שמירת ערך מכוניות היברידיות וחשמליות בשוק המשומשות – סקירה

סקירה על מחירוני המכוניות החשמליות והיברידיות בשוק המשומשות בישראל בהשוואה לשוק הרכב הבריטי – כמה עולה רנו זואי בת 5, ומה קורה למחירי הקרוסאוברים החשמליים היוקרתיים בארץ? כל הנתונים המפתיעים בכתבה

 

שמירת ערך מכוניות היברידיות וחשמליות בשוק המשומשות

 

תאריך פרסום: 24/11/2019
תאריך עדכון: 21/11/2021

 

CarGurus אתר רכב בריטי שעורך הערכות מחיר מקיפות לכלל המכוניות בשוק הרכב בבריטניה, פרסם אתמול נתונים שמאירים את שוק הרכב החשמלי בארץ, איך נגיד, … באור קצת “חלש”, ומחזקים את העובדה שמגמת הרכב החשמלי אולי עולה ומשתלטת על אירופה, ועל העולם כולו, אבל אצלנו, הישראלים, לנו לוקח יותר זמן לאמץ את האופנה החדשה.

באתר עקבו ובדקו מחירים של ארבעת כלי הרכב החשמליים הפופולריים ונמכרים ביותר בבריטניה (ו”עממיים” יותר), – BMW i3, ניסאן ליף, רנו זואי וטסלה דגם S – מאז תחילת 2017. התוצאות, מפתיעות: המחירים של כלי הרכב הללו לא רק שלא ירדו, הם עלו, או נותרו דומים במשך חודשים רצופים. בכל המקרים, המכוניות החשמליות שמרו על ערכן בהרבה מהמכוניות המקבילות שלהן, בעלות מנועי הבנזין והדיזל. מכוניות בנזין ודיזל מבוקשות ונמכרות ביותר באתר באותה תקופה 2017-2019.

כן, טסלה וב.מ.וו בדגמים הללו נחשבות כמכוניות יומיומיות עממיות.

כמה עולה רנו זואי סופרמיני חשמלית אחרי 5 שנים על הכביש?

 

בוא נדבר בלירות שטרלינג:

בבריטניה: שוויה של הסופרמיני החשמלית, רנו זואי, מודל 2015, עלה בכ-18% בין ינואר 2017 לנובמבר 2019, מ -6,425 ליש”ט ל -7,612 ליש”ט. כאשר לשם השוואה, המחיר הממוצע לסופרמיני פופולרית מקבילה לה, עם מנוע בנזין או דיזל, מאותו שנתון, דוגמת פורד פיאסטה, ירד באותה תקופה בשיעור של 22%, מ -9,165 ליש”ט ל -7,160 ליש”ט.

מתמודד חשמלי חזק נוסף בשוק הרכב הבריטי, ב.מ.וו I3, מודל 2014 עלה בכ-1% במחירון, מתחילת 2019. לשם השוואה, שווין של מכוניות מקבילות, ממונעות בנזין או מנועי דיזל, ירדו באותה תקופה בכ-14%.

דוגמא נוספת היא הניסן ליף, הרכב החשמלי הכי נמכר בבריטניה, עם היצע מכוניות חדשות, ומלאי מכוניות משומשות רחב, ועדיין שומר על “מחירון” גבוה. כששנתונים מוקדמים אף שומרים על ערכם יותר משנתונים חדשים: מחירו של הניסן ליף, מודל 2015, בנובמבר 2019 נמוך ב-9% בלבד בינואר 2017, (נמכר במחיר של 10,438 ליש”ט). לשם השוואה, המחיר הממוצע למכוניות מקבילות מבנזין או דיזל, במודל 2015, דוגמת הפולקסווגן גולף, צנח ב-17% באותה תקופה.

 

נתון ירידת ערך מעודד ליונדאי איוניק החשמלית

ומה קורה בארץ?

מסקירה של שוק המכוניות המשומשות על פי מחירון יד 2, עולה, שמכוניות בנזין פופולריות, דוגמת הונדה סיוויק ומאזדה 3, מאבדות חצי מערכן כבר בשנה החמישית שלהן על הכביש: לדוגמא, הונדה סיוויק, מכונית משפחתית עם שמירת ערך טובה מאד, שנמכרת כחדשה 2020 על הכביש במחיר – 133,900 ש”ח, יורדת בשנה הראשונה בקצת יותר מ-11 אלף ש”ח (תיכף תבינו כמה הנתון הזה טוב), לכ-122,700 ש”ח, ובשנה החמישית על הכביש, מודל 2016, נמכרת ההונדה סיווק בכ-76,500 (ועד 82,000 לרמות גימור הגבוהות יותר).

מאזדה 3 החדשה, שנמכרת במודל 2020, במחיר התחלתי של 145,000 ש”ח (סדאן), יורדת גם כן, בקצת יותר מ-11,000 ש”ח בשנה הראשונה, ובשנה החמישית מוערכת במחיר של 70,000 ש”ח, (עד 92,100 ש”ח ברמות הגימור הגבוהות יותר).

 

והחשמליות מה איתן?

 

רנו זואי, המכונית הסופר מיני החשמלית, שנמכרת כחדשה ב-129,900 ש”ח, יורדת בשנה הראשונה לחייה בכביש ב-20,000 אלף ש”ח, ובשנה החמישית על הכביש, מודל 2016, על פי מחירון יד 2, מוערכת ב-67,200 ש”ח עד 68,300 ש”ח. והנה ספויילר, זו המכונית החשמלית עם שמירת הערך כמעט הכי טובה בשוק.

ב.מ.וו i3, מכונית שאני אישית הייתי שמחה שתהיה אצלי בחניה, מכונית נהדרת ומהנה מאד לנהיגה (וגם קצת חייזרית), אולי במצב טוב בשוק המשומשות הבריטי, אבל פה בארץ, המצב שלה עגום. מה שאומר, שאולי לא ירחק היום ואצליח לקנות אותה:

ב.מ.וו i3 נמכרת כחדשה על הכביש, במחיר של 249,000 ש”ח, ושימו לב מה קורה לה בשנה הראשונה. ב-2019, אחרי שנה על הכביש, מחירון ה-i3 יורד ביותר מ-40 אלף ש”ח, למחיר של 207,500 ש”ח. חמש שנים אחרי על הכביש, הירידה נבלמת ומתאזנת – ב.מ.וו i3 מודל 2016, מוערך ב-133,900 ש”ח.

היונדאי איוניק החשמלית הגיעה אלינו רק השנה, ומציגה תמונה דיי מועדדת, בהשוואה למכוניות חשמליות אחרות, בשנה הראשונה ירידת הערך שלה מסתכמת בכ-16,000 שקלים בלבד. ממחיר כחדשה של 159,900 ש”ח לכ-144,000 ש”ח אחרי שנה. לפי הנתון הזה, נראה שירידת הערך שלה תהיה מאוזנת למדי.

 

יגואר i pace קרוסאובר חשמלי יוקרתי, ירידת ערך של 150,000 ש”ח בשנתיים הראשונות

 

בקטגוריית הקרוסאוברים החשמליים היוקרתיים, יגואר i-pace שנמכר כחדש, (2020), החל ממחיר 454,000 ש”ח, שנתיים אחרי, מודל 2018, מחזיק מחירון של 303,200 ש”ח. שווי נמוך יותר מ-150,000 אלף שקלים בשנתיים.

אודי e tron רכב השנה שלי באתר מלכת הכביש, נמכר כחדש, מודל 2020 במחיר – 392,500 ש”ח, ברמת גימור הבסיסית, שנה אחת על הכביש, השנה האכזרית ביותר לכלי רכב חשמליים ובחיי כל רכב, והופ, אודי e tron מודל 2019, יורד ל-329,100 ש”ח, ירידה של יותר מ-60,000 שקלים במחירון.

 

ובנתיים, במימד אחר – טויוטה פריוס

 

המכונית החשמלית היחידה, והסנונית החשמלית הראשונה בארץ, הטויוטה פריוס, כאילו לא קשורה לשוק הרכב, ומציגה דווקא נתונים מעודדים בשמירת ערכה עם השנים. כבר 16 שנים שהיא איתנו, וירידת הערך שלה דומה מאד למשפחתיות בנזין פופולריות:
טויוטה פריוס החשמלית שנמכרת במחיר של 139,900 כחדשה על הכביש, 2020, מאבדת מערכת כמעט 24,000 ש”ח בשנה הראשונה, 19,000 בשנה השנייה, אך בהמשך מתייצבת, ויורדת בהדרגה, בין 3000-9000 ש”ח בשנה. מחירון טויוטה פריוס, מודל 2016, הוא 84,000 ש”ח, וב-2012 מציג מחיר מחירון מעודד של 47,800 ש”ח.

 

ירידת ערך מתונה יחסית. קיה נירו הייבריד

העתיד בהייבריד?


נראה ששוק הרכב בישראלי קצת פחות אוהד חשמליות, ואוהב דווקא היברידיות. מכוניות היברידיות, דוגמת יונדאי איוניק, וקיה נירו כבשו את כבישי הארץ בשנים האחרונות, השוק רווי בהן, ועדיין, המחירון של השתיים מעודד, וזהה מאד למחירון של מכוניות בנזין משפחתיות פופולריות מקבילות.

יונדאי איוניק, מכונית היברידית מצוינת שזכתה לשבחים ופרסים רבים, עולה כחדשה על הכביש, 2020, 137,900 ש”ח ברמת הבסיס, בשנה הראשונה שלה יורדת בכ-20,000 ש”ח, ואחר כך מתייצבת ויורדת בהדרגה בערך עשרת אלפים שקלים בשנה. ב-2016, בשנה החמישית אחרי עלייתו לכביש, מחירון היונדאי איוניק הוא בין 73,300 ש”ח-76,000 ש”ח. מחצית משוויו כחדש.

נתונים דומים מציג הקיה נירו: נמכר כחדש במחיר 143,900 ש”ח, ברמת הבסיס, וחמש שנים אחרי, מחירון מעודד של – 77,300 ש”ח. יחסית ל”כסאח” שהולך בשוק המשומשות, זה נתון מצוין.

 

רכב מצוין, ירידת ערך מכוערת. ב.מ.וו i3

 

בחזרה לבריטניה: בשנת 2019 הביקוש למכוניות חשמליות משומשות הלך וגבר, במקביל לעלייה המשמעותית בביקוש למכוניות חשמליות חדשות השנה. אגודת יצרני הרכב וסוחרי הרכב (SMMT) מראים שבשנה האחרונה מכירות המכוניות החשמליות החדשות עלו ב-125% לעומת 2018. נתונים דומים מוצגים במדינות מערביות נוספות באירופה. ככל שאופנת המכוניות החשמליות מתרחבת בעולם כולו, מחירוני כלי הרכב החשמליים עולים או לכל הפחות נותרים יציבים. בשוק הרכב הישראלי האופנה או אם תרצו, המהפכה הזו נכנסת לאט, עד לא מורגשת. היבואנים האמיצים שכן הלכו עם העולם והכניסו רכב חשמלי לשוק, מתמודדים עם שוק לא פשוט, וירידת ערך אכזרית בשנים הראשונות בשוק המשומשות.

 

CarGurus אתר רכב בריטי שסוקר את שוק המכוניות בבריטניה, מחשב את שווי השוק המיידי של כל מכונית חדשה או משומשת, ואת המחיר הקמעונאי ההוגן שלהן.

 

2 Replies to “שמירת ערך מכוניות היברידיות וחשמליות בשוק המשומשות – סקירה”

  1. יש כאן קצת בעיה עם רכבי יד2 כי רוב השוק מבוסס על רכבי ליסינג, שהרכבים האלה סופגים ירידות ערך כואבות, היום לחפש רכב פרטי הפך למשימה קשה, אני רציתי לעבור להיברידי וחיפשתי תקופה ארוכה נירו עם ק”מ נמוך בסוף הצלחתי למצוא בטרייד מוביל , היום אני יכול להגיד שאני מאושר מההחלטה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *