סקודה אוקטביה החדשה (1.5 ל’ טורבו 150 כ”ס) מבחן דרכים
את גרסת ה-1 ליטר טורבו של האוקטביה בחנו לאחרונה, הרשמים היו חיוביים, אם כי לא היה מזיק עוד קצת כוח בתא המנוע. כעת, הגיע תורה של הגרסה החזקה יותר, בה מותקן מנוע בנפח 1.5 ליטר. האם התוספת של חצי ליטר בנפח המנוע שווה את ההפרש במחיר? יצאנו לבדוק
תמונות: יובל לוי
עיצוב חיצוני
הסקודה אוקטביה, בדורה הנוכחי, כוללת חלק אחורי מעוצב למשעי המשדר יוקרה, בעיקר בזכות הכיתוב S K O D A המופיע באותיות קידוש לבנה על גבי תא המטען. החלק הקדמי נאה גם הוא, אך ניתן היה, לטעמנו, לשפר את ההרמוניה והחיבור בין השבכה הקדמית ובין הפנסים השוכנים לצידה. מבט מהצד חושף פרופורציות של רכב משפחתי בעל ארבע דלתות סטנדרטי לחלוטין, למרות שהאוקטביה, במידה ולא ידעתם, היא בעצם מכונית בעלת 5 דלתות (הציר של תא המטען נמצא בחיבור בין השמשה האחורית לגג ובעצם נפתח לתוך חלל הרכב).
גרסת המבחן הגיעה ברמת הגימור Dynamic, הכוללת מספר שינויי עיצוב חיצוניים וביניהם: חישוקי סגסוגת בעיצוב שונה, ספויילר צנוע המותקן על תא המטען, מראות צד ושבכה קדמית בצבע שחור ומתלים המנמיכים את המרכב ב-1.5 ס”מ ומקנים מראה “ספורטיבי” יותר.
פנים הרכב
אנו פותחים את דלת הנהג, אך רגע לפני שנתיישב במושב הנהג, נתעכב על משהו קטן אך חכם, ולא, אנחנו לא מדברים על הכיתוב “Skoda” שמופיע על הכביש באמצעות תאורת לד, אלא על תא הנמצא לאורך הדלת לטובת אחסון המטריה הרטובה. “Simply Clever” אומר הסלוגן, ואנחנו נאלצים להסכים. ואם כבר Simply clever, שקע טעינה ליד המראה המרכזית לטובת חיבור מצלמת דרך, הוא דוגמה נוספת לכך.
זהו, עכשיו אפשר להתיישב במושבי ה”ריקליינר” הספורטיביים למראה בעלי משענת הראש המובנית בגב המושב הכוללים גם כיוון לגב התחתון. מולנו ממוקם הגה “בשרני” בעל שלושה חישורים ומאחוריו לוח מחוונים דיגיטאלי לחלוטין עם שלל אפשרויות תצוגה כאשר הביקורת היחידה שלנו נוגעת למד הדלק, המעוצב בצורה כזו שקשה להבין מה כמות הדלק שנותרה במיכל. מימין, במרכז הדשבורד נמצא מסך מגע בגודל 10″, גדול ב-1.75″ מהמסך המותקן בגרסת ה-1 ליטר. בקרת האקלים מפוצלת ונשלטת באמצעות מסך המגע. לחצן ייעודי יוביל את הנהג והנוסע במהירות למסך השליטה בה. מעל המסך הותקנו פתחי המיזוג ונראה כי לטובת עיצוב מעניין יותר, גם המסך וגם פתחי המיזוג הותקנו נמוך ממה שהיינו מעדיפים. יותר הגיוני ונכון לטעמנו היה להתקין את המסך לפחות בגובה לוח המחוונים, אם לא גבוה יותר. פרט עיצובי נוסף הינו פס פלסטיק דמוי ניקל לאורך הדשבורד ש”שובר” את הצבע השחור השולט בתא הנוסעים. חומרי הפנים מעל גובה הברכיים איכותיים למגע. מתחת לגובה הברכיים תמצאו פלסטיקה קשה ופחות “מזמינה”.
אנו מכוונים את המראה האלקטרוכרומטית (מתכהה אוטומטית) ושמים לב שמעליה מותקן תא אחסון למשקפים. באופן כללי האוקטביה פרקטית מאוד ומספקת גם תאי דלתות גדולים יחסית, תא כפפות ממוזג בעל חלוקה לשני תאים ושקע בקונסולה המרכזית לטובת מפתח הרכב. לחובה נציין את בורר ההילוכים שהפך למיניאטורי, ואינו מאפשר תליית מסיכה בעידן הקורונה, בצחוק כמובן…
בין המושבים ממוקמת משענת יד הניתנת לכיוון מעלה/מטה/קדימה/אחורה. המשענת מכסה על תא ללא מיזוג או שקעי טעינה. מילה על שקעי טעינה – האוקטביה מצוידת בחמישה שקעי טעינה מסוג Type C בלבד. שקע 12 וולט תמצאו אך ורק בתא המטען, תמוה במקצת.
מעבר למושב האחורי הותיר רושם חיובי במיוחד. לטובת הנוסעים מאחור הותקנה תאורה בגג הרכב, מרווח הברכיים טוב, מרווח הראש טוב, פתחי מיזוג יצננו את האווירה ושני שקעי Type C יוודאו כי הסלולארי ישאר תמיד טעון, גם אם הוא אינו בשימוש ומונח בכיס הייעודי בגב המושבים הקדמיים. הרשימה עוד ארוכה: תאי אחסון בדלתות, תא קטן מעל פתחי המיזוג, משענת יד בין המושבים הכוללת מחזיקי כוסות, פתח לתוך תא המטען ועוד. ואם כבר נגענו בתא המטען, שם המצב פשוט מעורר השתאות – תא המטען ענק ביחס לסגמנט ומסוגל להכיל 553 ליטר. מכובד מאד, במיוחד בהתחשב בעובדה שמהנדסי סקודה הצליחו לאחסן מתחתיו גלגל חלופי בגודל מלא. נקודה לשיפור אחת בנוגע לתא המטען היא, שלנמוכי קומה יהיה קשה להגיע לידית סגירת תא המטען ויתכן שיאלצו להיעזר בשכן או לחסוך את המבוכה ופשוט לנסוע עם דלת תא המטען פתוחה.
נוהגים
את הסקודה אוקטביה מניעים בלחיצת כפתור. בתנועה העירונית ה”נוקשות הגרמנית” מורגשת, במיוחד בגרסת המבחן (Dynamic) הכוללת מתלים מוקשחים יותר. עם זאת, האוקטביה מהודקת ואינה “מתרסקת” על שברי הכביש. קצב הנהיגה עולה והאוקטביה מתגלה כפרטנרית טובה במיוחד לנהיגה דינאמית. המנוע החזק, אשר מפיק 150 כוחות סוס ב-5,000 סל”ד ו-25.5 קג”מ ב-1,500 סל”ד הולם את מידות ושלדת המכונית באופן טוב משמעותית ממנוע ה-1 ליטר טורבו.
המנוע הזה, בשילוב התיבה הרובוטית כפולת המצמדים, שמתמסרת לנהג עם רגל כבדה על הדוושה הימנית, מייצר קצב נהיגה מהיר למדי והרבה בטחון לאוחז בהגה גם בכבישים מפותלים. התיבה הרובוטית אגב, כוללת שבעה יחסי העברה הניתנים לשליטה באמצעות משוטים מאחורי ההגה, כאשר בהילוך השביעי, מד הסל”ד יורה על כ-2,200 סל”ד בשיוט במהירות של 120 קמ”ש. במהירות זו, החלו להישמע רעשי רוח קלים ובאופן כללי בידוד הרעשים (רוח ומנוע) באוקטביה טוב מאד.
תכונה מעניינת שזיהינו בכביש המהיר בסקודה אוקטביה (טכנולוגיית מילד הייבריד), לטובת חסכון בדלק היא שבשיוט, בעזיבת דוושת התאוצה, המנוע נכבה לחלוטין ומתנתק מהגלגלים. מד הסל”ד מורה על 0 סל”ד ורק בלימה או האצה תעיר את המנוע בחזרה לחיים. הפעולה נעשית באופן חלק לגמרי ורק מד הסל”ד יסגיר זאת. צריכת הדלק במבחן עמדה על כ-13 קילומטר לליטר בנסיעה משולבת.
בטיחות
סקודה אוקטביה החדשה מצוידת, כראוי לרכב ברמת המחיר שלה, בשלל מערכות בטיחות וביניהן בקרת שיוט אדפטיבית, התראה על רכבים בשטח מת (על גבי הדופן הפנימית של המראה), תיקון סטייה מנתיב, שמירה על מרכז הנתיב, מערכת זחילה בפקקים, פנסי לד קדמיים גבוהים ונמוכים ועוד. לחובה נציין את הראות לאחור, שאינה מהטובות בקטגוריה עקב חלון אחורי צר יחסית.
לסיכום
סקודה אוקטביה, הינה משפחתית מרווחת, איכותית ומהנה לנהיגה. מנוע ה-1.5 ליטר הולם אותה משמעותית טוב יותר מאשר מנוע ה-1 ליטר ושווה לדעתנו, את התוספת במחיר (147,990 ש”ח מול 141,990 ש”ח). הבעיה העיקרית של האוקטביה היא הקרוסאוברים, שרבים וטובים מהם מתומחרים באזור המחיר שלה. עובדה זו, תקשה על הרוכש הפוטנציאלי לשים את מיטב כספו ולרכוש רכב משפחתי, בזמן שלשכן שגר מעליו ומתחתיו יש ככל הנראה קרוסאובר בחניה.
מעניין לי את התחת איזה רכב יש לשכנים שלי.
אני לא רוכש רכב לפי הרכבים של השכנים שלי.
אוי ואבוי אם זה השיקול לרכישת רכב.
האוקטביה 1.5 זה המרצדס ל”עניים”. כי כל מה שיש במרצדס יש בה רק בפחות כמה מאות אלפי שקלים. ובחלק מהדברים יש בה יותר…מרחב לנוסעים למשל. האוטו הזה נוסע בשקט מוחלט עם כוח אדיר שרק מחכה ללחיצה על הגז מהנהג. באוקטביה החדשה הזאת לעומת הדגם הקודם שופרה הראות לנהג. בדגם הקודם היתה קצת בעיה של שדה ראיה מלא לנהג וכאן זה תוקן. כמי שנוסע ונוהג הרבה על המכוניות המשפחתיות והמנהלים הממוצעות (פאסאט או סופרב) אני לא מוצא כל הבדל או עמדה נחותה לאוקטביה.
קשה לשבח כל פעם מחדש אבל האוקטביה החדשה הזאת עולה על הדגם היוצא.
לגבי ההערה של הבוחן על הקרוסאוברים של השכנים. כ90% מהרכבים האלה לא שווים את הכסף שלהם. מה שמוכר אותם זה “טרנד” שיש היום במדינה. כמו שפעם בשנות ה80 סובארו נחשב לרכב הכי הכי…אין הנאה בקרוסאוברים. הם “חנוקים” ללא מקום וללא מרחב. צריך לסע קצת באוקטביה ( נסיעה של 300 ק”מ עם הרים עליות ומישורים) ולהבין מה זה ישיבה על הכביש, הנאה מנסיעה נוחה, מרחב לנהג ,לנוסע לידו ולנוסעים מאחור ועם קצת קצת זהירות בלחיצה על הדוושה מקבלים תצרוכת דלק מטורפת וחסכונית 1:16 ק”מ אמיתי!!! בלי בעיה.
אוטו שעולה ברמה אחת לפחות על כל המתחרים בקבוצה. נקודה.
לא הייתי מגדיר את הנסיעה באוקטביה כנסיעה נוחה, ממש לא. כיול המתלים במיוחד בגרסת ה-dynamic פשוט גרוע ולא מוצלח בעליל.
קניתי את הדגם מאז אני רק במוסך התקלות לא מפסיקות יום אחרי שהוצאתי אותה כבר ביקרתי במוסך ומאז התקלות מופיעות ממש
מאכזב ויותר מאכזב שנותני השרות “הנחמדים”בזמן המכירה פשוט מעבירים אותך לצמפיון מוטורס שמבטיחים שמנהל חחזור ואף אחד לא חוזר זו האמת
גל, תכתוב לי למייל את הפרטים שלך, ואת הבעיה. אנסה לעזור
[email protected]