שוחה עם הזרם: BYD סיל יו (משפחתית חשמלית) חוות דעת
שוחה עם הזרם: BYD סיל יו (מכונית פנאי משפחתית חשמלית) סקירה וחוות דעת
דגם שישי במספר נחת בישראל ממותג BYD. אחרי הקרוסאובר הקומפקטי – אטו 3, טאנג, האן, BYD סיל, והדולפין הקטנה, שגם התקבלה בזרועות ישראליות פתוחות.
byd סיל יו הוא דגם קרוסאובר חשמלי, הממוצב מעל הדגם הפופולרי byd atto 3, (בסיס גלגלים באורך 2.8 מטרים), רכב משפחתי עם יותר מקום לנוסעים ויותר נפח טעינה בתא המטען. את ה-סיל יו פגשנו בחו”ל לראשונה, בסין, טרם שוחררה גרסה אירופאית רשמית לשוק, לאחר כמה חודשים נהגנו בו באירופה, ועכשיו פוגשים אותו שוב, עם נחיתתו בישראל.
זו כמובן לא “המילה האחרונה” של מותג BYD, שזוכה להצלחה גדולה בשוק הרכב הישראלי, עם נתוני מסירות שמשאירות אותו בראש רשימת מסירות רכב. וזה גם לא הולך לעצור בששת הדגמים הללו – למותג וליצרן יש תוכניות גדולות לשוק הישראלי, עם צפי הגעה של עוד 7-8 דגמים בשנה – שנה וחצי הקרובות.
נתחיל בעיצוב? הוא דיי קל לעיכול. הוא מזכיר את משפחת BYD, עם הקימורים הייחודיים בהשראת הים, והצבע הזה שאנחנו פוגשים שוב, ובמידות חיצוניות ופנימיות מכובדות. לסיל U, הקרוסאובר המשפחתי מיימדים שימושיים, מראה נאה, שדה ראייה גדול לפנים ולצדדים, (ושדה ראייה מעט מצומצם לאחור, בשל הגג המשתפל לאחור). בתוך הרכב, תא נהג ונוסעים סופר “נקי” מרעשים, והתעסקויות, ותגלו מסך גדול באמצע, ופתחי אחסון שימושיים (פירוט אבזור בהמשך).
ל-BYD SEAL U שתי גרסאות סוללה ואבזור, גרסת סוללה 71.8 קוט”ש, שמגיעה ברמת אבזור פותחת – עם מסך מולטימדיה יותר קטן (לא באמת קטן, 12.8 אינץ’ מול 15 אינץ’), משטח לטלפון שאינו מטעין (רק בגרסה הגבוהה), תאורת אווירה יותר מצומצמת, אין צג עילי, ואין מערכת שמע של אינפיניטי, שהיא בגדר חובה, לכל מי שחוויית שמע היא חובה עבורו/ה. אבזור חשוב שלא מצאתי בגרסה פותחת הוא חיישני קירבה שפותחים את הדלתות והמראות באופן אוטומטי, שיפטרים אחורי הגה, וזיכרון מושב (דברים שבלטו לי מאד בחסרונם). מה עוד יש? מסך המולטימדיה, כפי שציינתי, מספיק גדול גם בגרסת האבזור הפותחת, יש מרווח פנים טוב לפנים ומאחור, יש חימום להגה, וחימום ואוורור למושבים כבר בגרסת הבסיס, מצבי נהיגה ומצבי רגנרציה לבחירה.
מלבד הבדלי האבזור בין שתי הגרסאות, ההבדל המשמעותי הוא בגודל הסוללה, כשהגרסה הגבוהה יותר דיזיין כוללת סוללת 87 קוט”ש משמעותיים, שמאפשרים טווח של עד 500 ק”מ, מול 400 קילומטרים בגרסת הסוללה הפותחת.
מילה על טווח –
מי שמכיר מכוניות חשמליות והתנסה בנהיגה בכמה מהן, יודע שכל מכונית חשמלית שונה ומגיבה אחרת למצבי נהיגה מסויימים, ללחיצות על המצערת, מגיבה אחרת מבחינת רגנרציה ואחזור אנרגיה בפועל לסוללה בזמן נהיגה. מי שרוצה לשמור על הטווח צריך לדעת איך “לשחק” עם הדוושה, לתת לרכב לגלוש ולהטען, ללחוץ לחיצות עדינות, וללמוד את יחידת ההנעה בנסיעה בעיר ומחוץ לה.
יש פער יחסית משמעותי במחיר שתי הגרסאות, עשרים אלף שקלים – 189 אלף שקלים לגרסה הפותחת ו-209 אלף שקלים, לגרסה הבכירה, ולכן מי ש-400 קילומטרים של טווח מספיקים לו, ה-סיל יו יכול להיות עסקה יחסית טובה עבורו. לא אגיד “משתלמת”, כי עדיין מחיר הרכב והמחירים של כל הרכבים בארץ הרקיעו שחקים, אבל עדיין, אנחנו צריכים רכבים, ובקטגוריה הזאת BYD סיל יו בגרסה הפותחת, עם הסוללה המצומצמת מספק “חבילה טובה”, ואם יש מבצע או הנחה אז אולי אף משתלם.
BYD SEAL U הוא רכב חשמלי מאוד סולידי, בעיקר בהשוואה מול המתחרות. הטכנולוגיה בו סולידית, נגישה, מובנת, ללא עומס מערכות והגדרות מורכבות, המסך בו סולידי (אבל מסתובב, כמו שכולם אוהבים), עם ממשק פשוט למדי, תא הנהג והנוסעים סולידי, מרווח, ושימושי למשפחה של 4-5 נפשות (ואף 3 מושבי בטיחות). יש סאנרוף מרמת הגימור הפותחת, וזה נחמד, אבל תא הנהג והנוסעים בכללותו מאד לא מנקר עיניים.
ה-BYD סיל U מתבלט לטובה בדברים אחרים, כמו למשל בהתנהגות ובביצועים – הוא מאיץ מהר, הוא אוחז טוב את האספלט. ובידוד הרעשים בו, בנסיעה עירונית ובינעירונית מרשים ומפתיע. ההיגוי בו במצב “נורמל” NORMAL קצת קל, ופחות נעים בתמרונים מהירים, אך כניסה/בחירה במצב הספורט יהפוך אותו לנוח יותר, קשיח ומתקשר יותר. זהו רכב זריז עם מתלים איכותיים שמשככים היטב את הדרך. מבחינת בלימות – הבלמים שלו דורשים מעיכה חזקה פנימה כדי לבלום במקום. ומבחינת רגנרציה, אף שיש בחירה בין שני מצבי רגנרציה, ואפשרות לרגנרציה גבוהה, אין חזרת אנרגיה משמעותית לסוללה. גם לא בנסיעה וגלישה בירידות.
טעינה מהירה לסיל יו ארכה כחצי שעה מ-20% סוללה ל-80%.
מערכות בטיחות ברכב: יש מערך בטיחות מתקדם ומקיף למדי בסיל יו, עם תיקון סטייה מנתיב קצת אגרסיבי, כמו גם בקרת שיוט אקטיבית אגרסיבית (כי תיקון הסטייה מופעל גם הוא), ולכן, צריך לשקול אם רוצים את האגרסיביות הזאת במהלך הנסיעה.
השקה בינלאומית דינאמית: BYD סיל U קרוסאובר חשמלי – מבחן דרכים
בונים חלומות: ביקור במטה הראשי של BYD בסין – הכתבה המלאה
שנסכם?
הקרוסאובר החדש של BYD הוא אופציה סולידית למי שמחפש/ת רכב חשמלי, אבל מערכות נוחות מתקדמות מדי, ושפע טכנולוגיה ברכב לא בראש מעייניו, שלא לומר, לא בשבילו/לה. זהו רכב מרווח למשפחה, זריז, מבודד, ונוח, עם שתי גרסאות אופציונאליות, גרסת סוללה מצומצמת של 71.8 קוט”ש (עד 400 ק”מ טווח ריאלי) או סוללת 87 קוט”ש, עד 500 ק”מ.