105,868 מכוניות חדשות עלו לכבישי ישראל ב-3 חודשים בלבד

 

מסירות רכב 2023
נתוני מסירה גבוהים מה”שופינג” של שנה שעברה. מצב שוק הרכב 2022-23

 

דו”ח רישוי מסירות הרכב לחודשים ינואר-מרץ 2023, מציג נתוני מסירה גבוהים מאד, שמספרים את הסיפור שחווינו בשוק הרכב החדש בשנתיים האחרונות, קנינו בלי הבחנה, על אף המחירים, ועל אף בעיות האספקה. עד סוף השנה הנתון הבלתי נתפס הזה, 105,868 מכוניות חדשות על הכביש ברבעון אחד, יתאזן

 

 

יבואן ינואר פברואר מרץ סה”כ נתח שוק
כלמוביל 12270 5994 6464 24728 23.4
צ’מפיון מוטורס 7735 4645 4006 16386 15.5
טלקאר 5117 3601 4135 12853 12.1
יוניון מוטורס 4479 4080 3792 12351 11.7
לובינסקי 3778 2882 2924 9584 9.1
דלק מוטורס 5353 2079 1776 9208 8.7
קרסו מוטורס 2910 2739 2470 8119 7.7
סמלת 2076 802 646 3524 3.3
מכשירי תנועה 1368 891 1071 3330 3.1
יוניברסל 1102 479 247 1828 1.7
טסלה 3 0 1366 1369 1.3
מאיר 478 489 261 1228 1.2
קבוצת כדורי 151 145 79 375 0.4
מטרו 101 54 104 259 0.2
אוטו חן 41 128 86 255 0.2
המזרח 86 58 54 198 0.2
צ’יינה מוטורס 78 28 17 123 0.1
אורכיד 52 26 35 113 0.1
EV מוטורס 17 12 6 35 0
אוטו ארט 2 0 0 2 0
סה”כ 47197 29132 29539 105868

 

על הסערה שעברנו בשוק הרכב –
טור אישי, מתוך מוסף רכב מיוחד לגלובס:

 

בשנתיים האחרונות, מאז “עזבה אותנו” הקורונה, ופינתה את מקומה לצרות אחרות, שוק הרכב בארץ, וגם בעולם, חווה את אחד הפיקים הגדולים שידע, אולי מעולם. ב-2020 ישבנו בבתים, למדנו לחיות בלי לצאת לשופינג, בלי לטוס לחו”ל, בלי לקנות מכוניות, ולדחות על אחת כמה וכמה רכישות גדולות כמו דירה/בית. לקראת 2021, עם פתיחת דלתות הסגרים, קרה לנו משהו שלא ממש העמקנו בו, או צפינו, אנשים יצאו מהבתים, קיבלו את החופש שלהם להסתובב, לעשות, ולקנות, על אף הנגיף המאיים, ומאז הם לא הפסיקו לקנות.

בהתחלה, כששוק הרכב “התפוצץ”, לטובה, ואנשים קנו מכוניות יוקרתיות במאות אלפי שקלים, ואף מליוני שקלים, כאילו אלה לא מכוניות ששמורות לתקציבים של העשירון העליון, אמרנו, זה כסף שנשאר בארנק בזמן הקורונה. אך רכישות הרכב המאסיביות המשיכו, כשמחיר הרכב הפך “נון אישיו”, כל יבואן, וכל חברת רכב שברשותן היו מכוניות למכור, הם מכרו. שוק הרכב החדש הרותח הבעיר גם את שוק הרכב מיד שנייה. מכוניות פופולריות נמכרו הרבה מעבר למחירון, ובקלות, וגם מכוניות לא ראויות נמכרו בקלות וללא מו”מ קשה במיוחד.

ואז משבר השבבים נחשף במלואו, ולאחריו משבר הפלסטיק, והגומי, ריקושטים מימי הקורונה, בהם מפעלים סגרו את שעריהם או צמצמו את פעילותם, ולא ייצרו מספיק. מצוקת אספקות רכב התחילה להישמע מכל עבר, עד ש-ה”מחלה” הזו פקדה את כל יצרניות הרכב כולן, ואחריהן, יבואני הרכב, הבינו שמשהו ממש לא טוב קורה. לזה נוסף משבר של הובלת סחורות, תובלה, ועם פתיחת המלחמה בין רוסיה אוקראינה, משבר חדש התווסף לעולם ייצור כלי הרכב, חסרים במתכות. כשיצרן, גדול ככל שיהיה, לא יודע להגיד ליבואן רכב, בוודאות, מתי דגם חדש ירד לייצור, מתי והאם יגיע לארץ, באילו גרסאות ובכמה יחידות, המצב חמור. הערפול וחוסר הוודאות הזו הצמיחה המון קושי וחוסר אמון, בין יבואנים ליצרניות, ועוד יותר בין יבואנים ללקוחות.

 

הולכים לרגיעה?

 

האם זה מנע מלקוחות לקנות מכוניות? לא. 2021 נחתמה עם נתון מדהים של כמעט 290 אלף מכוניות חדשות על כבישי ישראל. גם 2022 נחתמה בנתון אדיר של 268 אלף מכוניות חדשות שנמסרו לישראלים, ובשנה של חוסרי ענק. לקוחות ישראליים שממש לא אוהבים לחכות, בטח שלא חצי שנה, שנה ויותר, המתינו גם המתינו לדגם שביקשו לרכוש. בנקודה הזו נכנסו לתמונה חברות יבוא הרכב המקביל, שהייתה להן היכולת לאספקות רכב מהירות ואף מיידיות, לחלק מהדגמים, והן בהחלט זכו בכל הקופה, בתקופה האחרונה.

ב-2023 אפשר להגיד שהשוק מצטנן. משבר אספקות הרכב לא פסק, יצרניות הרכב הגדולות חזרו לפעילות מלאה, אך מתעדפות את שוק הרכב האירופאי על פנינו, ולכן, ישראל תמשיך, בינתיים, לקבל כלי רכב חדשים באיחור, בכמויות לא גדולות כמו פעם, ובתמחור גבוה מהרגיל, כי השוק כולו התייקר. גם שוק היד השנייה מתקרר, ושוק הליסינג, ששנתיים חוטף מהלומות מכל צד בזירה, יצטרך למצוא דרך להתאושש כעת.

בעיני לפחות, דרך המשקפיים הוורודים, שאין לי מושג איך הם עדיין צבועים בצבעים השמחים האלה, שוק הרכב הישראלי הולך לחזור לשפיות, ולאיזון שלא ראינו מ-2020. מעט שפיות שמגיעה לנו, אחרי כל הפיקים המשוגעים, וכל המשברים והמכות שניחתו עלינו.

לא נותר לי, אלא לאחל לכם ולכולנו, חג של חירות, עצמאות, ותקווה.

חג שמח.  

 

 

עוד חדשות:


הונדה סיוויק טייפ R
הונדה סיוויק טייפ R בישראל 2023
מכונית חשמלית יד 2
איך בא לנו: 5 ממתקים מוטוריים חשמליים
סובארו BRZ
סובארו BRZ החדשה מ-229,900 שקלים

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *