מבחן בלעדי לדודג’ צ’אלנג’ר Scat Pack SHAKER
הדב האמריקאי מתעורר, דודג’ צ’אלנג’ר סקאט-פק שייקר במבחן בלעדי
תמונות: אביחי דמארי
משהו קטן על בוילר מלא אדים, אגדה שחזרה לחיים, ומוזיקת רוק מעולה.
ישנה אמרה שבה אמריקה משולה לבוילר מלא מים, כך שאם תחמם אותו, צפה לאדים. המשבר הכלכלי של 2008 הוריד את תעשיית הרכב האמריקאית לקרשים, אך אמריקה כמו אמריקה, לא תיפול כל כך מהר, קלינט איסטווד הבטיח, אמריקה קיימה.
זה לא מבחן דרכים רגיל, אין לי מחיר לתת לכם, היא לא נמכרת בארץ, ולייבא אותה הנה זו מסכת ייסורים ארוכת שנים בפני עצמה, תודות לחוקים והגבלות שנחקקו בתקופה בה המדינה דאגה באופן ברור יותר לקבוצות כוח מאשר לאזרח הקטן ועל הדרך הרגה את תעשיית הרכב הישראלית ואת התחום המוטורי הכחול-לבן בכלל. אבל עזבו אתכם פוליטיקה, באנו לתת בראש. אז משכתי כמה חוטים ניצלתי את מעמדי הרם עד מאוד, וזמן קצר לאחר מכן, דודג’ פאקינג צ’אלנג’ר סאקט-פק המי 392 שייקר-הוד נחתה אצלי בחנייה.
קצת מספרים, שנדע לאן לשייך אותה…
מנוע V8 המי 392 (אינצ’ מעוקב בריבוע), או 6.4 ליטר בעברית, 485 כ”ס, 65.6 קג”מ, בלמי ברמבו 6 בוכנות מלפנים ו- 4 מאחור, משקל עצמי של כמעט 2 טון, אורך של 5 מטרים ורוחב קרוב ל-2 מטרים. תיבה הילוכים אוטומטית 8 הילוכים של “אליסון”, פחות מ-4 שניות למאה, מהירות מוצהרת של 292 קמ”ש והמון דציבלים של מכונית השרירים האייקונית מאמריקה.
הצ’אלנג’ר עשתה קאמבק מרהיב ב-2008, לאחר 25 שנים מאז סוף הדור השני שלה ב-1983, האמת? צ’אלנג’ר עשתה את הקאמבק מאז 1974 (34 שנים), הדור השני לא היה באמת צ’אלנג’ר, הוא היה סוג של מיצובישי, אבל הי, למי אין שלדים בארון?
העיצוב מרהיב, רטרו מכונית שרירים אמיתית, היא הגדולה מבין הטריו השרירי הינקי, מוסטנג קמארו וצ’אלנג’ר, עם עיצוב הנראה בבירור כמתיחת פנים מודרנית לדור הראשון שלה מ-1971. קלאסיקה אמיתית שזכתה אפילו לככב בסרט משלה ב-1971 וברימייק ב-1991, ואם תהיתם איך נראית כוכבת הסרט Vanishing point, אודיו סלייב, עם כריס קורנל המנוח שהשאיר אחריו קליפ שייכנס בקלות להיכל התהילה, עם אותו רכב בדיוק (וצילומים
מהסרט).
עד כאן על העיצוב, שימו פליי למוזיקת רקע, השקענו בתמונות, הקדישו להם קצת יותר משניה ותבינו איזו יצירה מדהימה דודג’ קרייזלר הביאו לעולם.
הנעה רועשת ומלאת אדים מזוג המפלטים האדירים, הסאונד של מנוע V8 הוא לא משהו טריוויאלי, תופי קרב ענקיים מכים ברקע, פתיחת המצערת מעירה הר געש משנתו, כעומק הדריכה כך עמוקה הנהמה, הצלעות הופכות לתיבת תהודה, מרגישים את המנוע, הנשימה נעתקת כשנוגעים במנתק ועור התוף עובד שעות נוספות. השכנים לא אוהבים אותי היום. אנחנו זזים לפני שעוצרים אותנו על הפרעה לשלום הסדר הציבורי.
המושבים משולבי עור ואלקנטרה, תומכים ונוחים משחשבתי, כחובב נוחות צרפתית, שוכנעתי. התעשייה האמריקאית לא פראיירית בכלל, שקט פה באופן מפליא, וידית בורר ההילוכים היא היפה שראיתי ברכב כלשהו – הכלאה בין מצערת של האנטרפרייז לבין ידית דריכה של מק”כ.
מתכת כסופה בכל מקום, עור וגימורי קרבון, נעים פה, גם כשדוחפים אותה וגם כשמשייטים. על האבזור והטכנולוגיה נדבר עוד רגע, דודג’ צ’אלנג’ר לא בדיוק בנויה לישראל היפה, היא יותר מוכוונת קרוזים ארוכים ומהירים, רכבת טרנס-אטלנטית, שריר אמריקאי, כבר אמרנו.
בניגוד לדורות המייסדים של מפלצות הענק האמריקאיות, הדור החדש יודע גם לפנות, לא רק להאיץ בקו ישר בברנאאוט לבן.
דודג’ קרייזלר עם השנים התאחדו עם מרצדס, זה אומר הרבה. המתלים הקדמיים שייכים ל-S קלאס, האחוריים ל-E קלאס והתוצאה היא קרוב לאפס תת היגוי, והשלדה וההגה מדברים איתך בגובה העיניים. הם שם בשביל לשמור עליך. הרכב הזה יושב על הכביש בלפיתה איתנה.
אבל ברכב הנעה אחורית מפלצתי שכזה, תת היגוי הוא הבעיה האחרונה שלך, זה הזנב המאוד שמח שדודג’ הנדסו כאן שצריך לשים אליו לב, לחיצה קטנה, בכל מהירות והחלק האחורי נקרע מקו הפנייה לתוך מופע פוטוגני של עשן צמיגים, תמשיכו ללחוץ ובצעד תימני קטן אתם על הצד בהחלקה מלאת אנדורפינים.
שלא תטעו, הכול תחת שליטה, היא לא תיתן לכם להיזרק כמו פריזבי אל האינסוף, הצ’אלנג’ר תשמור עליכם היטב, היא קצת יותר חכמה מקהל היעד שלה, רד נקס מטקסס עם בירה ביד.
האבזור הפנימי עשיר כצפוי, מערכת שמע איכותית מאוד של אלפיין, מסך ענק 8.4′ ואפליקציות ייעודיות של דודג’, תצוגות ספורט, כוחות גי’, זמני הקפה וזמני רבע מייל, תצוגות טמפרטורות שמן וכל מה שצריך בכדי להשוויץ בפני החבר’ה.
כמה הן שימושיות ליום יום? לא כל כך. הרכב הזה מגיע בסטנדרט אמריקאי, עם תא מטען בגודל 460 ליטרים, מרווח פנים עצום גם מאחור למרות מראה הקופה, ואפילו מציג אפשרות הדממת 4
צילינדרים בשיוט לחסכון בדלק. ואם כבר מדברים על פרקטיות נצטרך לתת הסבר קצר על האופציות הרבות שמציעה דודג’ צ’אלנג’ר לרוכש האמריקאי.