טכנולוגיה: איך מערכות הבטיחות ברכב מצילות לנו את החיים?

 

מערכות בטיחות ברכב המודרני
מערכות בטיחות חשובות ברכב

 

איך מערכות בטיחות ברכב מצילות לנו את החיים? 5 מערכות בטיחות ברכב ששינו את הבטיחות שלנו בדרכים מקצה לקצה 

 

בשנת 1959, וולוו שינתה את פני הבטיחות בדרכים עם המצאת חגורת הבטיחות בעלת שלוש נקודות האחיזה (המוכרת לנו כיום). במקום לרשום עליה פטנט ולשמור את ההמצאה לעצמם, וולוו בחרה לשתף את העולם בטכנולוגיה פורצת הדרך, מהלך שהציל מיליוני חיים והפך את החגורה לאחד מאמצעי הבטיחות החשובים ביותר ברכבים. מאז, פותחו ושוכללו מערכות בטיחות רבות, ורבות מהן הפכו לחובה בכל רכב חדש, כדי להבטיח נהיגה בטוח. בכתבה הבאה נסקור חמש מערכות בטיחות מרכזיות שהפכו לסטנדרט בכמעט כל רכב מודרני, ונסביר איך כל אחת מהן פועלת ושומרת עלינו:

 

ABS (Anti-lock Braking System) – מערכת למניעת נעילת גלגלים

מערכת ABS, או בעברית “מערכת למניעת נעילת גלגלים”, היא טכנולוגיה קריטית שמונעת את נעילת הגלגלים בזמן בלימה חזקה, מה שמאפשר לנהג לשמור על שליטה בכיוון הרכב ולקצר את טווח מרחק הבלימה. במצב של בלימת חירום, ישנה סכנה שהגלגלים יינעלו, מה שעלול לגרום להחלקה ולאובדן אחיזה עם הכביש. המערכת פועלת בעזרת חיישנים המותקנים בגלגלים, שמזהים את מצב הבלימה ומבצעים פעולות “דפיקות” מהירות (pulsing) על הבלמים לסירוגין כדי למנוע נעילה וכתוצאה מכך, מרחק הבלימה קטן משמעותית והרכב נשאר בשליטה.

מערכת ה-ABS הוצגה לראשונה במרצדס S-Class בשנת 1978 ומאז הפכה לסטנדרט כמעט בכל מכונית.

 

ESC/ESP (Electronic Stability Control / Electronic Stability Program) – בקרת יציבות

מערכת בקרת יציבות אלקטרונית, הידועה גם כ-ESC או ESP, נועדה למנוע החלקות ואיבוד שליטה של הרכב בסיבובים חדים או בתנאי נהיגה קשים. המערכת מזהה תנועות לא רצויות של הרכב באמצעות חיישנים המותקנים בגלגלים ובמערכת ההיגוי. אם המערכת מזהה שהרכב עומד להחליק או סוטה מהמסלול המיועד, היא מתערבת אוטומטית על ידי בלימה סלקטיבית של גלגלים מסוימים והפחתת הכוח המועבר מהמנוע. כך היא מסייעת לשמור את הרכב במסלול הנכון ולמנוע תאונה. 

 

ESP CARS
ESP מערכת בקרת יציבות

 

מערכת זו הוצגה לראשונה על ידי בוש ומרצדס ב-S-Class בשנת 1995 והפכה גם היא לסטנדרט עם מרוצת השנים.

 

 

Traction Control System (TCS) מערכת בקרת משיכה

מערכת בקרת משיכה, או Traction Control System (TCS), היא מערכת בטיחות שמסייעת למנוע החלקה של הגלגלים בזמן האצה. היא חיונית במיוחד בתנאי דרך רטובים או חלקים, כמו שלג או גשם. המערכת פועלת באמצעות חיישנים שמזהים מתי גלגלים מתחילים להחליק, ומפחיתה את הכוח שמועבר מהמנוע לגלגלים עד שהאחיזה מתייצבת. בכך, היא שומרת על יציבות הרכב ומונעת תאונות אפשריות. 

 

Traction Control System TCS CARS
מערכת בקרת משיכה מונעת החלקה בהאצה

 

מערכת TCS הופיעה לראשונה ברכב הבויאיק ריאטה בשנת 1988.

 

 

AEB (Autonomous Emergency Braking) – מערכת בלימה אוטונומית

מערכת בלימה אוטונומית במצבי חירום (AEB) היא אחת ממערכות הבטיחות המתקדמות ביותר הקיימות כיום. היא עושה שימוש בחיישנים, מצלמות, ולעיתים גם במכ”ם או  LiDAR (Light Detection And Ranging), לזיהוי עצמים בדרך, כמו רכבים אחרים, הולכי רגל או אופניים. אם המערכת מזהה סכנה להתנגשות ולא מתקבלת תגובה מהנהג, היא מבצעת בלימה אוטומטית כדי למנוע את התאונה או לפחות להפחית את חומרתה. מחקרים מראים כי AEB מפחיתה משמעותית את מספר התאונות, במיוחד בתנאי עיר צפופים.


מערכת זו הופיעה לראשונה ב-
וולוו XC60 בשנת 2008 ומאז היא מותקנת בכמעט כל הרכבים החדשים מהשנים האחרונות.

 

Surround View – מצלמות 360

מערכת Surround View היא טכנולוגיה מתקדמת יותר מהמערכות הקלאסיות שמספקות תצוגה של 360 מעלות סביב הרכב (כמו מבט הציפור וכו’). המערכת מציגה על מסך המולטימדיה תצוגה גרפית ואנימציה דינמית של עצמים ורכבים הנמצאים בסביבתו בזמן אמת. היא מנטרת את המרחב החיצוני של הרכב באמצעות חיישנים, מצלמות, ולעיתים גם LiDAR ומאפשרת לנהגים לראות רכבים, אופניים, הולכי רגל ומכשולים בצורה גרפית על המסך, מה שמסייע בתמרון ומפחית את הסיכון לתאונות עקב שדה ראייה מוגבל.

 

Surround View CARS
מצלמות 360 סביב הרכב

 

המערכת כל כך חדשה, שאין לה שם קבוע ושמה משתנה בין יצרניות רכב שונות. מערכת כזו הופיעה לראשונה בטסלה מודל S בשנת 2016, ומאז היא הפכה לפופולרית ברכבים של טסלה ומותגים נוספים.

 

לסיכום

מערכות הבטיחות המתקדמות ברכב הופכות את הנהיגה לבטוחה יותר ומפחיתות את הסיכון לתאונות ולפציעות. כל מערכת מביאה איתה חידוש טכנולוגי ייחודי שמטרתו להגן על הנהג, הנוסעים והולכי הרגל בכביש. ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, אנו יכולים לצפות למערכות בטיחות חדשות ומתקדמות עוד יותר שישפרו את בטיחות הכבישים שלנו.

 

אמינות וחשיבות מערכות בטיחות מתקדמות ברכב ואיך לשמור עליהן תקינות

המאבק בקטל בדרכים: צריך לעודד התקנת מערכות בטיחות מתקדמות ברכבים

ג’נגו תטמיע מערכות בטיחות וניטור נהג בצי משאיות של סוסנה-מובינג

פסיבי אקטיבי: מערכות בטיחות מתקדמות לרכב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *