פולקסווגן ID.4 בישראל: מה אנחנו יודעים על הרכב החשמלי החדש?
פולקסווגן ID.4 כמו גם פולקסווגן ID.5 הוא רכב פנאי שטח חשמלי קומפקטי, מקונצרן פולקסווגן. הוא זהו הדגם השני של פולקסווגן מסדרת ID. הראשון הוא ID3. דגם המבוסס על פלטפורמת MEB.
בישראל המכונית החשמלית המדוברת מאד מושקת היום באופן רשמי, אבל לעולם היא נחשפה לראשונה בספטמבר 2020, הקרוסאובר החשמלי המלא הראשון של מותג פולקסווגן. אגב, גרסת הקופה של ID.4 (הדומה לאודי e-tron Sportback), שווקה כפולקסווגן ID.5 ונחשפה בנובמבר 2021. גרסת האבטיפוס של ה-ID.4 הופיעה בהסוואה בתערוכת הרכב של פרנקפורט 2019 באופן דיסקרטי כדי לא לגנוב את ההצגה של הרכב החשמלי הראשון של פולקסווגן, ID.3.
פולקסווגן ID.4 מכוון לשוק גדול, “מכונית חשמלית לעם” (כמה עממיים יהיו המחירים? נדע היום בדיוק במסיבת העיתונאים, ונפרסם בהמשך היום באתר וברשתות החברתיות). בינתיים, ברשתות התפרסמו מחירים בין 280-300 אלף שקלים.
הרכב החשמלי החדש ירד לייצור לראשונה ב-23 בספטמבר 2020, ומשווק לארה”ב ומקומות נוספים מלבד אירופה, בניגוד ל-ID.3 שמיועד בעיקר לשוק האירופי, הוא מוצע בגרסאות הנעה אחורית והנעה כפולה. איך התבטא אחד מקודקודי פולקסווגן: “ה-ID.4 נוסע כמו GTI, יש לו את האריזה של טיגואן ואת המטרה של החיפושית”.
ID4 יתרונות וחסרונות
מידות הרכב מרווחות ומהוות את אחד היתרונות הגדולים של הדגם, המקביל לדגם פולקסווגן טיגואן: עם בסיס גלגלים של 2,766 מ”מ, אורך של 4,584 מ”מ, וחישוקים בגדלים של 18-21 אינץ’. תא המטען הידוע גם לטובה, בעל נפח של 848 ל’ עד לכ-1,817 ל’ כאשר המושבים האחוריים מקופלים. *כשאין תא אחסון בחזית.
מיתרון גדול, מרווח הפנים, לחסרון הגדול, על פי מדיות הרכב השונות שבחנו את הרכב הרבה לפנינו, המולטימדיה, והמתגים בקונסולה המרכזית ועל גבי ההגה. המולטימדיה כוללתApple Carplay ו-Android Auto כסטנדרט, מסך מגע בגודל 10/12 אינץ’, ואופציה לתצוגה של מציאות רבודה המוצגת על גבי השמשה, מול הנהג (HUD).
עוד כסטנדרט, פס תאורה “ID. Light” מתחת לשמשה הקדמית, המספק רמזים חזותיים הקשורים לפונקציות מסוימות כגון מצב הטעינה (SOC) בעת טעינה או התראות בלמים.
ה-ID.4 מחזיר אנרגיה בעת בלימה כסטנדרט. אם הנהג מרים את כף רגלו מדוושת ההאצה, הרכב מוגדר להחליק לאורך על מנת לשמור על האנרגיה. ניתן לבחור במצב נסיעה עם דוושה אחת, והרכב יעזר בבלמים הידראוליים קונבנציונליים.
עבור השוק האירופי, ה-ID.4 זמין עם שלוש גרסאות הנעה חשמליות, עם הספקים של בין 109-150 קילוואט (146-204 כ”ס) ולא ברור אם כולן תשווקנה בישראל:
גרסאות עם 146 כ”ס (148 כ”ס; 109 קילוואט), 168 כ”ס (170 כ”ס; 125 קילוואט) מופעלות על ידי קיבולת סוללות של 52 קילוואט, ויש גרסה מחוזקת, עם סוללה גדולה של 77 קילוואט, המפיקה 201 כ”ס (150 קילוואט), טווח WLTP של “עד” 520 ק”מ, בטעינה בודדת.
גרסה נוספת, top-top עם האצה של 0-100 קמ”ש ב-8.5 שניות.
וגרסת הנעה כפולה של ID.4, המאיצה מ-0-100 קמ”ש תוך 6.2 שניות.
*ה-ID.4 מיוצר במפעל פולקסווגן בגרמניה
*ה-ID.4 מגיעה עם יתרון בצורת כתר קטן, אחרי שנבחרה למכונית השנה ב-2021.
המתחרים של ID.4: יונדאי איוניק 5, קיה EV6, סקודה אניאק iV, פורד מוסטנג מאך E, ועוד
אז איך סיכמו את הרכב בעיתונות עד היום?
בביצועים משבחים אותו על האפשרות/יכולת ליהנות ממנו בנהיגה, על אף שהוא רכב חשמלי. משבחים את הטווח שלו עד 500 קילומטרים ריאליים, ההיגוי והמתלים, את מרווח הפנים שלו, ובעיקר מתלוננים על תא נהג פשוט, ותפעול מתגים ומולטימדיה לא אינטואיטיבי.
מי יודע, אולי ה-ID4 יגיע רחוק גם בטקס בחירת רכב השנה של מלכת הכביש 2022-23 הקרב ובא.