ק.ט.מ אדוונצ’ר 390 (KTM390 Adventure) – סקירה וחוות דעת
יום אחד מתחיל לדגדג לכם לקנות אופנוע, ולא סתם אופנוע, אופנוע “הרפתקני”. אולי זה חלום שהגיע הזמן להגשים, או אולי זה משבר גיל כלשהו, או אולי אתם רואים את החברים שלכם נהנים בטיולים וזה לא עושה לכם טוב כשאחרים נהנים. התחלתם להריץ חיפוש ברשת והתחלתם לחקור, והפרסומות מתחילות לרדוף אתכם – Adventure, All ride ,Super Adventure, Off road , All terrain הרפתקה, דו שימושי, “בכל תוואי דרך”, “מועדון כלשהו קורא לך”. ברשותכם, אחסוך מכם את הדיון על מיהו ומהו Adventure, וגם לא נדבר על “האם קטנוע זכאי לקבל את הכינוי “קטנוע Adventure”. כן נדבר פה על אופנוע מיוחד שכנראה ניצב לבד בקטגוריה משלו: KTM390 Adventure.
קהל היעד
האופנוע הזה נועד לרכיבה בצורה רגועה ושמרנית בשטח. ניתן לומר שפויה. בכביש הוא מרגיש יותר נינוח עד גבול מסוים. אם אתה באמת רוצה לנצל אותו בשטח, נדרש ממך להיות רוכב מיומן בעל ניסיון רב בשטח. רוכב חדש שרוצה ללמוד לרכב בשטח ולהתחיל מהבסיס, לא בהכרח שזה האופנוע המתאים עבורו. CRF300L הונדה יתאים יותר. אופנוע כזה יכול למשוך רוכבים חדשים ומנוסים בגלל השימושיות שלו, ועלויות זולות של רכישה ותחזוקה. השימושיות הגבוהה שלו היא בזכות משקלו הנמוך, מנוע לא מאיים, גובה כיסא יחסית נמוך, וממדים צנועים, לכן אפשר לחיות אתו גם ביום יום, ולהזיז אותו ממקום למקום בצורה קלה ונוחה יותר מאשר אופנוע בגודל מלא, עתיר סמ”ק וכ”ס.
היכרות
בשנת הדגם הנוכחית, 2022, קיבלנו את הכלי מהיצרן עם כמה חידושים, כמו: צביעה חדשה, ג’אנטים חזקים ומעובים יותר משנת הדגם היוצאת, שורת מצב חדשה הבוררת בין STREET ל-OFF ROAD. השניים נבדלים בהתערבות ה-TC Traction Control, התערבות מלאה במצב כביש והתערבות חלקית במצב שטח, עדיין המערכת אינה כבויה. במקביל, עדיין קיימות שורות בחירה עבור מצב כיבוי מלא של ה-TC MTC ושורת בחירה לכיבוי מלא של ה-ABS. הבשורה המשמחת היא שכעת המצבים נשמרים ואינם חוזרים למצב הקודם לאחר כיבוי האופנוע.
ק.ט.מ 390Adv מציע חבילת טכנולוגיות מעולה, ובטח שיותר טובה מכל המתחרים שלו: תאורת LED מלאה, מצערת אלקטרונית, KTM מטמיעה ב-390Adv את טכנולוגית ה-Motorcycle Stability Control שכוללת מערכת בקרת משיכה והחלקה TCS, מערכת ABS מלאה הכוללת גם ABS בהטייה, האופנוע מגיע עם צמיגי continental tkc70 המוגדרים כ-60% כביש – 40% לשטח. מבחינת אבזור נוחות: מסך “5 TFT צבעוני (כמו של האחים הגדולים ה-890 וה-1290), אפליקציית התממשקות לסלולרי My Ride. עם חיבור ה-Bluetooth למסך האופנוע נקבל חיווי הודעות ניווט, שיחות ומוסיקה על המסך.
Objects in mirror are larger than they appear
רגע לפני שיצאתי לדרך הרצתי את המנטרות הבאות: “אל תשכח, זה אופנוע ב 42,000 ₪”, “אל תשכח, זה אופנוע שנועד לשוק במזרח ובדרום אסיה”, “אל תשכח, הוא מיוצר בהודו ולא באוסטריה” .
האופנוע נראה גדול אבל לא מרגיש ככה בפועל. הוא גם אינו כבד, ומרכז הכובד שלו נמוך, מה שיעזור לרוכבים חדשים / צעירים. האופנוע לא מרגיש ככלי שמיוצר בהודו או באיכות נמוכה. איכות ההרכבה ואיכות החומרים טובים מאוד. כאופנוע כניסה הוא למעשה מאוד מהנה, מאפשר לרכב בעיר בצורה זריזה, ובסופ”ש להיכנס אתו לשטח. ק.ט.מ 390Adv נוח למרחקים בינוניים פלוס, כך ככל שהנסיעה ברובה תהיה בכביש.
בכבישים מהירים הרגשתי שהאופנוע קצת קטן ויהיה לו קשה לעמוד בקצב של הגדולים, אבל ברגע שנכנסים לדרך כורכר קלה עד בינונית התחושה הזו נעלמת ולא הרגשתי איזושהי נחיתות. בכביש, מהירות השיוט היא 110-115 קמ”ש ואפשר גם צפונה מכך, אבל הנסיעה כבר תהיה פחות נעימה. וכאן, אני שואל, אם כבר יצרתם אופנוע Adventure עם תנוחת רכיבה שמרגישה הרפתקנית, אז למה לא לתת לו מיגון רוח ראוי לכביש? בכבישים מפותלים ק.ט.מ 390Adv מאיץ במהירות ומרגיש שמח בסל”ד גבוה. בסל”ד נמוך אתה מוצא את עצמך מעביר הילוכים לעתים רבות יותר בגלל אופי המנוע ה”רייסרי”.
בל נשכח שזה בעצם DUKE390 עם יכולות שטח, וה-DUKE390 הינו רב מכר עולמי, שאפילו מהווה פלטפורמה למרוצי מסלול כביש (לאחרונה גם בישראל). בשורה התחתונה, האופנוע קל ויציב ונותן תחושת ביטחון.
המתלים הם WP apex והינם ממותג הבית של היצרן. לא מהטובים שבהם. הם מתכווננים מלא והם באיכות יצור טובה אבל המהלכים קצרים מדיי והכיוון שלהם לא מספק. האופנוע מרגיש קשה, לא בצורה מוגזמת. הנסיעה לא נוחה או מפנקת.
לשם ההשוואה:
מהלך מתלה של ק.ט.מ 390Adv הוא 170 מ”מ מלפנים ו-177 מ”מ מאחור.
מהלך מתלה של CRF300LF הוא 259 מ”מ מלפנים ו-259 מ”מ מאחור.
מהלך מתלה של רויאל הנפילד הימליאיה הוא 200 מ”מ מלפנים ו-180 מ”מ מאחור.
מהלך מתלה של ימאהה טאנרה הוא 210 מ”מ מלפנים ו-200 מ”מ מאחור.
מהלך מתלה של סוזוקי DRZ400 הוא 290 מ”מ מלפנים ו-295 מ”מ מאחור.
כן אהבתי:
- לכלי יש לו היצע חלקים נרחב ברשת ומוצרי After market רבים, חלק מהמכלולים אף משותפים ל-790 ול-890.
- הכלי קל משקל ורדיוס סיבוב במקום קטן.
- קל להרים אותו או להניח אותו על הקרקע.
- זול לתחזוקה, 1.7 ליטר שמן בלבד
- אפילו הצמיגים שלו זולים להחלפה.
- חסכוני בדלק – בבדיקה שערכנו לו במהלך המבחן מדדנו ערך של 1:26 ( 1 ליטר ל 26 ק”מ) במיכל 14 ליטר כך שמיכל שלם מספיק לכ-350-400 ליטר תלוי ביד הרוכב.
- בסיכומו של דבר, הוא מגיע לכל מקום אליו רצינו להגיע, ואפילו מגיע לשם בצורה מהנה.
- אהבתי את המנוע בכבישים מפותלים ואת האופי התזזיתי שלו מעבר ל-6500 סל”ד . (שזה בדיוק סעיף הפוך לסעיף 5 ב”לא אהבנו”).
לא אהבתי:
-
- הגלגלים יצוקים, ז”א חסרה גמישות ויכולת ספיגה בשטח, אבל מאידך הם טיובלס, דבר המהווה יתרון.
- מרווח הגחון נמוך מדיי, כ-200 מ”מ בלבד.
- מתלים אינם איכותיים מספיק, למרות שאיכות ההרכבה שלהם טובה.
- הארגונומיה בשטח אינה טובה מספיק. לרגליות הרוכב יש נטייה קלה למטה (אולי זה הגיע מהדיוק). נדרש באופן דחוף מגביהי כידון על מנת לעבור למצב עמידה.
- רצועת הכח של המנוע צרה ונמצאת באזור ה-6500 סל”ד – 7000 סל”ד. מרבית הכוח מגיע לפתע ב-6500 סל”ד כעדות לכך, שהמנוע יוצר עבור אופנוע כביש DUKE390. באופנוע המיועד לשטח, נעדיף רצועת כח בסל”ד נמוך יותר ובטווח גדול יותר.
- הכידון הרחב והמראות הנמוכות הם בדיוק בגובה של מראות כלי הרכב, כך שבתנועה בפקקים צריך לחשב בעדינות את המעבר בין שני רכבים סמוכים.
- המשקף המקורי מתכוונן, אך חסר כל ערך בהגנה מרוח.
- במהלך הרכיבה הרגשתי רעידות וחוסר נוחות ברגליים שהגיעו מויברציות בסל”ד מסוים. אופנוע המבחן הגיע ללא גומיות רכות על הפגים, דבר שיכול היה לעזור בתחושה הלא נעימה.
סיכום
אם הטיול שלכם הוא במרביתו בשטח, והמטרה היא להגיע ליעד בצורה שפויה, הייתי בוחר באופנוע הזה על פני אופנועי ליטר במחיר תלת ספרתי. למרות חישוקים יצוקים, מהלך מתלים קצר* ומרווח גחון יחסית צנוע (מרווח הגחון הנמוך במקרים מסוימים מגביל אותך), למרות כל אלה יכולות השטח מפתיעות. ק.ט.מ 390Adv אינו מאיים והוא אינו מתיימר להיות 890 ובוודאי שאינו בנוי לקפיצות, אבל התמחור הנמוך שלו מייצג value for money יוצא מהכלל.
האם בהכרח נדרשת יכולת שטח גבוהה, והיכולת בכביש היא רק כלי להגיע אתו לשטח?. או שהציפיות הפוכות, ונדרש כאן אופנוע תיור שיודע לתת גם קצת יכולת להיכנס לשטח. יש לזכור שהאופנוע הזה מיוצר בדרום אסיה (הודו), ותוכנן בעיקר עבור הצרכים בשוק זה, שוק עם צרכים אחרים וציפיות אחרות מהאופנוע. בכביש: מצאתי שההיגוי מתנדנד והאופנוע מצריך קצת יותר מאמץ לשמור על קו רכיבה כשהמהירות עולה.
אם אתה רוכב עם ניסיון רב בשטח אולי לא תאהב את האופנוע הזה אבל כן תסתדר ותגיע אתו לכל מקום בו אתה חפץ. היתרון באופנוע הזה על מתחריו, הוא שהוא מהנה. בשטח קשה יותר, אפשר לבדוק את HONDA CRF300L. אם אתם מחפשים אופנוע שטח אמתני יותר עם יכולת גבוה יותר, יש את ק.ט.מ KTM690 או האסקווארנה 701, אבל הם כבר ממש גדולים יותר, חזקים יותר ויקרים יותר.
הק.ט.מ KTM390 Adventure דיי נמצא לבד בקטגוריה שהוא. הנה כמה מתחרים פוטנציאלים, כשרובם עם יכולת שטח נמוכות יותר.
טבלת מתחרים פוטנציאלים שקיימים כרגע בשוק, נכון לכתיבת שורות אלו, נובמבר 2022
כ”ס | משקל יבש (ק”ג) | גובה מושב
(מ”מ) |
מרווח גחון
(מ”מ) |
מחיר
(₪) |
|
Ktm 390 Adv | 43 | 158 | 855 | 200 | 41,990 |
רוייאל אנפילד הימליאן 400 | 24.3 | 182 | 800 | 220 | 31,990 |
סוזוקי v stom 250 | 25 | 189 | 800 | 205 | 33,050 |
הונדה CRF300L | 27 | 139 | 880 | 285 | 37,031 |
הונדה cb500x | 47 | 195 | 830 | 180 | 51,231 |
Benelli TRK502X | 48 | 213 | 840 | 220 | 49,986 |
BMW G310 GS | 34 | 169 | 835 | 220 | 42,000 |
KAWASAKI VERSYS-X 3000 | כבר לא נמכר |
מפרט כללי
מנוע בנפח: 373סמ”ק, בוכנה אחת.
תמסורת : 6 הילוכים.
הספק: 43 כ”ס (32קילו וואט) ב 9500 סל”ד.
מומנט: 4 קג”מ ב 7000 סל”ד .
משקל יבש: 158 ק”ג.
גובה מושב: 855 מ”מ.
מרווח גחון : 200מ”מ
נפח מיכל דלק : 14 ליטר.
מתלה קדמי: מזלג הפוך מתוצרת WP בקוטר 43 מ”מ, מהלך של 170 מ”מ.
מתלה אחורי: מתוצרת WP , מהלך של 177 מ”מ .
צמיג קדמי 100/90 בקוטר 19″, טיובלס.
צמיג אחורי 130/80 בקוטר 17″, טיובלס .
מחיר: 41,990 ₪* לפי מחירון החברה בתוקף
* המחיר כולל מע”מ, אגרת רישוי והוצאות רישוי
* שנתיים אחריות ללא הגבלת ק”מ בכפוף לתנאי האחריות של היצרן
* מתאים לבעלי רישיון נהיגה בדרגת A1
קצת על KTM
את KTM אין צורך להציג, נזכיר כי היצרנית האוסטרית חרטה על דגלה את הביטוי ,READY TO RACE לא בהכרח על האופנוע הנבחן. בעברה KTM שיתפה פעולה עם ענקים, כמו פולריס האמריקאית, Beta האיטלקית, ומ-2007 ק.ט.מ בשיתוף פעולה עם “בג’אג’ אוטו” ההודית. במקביל, קיבלה שליטה על מותגים כמו, הוסבארג וגאס גאס. בשנת 2012 הפכה להיות יצרנית האופנועים הגדולה ביותר באירופה. לאחרונה, רכשה מניות שליטה מהמותג MV AGUSTA, יצרן אופנועים בוטיקי מאיטליה.
בשנת 2013 מתחיל יצור רב המכר DUKE 390, אופנוע נייקד מצוין, אשר מיוצר בהודו במפעלי ענק הרכב ההודי Bajaj. שם KTM האוסטרית מייצרת את מרבית הכלים הקלים הבסיסים יותר לשוק הקטנועים האסייתי. בישראל, בשנת 2001 יבוא KTM נמצא בידי חברת לובינסקי, יבואנית פיג’ו וסיטרואן. זו מקימה את המותג “ד.ל.ב מוטוספורט” שעוסקת בימים אלו בייבוא כלים של KTM, פולאריס, קטנועי פיג’ו, אופנועי אינדיאן, רויאל הנפילד, TGB ו–HISUN.