ק.ט.מ אדוונצ’ר 790 (ADVENTURE) 2024 סקירה וחוות דעת

KTM ADVENTURE 
ק.ט.מ אדוונצ’ר 790

 

צילום: דרור אורפז

 

קרה לכם פעם שהגעתם למסעדה וייטנאמית באזור התעשייה בנתניה, שהבעלים שלה הוא ישראלי, השף הוא סיני, הטבחים הם אירופאים והמלצרים הם נערים זבי חוטם, ושאלתם את עצמכם מה “וייטנאמי” פה? אתם מוצאים את עצמכם מזמינים את מנת השף, פאר המטבח הויאטנמי, ואתם מופתעים … רגע, זה טעים!. נכון שאני לא רואה שום אזרח וייטנאם במסעדה, אבל בכל זאת זה מאוד טעים. אז מה זה משנה מי הכין לך את זה ? ה-790KTM בסקירה שלפנינו מיוצר בסין ומתוכנן באוסטריה, אז הוא אוסטרי או סיני?! ואני אומר, מה זה משנה אם הוא טעים.

 

שלב הרחרוחים

 

הגעתי למבחן עם ציפיות מתונות, אך במפגש הראשון נדהמתי לגלות שאיכות היצור מרגישה ונראית טוב. במבט מעמיק יותר גיליתי שכמעט כל המרכיבים של ק.ט.מ אדוונצ’ר 790 זהים ל-R890, האח היקר יותר, המיוצר באוסטריה. ניתן למנות על יד אחת את ההבדלים בין הדגמים, שרובם קוסמטיים, כאשר השוני העיקרי הוא סוג המתלים והפרש של כ-30,000 ₪ במחיר.

 

KTM ADVENTURE 
ק.ט.מ 790 ADVENTURE

 

ה-790 החדש הוא אופנוע נגיש יותר, בר השגה יותר. לעולם לא חשבתי שארשום משפט כזה על KTM, אבל בעולם שהכול הופך להיות יקר יותר, ומקבל פחות, ק.ט.מ 790 הוא משב רוח רענן. לראשונה, אפשר לדבר על KTM במחיר הגיוני יחסית לשוק ולמתחרים. אבל יש צל שמלווה את הסקירה, הנמסיס (האויב) האמיתי של ה-790, בטח ניחשתם, הוא ימאהה טנרה 700, שמציג את אותה גישה לסגמנט הזה, רק בעטיפה שונה, פחות מאובזרת  ומבית ארץ השמש העולה. בעולם המדיום (M) אדוונצ’רים הסטנדרט הפך להיות הטנרה 700, ופה ה-KTM נכנס לטריטוריה של ימאהה. אבל הם לא לבד;  גם ההונדה 750 TRAVSALP נמצא שם וגם הסוזוקי 800 V-STORM DE החדש.

לימאהה טנרה אין צמיגי טיובלס, ואין משכך היגוי או קרוז קונטרול, ולא ניתן לבטל ABS בתנועה או לנהל את התערבות ה-TC . הטנרה גבוה מאד, ומיגון הרוח שלו לא באמת עוזר. לטנרה מנוע חלש יותר יחסית לשאר, ובכל זאת, הוא להיט מכירות מספר אחת בסגמנט.

 

טיול אופנועים
הביצועים טובים יותר משציפיתי. ק.ט.מ אדוונצ’ר

רכיבה לצפון

 

רוכבים

 

המנוע פה מבוסס על ה-790 הישן (שנמצא בשימוש גם בסדרת אופנועי 800 MT מבית CFMOTO), ככה שזהו אינו קונספט חדש, זה מנוע שאוהב סל”ד גבוה, וחי ונושם מעל 5000 סל”ד. בסל”ד נמוך ובגלגול איטי נדרשת עבודת קלאץ’ מעל המצופה. הביצועים טובים יותר משציפיתי. אולי זה אופנוע מדיום אדוונצ’ר אבל המנוע מספיק חזק להכניס אותך לבעיות. תגובת המצערת מאוד רגישה וזריזה. זה לא אופנוע מומלץ למתחילים.

זה אופנוע זריז שמפיק כ-100 כ”ס, כך ששוב אדגיש שאינו מתאים לרוכב מתחיל. הכיסא נמוך ומקנה ביטחון רב, אך מפסק הברכיים רחב מדיי לטעמי, ולא הצלחתי לחבק בנוחות את הכיסא והשלדה.  זה הרגיש לא נוח או טבעי, והכיסא קשיח מדיי. הייתי שמח לקבל את אותה רכות שבחרו לרפד את הכיסא הנפרד של המורכב מאחור.

 

קטמ 790
קטמ אדוונצ’ר 790 מבחן דרכים

 

יש אפשרות להגביה את המושב/כיסא גבוה יותר, 860mm, מה שיכול לשפר את כיפוף הברכיים ונוחות הישיבה לרוכבים גבוהים יותר או למי שמעוניין לייעד אותו יותר לשטח, אך בהתאם נקבל חשיפה רחבה יותר לרוח והתחושה תהיה כמו ברכיבה על גמל. הודות למיכלי הדלק הממוקמים נמוך, אנחנו מקבלים מרכז כובד נמוך וזה מורגש. מורגשת בעיקר תחושת יציבות וזריזות משופרים. האופנוע פונה ומחזיק קו מצוין.  משקל האופנוע הוא סביב ה-200 קילו שאינם מורגשים בתנועה מתגלגלת. גם בפקקים המעיקים של המרכז הצלחנו להשתחל ולצודד בקלות לא צפויה. 

רכיבת כביש מהירה עם הכלי, מהנה, והכוח מסופק בצורה כזו שאינה תולשת אותך מהכידון. הקלאץ’ מרגיש חמאתי ותיבת ההילוכים הזכירה לי את ה-DNA של היצרן. אולי זה לא מושלם, ולפעמים גם נוקשה, וקשה למצוא את ה-N, אבל זה מרגיש חי ונושך ולא רך ונמרח. ההילוכים עוברים בצורה מאוד “רייסרית” שמכניסה אותך למצב RACE, יש שיראו בזה יתרון ואופי ייחודי. גם ה-QUICK SHIFTER עובד נהדר, אבל מכניס אותך למוד תחרות ולא למוד חמאה.

המתלים עושים את העבודה עד לנקודה מסוימת. עיקר התלונה שלנו היא על המתלה הקדמי, שאינו עומד בקצב של האחורי, ולעיתים גם נפתח או ננעל שלא בהתאם לנדרש. כאן מורגש חיסכון של היצרן.  

 

רכיבה בשטח

 

היה גם שטח

 

ניתן לומר שזהו אופנוע המידיום אדוונצ’ר, בסביבת מחיר זו, הנכנס תחת ההגדרה “PLAY BIKE”. אפשר ממש “להפליק” איתו בשטח, ולהיכנס איתו למסלול צפוף עם תחושת ביטחון.  איכשהו מרכז הכובד הנמוך עוזרים בניהוג ובזריזות שלו. רק כדאי לזכור שזהו אופנוע אדוונצ’ר גדול, ולא אופנוע אנדורו קטן, על כל המשתמע מכך ובעיקר מרווח הגחון הנמוך יותר. בשבילי 4×4, כשהמהירות עולה לכיוון התלת ספרתית, המתלה הקדמי פחות איכותי ומתקשה לעמוד בקצב של האחורי. המתלים אינם ניתנים ליכוון (לא שיכוך החזרה ולא שיכוך כיווץ). למרבית הרוכבים, המתלים ב-790 עושים עבודה מצוינת והם מאוד ורסטיליים. אם מצאתם את עצמכם מגיעים לנקודה שאינכם מרוצים מהמתלים, אז עדיף לרכוש את ה-R890. 

 

אופנוע אדוונצ'ר
חבילת TECH PACK מגיעה כסטנדרט עם מערכות סיוע נוספות

 

דברים קטנים ומעניינים

 

  • כדי להעביר ארבעה ימי רכיבה בנוחות, נדרשתי לבצע מספר שינויים ארגונומיים, כמו שינוי מיקום הכידון, מיקום רגלית ההילוכים, שינוי זווית מנופי הקלאץ’ והברקס, ואחרי כל הכיוונים, עדיין הרגיש לי לא בול. 
  • המסך והמחוונים קלים לתפעול ולהבנה (לא צריך להיות מדען טילים עבורם). 
  • במצב STREET אין לך מה לחפש בשטח, וזה אפילו ירגיש לך כתקלה באופנוע. כל מערכות הבטיחות יפעלו למנוע ממך לתת גז. 
  • כדאי לזכור שברגע שעברת למצב OFF ROAD הוא מתקבע גם לאחר הכיבוי. משמע אתה עולה על הכביש ללא ABS בגלגל האחורי וללא TC.
  • מיגון הרוח ענק אך לא ברור איך עדיין הרוח דופקת חזק בקסדה.
  • צריכת הדלק שנמדדה על ידינו זהה לצריכה על הצג = 22 קילומטר לליטר, שזה נתון מצוין, וטוב לדעת שהמדידה בפועל כנגד המחשב זהים (כבר נתקלתי בחוסר התאמה אצל יצרנים אחרים).
  • חבילת TECH PACK מגיעה כסטנדרט הכוללת את המערכות הבאות:– מערכת MOTOR SLIP REGLATION
    – קרוז קונטרול – בקרת שיוט
    – שיפטר להעברת הילוכים מהירה
    – מצב רכיבה “ראלי” RALLY MODE

 

אדוונצ'ר KTM
לכביש ולשטח. אדוונצ’ר 790

 

סיכום

 

נכון, קשה להתאהב בו, הוא לא מלא אופי, ואין לו את המנוע או המתלים הטובים ביותר, מאידך, לא חסר לו כלום. ויש גם הפתעה גדולה בגזרת האיכות. ברגע שאתה מבין שהאופנוע נבנה להתחרות בשוק בגבולות ה-70,000 ₪ אז החסרונות בטלים בהשוואה לאופנועים יקרים ואיכותיים יותר. האופנוע מיוצר בסין בשיתוף עם מפעלי CF MOTO אבל מתוכנן ע”י KTM אוסטריה, מה שמעלה שאלות של אמינות.

לדעתי, ה-790 החדש לא רק מכוון לרוכשי טנרה פוטנציאלים, אלא גם לרוכשי ה-890ADV _R. האופנוע חדש, וגם הימים ומגמות השוק יגידו מה ערכו לאורך השנים. השאלה היא האם יחזיק מעמד למרות שמיוצר בסין, או שתגית “המיוצר בסין” תעיב עליו בהמשך חייו. אני פה להזכיר ש-IPHONE מתוכנן במערב אך מיוצר בסין. סה”כ מאוד נהניתי והתחברתי לאופנוע גם אם מצאתי בו כמה מגרעות. 

 

מתחרים עיקריים

 

  • ימאהה טנרה 700 במחיר 71,000 ₪ 
  • אפריליה TUAREG 660 במחיר 87,980 ₪ 
  • סוזוקי DL 800 V-STROM DE 75,980 ₪
  • הונדה XL  750 TRANSALP  במחיר 76,257 ₪ 

 

מפרט טכני

 

מנוע 799 סמ”ק טווין מקבילי מקורר נוזל.

הספק 95 כ”ס ב 8000 סל”ד.

מומנט מרבי 8.9 קג”מ ב 6600 סל”ד .

מתלה קדמי WP  בקוטר 43 מ”מ מהלך של 200 מ”מ.

מתלה קדמי : בולם יחיד WP APEX במהלך 200 מ”מ.

בלם קדמי : זוג דיסקים בקוטר 320 מ”מ , 4 בוכנות סה”כ.

בלם אחורי : דיסק בקוטר 260 מ”מ , קליפר 2 בוכנות. 

צמיג קדמי 90/90 בקוטר “21 .

צמיג אחורי 150/70 בקוטר “18 .

גובה מושב 840 mm / 860mm מ”מ.

בסיס גלגלים 1,509 מ”מ

מרווח גחון 233 מ”מ.

משקל יבש 199 ק”ג.

נפח מיכל דלק 20 ליטר.

 

מחיר: 73,990 ₪

* המחיר כולל מע”מ וכולל אגרה והוצאות רישוי.
* ארבע שנות אחריות ללא הגבלת ק”מ בכפוף לתנאי האחריות של היצרן.
* מתאים לבעלי רישיון נהיגה A | קיים גם בגרסה מוגבלת לA1  .

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *