10 המכוניות הטובות של השנה: מלכת הכביש 2022-23
תמונות: יצרן
טקס בחירת רכב השנה 2022-23 נפתח היום: בשנה החולפת (2022), הגיעו לישראל עשרות כלי רכב חדשים, רכבי בנזין מדור חדש, וכלי רכב חשמליים שלראשונה נחתו בארץ. בין כל אלה – 10 דגמים חדשים, 10 כלי רכב, הצליחו להתברג לרשימת המכוניות הטובות של השנה – הבחירה של מלכת הכביש:
*המכוניות מופיעות בכתבה לפי סדר ה-א’-ב’, ולא לפי סדר הבחירה
אודי RS3 – מנוע אגדי, דגם אלמותי
אילו היה לי הרבה כסף, המון ממנו, והיה באפשרותי לרכוש רכב שני, בשביל הכיף והנשמה, אז בחניה הכפולה של הבית הפרטי הדמיוני שלי, הייתה חונה אודי RS3 ספורטבק חדשה. אפורה או אדומה, עדיין לא החלטתי. הרכב הראשון בחניה היה משפחתי, מרווח, פרקטי ונוח, פרמטרים שה-RS3 פחות מתבלט בהם, אבל הרכב השני, RS3 ולא אחר.
ה-RS3 בעלת עיצוב “אודי ספורט” קלאסי ויפה, בלי ניפוחים ודרמות מיותרות. אך יש בו ולו לא מעט אבזור ספורטיבי: וספוילר אחורי וקדמי, קליפרים בצבע אדום, חבילת עיצוב הכוללת סמלי RS, מקרני לוגו RS לרצפה, עם פתיחת הדלתות הקדמיות, חישוקים עם עיצוב ספורטיבי בצבע אפור פלטינום בקוטר 19 אינץ’.
העניין המרכזי ברכב הזה הוא המנוע, מנוע בנפח 2.5 ליטר, טורבו, ובו חמישה צילינדרים שעושים את כל ההבדל. מהצלילים, להרגשה, ועד למי-אכפת-מצריכת הדלק. מנוע גרגרן וחזק מאד שמניע את האודי RS3 וגם את האודי TT RS. בין המנועים האהובים ביותר על הגרופים של היצרנית פולקסווגן, ומותג אודי.
איך אודי אמרו ודייקו, “זהו מנוע שמעניק חווית נהיגה ספורטיבית ודינמית ומלאת אופי ורגש, 1-2-4-5-3, סדר הצתת הצילינדרים…”. הנתונים מרשימים למכונית משפחתית קטנה, שגם זכתה בתואר “המשפחתית המהירה ביותר בייצור סדרתי”. הספק המנוע הפועם בה כ-400 כ”ס המושגים בין 5,600 -7,000 סל”ד, והמומנט המירבי הוא 51 קג”מ בטווח של 2,250-5,600 סל”ד. נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש, ומה שגרם לי בתחילת המפגש איתה לאבד דופק, מהתרגשות, הוא 3.8 שניות, 0.3 שניות מהר יותר מהדגם היוצא.
ב.מ.וו i4 – אם חשמלי, אז ככה
ב-2022 זכינו לראות כמה מכוניות חשמליות מעניינות נוחתות בארץ. יותר ספורטיביות, יותר מיוחדות, יותר קצה. המחיר שלהן גבוה בהתאם לרמת ההנאה מהנהיגה בהן, ואיכותן. הקהל שלהן שונה ומצומצם, והן בדרך כלל “מטפטפות” ארצה במספר יחידות מועט. אחת המכוניות החשמליות המעניינות, שהופכות את כל עניין מהפכת הרכב החשמלי לפחות מבהיל או מרתיע היא ב.מ.וו i4. איך אומרים? עם מכוניות כמותה, “הייאוש הופך יותר נוח”.
ב.מ.וו i4, גרסה חשמלית לחלוטין לגראן קופה מסדרה 4 של ב.מ.וו, הגיעה ארצה לפני כמה חודשים, וקצת אחרה להגיע אלי. ואני חיכיתי לה. ידעתי שיש למה לחכות, ב.מ.וו אחרי הכל. אחד מהמותגים הבודדים שיודעים לייצר מכוניות ספורט אמיתיות ומרגשות, ספורטיביות וריגוש שזולגים לכל הדגמים שלהם.
ב.מ.וו מציעה שתי גרסאות ל-i4: גרסה פותחת, i4 eDrive40 עם מנוע חשמלי אחד, המספק כ-335 כוחות סוס, עם טווח מוצהר של עד 480 ק”מ. ואת הגרסה לכבודה התכנסנו, ב.מ.וו i4 M50, מכונית סדאן, 4 דלתות, בעלת שני מנועים חשמליים, המספקים יחד 544 כוחות סוס, מומנט מירבי משולב של 80 קג”מ, והאצה ל-100 קמ”ש ב-3.9 שניות. אוהדי המותג וחובבי דגמי ספורט באשר הם, וודאי ישמחו לדעת שחלוקת המשקל כאן היא 48.2/51.8 אחוזים מלפנים/מאחור, מה שניכר בתחושת היציבות ו”הישיבה” הטובה של ה-i4 על האספלט.
קיבולת הסוללה היא 84 קילו-וואט, מעט יותר מהסוללה הגדולה ביותר של המתחרה טסלה מודל 3 פרפורמנס (82 קילוואט-שעה). קיבולת שזיכתה אותי בטווח ריאלי של 420 ק”מ.
ג’נסיס GV60 – ייחודי ומהנה
ג’נסיס GV60, רכב SUV חשמלי מלא. הדגם החשמלי השני במספר של המותג הצעיר למדי הזה, ג’נסיס. מותג היוקרה מבית יונדאי. קונצרן ענק שעשה מהפכה בתוך ביתו, שינה את פניו, וסלל את דרכו לחוד החנית של תעשיית הרכב.
ג’נסיס GV60 נוצר על אותה פלטפורמה גלובלית מודולרית חשמלית (E-GMP) כמו היונדאי איוניק 5 (בגלל זה תשמעו אנשים משווים בין השתיים, על אף שהן ממש לא יושבות על אותה קטגוריות, הג’נסיס קרוסאובר חשמלי יוקרתי, האיוניק, חשמלית לעם). וכן, גם הקיה EV6, שהעולם לא מפסיק לדבר עליו כבר שנה. אז בסיס טוב, אנחנו יודעים שיש, פלטפורמה עם שלדה חזקה, משקל נמוך וחלוקת משקל אופטימלית, המאפשרים למקסם את היכולות הדינמיות של הרכב.
כל מה שחסר הוא כוח, כוח חשמלי במקרה הזה, ולכן, ג’נסיס מטמיעה בכל גרסאות ה- GV60 סוללת ליתיום-יון מתקדמת בקיבולת של 77.4 קילוואט/שעה, לה קיבולת גבוהה יותר מהמכוניות המצויינות שחולקות איתה בסיס, (394 קילוואט מול 272 קילוואט מקסימלי בדגמי יונדאי/קיה). ג’נסיס מצהירה על טווח חשמלי של עד 517 ק”מ. במבחן הדרכים, הטווח החשמלי הריאלי היה מספיק רחב, 450 ק”מ “על חשמל”, ומבלי להתחשב או להזהר על הטווח.
טויוטה bz4x – ממשיך את המסורת
שנה מעניינת עבר על טויוטה, עם יציאת הדגם החשמלי המלא הראשון שלה – טויוטה BZ4X. בקרוב, עוד השקה חשובה, של טויוטה פריוס בדור החדש, שחוזר בגרסה היברידית נטענת חדשה. מה שבא להדגיש את הגישה/אג’נדה של טויוטה – ממשיכים לייצר מכוניות היברידיות, ופלאג אין הייבריד, כל עוד העולם צריך אותן וקונה אותן, עם כל הכבוד לדהירה של אירופה לעבר חשמול מלא כלי הרכב. דגמים היברידיים ישווקו במקביל לדגמים חשמליים, כשהיעד הוא, כל הדגמים של טויוטה יהיו חשמליים בלבד עד 2035. יעד ריאלי, ועד 2050 גם תהליכי הייצור של היצרנית יהיו לא מזהמים. כן, מהארובה במפעל הייצור לא יצא עשן שחור/לבן.
בכל הקשור לעיצוב, טויוטה מצליחה להבדיל בעיצוב החוץ ובעיקר הפנים, בין המכוניות ההיברידיות שלה, לבין זה החשמלי, עם שפת עיצוב חדשה.
גרסת ההנעה הכפולה, AWD (4×4), כוללת שני מנועים חשמליים – קדמי ואחורי – בהספק של 80 קילוואט כל אחד, עם הספק משולב של 217.6 כ”ס ומומנט מירבי של 34.4 קג”מ המאפשרים לרכב להאיץ מ-0 ל-100 קמ”ש תוך 6.9 שניות. נתון יפה ומורגש בנסיעה. ההאצות מהמקום ב-BZ4X מהנות. קיבולת הסוללה בדגם היא 71.4 קילוואט שעה, עם טווח נסיעה מוצהר של 460 קילומטר, וטווח ריאלי קרוב ל-411 קילומטרים, זה נתון יפה לגרסה הזו. בגרסת ההנעה הקדמית, הטווח המוצהר מעל 500 קילומטרים, וטווח ריאלי של 450-470 ק”מ.
לנד רובר ריינג’רובר – עשיר, מוגזם, (וטוב שכך)
הדור החדש של רכב היוקרה/פנאי של לנדרובר, ריינג’ רובר 2022-23, הוא ללא ספק רכב מרשים. נוח, משכך, מבודד, חזק מאד, והוא כל כולו נועד לייצר בועה לנהג ולנוסעים, בועה מוטורית מאסיבית, מפנקת ויפה מאד מבחוץ ומבפנים. הוא משווק במספר גרסאות מנוע:
- 3.0 ל’ דיזל MHEV 6 צילינדרים, 250 כ”ס, 61.2 קג”מ, 0-100 ב-8.3 ש’ (מרכב רגיל), 206 קמ”ש.
- 3.0 דיזל MHEV 6 צילינדרים, 350 כ”ס, 71.4 קג”מ, 0-100 ב-6.1 ש’ (מרכב רגיל), 234 קמ”ש.
- 3.0 בנזין MHEV 6 צילינדרים, 400 כ”ס, 56.1 קג”מ, 0-100 ב-5.8 ש’ (מרכב רגיל), 242 קמ”ש.
- 4.4 בנזין V8, 530 כ”ס, 76.5 קג”מ, 0-100 ב-4.6 ש’ (מרכב רגיל), 250 קמ”ש.
הריינג’רובר בדור האחרון, החדש, הוא פסגה טכנולוגית, מכונית עתירת מערכות נוחות (טכנולוגיית בידוד רעשים, וניטור איכות האוויר בחלל הרכב), מערכות בטיחות אוטונומיות בכביש ובשטח, מצלמות 360, וסיוע בנהיגה. יצירה מפוארת ומוגזמת, גדושת מסכים (ושבבים…), בשווי ממוצע של 1,300,000 שקלים.
ב-2024 יצטרף להרכב, הלנד רובר החשמלי הראשון, ריינג’ רובר החדש – חשמלי 100%, שיהיה הראשון בסדרה של דגמי לנד-רובר החשמליים. כל דגם של היצרן יהיה זמין עם הנעה חשמלית מלאה עד סוף העשור.
מרצדס EQE – נוסחא חשמלית מוצלחת
מרצדס EQE היא המקבילה החשמלית לסדרת ה-E CLASS. היא משווקת בארץ עם דגם ה-EQE 350, ובארבע רמות גימור, עם טווח נסיעה מרבי של עד 660 ק”מ. המנוע החשמלי (ברכב שנבחן) בעל הספק של 292 כ”ס (215 קילוואט), מומנט של 56.5 קג”מ, והאצה של 6.4 שניות מהמקום ל-100 קמ”ש.
הסוללה ב-EQE מסוג ליתיום-יון עם קיבולת של כ-91 קוט”ש, וצורכת 18-20 קילוואט שעה ל-100 ק”מ בממוצע. הטווח החשמלי המוצהר הוא קצת יותר מ-600 ק”מ, וקרוב יותר לכ-500 ק”מ טווח ריאלי. מערכת הטעינה של מרצדס EQE תומכת בטעינה אולטרה מהירה בעמדות ציבוריות, עד להספק של 170 קילוואט, עם יכולת טעינה של 250 ק”מ טווח בכ-15 דקות.
גולת הכותרת של הרכב הזה הוא תא הנהג והנוסעים שלו – מסך המולטימדיה המרכזי מוכר מדגמי מרצדס, גדול ומפורט מאד, וגם בעברית. מערכת הניווט בו עובדת היטב ובעברית, מערכת השמע מבית בורמייסטר, חוויה לאוזניים, לוח המחוונים יכול להפוך למפת ניווט, אם תבחרו באופציית התצוגה הזו, מבין כמה תצוגות אפשריות. ריפודי העור בהירים, החיפויים כסופים, והאווירה ברכב, בשילוב תאורת האווירה הדינאמית וסופר מתוחכמת.
השקט הזה בתא הנהג והנוסעים, והבידוד המוחלט, עם רחשי המיזוג הבוקעים מפתח המיזוג לרוחב כל תא הנהג. תאורת האווירה המתוקה, לא משנה באיזה צבע תבחרו, הגוונים הבהירים והיפים של המושבים, כל אלה יוצרים חוויית נסיעה ונהיגה שלא כל ישראלי מרגיש בבוקר ובסוף יום עבודה. אפילו המושבים התומכים מזכירים שאתם לא יושבים בסתם רכב, כל נקודת תמיכה בהם מזכירה שמדובר ברכב מקונצרן מרצדס. וזה לא פחות ממאסטר פיס.
סקודה פאביה – קטנה במראה גדולה בפרקטיות
סקודה פאביה החדשה. מכונית הסופרמיני חזרה אלינו ב-2022 בדור רביעי עם תוספות של מספר סנטימטרים לכל צד, כולל בסיס הגלגלים גדול יותר, מה שמזכה את המכונית הקטנה גדולה בעוד מרווח פנימי חשוב, שיכול גם בדור הזה להכיל משפחה של 3-4 נפשות ללא חשש מצפיפות, גם לא משני מושבי בטיחות מלאים מאחור, פלוס בוסטר. הפאביה ארוכה ב-11 ס”מ לעומת הדור היוצא, רחבה ב-5 ס”מ עד ל-178 ס”מ רוחב, ובסיס גלגלים רחב ב-9 ס”מ למידה של 255 ס”מ, בתוספת תא מטען של 359 ליטר, מה שעושה אותה לאחת המכוניות המרווחות בקבוצה שלה.
הפאביה, כמו האוקטביה, והסקודה אניאק החשמלית, זכתה לשפת העיצוב החדשה של המותג, שמזמן כבר לא נראה צ’כי, אלא פולקסווגני לגמרי, עם פרופורציות חדשות וספורטיביות למראה, חזית בעלת עיצוב חדש, גריל תחתון עם פנסי ערפל בצורות מחודדות, פנסים מלוכסנים, פס שקוע על מכסה המנוע, כיתוב SKODA על דלת תא המטען ויחידות תאורה מצדדיו.
סקודה פאביה החדשה משווקת לעולם עם שני מנועים, האחד בנפח 1.0 ליטר, והשני, 1.5 ליטר. את שניהם הספקתי להכיר ולחוות, ברכבי הפרטי שוכן מנוע בנפח ליטר, עם הספק נמוך יותר, ובאמת שאין לי כך חסך בכוח או תלונה כלשהי. מנוע הליטר של האיביזה מגיע עם הספק מכובד מאד של 110 כ”ס, מנוע נמרץ, מוגדש טורבו שעושה את העבודה. למבחן הדרכים קיבלתי את המנוע השני, מנוע בנפח 1.5 ליטר TSI המגיע עם הספק של 150 כ”ס המושגים ב-5,000-6,000 סל”ד ועם מומנט טוב של 25.49 קג”מ בין 1,500-3,000 סל”ד. המנוע הזה משודך לתיבת הילוכים אוטומטית DSG בעלת שבעה הילוכים, יחד הם מביאים לתאוצה של 8 שניות מהמקום לכ-100 קמ”ש.
פולסטאר 2 – כסף סיני, איכות אירופאית
אם לא שמעתם עד עכשיו על פולסטאר (Polestar), אז אתם חייבים להעמיק ולהכיר. פולסטאר, יצרנית כלי רכב חשמליים פרמיום, שנוסדה אי שם בשנות ה-90, כמותג רכב שוודי קטן וצנוע, שנרכש כמעט 20 שנה אחרי על ידי יצרנית הרכב השוודית הגדולה, וולוו, שהפכה אותה לחטיבת הביצועים שלה – לייצר מכוניות שוודיות ספורטיביות, חזקות, יפות וכמה שפחות מזהמות. ב-2017 קונצרן ג’ילי (זוכרים את האבא הסיני העשיר?), שידוע באהבתו לאכול מותגי רכב קטנים, עם פוטנציאל גדול, לארוחת בוקר, וכך, פולסטאר קיבלה “כרטיס אשראי פתוח” ותקציבי ענק, להגשים את החלומות המוטוריים שלה.
פולסטאר 2 הושקה בישראל במספר גרסאות חשמליות:
גרסת מנוע יחיד, הנעה קדמית, “טווח סטנדרטי”, הכוללת מנוע חשמלי אחד (170 קילוואט, הספק של 231 כ”ס), ומארז סוללות עם קיבולת של 69 קילו-וואט, וטווח של עד 470 ק”מ. גרסה נוספת כוללת גם מנוע יחיד עם אותו הספק, בעל סוללה גדולה יותר, בקיבולת 78 קילוואט-שעה, שיגדיל את הטווח עד ל-540 ק”מ, על פי היצרן.
2 גרסאות גבוהות עם 2 מנועים חשמליים, הנעה כפולה, עם הספק כולל של 300 קילוואט, הספק של 408 כ”ס), עם אותה סוללה גדולה, 78 קילוואט-שעה, המספקת טווח נסיעה חשמלי גדול יותר. הבכירה מבין השתיים היא גרסת “ביצועים”, וכך גם היא מכונה polestar 2 performance, בעלת הספק של 476 כ”ס, האצה מהמקום למאה קמ”ש ב-4.4 שניות, המכוילת באופן ספורטיבי יותר (שלדת פרפורמנס, בולמים מתכוונים), וגם קליפרים, וחגורות בצבע זהב, עם טווח של עד 480 ק”מ.
פולסטאר 2 בגרסת הביצועים, הבכירה, היא מכונית חזקה מאד, זריזה מאד, יציבה, עם בידוד רעשים גבוה, ומגבלת מהירות גבוהה, ומפתיעה לטובה. מי שחושק ברכב עם ביצועים טובים, והנעה חשמלית מלאה, לבטח יכניס את הפולסטאר 2 בגרסת הפרפורמנס לרשימת השיקולים
פולקסווגן ID.4 – משפחתית חשמלית לפי הספר
פולקסווגן ID.4 כמו גם פולקסווגן ID.5 הוא רכב פנאי – שטח חשמלי קומפקטי, מקונצרן פולקסווגן. Id.4 הוא הרכב החשמלי השני ממשפחת id החשמלית, שמושק באופן רשמי בעולם, והראשון שמגיע באופן רשמי וסדיר לארץ.
פולקסווגן id.4 נחשפה לראשונה בעולם בספטמבר 2020, כקרוסאובר החשמלי המלא הראשון של מותג פולקסווגן. “מכונית חשמלית לעם” ככה מכנה אותה היצרנית, ממש כמו החיפושית ההיא, רק בגודל של טיגואן. היא יוצרה על פלטפורמה חשמלית ייעודית, כשמידות הרכב המרווחות, מהוות את אחד היתרונות הגדולים של הדגם, מהטובים בקטגוריה: עם אורך של 458 ס”מ, רוחב 185 ס”מ, גובה 162 ס”מ ובסיס הגלגלים הינו 277 ס”מ. תא המטען הידוע גם לטובה, בנפח 543 ליטר, ו-1,405 ליטר כאשר המושבים האחוריים מקופלים.
ל-ID.4 מנוע חשמלי עם הספק של 204 כ”ס, מומנט מרבי של 31.6 קג”מ, תאוצה מ-0 ל-100 ב-8.5 שניות, ומהירות מרבית של 160 קמ”ש. הסוללות ברכב בקיבולת של 82 קוט”ש, כאשר צריכת האנרגיה משולבת על פי ה-WLTP היא של 16.4 קווט”ש ל-100 ק”מ, וקצב הטעינה המקסימלי של הסוללות הוא עד 135 קילוואט לשעה, בטעינת DC (עמדת טעינה מהירה בזרם ישיר).
טווח הנסיעה החשמלי המירבי, לפי ה-WLTP הוא עד 519 ק”מ, לא רחוק מהטווח הריאלי של 485 ק”מ, בזכות קיבולת גדולה של הסוללות, ולא פחות בזכות מערכת רגנרטיבית טובה, שמאחזרת אנרגיה בבלימה והאטה.
קיה ספורטאז’ החדשה – קפצה כיתה
הקיה ספורטאז’ החדש הגיע אלי לראשונה בגרסת הבנזין שלו, מנוע 1.6 ליטר T-GDI ארבעה צילינדרים, בעל הספק של 180 כ”ס, ומנוע דיזל בנפח 1.6 ליטר, עם הספק של 136 כ”ס. כאשר שני המנועים משודכים לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים (7DCT) בעלת 7 הילוכים. נתוני פתיחה טובים, מלבד העובדה שמדובר במנועים שקצת עבר זמנם. ועדיין, בנסיעה בגרסת הבנזין נרשמה צריכת דלק טובה יותר. אם בעבר, עם אותו אופי נהיגה, לא מתון, הייתה מופיעה צריכת דלק ממוצעת של 9.5-10 קילומטר לליטר, עכשיו המספר עלה לכ-14 קילומטר לליטר, ואפשר, בנהיגה מתונה לחסוך יותר.
וברמת הגימור הגבוהה מבין ה-5, הכוללת בנוסף לכל, בורר הילוכים בצורת חוגה Shift By Wire, ריפודי עור בשילוב זמש, בהירים ונאים, אוורור מושבים קדמיים, זיכרון למושב נהג, דלת תא מטען חשמלית, כולל פתיחה ללא מגע (דלת תא המטען “חכמה” ונפתחת, אם תעמדו מולה במשך 3 שניות עם המפתח ביד), תאורה קדמית Matrix Led אדפטיבית, שמסייעת בנסיעה בחשיכה ומתאימה את עצמה באופן שלא יסנוור נהגים הבאים ממול). תא הנהג והנוסעים נראה טוב בהרבה, ובולטים מאד מסכי לוח המחוונים והמולטימדיה, שניהם בגודל 12.3 אינץ’, ונראים כמו מסך אחד ארוך.
קיה ספורטאז’ פלאג אין הייבריד (הגרסה שמעניינת מאד את הישראלים), מונעת על ידי יחידת הנעה היברידית נטענת, הכוללת מנוע ה-1.6 ליטר T-GDI עם הספק של 180 כ”ס, ולצידו, מנוע חשמלי 66.9 קוו”ט, ומארז סוללות ליתיום-יון פולימר 13.8 קווט”ש. עם הספק משולב של 265 כ”ס. הטווח החשמלי קרוב מאד למה שהיצרן מעיד עליו. אם רוצים לשמור על הטווח החשמלי, ונוהגים יותר רגוע, ונותנים למערכת הרגנרטיבית לעבוד ביעילות, כלומר נותנים לרכב לגלוש, ולבלום בעצמו לעיתים קרובות, תיווכחו שהמערכת מייצרת לכם עוד אנרגיה לסוללה, והטווח החשמלי זוכה בעוד אנרגיה ואחוזי סוללה במהלך הנהיגה.
אז מי תהיה מלכת הכביש 2022-23 מבין 10 המכוניות הטובות ברשימה?
עקבו אחר מלכת הכביש באתר וברשתות החברתיות
המכוניות הטובות של השנה 2023-24
מי תהיה מלכת הכביש? רשימת המכוניות הטובות של השנה נסגרת
עיתונאיות הרכב בעולם בוחרות את מכונית השנה WWCOTY 2022-23
המכוניות הטובות של השנה שעברה – 2021-22