סטנדרט גבוה: אאודי A6 אי-טרון נהיגה ראשונה

 

אאודי A6
אאודי A6 איטרון

 

אאודי מצטרפת באיחור לסגמנט מכוניות הסאלון החשמליות והיוקרתיות, עם שילוב מוצלח של ביצועים, נוחות ובטיחות, הארוזים בעיצוב יפהפה והמרכב הכי אווירודינמי שיוצר אי פעם, המתורגם לטווח נסיעה שמגיע עד 756 ק״מ וטעינת 310 ק״מ בעשר דקות בלבד. באירופה המחיר תחרותי, אך האם התקררות שוק החשמליות ועליית המס בינואר הקרוב עשויים להפוך אותה כאן לפחות רלוונטית? 

 

כתב: ששי כהן
תמונות: יצרן, אלבום פרטי

 

שנת 2024 תיזכר כאחת השנים המעניינות בשוק הרכב. מצד אחד, שיא מכירות למכוניות החשמליות בארץ, רבע מסך מכירות הרכב החדש, נתון הגבוה משמעותית ממרבית מדינות אירופה. מצד שני, התקררות משמעותית בביקוש לחשמליות באירופה, בשל הפחתת התמריצים וההטבות, מהלך שצפוי לקרות בארץ כבר בינואר הקרוב, עם עליית המס לדגמים החשמליים (עוד לא ידוע לכמה) והשוואת אגרת הרישוי המוזלת לאגרה היקרה המוטלת על דגמי בנזין.

השינוי המסתמן בשוק החשמליות תפס בהפתעה את יצרני הרכב, שתכננו מעבר לייצור דגמים חשמליים בלבד עד 2030 וכעת מוצאים את עצמם עם שלל דגמים חדשים בקנה שלא בטוח שימצאו קונים. אחד מהם הוא הדור החדש של אאודי A6, שמצטרף באיחור לקטגוריית מכוניות הסאלון החשמליות. האם גורלו נחרץ עוד בטרם התגלגלו הרכבים הראשונים שלו לכביש?

 

Audi A6 Sportback e-tron
אודי A6 e-tron

Audi A6 e-tron

 

אאודי A6 חוגגת 30 שנה מאז שהוצג הדור הראשון שלה ב-1994, אותו דור שהחליף את ה-100 הזכורה לטוב. כמו הדור השלישי של ה-100, שהיה פורץ דרך ב-1982 ונחשב בזמנו למכונית האווירודינמית ביותר בעולם (מקדם גרר של 0.3), גם ה-A6 החדשה רושמת שיא עם מקדם גרר של 0.21 בלבד בגרסת הספורטבק, הנחשבת כיום למכונית האווירודינמית ביותר בקונצרן פולקסווגן. וכשמדובר ברכב שמיוצר מעתה רק בגרסה חשמלית, אז לנתון מקדם הגרר חשיבות גבוהה שמתורגמת ליעילות אנרגטית מרשימה, המתבטאת בין השאר בטווח נסיעה המגיע עד 756 ק״מ.

ה-A6 היא חלק ממתקפת דגמים חדשים של אאודי הכוללת גם את ה-A5, ה-Q5 וה-Q6 החדשים, שפותחו על פלטפורמות חדשות וצפויים להוביל את מכירות היצרן בשנים הקרובות. בניגוד לדורות האחרונים של ה-A6, שהסתפקו בשדרוג שמרני, הדור השישי מציג קפיצת מדרגה משמעותית, הכוללת עיצוב חדש ומסובב ראשים והופעה ספורטיבית, אלגנטית ומתוחכמת, המזכירה את ניצוץ החדשנות שסיפק הדור השני של ה-A6 מ-1997 שהדהים בזמנו את עולם הרכב.

 

Audi A6 AVANT e-tron
גם אותה נראה… אודי A6 אוואנט

 

הדגם יוצע בגרסאות ספורטבק (חמש דלתות ׳ליפטבק׳) ואוואנט (סטיישן יפהפייה), ולשמחתנו שתיהן צפויות להגיע לארץ, אם כי האוואנט רק בגרסת הביצועים S6. מדובר גם בדגם החשמלי השני של היצרן שפותח על פלטפורמת ה-PPE הייעודית לדגמים חשמליים, שמבטיחה מרכב חזק יותר התומך בשלל מערכות בטיחות מתקדמות, מגוון סוללות ואפשרויות טעינה מתקדמות. הממדים מקובלים לסגמנט – מרכב באורך של 4.93 מטרים, רוחב של 1.92 מטרים וגובה של 1.49 מטרים (1.53 מטרים באוואנט). יחד עם בסיס גלגלים של 2.95 מטרים ורצפה שטוחה גם מאחור, מובטח מרווח מכובד לחמישה נוסעים, לצד תא מטען בנפח 502 ליטר.

ל-A6 החדשה חזית מתוחכמת למראה, הכוללת צמד יחידות תאורה צרות ונאות עם שמונה סגנונות חתימת אור ליום, גריל אטום בצבע הרכב, יחידות תאורה מטריקס LED נסתרות, חישוקי גלגלים בקוטר “19-“21 לבחירה, גג זכוכית פנורמי המשנה את מידת השקיפות שלו בלחיצת כפתור עד לאטימה מלאה, מצלמות צד מדור 2 המחליפות את מראות הצד המסורתיות וכוללות לראשונה מנגנון קיפול חשמלי, סגירת ואקום לדלתות ויחידות תאורה OLED אחוריות מדור שני, הכוללות תאורה תלת ממדית עם שמונה סגנונות עיצוב ואופציה לאזהרות בטיחות להולכי רגל. 

 

Audi A6 e-tron INTERIOR
אודי A6 תא נהג

 

גם בתא הנוסעים המכונית מיישרת קו עם שפת העיצוב החדשה של היצרן, המכוונת למראה טכנולוגי עשיר מבעבר, עם ריבוי מסכים ותצוגה פנורמית הכוללת לוח שעונים דיגיטלי ״11.9 שמחובר למסך מולטימדיה מרכזי ״14.5, מסך מולטימדיה ״10.9 אישי לנוסע שליד הנהג וצמד מסכים המציגים את תצוגת מראות הצד הדיגיטליות. לשם שינוי, המסך של הנוסע מאפשר הצגת נטפליקס ו-YouTube לדוגמה, גם תוך כדי נהיגה, משום שלנהג אין אפשרות לצפות מהצד. גם תצוגת מראות הצד הדיגיטליות נוחה ומוצלחת מבעבר.

אל אלו מצטרפים שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים או ידידותיים לסביבה – כך למשל, כל ריפודי העור למושבים, להגה או לדיפונים השונים הם טבעוניים (מלאכותיים), אך לקוח שיתעקש על ריפוד עור אמיתי יוכל מן הסתם לקבל גם אחד כזה. האווירה היוקרתית המלווה בתאורת אווירה מתקדמת עוטפת את הנוסעים, איכות החומרים וההרכבה מעולים, ועל הכבישים, שעשויים להיות משובשים מאוד לעיתים באי טנריף שאליו הגענו להשקת הדגם העולמית, ניתן היה לחוש את איכות ההרכבה הגבוהה של תא הנוסעים, שסירב להרעיש ולקרקש ונותר שקט ומבודד היטב מרעשי חוץ.

למרות השימוש הנרחב במסכים, חשוב לציין שהנדסת האנוש כאן טובה וישנם גם שלל מתגים פיזיים לתפעול מערכות חיוניות לנהיגה. גם תפעול בקרת האקלים (שלושה אזורים) נגיש דרך מקום קבוע בתחתית מסך המולטימדיה. המושבים נוחים ותומכים וכוללים גם כוונון חשמלי וחימום, רק חבל שאוורור מושבים ופונקציית העיסוי יוצעו רק ברמות הגימור הגבוהות. המולטימדיה היא מהדור החדש של היצרן וכוללת גם חנות אפליקציות להורדת יישומונים, תמיכה בעדכוני תוכנה מרחוק, חיבור קבוע לאינטרנט, עוזרת קולית בטכנולוגיית ChatGPT (מבוססת מיקרוספט Azure) וקישוריות אלחוטית לסמארטפונים.

 

Audi A6 e-tron INTERIOR

 

ידית ההילוכים אלקטרונית וזעירה, אך היינו שמחים למיקום מוצלח יותר מאחורי ההגה, שיפנה לנו מקום בקונסולת המכשירים המרכזית, למשל לטובת צמד משטחי טעינה אלחוטיים לניידים, שכרגע נמצאים במיקום פחות נוח ונדרשת הצמדה עם קליפס. עיצוב תא הנוסעים אגב זהה כמעט לחלוטין לעיצוב בשאר דגמי הדור החדש של אאודי, במטרה שלקוחות שיעברו מדגם לדגם ירגישו מיד בבית. רשימת האבזור ארוכה מן הסתם וכוללת גם תצוגת HUD חדשה ומרשימה, המסייעת גם לבטיחות הנהיגה, ומערכת שמע מתוצרת Bang&Olufsen עם עד עשרים רמקולים. אבזור הבטיחות כולל את כל מערכות הבטיחות המתקדמות של היצרן, אולם הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק האירופי.

היצע הדגמים שיגיע לארץ כולל את דגם הספורטבק שיוצע בשתי גרסאות לבחירה: הנעה אחורית המצוידת בסוללת 83 קוט״ש, המבטיחה טווח נסיעה עד 627 ק״מ, הספק של 286 כוח סוס ותאוצה מאפס למאה קמ״ש ב-6 שניות. מעליה תוצע גרסת הנעה אחורית עם סוללת 100 קוט״ש, שמבטיחה טווח נסיעה עד 756 ק״מ, לצד הספק של 363 כוח סוס ותאוצה מאפס למאה קמ״ש ב-5.4 שניות. עבור חובבי הביצועים הקיצוניים, קיימת גם ה-S6 קוואטרו, עם הנעה כפולה, המאיצה מאפס למאה קמ”ש ב-3.9 שניות בדרך למהירות מרבית של 240 קמ״ש, ויחד עם סוללת 100 קוט”ש מבטיחה טווח נסיעה עד 675 ק״מ.

 

Audi A6 Sportback e-tron PRICE
השקה בינלאומית – אודי A6

 

מסלול הנהיגה כלל הכול מהכול: נסיעות עירוניות בתנועה עמוסה במיוחד, בין עירוניות מהירות על כבישים משובשים להפליא ומנגד גם נסיעה בכבישים מפותלים ומשובחים באזור הררי בגובה 3,000 מטר. יחד עם מתחי אוויר שבהם צוידה המכונית בכל רכבי המבחן, לא הופתענו לגלות שמדובר במכונית נוחה מאוד על כל סוגי הכביש, ומן הסתם גם שקטה מאוד הודות להנעה החשמלית ולבידוד המוצלח של הקבינה מרעשי חוץ, אבל לחוויית נהיגה הספורטיבית שמספקת המכונית כבר מגרסת ההנעה האחורית, ושמתעצמת בגרסת ה-S6 הספורטיבית, בהחלט לא ציפינו, ואת זה אפשר גם לייחס לשלדת ה-PPE החדשה שפותחה בשיתוף פורשה ומשרתת גם דגמים חשמליים של המתחרה.

ל-A6 התנהגות כביש מצוינת, ולמרות המרכב הגדול והמשקל הכבד של הרכב, היא נהנית מאחיזת כביש מצוינת, הגה שאפילו נחשב למתקשר ומערכת מתלים שמצליחה לשלב היטב בין רכות לקשיחות לפי תוואי הנסיעה. ל-S6 יש גם מערכת פליטה וירטואלית שמספקת צלילים חביבים למי שחסר לו האקשן. 

את טווח הנסיעה המרשים שמבטיח היצרן לא יכולנו לאמת, משום שקצב הנהיגה והמסלולים בהשקה אינם מאפיינים נהיגה שגרתית, ולשם כך נצטרך לחכות למבחן מקומי שנערוך בעתיד. אך קחו בחשבון שלדגם יכולות טעינה אולטרה מהירות, המאפשרות טעינת DC בקצב עד 270 קילוואט, טעינת עד 310 ק״מ ב-10 דקות בלבד, או טעינת 80-10 אחוז מהסוללה ב-21 דקות. חבל רק שעמדות אולטרה מהירות כאלו עדיין נדירות בארץ.

 

Audi e-tron PRICE
יחידות תאורה חדשות מרשימות. A6

 

אאודי A6 אי-טרון החדשה היא מכונית סאלון מרשימה מאוד, קפיצת מדרגה משמעותית מול הדור היוצא. היא יפהפייה, מרווחת, בטיחותית ומפנקת ומציגה ביצועים מרשימים המלווים בהבטחה לסטנדרט חדש של טווח נסיעה. מחיר הדגם באירופה מתחיל ב-62,800 אירו ומגיע עד 99,000 אירו לגרסת ה-S6 הבכירה.

בארץ, מחירי המתחרות מרמזים לנו על מחירה הצפוי של ה-A6, כאשר מרצדס EQE עולה החל ב-559,000 שקל וב.מ.וו i5 מ-579,900 שקל. לדברי צ’מפיון מוטורס היבואנית, ה-A6 תגיע אלינו כבר ברבעון הראשון של 2025, אז היא תצטרך להתמודד עם עליית המס החדה שצפויה בתחילת השנה והגעתו של ה-6Q, רכב הפנאי החשמלי והגדול של היצרן, שצפוי להיות גם זול יותר. מה זה אומר לגבי סיכויי ההצלחה שלה בארץ? ימים יגידו. 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *