סאלון חשמלי: פולקסווגן ID.7 סקירה וחוות דעת

פולקסווגן ID.7 מבחן דרכים
פולקסווגן ID.7 סקירה וחוות דעת
רכב השנה בגרמניה ב-2023-24, פולקסווגן id.7 הגיע אליי למבחן דרכים. מכנים אותו “ספינת הדגל”, ואני לגמרי יכולה להבין למה – האב הרוחני של ה-id.4 ו-id.5 מכיל בתוכו רשימה ארוכה של טכנולוגיות מתקדמות, ומציע סדרת סוללות (82-91 קוט”ש) בעלות טווחים גבוהים ותחרותיים (609-651 ק”מ, 542 לגרסה GTX הספורטיבית כפולת המנועים), בהשוואה לכל קטגוריה של מכוניות חשמליות, וכן, בהשוואה למתחרות.
מדובר במכונית סאלון (חשמלית) עם עיצוב אווירודינמי, אבל לא סתם אווירודינמי – לקחו את העניין צעד קדימה, שלא לומר הגזימו, כדי לשפר את יעילות צריכת החשמל, על חשבון הפרופורציות והצורה הכללית של הרכב. כל אדם יוכל לראות את העיצוב המיוחד והזורם מאד של הרכב, עם הגג המשתפל לאחור (fast back), והגוף החוצני במעט. המראה מיוחד: החלק האחורי פחות מרשים, אך החלק הקדמי נאה, והפרופיל יפה ומכובד.
לרכב המבחן ברמת הגימור ההתחלתית (319,900 ₪) אין גג פנורמי, אל לא מעט אבזור נוחות, עליו אפרט בהמשך. לרמת הגימור האמצעית PRO S (במחיר 354,900 ₪) והגרסה הספורטיבית של הפולקסווגן id7, ה-GTX (ב-399,900 ₪) יש גם גג זכוכית מלא, מקצה לקצה, אותו היצרן מכנה “חכם”, משום שזהו גג שיכול להכהות את עצמו, ובכמה רמות של כהות, ולכן אין צורך בווילון להגנה מאור השמש.
כחלק מהעיצוב האווירודינאמי, השמשה הקדמית גדולה וגם שטוחה, וכך מתקבל שדה ראייה מאוד רחב מלמטה למעלה. בגרסאות הגבוהות תא הנוסעים מרגיש כמו חללית – החלונות גדולים, השמשה הרחבה מתחברת לגג הגדול והשקוף. זה מרגיש ונראה קצת אחרת מהגרסה ההתחלתי. באופן אישי, לא היה חסר לי סאנרוף ברכב, אפילו לא חיפשתי אותו, אבל אין לי ספק שיש אנשים שירצו בו, מה שידרוש קפיצה משמעותית בתמחור.
כספינת דגל, וכדגם הגדול במשפחת החשמליות של פולקסווגן, משפחת ID, לרכב מידות גדולות ונדיבות מאד – אורך של כמעט חמישה מטרים (תכינו חניה מתאימה), בסיס גלגלים באורך של 4.96 מטר, כך ששלושה מבוגרים גדולים ייכנסו וייהנו ממרווח פנים ששמור לרכבים באורך 5 מטר. ותא מטען בנפח 532 ליטרים.
פולקסווגן ID.7 מידות
תכינו חניה בהתאם. פולקסווגן ID.7
פולקסווגן ID.7 תא מטען
תא מטען בנפח 532 ליטר. פולקסווגן ID.7
פוטוגני, לא פוטוגני, הפולקסווגן ID.7 הוא רכב קלאסי מאוד ואלגנטי מאד, מבחוץ ומבפנים, תא הנהג והנוסעים שלו מרווח, נקי וטכנולוגי. נקי מהתעסקויות, וממוקד בנהיגה וגם במדיה וחוויית משתמש. מסך התצוגה הגדול במרכז, עם ממשק מוכר מבית פולקסווגן, למרות שזה פחות קריטי למי שמחבר/ת את הנייד ישירות למערכת, בעזרת ממשק האנדרואיד אוטו/אפל קאר פליי. כך, אין צורך בהתעסקות עם מערכת ההפעלה המקורית. על גבי ההגה מתגי תפעול מיוחדים, חצי מגע/חצי לחיצים. נחמד, ומוכר גם כן, מדגמי id אחרים שפגשתי.
תפעול רוב המערכות מתבצע ממסך המולטימדיה, שדוברת עברית, כולל שליטה על בקרת האקלים. מי שקרא בעבר מבחנים שכתבתי, אולי זוכר, אני לא אוהבת לכוון את זרימת האוויר של המיזוג דרך המסך, זה אולי תפעול מתקדם ומרשים, אבל לא נוח או נגיש. מול העיניים, לוח מחוונים קטן – לא צריך יותר מזה, כי יש צג עילי מפורט עם אינפורמציה חשובה מול הנהג עם כל המידע שצריך משתקף על השמשה הקדמית. מפתיע כמה קל היה לוותר ולשכוח מלוח המחוונים ברכב.
פולקסווגן ID
לוח המחוונים מצטמצם ותשומת הלב עולה לצג העילי

 

אני בדרכים. מחוברת לטלפון הנייד דרך אנדרואיד אוטו, ללא כבל, ועם הוויז דולק. הפתעה טובה – הניווט של ה-WAZE מוצג מול העיניים על הצג העילי, כן, אפליקציית waze, לא מערכת ניווט אירופאית מקורית מסובכת. זה חדש. עוד משתקף על השמשה – מד מהירות, זיהוי תמרורים, התראות מערכות הבטיחות ואפילו טמפרטורה. הכל משתקף מולי ללא הפרעה. בלוח המחוונים יש כמה נתונים חשובים גם כן, כמו טווח חשמלי ואחוז סוללה. ב-id7 הבא, אני מניחה שיוותרו גם על המסך הקטן הזה.

 

צג עילי פולקסווגן
פולקסווגן ID.7 צג עילי

יחידת ההנעה החשמלית ברכב המבחן, הנעה אחורית, בעלת הספק מרבי של 286 כ”ס, מומנט של 55 קג”מ, עם האצה ל-100 קמ”ש ב-6.5 שניות (בגרסת PRO) ומהירות מרבית של 180 קמ”ש. הספק הטעינה בגרסת פרו – עד KW175 ועד KW200 בגרסת PRO S ו-GTX). אם הנתונים נשמעים לכם צנועים לרכב בגודל הזה, דעו שהביצועים מהנים, שהרכב זריז כשרוצים ולוחצים. בתוך העיר הטווח של ה-id.7 נשמר, אך הפיזיקה מנצחת מחוץ לעיר, ובמהירות גבוהה מ-90 קמ”ש, המימדים של החיה הזו יעשו את שלהם והטווח מתקצר בהתאם. ועדיין, ואף על פי כן, הסוללות בו גדולות משמעותית, והטווח המשולב, עירוני ובינעירוני, בזכות הסוללה המכובדת, יכול להגיע גם ל-520 ק”מ טווח, בעיקר משום שבעיר הטווח נשמר מאד.
בכל הנוגע לרגנרציה, חזרת אנרגיה לסוללה, מעצם הנהיגה (בבלימות והאטות אמורה לחזור אנרגיה מסויימת לסוללה), יש את הילוך ה-B בידית ההילוכים, למי שרוצה לייעל את צריכת האנרגיה, זה ישפיע על הבלימות. בנהיגה עצמה רגילה לא ראיתי חזרה משמעותית של אנרגיה לסוללה/רגנרציה. ואם בלחיצות עסקינן, הרכב הזה חזק וזריז כשלוחצים, אבל הברקסים שלו לא רגישים ואפקטיביים דיו לגודלו, ולכן נדרשה לחיצה ומעיכה חזקה על דוושת הבלם.
בשורה התחתונה, חוויית הנהיגה ב-id7 טובה ואחרת: זו ספינה חשמלית, ספינה נוחה שמשייטת בנועם, בשקט, גם בזכות בידוד רעשים טוב, ובמהירות. מגהצת את הכבישים באלגנטיות, כמו שהקונצרן הזה יודע והוכיח במכוניות הבכירות שלו. ההגה שלה מרגיש טוב, והנהיגה בה מהנה מאד. לא ציפיתי לפחות. 
פולקסווגן ID.7 מחיר
פולקסווגן ID.7
פולקסווגן ID.7 סוללה
אווירודינמי. פולקסווגן ID.7
היא לא מפוארת או מנקרת עיניים, פשוט עושה את העבודה טוב מכל בחינה. תכליתית, שימושית, ומרווחת מאוד. לפני שהקדשתי תשומת לב מיוחדת לתא הנוסעים, הבן שלי הביע דעתו על עיצוב הידיות בדלתות “לא נוח לפתוח את הדלת”. לא הבנתי אותו, עד שיצא שהאצבעות שלי ניסו לאחוז בידית הפתיחה – והחליקו. הילד קלט מהר, הן דקות, ומעוצבות בצורה גלית, כך שלפעמים היד יכולה להחליק על הידית ולא להצליח לאחוז בה. רצו עיצוב “מחוץ לקופסא”, ויצא אוונגרד.
ספינת הדגל הוא תמיד רכב מאובזר מאד, בו היצרן מכניס כל מה שהוא יכול, כדי להשוויץ בכל מה שיש לו, אז ב-id7 יש בין היתר, חימום למושבים, ועיסוי, מערכת שמע מצויינת תאורה במגע, חגורות שמתהדקות על הגוף בתחילת כל נסיעה, תמיד סימן ליוקרה. מרווח לכולם מאד, ויש פתחי אוורור, גם מאחור, ומערכות בטיחות מקצה לקצה,  מצבי נהיגה, אקו קומפורט ספורט ואינדיבידואל (התאמה אישית), דרכו ניתן להגדיר את ביצועי המנוע, ההיגוי, המתלים, בקרת השיוט, ועוד.
בתוך הרכב, ה-ID7 כולל תאורת IQ.Light MATRIX LED, תצוגת נתונים עילית על השמשה הקדמית הכוללת מציאות רבודה, מערכת מולטימדיה “15, מושבי ergo Active לנהג ולנוסע עם כיוון חשמלי, 10 כריות עיסוי בגב, תאורת אווירה היקפית מרשימה, משטח טעינה אלחוטי לטלפון הנייד, מצלמות היקפיות 360 מעלות, חיישני חניה היקפיים, בורר מצבי נהיגה, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא מטען, קישוריות לנייד, וכניסה והנעה ללא מפתח.

בגרסת ה-Pro S יש גם גג פנורמי, אוורור מושבים קדמיים וחימום מושבים אחוריים, מתלים אדפטיביים DCC, מערכת שמע של Harman Kardon וחישוקי “20.

גרסת GTX הספורטיבית כוללת גם חבילת עיצוב פנימי וחיצוני ייחודי לדגם, חבילת השחרה וחישוקי סגסוגת “20 מושחרים.

*הרכב יכול להגיע עם וו גרירה כתוספת.

 

בטיחות:
יש מערך מכובד של מערכות בטיחות, שאפשר להפעיל או לכבות אותן בנסיעה, כמו התראה על סטייה מנתיב התראה על מהירות/זיהוי תמרורים, התראת היסח דעת נהג, התראת עייפות, ניטור מרחק מלפנים, מערכת עזר לנהג travel assist החלפת נתיב, ועוד. הדגם עבר מבחני ריסוק רשמיים אירופאיים בציון 5 כוכבים.
צריך וכדאי לבחון גם את גרסת “פרו s”, האמצעית שמגיעה עם סוללה גדולה יותר (91 קוט”ש) וטווח רחב יותר, ומי שרוצה יותר כוח (340 כ”ס) רצוי שיבדוק את ה-gtx הספורטיבית. גם אני סקרנית להרגיש את ה-ID7 בגרסאות הבכירות יותר, ואיך הסוללות הגדולות “יושבות עליו” ומרגישות מבחינת משקל, וטווחים ריאליים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *