10 המכוניות הטובות של 2020: ב.מ.וו סדרה 4 קופה החדשה
ב.מ.וו סדרה 4 קופה, מכונית ספורט קופה מעוצבת יפהפה ומסובבת ראשים. גם ראשים שמכוניות לא מעניינות אותם. בדור השני החדש, היא חוזרת יוקרתית ונוחה יותר, דינאמית באופן מרשים, עם אבזור נוחות ובטיחות מקצה לקצה ושבכת כליות אחת בולטת ונוכחת יותר. למה ב.מ.וו סדרה 4 החדשה היא מכונית ה”ספורט – אלגנט” הכי טובה ב-2020? בכתבה שלפניכם
צילום: איתן שפר ואלבום פרטי
לקראת סוף השנה, מדי שנה, החושים שלי מתחילים להתחדד במיוחד. מכוניות המבחן שאני מקבלת למבחני דרכים, באורח פלא הן מכוניות טובות אחת אחת, ורשימת 10 המכוניות הטובות של השנה הולכת ונסגרת עם כל מבחן דרכים שאני מסיימת.
אחת מהן, אחת מהמכוניות הטובות של השנה, הושקה בארץ “שנייה” לפני סגירת הרשימה. היה קרוסאובר שכבש את ליבי, מכונית משפחתית מצוינת, מכונית חשמלית יוקרתית, סופר מיני ועוד סופר מיני, רכב שטח שטח, מכונית מנהלים מתקדמת וממש היה חסר לי קצת תיבול ספורטיבי לרשימה המיוחדת הזו… ספורט אלגנט. ואז היא הגיעה, יותר נכון הופיעה מולי, בהשקה קטנה ומצומצמת, יפה, שאין דברים כאלה. מרשימה כל כך. היה רק חסר לנהוג בה ולהשלים את הפאזל.
ב.מ.וו סדרה 4 החדשה, נחתה בארץ בתחילת דצמבר 2020, בדור שני חדש, מרשים ומעל הציפיות. הפלטפורמה, של סדרה 3 המצוינת, הצורה – קופה 2 דלתות, הקווים חדים, האחוריים תפוחים, וגריל הכליות גדל “באופן מרשים”, שזה הדבר הראשון שרואים כשפוגשים אותה לראשונה. חלקנו וודאי ישמחו שיש חובת לוחית רישוי מקדימה, כדי להסתיר או להסוות במעט את הגודל של הכליות הללו. מי שראה אותה ללא לוחית רישוי יגלה שהן דווקא תורמות מאד למראה האגרסיבי – ספורטיבי שלה.
המכונית בה נהגתי היא גרסת המנוע העדינה והבסיסית של הסדרה 4 החדשה, ב.מ.וו 420i Xdrive, ואני יכולה רק להצר על זה שלא היה לי יותר כוח בין הידיים. אבל היה מספיק, אני חייבת להודות. לא ניצלתי רבע מהכוח והיכולות של הרכב גם בגרסה המעודנת שלה, אז זה קצת חזירות לבקש יותר. לגרסת המנוע הזו, מנוע בנזין 2 ליטר טווין טורבו, עם ארבעה צילינדרים, והספק של 184 כ”ס בלבד. ההנעה היא אחורית, המומנט המירבי הוא 30.58 כבר מ-1,350 סל”ד, וההאצה מהמקום למאה קמ”ש, מסתיימת תוך 7.5 שניות.
מה מבפנים? המידות של הסדרה 4 החדשה גדלו. זו בשורה טובה לנהגים ונהגות בעלי משפחות, שלא רוצים לוותר על נהיגה מהנה ביום יום שלהם, או בסופי שבוע, וגם לא על בן משפחה או שניים, או שלושה.
כן, אפילו את מושב הבטיחות הענק של הבן שלי הכנסתי ללא קושי. הדלת הארוכה והעצומה של הנוסע לצד הנהג נפתחת, המושב מטייל באופן עצמוני עד הסוף קדימה, ומשיכה בידית שבגב המושב, משכיבה אותו בזווית נוחה, כך שכל מושב וכל אדם יוכל להכנס למושב האחורי, בנוחות, פחות או יותר. תלוי מה הגובה שלכם. ילדים בכל גיל, ולא כאלה שצריך לרשום לחוג כדורסל, יוכלו לשבת עם ראש זקוף ועם מלוא מרווח הברכיים והכתפיים, בזכות עיצוב המושב האחורי.
המושב האחורי מעוצב באופן “מיטבי” נקרא לזה, לשני נוסעים, כשבאמצע ישנה משענת יד אלגנטית, ובה מקום לשתי כוסות. חייבת לציין שעיצוב הקופה והגג המשתפל בב.מ.וו סדרה 4 “קופה”, לא טוב לקלסטרופובים, (לבן שלי לא הייתה כל בעיה או הערה בעניין, ההיפך, הוא דיבר על כמה הרכב מרשים ויפה), אולי החלונות המשולשים בצדדים, החלון האחורי, והתאורה מאחור, יוכלו להכניס אור פנימה ולהאיר את אזור הנוסעים ולשפר את האווירה והתחושה.
ב.מ.וו 420i, דגם הכניסה, משווק בדור החדש עם חבילת ה-M-Sport כסטנדרט:
הכוללת: ספוילר M בצבע המרכב, וחבילת תאורת הפנים המורחבת עם ה-Welcome light carpet בכניסה לרכב; אלו מצטרפים לאבזור סטנדרטי נוסף כגון פנסי Full LED קדמיים ואחוריים, סאנרוף, כניסה והנעה ללא מפתח, מושבי Sport עם ריפודי עור ב-6 גוונים לבחירה (ברכב המבחן המושבים בצבע בורדו, יפים מאד ומשתלבים עם הגימורים בצבע כסף, ניקל, המשטחים האפורים כהים וגימורי פלסטיק שחור מבריק). המושבים חשמליים עם זיכרונות, בקרת האקלים מפוצלת ל-3 אזורים עם אפשרות ליושבים מאחור לשלוט על הטמפרטורה, ויש גם מערכת שמע Hi-Fi טובה ואיכותית, עם 10 רמקולים.
בכלל, תא הנהג והנוסעים, והקונסולה היפה בתוכם מרשימה מאד. אני אוהבת את הזרימה שיש ברכב, יש בו קווים יפים ברורים שמושכים אחורה, מהחזית אחורה, ומתכתבים עם העיצוב מבפנים ומבחוץ, אמרתי מתכתבים. יצא לי. בלילה, עם שלל התאורות, זו בכלל חוויה לעיניים. הסדרה 4 החדשה אופפת את הנהג והנוסעים בתחושה יוקרתית.
ויש גם מולטימדיה חדשה – Live Cockpit Professional
הכוללת לוח מחוונים דיגיטלי מאחורי גלגל ההגה עם מסך בגודל של 12.3 אינץ’ וצג מרכזי 10.25 אינץ’. תצוגת המחוונים הדיגיטלית בסביבת הנהג מעניקה הדמיית תלת ממד חדשה של האזור שמסביב למכונית או תצוגות נוספות כגון קטע ממפת הניווט, מחווני מצב של מערכות הסיוע לנהג ועוד.מערכת הפעלה מתקדמת ID7 לראשונה בישראל בשפה העברית. מערך הפעלה מרובה מצבים המתבצע באמצעות מסך המגע של צג הבקרה, בקר iDrive המוכר, לחצנים רב-תפקודיים בגלגל ההגה או בקרה קולית, הסייען האישי החכם של BMW (“Hey BMW”), אפל CarPlay אלחוטי, ללא צורך בשימוש בכבל ומשטח טעינה אלחוטי ועוד.
מסך המולטימדיה נראה צנוע בגודלו, אבל שימושי ויפה מספיק. משתלב בין שלל הטכנולוגיות, והמשך ישיר ו”זורם”, עם לוח השעונים הדיגיטלי משמאלו. את המולטימדיה אפשר לתפעל ממסך המגע, או מחוגה שנמצאת ליד מוט ההילוכים, לתפעול והגדרות מדיה ורדיו. יש חיבור אפל קאר פליי ואנדרואיד אוטו, אפשרות להורדת אפליקציות, ואפשרות לבניית פרופיל נהג (עם שם משתמש וסיסמא), שמכיל בתוכו את כל עולם התוכן של הנהג ברכב, לפי יעדים אליהם הוא נוסע, מוזיקה אהובה, תחנות רדיו מועדפות, אנשי קשר פייבוריטים, אפליקציות, הגדרות אישיות, הודעות שהתקבלו ועוד. יש אפשרות לבניית כמה פרופילים.
כמה מפונקת אני מ-1 עד אני נוהגת בסדרה 4 החדשה עכשיו? התאורה העילית בתא הנהג היא בלחיצה ולא במגע, נשבעת שהופתעתי והתאכזבתי קלות.
מולי ההגה היפהפה של ב.מ.וו, מתגי כיוון בקרת השיוט אדפטיבית נמצאים משמאל, ומימין מתגים לתפעול הדיבורית, והוצאת שיחות. יש לא מעט מתגים וכפתורים, על אף שהקונסולה נראית “נקייה” איכותית ואלגנטית מאד. כמו אוטו הולד (שעוצר את הרכב באופן אוטומטי ברמזורים, ומשתחרר עם לחיצה על הגז, מתג כיבוי סטארט אנד סטופ, אפשרות הדלקה וכיבוי של מצלמת רוורס, כיבוי בקרת האחיזה, מתגים חיצוניים וקצת אולד פשנים (מיושנים), לשליטה על בקרת האקלים, מתחת לפתחי האוורור הנאים, סביבם גימור כסוף מהודר, ויש גם מתג נוסף להפעלת חיישני 360 סביב הרכב.
חוץ מזה? תמצאו מקום ל2 כוסות, תא אחסון רחב מתחת למשענת היד, עם כניסות USB ו-c-USB, רמקולים, עשרה מהם, מפוזרים ברחבי הרכב, כולל אחד גדול מעל הדשבורד. האזנה למוזיקה היא אחת החוויות בב.מ.וו הזו.
פיצ’רים שאהבתי וראויים לציון:
- מראות מתכוונות למטה בנסיעה לאחור. הגיע הזמן שנקבל את זה גם במכוניות סטנדרטיות.
- חיישני רוורס, ומצלמת רוורס עם תצוגה בצבעים, לפי הקירבה לעצמים מסביב, ירוק, צהוב ואדום. כמה פשוט לחנות ככה, גם אנייה ארוכה ומרשימה כמותה.
- פד טעינה יעיל לנייד – מתחבר מהר, טוען טוב
- החגורה נשלפת ויוצאת באופן אוטומטי לכיוון הנהג או הנוסע לצידו. הדברים “הקטנים”…
- כשמקפלים את מושב הנוסע, כדי להיכנס פנימה למושב האחורי, המושב חוזר באופן חשמלי. אה, זה ברור מאליו, כאילו? רגע, אבזור הנוחות ובטיחות לא הסתיים… ואנחנו מדברים על גרסת ה”בסיס”.
עוד מערכת שיש להעריך, Parking Assistant מערך עזר בחניה:
Assistant Reversing העוזר בתמרוני נסיעה לאחור וזוכר את פעולות ההיגוי ב-50 המטרים האחרונים.
מערכת עזר לחניה אוטומטית במקביל ובניצב בלחיצת כפתור
חיישני חניה היקפיים
מצלמה נסיעה לאחור
חבילת הבטיחות Driving Assistant המעודכת כוללת:
מערכת תיקון סטייה מנתיב
מערכת להתראה בשטח מת עם התרעה בפני תעבורה צולבת בנסיעה לאחור
בקרת שיוט אדפטיבית
בלימה אוטומטית בחניה (עד 5 קמ”ש) בנסיעה לאחור
בוא ננהג
כבר מלחיצה ראשונה, הבנתי “מה הקטע שלה” – ב.מ.וו סדרה 4 החדשה, היא מכונית “ספורט אלגנט”, שפויה ופסיכית גם יחד, ספורטיבית או ליום יום, אפשר לשייט איתה בשלווה, לגהץ את הכביש המהיר, ואפשר להכנס ליהנות איתה מנסיעה “יותר דינאמית”. תלוי על איזו רגל קמתם באותו היום.
אחד הדברים שהכי הפליאו אותי בה, ואחד הפרמטרים ל-תו איכות – הוא שמהירות הנסיעה בה לא ניכרת או מורגשת כמעט בתוך הרכב. מהירות גבוהה. סיפור שהיה כך היה, בדרך שלנו, שלי ושלה, יחד הביתה לאזור השרון, לחצתי באופן מתון ושוטף על דוושת המיאוץ. “העיניים על הכביש”, מעל המסך העילי, שמציג את המהירות ומיני התראות. אני משייטת לי בנינוחות, ומזהה עצם על הכביש… רק כשתימרנתי, תמרון רציני למדי, חד ומהיר, והתחמקתי מהמכשול, הבנתי, מהתגובה של הרכב, שהמהירות הייתה גבוהה במיוחד. הצצה ללוח השעונים הדיגיטלי, הבהירה לי שהרכב יודע לנסוע מהר וחלק, חלק ושקט מדי, וחידדה לי שיש אלוהים.
הופתעתי שרוב הזמן לא התפתתי להשתולל איתה, כן, היא גם בגרסת מנוע רגועה למדי, 2 ליטר, ו184 כ”ס, אבל היא אוחזת מאד, ומגיבה מאד בלחיצה.
פשוט נהניתי לטייל איתה, לקפוץ איתה לפה ולשם, ללכת לסידורים, לנסוע לפגישה. אחלה פרטנרית. היא נוחה, ומשככת מספיק, גם בעיר, וגם אם היא קשיחה מעט. ההגה שלה טוב ומגיב היטב, ולא קל מדי, לא מרגיש “חשמלי” ומנותק. המנוע מגיב היטב ושולח המון כוח בכל רגע נתון… אין צורך בכלל לגעת בפדלים מאחורי ההגה, כדי לקבל עוד כוח מידיי מאולץ, יש ממנו מספיק גם ככה. ותודה גם לתיבת ההילוכים שעובדת חלק וטוב ומסונכרנת עם המנוע. מעניין איך זה היה מרגיש עם 258 כ”ס בין הידיים (בב.מ.וו 430i Coupe עם מנוע 2 ליטר), או, השם יעזור, עם 374 כ”ס (בב.מ.וו 440i Coupe עם מנוע 3 ליטר).
ישנם מצבי נהיגה: ספורט, קומפורט, אקו פרו. שכמעט ולא היו בשימוש. מצב הספורט, כן, טיפה, והוא אכן מחדד את התגובות של הרכב ומכניס עוד ריגוש והנאה לנהיגה. אבל פשוט היה לי מספיק ממצב הנהיגה הסטנדרטי. שקט בתא הנהג והנוסעים, ונעים מאד. ושדה הראייה מהשמשה האחורית מצוין (להפתעתי, רכב קופה, אחרי הכל) – רחב ולא צר מדי.
אז מה הרכב הזה צריך? סליחה, מה אני צריכה…? מנוע בנזין עם שישה צילינדרים בטור והספק של 374 כ”ס, או במילים אחרות – ב.מ.וו סדרה 4 החדשה בגרסת מנוע M440i.
או איך אמר אדם שלי, שאמנם רק בן 5.5, אבל נסע בעשרות רבות של מכוניות בחייו, וסיכם יפה במשפט את כתבת המבחן הזו: “הלוואי שיכולנו להשאיר את המכונית הזו לתמיד”.
420i Coupe M-Sport ב-425,000 ₪ (2 ליטר, 184 כ”ס) – הדגם הנבחן
430i Coupe M-Sport Pro ב-475,000 ₪ (2 ליטר, 258 כ”ס)
440i Coupe M-Superior ב-589,000 ₪ (3 ליטר, 374 כ”ס)
ב.מ.וו סדרה 4 קופה החדשה היא אחת מ-10 המכוניות הטובות של 2020 (מקום 5) – הבחירה של עורכת אתר מלכת הכביש – ענת דניאל, עיתונאית הרכב הוותיקה בישראל, ושופטת בטקס הבינלאומי לבחירת רכב השנה של עיתונאיות הרכב בעולם – WWCOTY.