מדריך לניקיון רכב (שטיפה ידנית) כולל המלצה לחומרי ניקיון

 

שטיפת רכב
שטיפת רכב ידנית

 

סופסוף קיץ – הימים מתארכים והשמש זורחת. זה הזמן לצאת מהבית, ליהנות מהים, מבריכה, וטיולים בטבע. עם כל הכיף הטמון בקיץ הישראלי, הוא מביא עימו גם אובך ואבק שגורמים לרכב החדש והיפה שלכם להראות ישן ומוזנח. אז איך נכון לשטוף את הרכב בבית בצורה הטובה ביותר? כל הפרטים במאמר המושקע שלפניכם. 

 

אז למה בעצם לשטוף את האוטו לבד?

 

נכון, בארץ בכל תחנת דלק שנייה, ואפילו בחניונים בתוך קניונים קיימים מכוני שטיפה לרכב, וזה בהחלט מפתה מאוד לתת למישהו אחר לעשות את העבודה השחורה. אבל זה רק אם מסתכלים על השטיפה כעבודה שחורה.

אז הסיבה הראשונה ואולי הכי חשובה – מכונות שטיפה אוטומטיות פוגעות ברכב. כן, אמנם אתם נכנסים למנהרה מגניבה ובטוח שהילדים ואתם תיהנו מהחוויה מהנה של דקה וחצי, אבל כל מכה וסיבוב מהמברשת הענקית מביאים איתם גם סיכוי גדול לשריטות. המכונות האלו לא עדינות, בלשון המעטה, ויש בתוכם לכלוכים כמו גם על הרכב שלכם, לכלוך ואבנים קטנות שיכולות להמרח/להגרר על הצבע ולשרוט אותו. כך הרכב אולי נקי, אבל ככל הנראה גם שרוט. 

כששוטפים את הרכב באופן ידני, הכל הרבה יותר עדין, ובעל הרכב שולט בעוצמה שהוא מפעיל. יתרון נוסף שיש לשטיפה עצמאית הוא כמובן העלות – אמנם תצטרכו לקנות חומרים מתאימים (תיכף נגיע לזה), אבל זו הוצאה חד פעמית לעומת שטיפה, של בערך 60 שקלים לרכב משפחתי.

ואולי הסיבה הטובה ביותר לשטוף לבד, היא – זה הרכב שלכם, וכמו שארקדי דוכין שר – מי אוהב אותו יותר מכם? אתם שולטים בתהליך, יודעים להשקיע, ויש לשטיפה ערך מוסף, לעומת עובד ששוטף עשרות רכבים ביום/בשבוע, או מכונות שטיפה אוטומטיות.

 

שטיפת רכב ידנית
2 דליים, מגבת, כפפת מיקרופייבר ושמפו לרכב

 

השימוש בכלים הנכונים

 

סבון מתאיםאם עד היום קרה ששטפתם בעצמכם את האוטו והשתמשתם בסבון כלים, אז בבקשה – לא עוד. עם כמה שהוא מנקה, ואפילו נותן לוק מבריק מאוד לרכב, זה לא סבון שמתאים למכוניות. סבוני כלים ודומיהם מכילים חומרים כימיים חזקים שיכולים להיות חומציים מאוד. החומרים האלה מתאימים לייעוד המקורי שלהם – לשטוף כלים מלוכלכים, אבל עלולים לפגוע בצבע ובשכבת ההגנה של הרכב, לגרום להתפוררות הצבע, והצטברות של כתמים על הצבע. אז לא מומלץ.

במה כן להשתמש? סבון מותאם לרכב. נכון, אמרתי ששטיפה עצמאית זולה משטיפה במכוני שטיפה, אבל אני מבטיח שאחרי כמה שטיפות בודדות זה יתקזז. 

בשנים האחרונות, שוק חומרי הניקיון ושטיפה בארץ גדל, ויש מבחר רב, אם מחפשים במקומות הנכונים. סבון לרכב צריך להיות בעל PH ניטרלי, כלומר, לא חומצי מדי ולא בסיסי מדי. אם מצאתם סבון שמיועד לרכבים עם הנתון הזה, זה צריך להיות מספיק עבורכם. אני הייתי ממליץ להסתכל על חומרים של החברות sonax ו-meguiars. למרחיקי לכת, אפשר להזמין באינטרנט מחברת chemical guys האמריקאית, שמובילה  בתחום ניקיון הרכב בחו”ל. 

סבון איכותי לרכב נע בין 40 שקל לליטר, ויכול להגיע גם מעל 100 שקלים. אם אתם לא מתכננים לשטוף את האוטו פעם ביומיים, אין צורך להשקיע יותר מ-60 שקלים. 

כפפת מיקרופייבר – לא, החולצה הישנה מסוף מסלול נובמבר 08′ לא באמת מתאימה לניקיון הרכב. אנחנו רוצים להשתמש במגבת/כפפת מיקרופייבר עם סיבים עמוקים. הסיבה לכך היא פשוטה – אחרי השטיפה הראשונית של הרכב נשארים חלקיקים ולכלוכים קטנים, שעם תנועת הניקוי יכולים להגרר על הצבע וליצור שריטות קטנות. 

שימוש במגבת/כפפת מיקרופייבר מונעים את העניין בעזרת גודל הסיבים. אותם חלקיקים ולכלוכים נתקעים בפנים ולא נוצר ביניהם מגע לבין הרכב. תופעה נוספת שהייתי עד אליה וצריך להמנע ממנה – שטיפת רכב עם מטאטא. פשוט לשרוט את הרכב באופן אקטיבי ומכוון. כאב לב

 

שמפו לרכב
נחלק את צידי הרכב ל4 רבעים

 

מוכנים?

 

הכינו סמרטוט רצפה בעזרתו ננקה את הגלגלים.

2 דליים אנחנו נשטוף את הרכב בשיטת 2 הדליים, ארחיב בהמשך למה צריך 2, אבל בגדול – אחד לסבון ומים והשני דלי מים נקיים.

צינור גינה לא חובה, אפשר גם בלי, אבל למי שיש גישה לאחד – ברכה.

מגבת טובה לייבוש חשוב מאוד – מגבת, ולא ג’ילדה. הג’ילדה מעור צבי/דמוי עור אמנם מוכרת טוב טוב כסופגת מים ושמתאימה לשטיפת רכבים, אבל הוכח מזמן שהיא לא מתאימה. כמו שהסברתי, חשוב שלמגבות יהיו סיבים עבים למניעת השריטות, והג’ילדה פשוט לא מתאימה לזה. המגבת יכולה להיות גם אותה אחת שאתם מתנגבים בה אחרי מקלחת, כל עוד יש בה סיבים והיא נקייה מלכלוכים.

אפשר לקנות “קיטים” במחירים מעולים באתרים כמו אלי אקספרס וכדומה, אני ממליץ, ורוב הכלים שלי משם, אבל את השמפו לרכב הייתי קונה מחברה מוכרת ובעלת מוניטין.

 

חומרי ניקוי לרכב
מסבנים בתנועות ישרות ולא מעגליות

 

מפשילים שרוולים:

 

טוב, החלטתם לעשות את הצעד ולשטוף בעצמכם את האוטו. פיניתם שעתיים בשישי, קניתם את המוצרים הנכונים, ואת הרכב המלוכלך צריך להבריק שוב. אנחנו נשטוף את הרכב בשיטת 2 הדליים – שיטה קלאסית לכל מי שאין לו מוצרים כמו מכונת שטיפה בלחץ ואקדחי קצף. 

  1. הכנת הכלים נכין את הציוד שיהיה בהישג יד. אם אנחנו שוטפים בחשיפה ישירה לשמש הישראלית, אנחנו צריכים לדאוג שהכל יקרה מהר לפני שהרכב יתייבש לנו. אז נסדר את הכל בקרבת מקום, הרחק מלכלוכים. נמלא דלי אחד במים נקיים, ובדלי השני נשים קצת סבון מתאים, ונמלא גם אותו במים. נמלא אותו לא עד הסוף, כי לאחר שטיפת הגלגלים, נצטרך למלא אותו מחדש. היחס בין המים לסבון משתנה בין מוצר למוצר, אבל לרב זה יהיה בערך יחס של 3 פקקים ל-10 ליטר.
     
  2. ניקיון הגלגלים נרטיב את הגלגלים, ונכניס את הסמרטוט למים עם הסבון. ננקה טוב את הגלגלים ברכב, וכל כמה ניגובים על הגלגל נסחוט את הסמרטוט, נרטיב אותו במים נקיים ולאחר מכן במי הסבון. לאחר שסיימנו עם ארבעת הגלגלים, נמלא את הדליים שלנו מחדש בחומרים ובמים נקיים. הגלגלים הם בין החלקים המלוכלכים ברכב ואנחנו לא רוצים ללכלך את הרכב עצמו. הפעם נמלא דליים מלאים. 
  3. שטיפה ראשונית כעת נשטוף את הרכב בעזרת מים בלבד, שיורידו את האבק והלכלוך הראשוני מהרכב. צעד מאוד פשוט. למי שאין צינור, ניתן לשפוך מים נקיים ישירות מהדלי על הרכב. חשוב לשים לב שכל הרכב נרטב, ושכל הלכלוך הראשוני ירד. בשלב זה, ככל הנראה צואה של יונים ולכלוכים עקשניים אחרים לא ירדו, אז לא להגזים עם ההשקעה, הם ירדו בשלב הבא. 
  4. שטיפה עם סבון  ניקח את כפפת המיקרופייבר, ונרטיב אותה במים הנקיים. לאחר מכן, נסחוט אותה ונכניס לדלי עם הקצף. כשאנחנו שוטפים את הרכב, אנחנו מתחילים מהגג ויורדים למטה, כדי שלכלוך מהחלק העליון לא ינזל על החלקים שכבר ניקינו ונצטרך לעשות עבודה כפולה.

 

 

ג'אנטים לרכב
מנקים את הגלגלים, ואז את הרכב מלמעלה למטה לגלגלים

 

אנחנו נעבוד בתנועות ישרות עם היד, מצד לצד, תוך כדי ירידה לאורך הרכב. נמנע מתנועות סיבוביות, כי במידה ולכלוך כלשהו באמת שרט את הרכב, שריטה בתנועה סיבובית הרבה יותר מסובכת לתיקון מתנועה ישרה.

דרך להקל על הצעד הזה, הוא לחלק את הרכב לחלקים קטנים – בצדדים – הדלתות מחלקות את הרכב לרבעים (או שלישים), מכסה המנוע הוא חלק נוסף וכך גם הבגאז’.

כל פעם שנגיע לאמצע הגובה של החלק שאנו שוטפים – נסחט את הכפפה, נשטוף אותה בדלי המים הנקיים, נסחט אותה שוב בקטנה ונטבול מחדש במי הסבון. מה שאנחנו עושים בעצם זה מוציאים את כל הלכלוך שנאגר בכפפה, מנקים אותה, ורק אז מחזירים לסבון.

אנו נעצור כשכמעט הגענו לתחתית הרכב. החלק התחתון לרב אוגר את כל הלכלוך, והאבק מהכביש, ובגלל שיש בו כל כך הרבה חלקיקים, אנחנו נשמור אותו לסוף, כדי לא להסתכן בלכלכך, ולשטוף שוב את שאר האוטו.

 

  1. שטיפה במים – לאחר שנתנו לסבון לשבת על הרכב במשך 2 דקות, נשטוף את הרכב מכל הסבון. גם כאן, שימוש בדלי מים למי שאין לו צינור. 
  2. ייבוש כן, צריך לייבש את הרכב, ורצוי כמה שיותר מהר. מפתה מאוד לתת לחום לעשות את שלו, אבל כאשר מים מתאדים מהרכב נשארים סימנים, ומה עשינו בזה?. אז מה עושים? פשוט מאוד – בעזרת המגבת, נייבש את הרכב גם כאן בתנועות ישרות. נתחיל מהגג ונרד למטה. מדי פעם, כשנרגיש שהמגבת קצת רטובה וכבדה, נסחט אותה. נשים לב שאנחנו עוברים על כל החלקים ברכב ונכנס גם לרווחים הקטנים מאחורי ידיות הדלת, לוחית הרישוי, וחיבור המראות… אם המגבת גדולה, אני מציע לקפל אותה ולהשתמש כל פעם בחלק אחר, פחות מסורבל ויותר יעיל.

 

שטיפה מיוחדת
נקי ומצוחצח

 

זהו, הרכב נקי ומבריק, מוכן לנסיעות בסופשבוע, להוציא עיניים לכל השכונה. איזה כיף להשקיע ברכב, ולראות את הרכב האהוב שלנו מצוחצח. היה שווה את זה, נכון? 

 

חומרים מומלצים (המלצה פרטית שלי) – 

 

  1. Chemical guys Maxi-suds II
  2. Meguiar’s NXT Generation Car Wash 
  3. Adam’s Polishes Car Wash Shampoo 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *