שומרת מסורת: ניסאן Z מתחזקת מותג יותר מ-50 שנה

 

ניסאן Z דורות
שומרת מסורת. ניסאן Z על כל גרסאותיה

 

בעולם הרכב יש מעט אגדות שזכו להשאיר חותם כמו ניסאן Z. מכונית שמייצגת ביצועים ושומרת על עניין וסקרנות בקרב חובבי הרכב, כבר יותר מחמישים שנה. כל דגם בסדרה הביא איתו עוצמה וייחודיות, תוך שמירה על העקרונות שהפכו את ה-Z לאייקון

 

איך Z נולד?

דאטסון 240Z הוצגה לראשונה בסוף שנות ה-60 והפכה מיד לאייקון. לפני כן, ניסאן התמקדה בעיקר בייצור משאיות וכלי רכב כבדים, כשהמותג דאטסון שימש כזרוע ייצור הרכב הפרטי שלה מאז שנות ה-30. דאטסון הייתה במרכז כשהחברה החליטה להיכנס לשוק המכוניות הספורטיביות, ובכך פרצה דרך חדשה עבור ניסאן.

 

nissan z432
ניסאן Z432

 

 

ה-240Z הייתה מכונית ששינתה את כללי המשחק – עם מנוע קדמי בנפח 2.4 ליטר, 6 צילינדרים בשורה, והנעה אחורית, היא סיפקה חוויית נהיגה ספורטיבית ומדויקת. יחד עם שלדה קלה ומערכת מתלים מתקדמת לתקופתה, ה-240Z הצליחה לייצר חווית נהיגה שלא הייתה קיימת במכוניות יפניות עד אז. היא הצליחה להפוך לרכב ספורטיבי נגיש לכלל הציבור, ושינתה את התפיסה הגלובלית לגבי רכבים יפניים.

NISSAN 280ZX
ניסאן 280ZX

 

דור ההמשך – ניסאן 280ZX

ניסאן 280ZX, שהושקה בשנת 1978, סימנה את השלב הבא בהתפתחות סדרת ה-Z. בעוד שה-240Z הציגה כוח, ספורטיביות, ופשטות, ה-280ZX הביאה יותר דגש על נוחות ופינוקים, תוך שמירה על הביצועים המרשימים. ה-280ZX הגיעה עם מנוע 2.8 ליטר ששמר על אותה תצורת 6 צילינדרים בשורה, והוצעה גם בגרסה עם מנוע טורבו, מה שהעלה את עוצמת הביצועים שלה. בנוסף, היא הייתה מהראשונות שהציעה תכונות כמו גג נפתח (T-Tops) ומערכת בלימה משופרת, וזה כבר הפך אותה למועדפת בקרב נהגים שחיפשו איזון בין ביצועים לנוחות.

 

2 דורות של 300ZX

ניסאן 300ZX, שהוצגה לראשונה בשנת 1984, הגיעה בשתי גרסאות מרכזיות – Z31 ו-Z32, כל אחת מהן סימנה התקדמות טכנולוגית משמעותית בסדרת ה-Z.

ה-Z31, שהייתה הדגם הראשון של ה-300ZX, שימרה את מנוע ה-V6 בנפח 3.0 ליטר, אך לראשונה הוצעה גם בגרסת טורבו, שהעניקה ביצועים משופרים באופן משמעותי עם הספק של 200 כ”ס. הדגם הזה התאפיין בעיצוב חד ואווירודינמי יותר מהגרסאות הקודמות, והביא לראשונה מערכות ניהול אלקטרוניות למנוע, ומערכות בקרת נהיגה מתקדמות יחסית לאותה תקופה. ה-Z31 הפכה את סדרת ה-Z לנגישה יותר במונחים של טכנולוגיה, וביססה את מקומה כרכב ספורטיבי אמין וזמין.

 

NISSAN Z32
ניסאן Z32

 

ב-1989, ניסאן הציגה את ה-300ZX Z32, שנחשבת לאחת המכוניות המתקדמות והאייקוניות ביותר של התקופה. הדגם הזה הציע מנוע V6 חדש, עם אופציה לטווין-טורבו שסיפק מעל 300 כ”ס. ה-Z32 נודעה בעיצוב מעודכן ומלוטש יותר, עם גוף רחב ונמוך, ושיפורי ביצועים בזכות מתלים עצמאיים בכל הגלגלים ומערכת בלימה משופרת. בנוסף, ניסאן Z32 הכילה מערכות אלקטרוניקה מתקדמות רבות, כמו בקרת מתלים אוטומטית ומערכת בלמים מתקדמת, מה שהפך אותה לאחת המכוניות הספורטיביות המובילות בשוק העולמי באותה תקופה.

שני הדגמים של ה-300ZX, ה-Z31 וה-Z32, הצליחו לסמן את המעבר של סדרת ה-Z ממכוניות ספורט פשוטות יחסית לרכבים עם טכנולוגיה מתקדמת ויכולת גבוהה, והציבו את סדרת ה-Z כמובילה בתחום הרכב הספורטיבי במשך שנות ה-80 וה-90.

 

Z350
NISSAN Z350
ניסאן Z350 משופרת

 

קאמבק עם סטייל – 350Z

לאחר הפסקה של מספר עשורים, ניסאן החזירה את ה-Z לחיים בשנת 2002 עם ניסאן 350Z, כמעין חזרה לשורשים. מנוע ה-V6 בנפח 3.5 ליטר הפיק 287 כ”ס, והעניק תחושת כוח יציבה ומדויקת. כמו בדגם הקודם, ההנעה האחורית נותרה חלק מרכזי בחוויית הנהיגה והשלדה הקשיחה של ה-350Z, (ששימשה את דגמי אינפיניטי כמו ה-G35) עוצבה לדייק בפניות ולספק תחושת שליטה גבוהה. הנגישות של הרכב בשנים האחרונות (בעיקר בחו”ל) הפכה את ה-350Z לרכב מבוקש בקרב נהגים שאוהבים לשפר את הביצועים ולמצות את פוטנציאל הנהיגה הספורטיבית, בין אם במסלול או בכביש.

 

NISSAN 370Z
ניסאן 370Z

 

הולכים על גדול – ניסאן 370Z

בשנת 2009, ניסאן השיקה את ה-370Z, שהמשיכה את הקו שהחלה ה-350Z אך עם עדכונים טכניים משמעותיים. ה-370Z צוידה במנוע V6 בנפח 3.7 ליטר שהפיק 332 כ”ס ו-37 קג”מ מומנט. הפלטפורמה עליה היא מבוססת היא אותה פלטפורמה ששימשה את אינפיניטי G37, מה שהעניק לרכב בסיס טכני משותף ומתקדם מבחינת ביצועים. השלדה הקצרה יחסית (בהשוואה ל-350Z) העניקה לה יכולת תמרון טובה ויציבות משופרת, במיוחד בפניות חדות ובנהיגה ספורטיבית.

ניסאן 370Z הגיעה עם תיבת הילוכים ידנית עם 6 הילוכים, או אוטומטית עם 7 הילוכים, ושמרה על חלוקת משקל כמעט מושלמת של 55:45 בין החזית לאחור, מה שהוסיף לאיזון ולדיוק בנהיגה.

 

 

עוצמה חדשה – Z עם 400 כ”ס

הדור האחרון של ניסאן Z, שנחשף בשנת 2021, הביא לשיפור נוסף בעוצמה וביכולות הנהיגה. בניגוד ל-370Z, ה-Z החדשה מגיעה עם מנוע חדש לחלוטין, שאמנם קטן יותר, אך חזק יותר – מנוע V6 כפול-טורבו בנפח 3.0 ליטר, המספק 400 כ”ס. השלדה של ה-Z החדשה נותרה דומה לזו של ה-370Z, עם שיפורים בתחום היציבות והנוחות, אך ברור שהמיקוד הוא בעוצמה ובביצועים מדויקים יותר. מערכת המתלים עברה שיפור, והבלמים שודרגו כדי להתמודד עם הכוח הנוסף, תוך שמירה על ההנאה שבנהיגה ספורטיבית והנעה אחורית קלאסית.

לגבי הגיר, ניסאן מציעה תיבת הילוכים ידנית 6 הילוכים עם SynchroRev Match לשיפור חלוקת ההילוכים או תיבה אוטומטית 9 הילוכים שתוכננה מחדש, עבור האצה חלקה וישירה יותר, עם דגש על מעבר הילוכים מהיר ומדויק.

בנוסף לביצועים המרשימים, ה-Z החדשה קיבלה עיצוב מודרני ומוקפד יותר, המשלב אלמנטים קלאסיים של הדגמים הישנים יחד עם קווים חדים ודינמיים יותר. החזית נמוכה, הפנסים הקדמיים בעיצוב מעוגל, שנראים כהומאז’ ל-240Z המקורית, ומכסה המנוע הארוך יחד עם הגג המשתפל לאחור, מקנים ל-Z מראה עוצמתי ומודרני שמצליח לשמור על תחושת המורשת הארוכה ומכובדת.

מעבר לשדרוגים הטכניים, ניסאן Z החדשה מציעה אבזור מודרני בתחום הבטיחות והמולטימדיה (2021, בכל זאת…). השדרוגים האלה כוללים מערכות עזר לנהג, כמו בלימה אוטונומית במצבי חירום, ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית. בתחום המולטימדיה, יש מסך מגע בגודל 8 אינץ’ עם תמיכה מלאה ב-Apple CarPlay ו-Android Auto. 

בארץ נכון לעכשיו יש יחידות בודדות (2-3) של הרכב על הכביש, ככל הנראה בגלל המחיר ובגלל שהיבואן הרשמי לא מייבא אותה. חבל, היינו שמחים לראות עוד ממנה.

 

ניסאן Z
ניסאן Z 2024
NISSAN Z 2024
ניסאן Z

 

מסכמים…

ניסאן Z היא סמל מתמשך לעוצמה ולהיסטוריה עשירה. מסיפור ההצלחה של ה-240Z ועד לדגם העדכני עם 400 כ”ס, סדרת ה-Z שמרה על מסורת של ביצועים עוצמתיים ואופי נהיגה מלהיב. הדור החדש, שנחשף ב-2021, ממשיך להוביל את הרוח הספורטיבית של ה-Z, עם מנוע חזק, הנעה אחורית, ויכולת שדרוגים שמדברת לחובבי הרכב.  אין ספק שה-Z התבססה כאייקון מוטורי שכבש וכובש את לבבות הנהגים וחובבי הרכב מדור לדור.

ניסאן Z היחידה בארץ משווקת ביבוא מקביל במחיר 695,000 שקלים

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *