מכירות רכב בצל המלחמה 2024: מי מתחזק ומי נחלש?
דוח מסירות אוקטובר 2024 – בזמן מצב ביטחוני מאתגר ברחבי הארץ, נתוני המכירות מתקופת החגים חושפים כי שוק הרכב למרבה ההפתעה, ממשיך להתקיים לשמור על סוג של שגרה – עם מסירות של כ-230,969 רכבים פרטיים עד אוקטובר 2024, ניתן לראות מעבר ברור לעבר רכבים חשמליים והיברידיים, כניסה חזקה של מותגים סיניים ותחרות גוברת על ליבו של הצרכן הישראלי
חמשת המותגים הגדולים
טויוטה – 27,237 רכבים (11.8% מהשוק)
יונדאי – 25,178 רכבים (10.9% מהשוק)
קיה – 23,260 רכבים (10.1% מהשוק)
סקודה – 16,803 רכבים (7.3% מהשוק)
BYD – 15,769 רכבים (6.8% מהשוק)
יבואני רכב ישראליים מובילים
בקרב היבואנים, כלמוביל ממשיכה להוביל עם 42,769 רכבים שנמכרו השנה (17.8% מהשוק), עם מותגים כמו יונדאי ומרצדס תחת ידיה, ומצליחה לשמור על הובלה בזכות המגוון הרחב שלה. יוניון מוטורס, המייבאת את טויוטה, מגיעה למקום השני עם 37,434 רכבים (15.5%), וממשיכה ליהנות מההצלחה של טויוטה בשוק ההיברידיות והחשמליות. אחריה צ’מפיון מוטורס עם 33,394 רכבים (13.9%).
שינויי השוק לפי מדינות: ההתחזקות הסינית נמשכת
המדינה שממנה נמכרו הכי הרבה רכבים בישראל היא סין עם 55,115 רכבים פרטיים השנה (23.8% מהשוק). עליית המותגים הסיניים מסמנת שינוי משמעותי בתפיסות הצרכנים, כשמותגים כמו BYD, אקספנג וזיקר מציעים רכבים חשמליים מתקדמים במחירים תחרותיים. קוריאה נמצאת במקום השני עם 41,044 רכבים, ויפן במקום השלישי עם 38,368 רכבים, אך שניהם רושמים ירידות קלות לעומת השנה הקודמת. מגמה זו מצביעה על שינוי העדפות בשוק המקומי, שמתחיל להתרחק מרכבים יפניים וקוריאניים לטובת מותגים סיניים ומערביים.
הנעות חלופיות ירוקות
השנה ניתן לראות גידול בביקוש יחידות הנעה חלופיות: רכבים חשמליים מהווים כ-24.4% מהשוק עם 58,694 רכבים סה”כ, רכבים היברידיים תופסים 20.8% עם 50,052 רכבים, ורכבי פלאג-אין היברידי מהווים נתח של 2.4% עם 5,796 רכבים. העלייה הזו מצביעה על מודעות הולכת וגוברת לפתרונות ירוקים, רצון להפטר מהדלק, ותחנות התדלוק, ואולי גם קבוצת צרכנים מצומצמת של צרכנים שחושבים על שמירה על הסביבה.
מלחמת החשמליות
2024 מסמנת עלייה דרמטית בביקוש לרכבים חשמליים בישראל, והמותגים הסיניים מובילים את המהפכה. BYD היא המובילה בתחום הרכבים החשמליים, עם מכירות של 15,778 רכבים חשמליים השנה, הרבה לפני המתחרות. טסלה, שנמצאת במקום השני עם 5,898 רכבים, אמנם ממשיכה להגדיל את נוכחותה בשוק, אך עדיין נמצאת מאחורי במקום השני. מותגים חדשים כמו זיקר ואקספנג נכנסו אף הם לשוק עם מכירות של 2,284 ו-3,021 רכבים בהתאמה, ומדגישים את עלייתן של החשמליות על פני רכבים מסורתיים.
הסיני הכי אירופאי שנחת פה: זיקר 001 – סקירה וחוות דעת
אקספנג G6 (קרוסאובר חשמלי קופה) גרסת פרפורמנס – סקירה וחוות דעת
גרמניות יוקרתיות בצמרת – המאבק הוותיק בין ב.מ.וו, אאודי ומרצדס
בשנת 2024, מותגי היוקרה הגרמניים מובילים את שוק הרכב הישראלי, תוך התאמה למעבר לעידן החשמלי. מרצדס-בנץ ניצבת בראש עם מכירות של 2,843 רכבים, מהם 980 חשמליים מסדרת EQ, נתון הממחיש את הביקוש הגובר לדגמי ה-E-Class וה-S-Class לצד התחזקות מגמת החשמול. ב.מ.וו שומרת על מעמדה עם מכירות של 2,263 רכבים, מתוכם 435 מסדרת ה-i חשמלית. אאודי מצטרפת עם 2,211 רכבים שנמכרו השנה, מהם 629 חשמליים מסדרת e-tron.
פיקנטריה – הטוב, הרע והמכוער
הטוב:
המובילה הבלתי מעורערת של 2024 היא טויוטה, שמכרה 27,237 רכבים השנה (11.8% מהשוק), עלייה משמעותית בהשוואה לשנה הקודמת שבה דורגה במקום השני. טויוטה מצליחה לשמור על יציבות ולכבוש את המקום הראשון בזכות דגמים פופולריים ושיווק נכון לארוך השנים. דגמים כמו ראב4 ויאריס-קרוס ממשיכים להיות מבוקשים מאוד, ומחזקים את מעמדה של טויוטה כמותג הרכב הנמכר בישראל.
הרע:
אסטון מרטין, עם מכירות של 3 רכבים בלבד ב-2024, ממוקמת בתחתית הרשימה. אך כמותג יוקרה אקסקלוסיבי, הנתונים שלה מובנים בהתחשב במחיריהם הגבוהים ומיקודם בקהל יעד ספציפי.
המכוער:
יונדאי חווה שנה מאתגרת, עם ירידה של כ-36% במכירות, מ-39,313 רכבים ב-2023 ל-25,178 בלבד השנה. ירידה שנובעת בעיקר מחוסר במלאי והפסקת ייבואם של מספר דגמים פופולריים, כמו ה-i10 והבאיון. הצפי הוא שהמותג יתאושש ויחזור להוביל בשנים הבאות.
מה נשתנה? יונדאי i10 מתיחת פנים 2023-24 מבחן דרכים
צרכנות: יונדאי באיון מול יונדאי וניו – קרב הקטנות
סיכום
מצב שוק הרכב הישראלי ב-2024 מעיד על שינוי עמוק ומתמשך. המובילים המסורתיים ממשיכים להיאבק בתחרות הצמודה; כאשר טויוטה מתחזקת ומותג יונדאי שרגיל לראש הטבלה, חווה ירידה קלה. במקביל, המותגים הסיניים פורצים קדימה עם רכבים חשמליים וידידותיים לסביבה (ידידותי… תלוי באיזה שלב בייצור מדובר), מה שמאתגר ומאיים ללא ספק על המותגים הוותיקים ומוביל שינוי של ממש בתעשיית הרכב המקומית.
בשנה שכזו, אפילו בשנת מלחמה, נראה שהצרכן הישראלי לא מוותר על דגמים שכוללים חידושים וטכנולוגיה מתקדמת, וכעת, הוא שוב בוחן את העדפותיו בשוק הרכב. צריך להמתין ולראות האם העלייה הצפויה במס הירוק תפגע בנתוני מסירות כלי הרכב החשמליים, והאם מגמת עליית ההיברידיות יביא ל”ראש בראש” עם החשמליות מסין.
שוק הרכב בעת מלחמה: סיכום מסירות רכב ינואר-ספטמבר 2024
מתקרבים לחצי: סיכום מסירות רכב בישראל (1-5/24) ונתוני נתח שוק
והרי החדשות: ההשתלטות הסינית הושלמה – מסירות רכב רבעון ראשון 2024