויותר בעלי רכבים פונים לשיתוף פעולה עם גנבי רכב ומביימים את גניבת הרכב שלהם. בכך קיוו להונות את חברת הביטוח ע”י הפעלת הפוליסה מצד אחד, ובמקביל ניסו ליהנות מהתמורה לרכב שקיבלו מהגנב 

כך, ברבעון השלישי של 2020 חמישית (19%) מהגניבות היו בשיטת מעורבות של משתמש מורשה, גידול של 46% ביחס לרבעון קודם (13%).

 

7 אחוז פעלו בשיטת גניבת מפתחות הרכב מהבית

 

שיטות הגניבה הפופולאריות לשנת 2020:

 

שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה עדיין היא שכפול מפתח “גולם” בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ-45% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. לעומת 50% בשנה הקודמת. (קיטון של 10%)

תקיפה אלימה: “תקיפה אלימה” של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 28% מסך הגניבות יחסית ל- 24% בשנה הקודמת. מאפיין מטריד אשר נצפה במהלך השנה  הוא  שימוש הולך וגובר במשבשים סלולריים. (גידול של 14%). כדי להתמודד עם תופעה זו, פיתחה פוינטר טכנולוגיה אשר המשדר ברכב מזהה את השימוש במשבש סלולארי ושולח על כך התראה למוקד המבצעי .

גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 7% מסך הגניבות שנרשמו השנה, לעומת 10% בשנת 2019. מוסבר על ידי הימצאות הלקוחות בבית למשך זמן רב יותר והמעבר לעבודה מהבית בגלל הקורונה. (קיטון של 30%)

גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 18% מסך הגניבות שבוצעו השנה. לעומת 16% בשנת 2019. (גידול של 12.5%)

שוד וגניבת רכב מונע: היוו 2% מסך הגניבות השנה. ללא שינוי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. 

שיטות גניבת כלי רכב

 

גניבת רכב לפי סוג כלי רכב

 

 

גניבות לפי מחוזות כלל ארצי:

אזור המרכז עם עליה קלה 37% (בהשוואה ל- 35% בשנת 2019)

אזור השרון בעליה 33% ( גידול של 17% בהשוואה ל- 28% בשנת 2019)

אזור השפלה בירידה  של 27% עם 8% (בהשוואה ל 11% בשנת 2019)

אזור ירושלים והסביבה עם 9% (10% בשנת 2019)

אזור צפון  עם ירידה של 33% ל- 4% (6% בשנת 2019)

אזור דרום עם  9% (10% בשנת 2019)

 

זמנים ודפוסי גניבה בולטים:

שעות הגניבה הפופולאריות ביותר הן בשעות הלילה בין22:00-05:00   לפנות בוקר.

חוץ מזמני סגר, אז נרשמת פעילות ערה גם בשעות היום.

 

סטטיסטיקת גניבות לפי סוג רכב לשנת 2020:

  • רכבים פרטיים ורכבי פנאי-שטח מהווים 62% מסך גניבות הרכב. גידול קל ביחס לשנה שעברה  (60% ב 2019). 9% מתוכם מיוחסים לרכבים היברידיים. גידול של 50% ביחס לשנה שעברה (6%)
  • רכבים מסחריים מהווים 16% מסך גניבות הרכב. ללא שינוי מ- 2019 (16% ב 2019).
  • משאיות מהוות 14% מסך גניבות הרכב. ירידה מ -2019 (18% ב 2019).
  • כלי צמ”ה מהווים 2% מסך גניבות הרכב. ללא שינוי מהותי מ- 2019 (3% ב 2019)
  • רכבים וכלים נוספים מהווים 6% מסך גניבות הרכב. עליה יחסית ל- 2019  (3%) מיוחסת לעליה במספר גניבות דו גלגלי.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *