3 הגדולות של 2020: מרצדס EQC400 ה-SUV החשמלי של השנה
הקרוסאובר החשמלי הראשון של מרצדס הוא בשורה. בשורה לכל מי שמחפש קרוסאובר, ג’יפ, יוקרתי, וגם מבקש לעבור לאנרגיה אחרת – חשמלית, כי ככה רכב חשמלי יוקרתי צריך להראות ולהרגיש. עם מראה חיצוני חוצני משהו, שני מנועים חשמליים, מקדימה ומאחור, עם הספק ומומנט מטורפים, ומערכות בטיחות מתקדמות חצי אוטונומיות, העתיד, כך נראה, ממש כאן
צילום סטילס: אנטון פילין ואלבום פרטי
צילום ועריכת וידאו: אנטון פילין
איכשהו, המכוניות הממש טובות של 2020 הגיעו בסוף השנה. אחת אחרי השנייה הן הושקו, הגיעו אלי למבחן דרכים, ונכנסו לתוך רשימה מכובדת של המכוניות הטובות והכי מוצלחות שהושקו השנה, שנת 2020, שעברה חלפה, תודה לאל. הרגע הזה שמבינים שמדובר במכונית “טובה” הוא מגיע ממש ברגע, בשניות. יש את הרושם הראשוני, עוד מבחוץ, שפוגשים את הרכב, והגבות עולות בפליאה למעלה, והחיוך מופיע על הפנים, ויש רושם עמוק וטוב מהמכונית, וציפייה גדולה לנהוג בה כבר.
אבל כל הפאזל מתחבר בשנייה שמתחילים בנסיעה בה, ספציפית בה, במרצדס EQC400, מכונית הפנאי שטח החשמלית 100% הראשונה שמרצדס השיקה, רק השנה. עדיף מאוחר מ… אתם יודעים.
אז ברגע הזה, שלוחצים את דוושת ה…חשמל? ומרגישים כמה חזק הרכב, כמה שקט, ונוח, ומשכך, וכל זה בשנייה אחת, אז נופל האסימון, שמדובר במכונית מוצלחת. מכונית יוקרה חשמלית מוצלחת מאד.
למרצדס EQC400, שני מנועים חשמליים (קדמי ואחורי) המאפשרים הנעה כפולה ומספקים יחדיו הספק מרשים של 408 כ”ס. 408 כוחות סוס על משקל של שניים וחצי טון, 2500 קילו, שמזיזים את הרכב מאפס למאה קמ”ש ב-5.1 שניות, זה נתון ממש מרשים, כי החיה החשמלית המאסיבית הזו מרגישה איכשהו קלילה בהאצות, והיא ממש ממש לא. טווח הנסיעה הריאלי (וזה תלוי מאד באופי הנהיגה שלכם, וברגל שלכם…) יכול להגיע 300 ק”מ על חשמל בלבד.
תצרוכת החשמל הממוצעת של המרצדס 400EQC עומדת על 19.7-20.8 קוו”ט ל-100 ק”מ. כאשר טעינה מהירה מ-10% סוללה לכ-80% סוללה תארך כ-40 דקות, לטובת 340 ק”מ נסיעה (על פי הצהרת היצרן, ושוב, הטווח החשמלי תלוי בכם). טעינה מלאה של הסוללה מ-0% ל-100% בעמדת טעינה ביתית (Mode 3) תארך כ-11 שעות. כמו כן, אפשר גם לשמור מעט על האנרגיה החשמלית ולייצר עוד קצת ממנה במהלך הנסיעה, בכל בלימה או האטה תייצרו עוד חשמל לסוללה. העזרו במצבי הנהיגה המשולבים במערכת הרגנרציה של הרכב.
שימו לב: אתם יכולים להשפיע על רמת הבלימה הרגנרטיבית בנסיעה, זו שמייצרת לכם אנרגיה חשמלית במהלך נהיגה: יש אפשרות ל -Dו- D- – כשבמצב של D עם קו אחד, הבלימה הרגנרטיבית של הרכב תורגש, אבל לא מדי, ובמצב של D עם שני קווים, הבלימה (בלי שאתם בולמים, בלימה טבעית/אוטומטית של הרכב), תורגש מאד, ולחלקנו אף תפריע. למרות שאני התרגלתי לבלימה המאחזרת אנרגיה, ונהניתי מזה שאין לי כמעט שימוש בדוושת הבלם. בפקקים, בעצירות ברמזור, מעברי חצייה והאטות, אני פשוט מרימה את הרגל מה”גז”, והרכב מאט או עוצר לשביעות רצוני. זה מעולה, ואתם תתמכרו להרגשה, מבטיחה לכם.
איך נכנסים למצב הזה? בזמן עמידה, לחצו על השיפטר השמאלי מאחורי ההגה, ותראו שנוסף קו קטן ליד האות D (דרייב), לחיצה נוספת תביא אתכם לD עם שני קווים. אפשר לבטל את זה ולחזור למצב DRIVE “רגיל” באותו האופן.
אז למה מרצדס EQC היא אחת המכוניות הטובות של השנה? ולא אחת מ-10 הטובות של השנה, אלא אחת מ-3 הגדולות, היא על הפודיום, לגמרי.
כי היא קודם כל – העתיד. העתיד הקרוב הוא בהייבריד ובחשמל, העתיד הרחוק, באנרגיית החשמל, אנרגיית השמש, ובמימן, ואלוהים יודע אילו עוד אנרגיות יצוצו. נ.ב. הלוואי שהיו ממצים במדינה חמה כמו שלנו את אנרגיית השמש, ולא תולשים לוחות סולאריים קיימים ממכוניות שמגיעות לארץ.
שנית, כי אם חשמל… אם הגענו עד הלום, אז שהמכונית החשמלית הזו תראה כמו שהמרצדס EQC נראית, חייזרית, ומיוחדת, ומושכת ומבטיחה. ומבפנים? שתראה ותרגיש ככה – יוקרתית, ואלגנטית, ותומכת, ומלאה בפיצ’רים מיוחדים, כמו: שני מסכים דיגיטליים גדולים ומפוארים, לוח שעונים ומסך מולטימדיה בגודל 10.25 אינץ’. ממשק MBUX המאפשר שליטה מלאה ברכב באמצעות דיבור (אני חושבת שבפעם האחרונה שהשתמשתי ב”HEY MERCEDES” וביקשתי מהמערכת בקשות תפעול קוליות, הייתה כשבחנתי את המרצדס A CLASS החדשה (2018), וגם בחרתי אותה לרכב השנה.
כמו שאני מתרגלת לאט לאט להשתמש בבקרת שיוט אדפטיבית (שמסיעה את הרכב באופן אוטונומי, בהתאם למהירות המכונית מלפנים), כך, גם אתרגל, מתישהו, להיעזר במערכות נוספות מתקדמות, כמו התפעול הקולי (אתם יכולים לבקש בפקודות קוליות שידליקו לכם את הרדיו או יורידו לכם את הטמפרטורה בתא הנהג). בינתיים, אני נהנית ומרוצה מאד “ממה שיש”, ויש לא מעט. תצוגה עלית המציגה לנהג את מהירות הנסיעה, מצב הסוללה, ומפות ניווט. תאורת אווירה עם 64 גוונים לבחירה, אבל כזו שבאמת עושה אווירה, ומרוממת את מצב הרוח (נסו תאורה כחולה סגולה בלילה, בטוח העליתי על זה סטורי מתישהו), ויש שיפטרים מאחורי ההגה (פשוט חובה), ורק פד טעינה לנייד לא מצאתי, שזה גם כבר פיצ’ר חובה בימינו.
והגימורים, והמושבים, ומערכת השמע של Burmester, כי אין רכב מוצלח בלי מערכת שמע טובה, זה לא עובד בלי. והדברים הקטנים – גדולים, כמו חגורת הבטיחות שמתהדקת על הגוף, ומערכות הבטיחות המתקדמות שעובדות היטב, ולגמרי מרגישות כמו מערכות בטיחות מצילות חיים.
שלישית, כי גם אם הטווח החשמלי של מכונית החשמל יוקרה הזו נראה לכם מצומצם, הוא עדיין אחד הטווחים המכובדים הקיימים בשוק רכבי החשמל יוקרה, ובקטגוריות נמוכות יותר. אז אם חשמלי, ואם יוקרה, שיראה וירגיש ככה, כולל הטווח הריאלי הבכלל לא רע שלו. ואם חשמלי ויוקרתי שישמע ככה, כלומר שלא יישמע בכלל – המרצדס EQC מבודדת מרעשי חוץ, ונקייה מקרקושים, ורחשים לא נחוצים. את המנוע החשמלי תשמעו בהאצות חזקות, או כלפי חוץ במהירות נמוכה, לטובת בטיחותם של הולכי הרגל, שישימו לב שיש בקרבתם מכונית.
אמרתי כבר שה-EQC400 היא מכונית מאסיבית, עם מעל ל-408 כוחות סוס? אז אין לי ספק שכל מה שתרצו, לפחות בהתחלה, זה ללחוץ, וללחוץ. אבל לא בשביל זה היא נוצרה, היא לא באמת בנוייה ל”רייסים” ו”פתיחות”, סלחו לי על הצרפתית שלי. הביצועים שלה מעולים, היא משככת מספיק טוב, ההגה שלך מספיק טוב, אבל אף אחד מהפרמטרים הללו לא הונדס או נועד לתחרות. היא חזקה מאד, היא מאיצה מדהים, מטריף אפילו, תראו בווידאו, אבל בשביל ביצועים ספורטיביים מרגשים יש דגמי מרצדס אחרים.
מרצדס EQC החדשה, וכל משפחת ה-EQ החשמליים שיגיעו אחריה, נועדו לתת לנוהגים בה תחושות יוקרה וניחוחות אלגנטיים בנסיעה ביום יום, עם 0 צריכת דלק, ו-0 זיהום אוויר, וגם אפס התפשרות על עוצמה, נוחות, גאדג’טים, טכנולוגיה, עיצוב ובטיחות. אז תגידו שלום לחרדת הטווח החשמלי, ולא פחות חשוב, לתחנות הדלק.
למרצדס EQC 400 4MATIC שלוש רמות גימור:
499,900 ש”ח | 539,900 ש”ח | 589,900 ש”ח |