105,868 מכוניות חדשות עלו לכבישי ישראל ב-3 חודשים בלבד
דו”ח רישוי מסירות הרכב לחודשים ינואר-מרץ 2023, מציג נתוני מסירה גבוהים מאד, שמספרים את הסיפור שחווינו בשוק הרכב החדש בשנתיים האחרונות, קנינו בלי הבחנה, על אף המחירים, ועל אף בעיות האספקה. עד סוף השנה הנתון הבלתי נתפס הזה, 105,868 מכוניות חדשות על הכביש ברבעון אחד, יתאזן
יבואן | ינואר | פברואר | מרץ | סה”כ | נתח שוק |
כלמוביל | 12270 | 5994 | 6464 | 24728 | 23.4 |
צ’מפיון מוטורס | 7735 | 4645 | 4006 | 16386 | 15.5 |
טלקאר | 5117 | 3601 | 4135 | 12853 | 12.1 |
יוניון מוטורס | 4479 | 4080 | 3792 | 12351 | 11.7 |
לובינסקי | 3778 | 2882 | 2924 | 9584 | 9.1 |
דלק מוטורס | 5353 | 2079 | 1776 | 9208 | 8.7 |
קרסו מוטורס | 2910 | 2739 | 2470 | 8119 | 7.7 |
סמלת | 2076 | 802 | 646 | 3524 | 3.3 |
מכשירי תנועה | 1368 | 891 | 1071 | 3330 | 3.1 |
יוניברסל | 1102 | 479 | 247 | 1828 | 1.7 |
טסלה | 3 | 0 | 1366 | 1369 | 1.3 |
מאיר | 478 | 489 | 261 | 1228 | 1.2 |
קבוצת כדורי | 151 | 145 | 79 | 375 | 0.4 |
מטרו | 101 | 54 | 104 | 259 | 0.2 |
אוטו חן | 41 | 128 | 86 | 255 | 0.2 |
המזרח | 86 | 58 | 54 | 198 | 0.2 |
צ’יינה מוטורס | 78 | 28 | 17 | 123 | 0.1 |
אורכיד | 52 | 26 | 35 | 113 | 0.1 |
EV מוטורס | 17 | 12 | 6 | 35 | 0 |
אוטו ארט | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 |
סה”כ | 47197 | 29132 | 29539 | 105868 |
על הסערה שעברנו בשוק הרכב –
טור אישי, מתוך מוסף רכב מיוחד לגלובס:
בשנתיים האחרונות, מאז “עזבה אותנו” הקורונה, ופינתה את מקומה לצרות אחרות, שוק הרכב בארץ, וגם בעולם, חווה את אחד הפיקים הגדולים שידע, אולי מעולם. ב-2020 ישבנו בבתים, למדנו לחיות בלי לצאת לשופינג, בלי לטוס לחו”ל, בלי לקנות מכוניות, ולדחות על אחת כמה וכמה רכישות גדולות כמו דירה/בית. לקראת 2021, עם פתיחת דלתות הסגרים, קרה לנו משהו שלא ממש העמקנו בו, או צפינו, אנשים יצאו מהבתים, קיבלו את החופש שלהם להסתובב, לעשות, ולקנות, על אף הנגיף המאיים, ומאז הם לא הפסיקו לקנות.
בהתחלה, כששוק הרכב “התפוצץ”, לטובה, ואנשים קנו מכוניות יוקרתיות במאות אלפי שקלים, ואף מליוני שקלים, כאילו אלה לא מכוניות ששמורות לתקציבים של העשירון העליון, אמרנו, זה כסף שנשאר בארנק בזמן הקורונה. אך רכישות הרכב המאסיביות המשיכו, כשמחיר הרכב הפך “נון אישיו”, כל יבואן, וכל חברת רכב שברשותן היו מכוניות למכור, הם מכרו. שוק הרכב החדש הרותח הבעיר גם את שוק הרכב מיד שנייה. מכוניות פופולריות נמכרו הרבה מעבר למחירון, ובקלות, וגם מכוניות לא ראויות נמכרו בקלות וללא מו”מ קשה במיוחד.
ואז משבר השבבים נחשף במלואו, ולאחריו משבר הפלסטיק, והגומי, ריקושטים מימי הקורונה, בהם מפעלים סגרו את שעריהם או צמצמו את פעילותם, ולא ייצרו מספיק. מצוקת אספקות רכב התחילה להישמע מכל עבר, עד ש-ה”מחלה” הזו פקדה את כל יצרניות הרכב כולן, ואחריהן, יבואני הרכב, הבינו שמשהו ממש לא טוב קורה. לזה נוסף משבר של הובלת סחורות, תובלה, ועם פתיחת המלחמה בין רוסיה אוקראינה, משבר חדש התווסף לעולם ייצור כלי הרכב, חסרים במתכות. כשיצרן, גדול ככל שיהיה, לא יודע להגיד ליבואן רכב, בוודאות, מתי דגם חדש ירד לייצור, מתי והאם יגיע לארץ, באילו גרסאות ובכמה יחידות, המצב חמור. הערפול וחוסר הוודאות הזו הצמיחה המון קושי וחוסר אמון, בין יבואנים ליצרניות, ועוד יותר בין יבואנים ללקוחות.
הולכים לרגיעה?
האם זה מנע מלקוחות לקנות מכוניות? לא. 2021 נחתמה עם נתון מדהים של כמעט 290 אלף מכוניות חדשות על כבישי ישראל. גם 2022 נחתמה בנתון אדיר של 268 אלף מכוניות חדשות שנמסרו לישראלים, ובשנה של חוסרי ענק. לקוחות ישראליים שממש לא אוהבים לחכות, בטח שלא חצי שנה, שנה ויותר, המתינו גם המתינו לדגם שביקשו לרכוש. בנקודה הזו נכנסו לתמונה חברות יבוא הרכב המקביל, שהייתה להן היכולת לאספקות רכב מהירות ואף מיידיות, לחלק מהדגמים, והן בהחלט זכו בכל הקופה, בתקופה האחרונה.
ב-2023 אפשר להגיד שהשוק מצטנן. משבר אספקות הרכב לא פסק, יצרניות הרכב הגדולות חזרו לפעילות מלאה, אך מתעדפות את שוק הרכב האירופאי על פנינו, ולכן, ישראל תמשיך, בינתיים, לקבל כלי רכב חדשים באיחור, בכמויות לא גדולות כמו פעם, ובתמחור גבוה מהרגיל, כי השוק כולו התייקר. גם שוק היד השנייה מתקרר, ושוק הליסינג, ששנתיים חוטף מהלומות מכל צד בזירה, יצטרך למצוא דרך להתאושש כעת.
בעיני לפחות, דרך המשקפיים הוורודים, שאין לי מושג איך הם עדיין צבועים בצבעים השמחים האלה, שוק הרכב הישראלי הולך לחזור לשפיות, ולאיזון שלא ראינו מ-2020. מעט שפיות שמגיעה לנו, אחרי כל הפיקים המשוגעים, וכל המשברים והמכות שניחתו עלינו.
לא נותר לי, אלא לאחל לכם ולכולנו, חג של חירות, עצמאות, ותקווה.
חג שמח.
עוד חדשות: