פסיבי אקטיבי: מערכות בטיחות מתקדמות לרכב
העולם מתקדם בנסיעה מהירה לעבר רכב בטיחותי יותר עד כדי רכב אוטונומי לחלוטין. זמן טוב להכיר את המערכות ששומרות עלינו
מאת: אלעד לרך
איך אנחנו בוחרים את הרכב הבא שלנו? חלקנו רוצים רכב שיראה טוב, אחרים מהיר או מפואר. יש את אלו שחושקים בגג פתוח, ואחרים מחפשים את החסכוניות בדלק ובזיהום, והולכים על היברידיות. יש עוד הרבה שיקולים לבחירת רכב, ומה לגבי פקטור הבטיחות? האם נושא בטיחות הרכב הוא שיקול שעולה בעת בחירת רכב חדש?
האם אנחנו מבררים על קיומן של מערכות בטיחות מתקדמות ברכב החדש שלנו, מעבר ל”כמה כריות אויר יש לרכב”?
נושא בטיחות הרכב חשוב מאין כמותו, וחשוב שנדע איך הרכב יכול לשמור עלינו בנהיגה, מלבד לכמה כוחות סוס הוא מציע.
ניתן לחלק את מערכות בטיחות הרכב לשניים – בטיחות אקטיבית ובטיחות פאסיבית. תפקידן של מערכות בטיחות אקטיביות למנוע תאונה, ומערכות בטיחות פאסיביות תפקידן למזער את הנזק במקרה שהתרחשה תאונה (פציעה קלה יותר, נזק קטן יותר לרכב).
יש שלל מערכות בטיחות מתקדמות המותקנות היום בכלי רכב. הן רבות, והיכולת שלהם לשמור על החיים שלנו, משולה ללא פחות מאשר מלאך שומר.
ישנן מערכות בטיחות שכולנו מכירים, ולא מייחסים להן כל כך חשיבות. כמו הצפצפה שיש לנו באוטו – כלי הרתעה בפני נהגים אחרים, הולכי רגל ורוכבי אופניים. גם לחץ אויר תקין בצמיגים, וצמיגים תקינים ישמרו על הבטיחות בזמן הנסיעה.
מצלמה שעוזרת לנו להחנות או חיישנים שמאותתים לנו בקול, במידה ואנחנו מתקרבים למשהו, וחיישן שמצפצף אם התחלנו לנסוע ללא חגורת הבטיחות.
בישראל של שנות השמונים רצה פרסומת של משרד התחבורה שמראה איך גלגליה של מכונית וולבו 240 ננעלים והרכב מחליק ללא שליטה כאשר לוחצים חזק על הבלמים כשהכביש רטוב. מטרת הפרסומת היתה ללמד את הנהגים לא ללחוץ על הברקסים בחוזקה בבלימת חירום אם כי “לפמפם” לעצירה בטוחה יותר.
כיום בכל המכוניות החדשות מותקנת מערכת שנקראת ABS – Anti-lock Braking System – מערכת בטיחות המונעת את נעילת הגלגלים ובכך מונעת איבוד שליטה והחלקה של הרכב בזמן בלימת חירום. כך שגם אם נבלום בשיא הכוח, המערכת תדע “לפמפם” על הברקסים ובכך להגיע לעצירה המהירה והבטוחה ביותר. למעשה, אפילו נרגיש את ההתנגדות של דוושת הבלם בכף הרגל.
מערכת מעניינת נוספת נקראת ESP – Electronic Stability Program – מערכת בקרת יציבות. במילים פשוטות – מערכת עזר אלקטרונית שתעשה הכל על מנת לדאוג שלרכב שלנו יהיה בכל מצב נתון ובכל עת, מקסימום אחיזה על הכביש. המערכת יודעת לזהות כשהרכב מגיע לקצה יכולת האחיזה שלו ומנתבת את כוח המנוע לגלגלים הרלוונטיים ובכך עוזרת לנהג לשמור את ארבעת הגלגלים על הכביש.
אם נבחן את הרכב שלנו היום, נלמד שהמכוניות של היום בטוחות בהרבה מהמכוניות של פעם. סביר להניח שמכונית קטנה היום בטוחה יותר מג’יפון של בן כמה שנים. זה קצת נוגד את התפיסה המושרשת שלנו שאומרת “שיותר פח, יותר בטוח” או בסגנון הצבאי – “האדם שבטנק ינצח”. אך העובדות בשטח – מכוניות קטנות מקבלות ציונים גבוהים מאוד במבחני הריסוק הקשים של החברות האירופאיות והאמריקאיות ומתגלות כבטוחות היום יותר מתמיד, וזאת בזכות שלל מערכות הבטיחות שעוזרות לנהג להגיע ל-120 (הגיל, לא המהירות בקמ”ש).
טכנולוגיית התאורה ברכב, נשמע זניח, אך חשוב מאין כמותו. כמו גם ההחלטה לגבי זוויות התאורה של הפנסים הקדמיים והאחוריים, החלטה שמתקבלת לאחר דיונים רבים. היום לא רק עיצוב הפנס חשוב, אלא גם האפקטיביות שלו בנסיעה.
במכוניות מתקדמות היום, מותקנות מערכות בפנסים הקדמיים שיודעות “לעקוב” אחרי הגלגלים ומאירות לפי כיוון ההגה. כך, בפניה חשוכה יזרקו הפנסים אור בדיוק לאן שצריך. כשאנו נוסעים עם אורות גבוהים אנחנו נאלצים להנמיכם כשמגיע רכב ממול, מערכת תאורה מתקדמת היום, תדע לזהות שאכן מגיע רכב ממול ולהנמיך לבד רק את הצד הרלוונטי על מנת שמצד אחד יהיה מקסימום תאורה ובמקביל, לא יסתנוור הנהג הבא ממולנו.
וישנן גם מכוניות פאר, בהן מותקנות מערכות לראיית לילה. בדשבורד יש מסך המציג נתונים ממערכת ראיית לילה, וזה עושה את חיי הנהגים בלילה קלים ובטוחים יותר.