33% מהישראלים נמנעים מרכישת רכב חשמלי מחשש לקרינה
בסקר מיוחד נבדק האם הישראלים מכירים את נושא הקרינה ברכב היברידי וחשמלי והאם הם נמנעים מרכישת רכב חשמלי/היברידי בשל הקרינה. שלושה מתוך ארבעה נהגים היו משנים את דעתם לגבי רכישת רכב כזה אם היה פתרון להפחתת הקרינה. ומה חושב על כך המגזר הנשי?
סקר חדש שערכה חברת ‘מדגם’, אשר נערך כסקר אומניבוס ביוזמת חברת הסטארט אפ Safefields הישראלית בקרב מדגם מייצג של החברה הישראלית, בדק את הדעות של הציבור הישראלי בכל הנוגע לרכישה ונסיעה ברכב היבירידי וחשמלי בחברה הישראלית.
אחת מהמסקנות העיקריות של המחקר היא ש-33% מהמשיבים בסקר אומרים שהם נמנעים מרכישת רכב היברידי או חשמלי חדש או משומש לאור הקרינה המופקת ברכבים אלו. 52% אומרים שהקרינה אינה מעלה חשש ו-14% אינם יודעים. ההימנעות מרכישת רכב חשמלי או היברידי בשל החשש מקרינה גבוהה יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים. 37% מן הנשים אמרו שהן נמנעות מרכישת רכב חשמלי או היברידי לעומת כ- 29% מן הגברים.
שלושת רבעי (74.4%) מבין אלו שנמנעים מרכישת רכב חשמלי או היברידי בשל החשש מקרינה, היו משנים את דעתם לגבי רכישת רכב חשמלי/ היברידי במידה רבה או במידה רבה מאוד אם הייתה מערכת המפחיתה את הקרינה הנפלטת מהרכב. 22% אמרו שהסיכוי שישנו את דעתם קיים במידה נמוכה ו- 3% אמרו שלא ישנו את דעתם.
לשאלה אם יוצע פתרון שיפחית משמעותית את רמות הקרינה ברכב חשמלי או היברידי במחיר של כ-2,900 ש”ח ענו 60% שירכשו מוצר כזה, כאשר בקרב הנשים הנכונות לרכוש מוצר כזה גבוהה יותר – כ-73% אמרו שיהיו מוכנות לרכוש את המוצר, בהשוואה לכ- 47% בקרב הגברים. נתון מעניין במיוחד הוא פילוח הגילאים בנכונות לרכוש פתרון להפחתת קרינה, כ-87% מהצעירים עד גיל 24 השיבו בחיוב והיו מתקינים את המערכת, ו-70% מהנהגים בגילי 35-44 היו מתקינים אף הם את המערכת ברכבם עבור השקט הנפשי והפחתת הקרינה.
הקרינה הבלתי מייננת: המלצה לקיים את “עקרון הזהירות”
ברכבים חשמליים והיברידיים נפלטת קרינה בלתי מייננת (שדות מגנטיים בתדרים נמוכים, בדומה לקרינה מרשת החשמל) בהיקף שמגיע לעיתים לעשרות מיליגאוס. ארגון הבריאות העולמי ומשרדי הממשלה בישראל ממליצים לקיים את “עקרון הזהירות” ולהפחית את החשיפה. בישראל, הומלץ על ערך יעד ממוצע ביממה להגבלת החשיפה של עד 4 מיליגאוס, (עבור ילדים ההמלצה היא להמנע משהות ממושכת כלשהי מתחת לרף זה ללא מיצוע) . הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן IARC סיווגה את השדות המגנטיים בתדרים נמוכים כ”גורם מסרטן אפשרי בבני אדם”. ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליץ על הפחתת החשיפה לשדות מגנטיים בתדרים נמוכים.
לדברי מייסדי חברת סייפפילדס, “יבואני רכב, חברות ליסינג, מגרשים למכירת רכבים ועסקים נוספים ‘מפספסים’ לקוחות בשל החשש מהקרינה המופקת ברכב מחושמל. גם האזרחים והמדינה מפסידים יכולת להשיג חסכון ולהפחית את זיהום הסביבה בשל החשש. כמו כן, נהגים מקצועיים כמו מורים ללימוד נהיגה, נהגי מוניות והסעות, נהגי משלוחים ועוד היו משנים את דעתם וככל הנראה בוחרים או רוכשים רכב מחושמל שנחשב חסכוני וירוק יותר, אם היה קיים פתרון להפחתת הקרינה הנפלטת מהרכב בו הם שוהים שעות רבות ביום”.
59% לא יודעים או לא שמעו על הקרינה
על פי הסקר, למעלה מחצי מציבור הנהגים בישראל (59%) לא מכירים, יודעים או שמעו על הקרינה הבלתי מייננת שמופקת ברכבים אלו ועל הסכנות שעלולות להיגרם כתוצאה מחשיפה ארוכה לאותה קרינה. כ- 23% מהמשיבים הכירו את נושא הקרינה וידעו שמדובר במשהו מסוכן או שהוכחה כמסוכנת לבריאות וכ-18% מן המשיבים קראו או שמעו שהקרינה לא הוכחה כמסוכנת לבריאות. בחלוקה בין המינים נראה כי גברים מתעניינים יותר בנושא. כ-28% מן הגברים העידו שקראו או שמעו שהקרינה מסוכנת לבריאות בהשוואה לכ-17% מן הנשים בלבד. 21% מן הגברים אמרו שקראו או שמעו שהקרינה לא מסוכנת לבריאות בהשוואה ל-14% מן הנשים. כ-68% מן הנשים אמרו שלא קראו או שמעו על הקרינה, בהשוואה לכ- 50% מן הגברים שאמרו שלא קראו או שמעו.
64% נוהגים ברכב בנזין או סולר, 8% בלבד ברכב חשמלי
מבין נשאלי הסקר כמעט 64% מהנשאלים אמרו שהם נוהגים ברכב בנזין או סולר רגיל, 18% מחזיקים ברכב היברידי ורק 8% מחזיקים ברכב חשמלי. כלומר, על אף החדירה המסיבית של רכבים חשמליים בשנים האחרונות וכיכובן במצעדי המכירות, עדיין המהפכה לא הושלמה ורוב הנהגים נוהגים ברכב רגיל.
בפילוח גילאים ומגזרים, ניתן לראות כי אחוז החדירה של רכב חשמלי בגילאים מבוגרים (מעל 65) הוא נמוך במיוחד, רק כ-5.4% מהמשיבים שעברו את גיל 65 מחזיקים ברכב חשמלי. מהצד השני של סקלת הגילאים, מעט מאוד צעירים עד בגילאי 24-34 מחזיקים ברכב חשמלי (4.6%). הרכבים החשמליים פופולריים יותר בגילאי 35 עד 64. כמעט כל נהג עשירי בגילים 35 עד 64 מחזיק ברכב חשמלי (9.6%). המספרים עולים כאשר מדובר ברכב היברידי, ונראה שסוג הרכבים הזה הרבה יותר פופולרי בקרב כלל הגילים, הודות לותק של רכבים אלו בשוק. הרכבים ההיברידיים פופולריים במיוחד בשכבת הגיל 55-64. בקרב נהגים בגילים 55-64, הנתון עומד על 27.3%, כלומר כל נהג רביעי סביב גיל ה-60 נוהג ברכב היברידי.
המחקר שנערך על ידי מדגם במודל אומניבוס הוזמן על ידי חברת הסטארט-אפ “סייפפילדס טכנולוגיות” (SafeFields Technologies Ltd) שהכריזה לאחרונה על פתרון ייחודי ופורץ דרך, המפחית בצורה אקטיבית את הקרינה הנוצרת ברכבים חשמליים והיברידיים בשיעור של 80%-90%. הסקר נערך בקרב 504 נשאלים ישראלים מעל גיל 18 מהמגזר היהודי בסוף חודש אוקטובר 2024.
אודות SafeFields
חברת SafeFields הוקמה בשנת 2021 על ידי עודד עינת ושאול שולמן, יוצאי יחידת 81 של צה”ל. החברה ממוקמת בהרצליה פיתוח, ומעסיקה בארץ ובעולם מומחים בתחום עיבוד אותות, מומחי מעגלי אנלוגיים ופיזיקאים. עד כה גייסה החברה מיליוני דולרים ממשקיעים פרטיים בארץ ובחו”ל, ביניהם בכירים בענף הרכב, ההיי-טק, הנדל”ן, והפיננסים בישראל, כאשר אחד המשקיעים הבולטים בחברה הוא היזם הסדרתי יאיר גולדפינגר.
SafeFields טכנולוגיה חדשה להפחתת קרינה ברכב חשמלי או היברידי
החלו התקנות מערכת SafeFields להפחתת קרינה ברכבים היברידיים וחשמליים