רק עם אופנוע: על כניסת האופנועים האוטומטיים לשוק הדוג
לאן הולך עולם הדו־גלגלי? עם כניסת האופנועים האוטומטיים, שכובשים את השוק לאט אבל בביטחון, יעילות השימוש בדו־גלגליים הולכת ומשתפרת, כמה מילים על מגמות ושינויים בשוק הדו גלגלי
בשנים האחרונות עולם האופנועים התפתח באופן משמעותי. בזכות התקדמות הטכנולוגיה, השינויים בהעדפות הצרכנים ושימת הדגש לסביבה ולבטיחות הרוכב. דפוסי השימוש השתנו, בדגש על ניידות עירונית, וכמות האופנועים והקטנועים הקלים והבינוניים על הכביש נמצאת במגמת עלייה מתמדת. בשנה החולפת הורגש גידול במכירות של כלים דו־גלגלים חשמליים, ועדיין קצב החדירה של הטכנולוגיה הזו לשוק איטי יחסית למגמה במכוניות, מכל מקום מדובר במגמה חיובית, הודות להתקדמות בטכנולוגיית הסוללות, הטווחים שהתארכו, עלות הביטוח שהוזלה והשיפור בפתרונות הטעינה.
הצמיחה המתמשכת בתחום פלטפורמות המסחר ברשת ומשלוחי המזון מגבירים את הצורך והשימוש בכלים דו־גלגלים, שכעת קיבלו משנה חיוניות למשלוחים מהירים ויעילים יותר. אופנועים עדיין מפחיתים את זמני הנסיעה במאות אחוזים ביחס למכוניות, והם חסכוניים יותר בדלק ובאחזקה. בנוסף לכך, צרכנים רבים שוקלים מעבר לרכב דו־גלגלי, בשל ההתקדמות הטכנולוגית ובזכות תכונות חכמות – כמו קישוריות בין הסמארטפונים לאופנוע, מערכות ניווט, אבחון מרחוק, מערכות התראה ובטיחות אוטונומית, כמו בקרת שיוט אדפטיבית, סיוע בשמירה על נתיב וזיהוי התנגשות, מערכות ABS ובקרת אחיזה גם בסיבובים.
בתקופה האחרונה החלו לפעול גם שירותי קטנועים משותפים, שמתפקדים באופן דומה לתכניות שיתוף אופניים. ונראה כי גם בעתיד אופנועים ימשיכו למלא תפקיד מכריע בתחבורה, במיוחד באזורים מיושבים בצפיפות.
מגמות חדשות בענף: אופנועים אוטומטיים
עד היום, אם רציתם להפטר מיידית הקלאץ’ ומרגלית ההילוכים, הפתרון המרכזי סופק בידי הונדה בעזרת מנגנון ה-DCT, שהוצג לראשונה בשנת 2010 באופנוע הספורט תיור VFR1200F. אולם לאחרונה אנו רואים זינוק במספר היצרנים המכריזים על צורה כלשהי של תיבת הילוכים אוטומטית בליין האופנועים הקיים שלהם, והפתרונות מגוונים ויצירתיים, במטרה למשוך קהל צרכנים חדש. הרוכבים מקבלים תוספת נוחות ופשטות בתפעול המכונה.
היצרנים משפרים לרוכב את התחושה שהאופנוע החדש הוא “פרימיום”, ולמעשה, זוכים בקהל לקוחות חדש. זוכרים את האבולוציה בעולם המכוניות, בהם הפדל שיפטר (העברת הילוכים מההגה) היה נחלת רכבי הספורט הממותגים, והיום ניתן לראות מכוניות עממיות פשוטות עם שיפטרים מאחורי ההגה? אז כזה. היצרנים מחפשים קהל לקוחות חדש, את אלה שעד היום פחדו משימוש בגיר ידני באופנוע. קהל לקוחות שרוצה “להניע ולנסוע” הכי פשוט, כזה שנוהג היום במכוניות אוטומטית וסולד ממנגנוני קלאץ’ וגיר ידניים מסובכים.
מנגנון DCT משתמש בשני סטים של גיר וזוג מנגנוני קלאץ’. אין ידית קלאץ’ וניתן לבחור במצב אוטומטי שבו המנוע מחליף הילוכים בהתאם למהירות הנסיעה או מצב ידני, שבו נחליף הילוכים בעזרת כפתורים. במהלך השנים המערכת השתדרגה, השתכללה והיום היא מאפשרת החלפת הילוכים ספורטיבית גם בהטיה בעזרת חיישנים נוספים, המנטרים את האופנוע בצורה מדוקדקת יותר.
פתרון פשוט יותר מבית הונדה הוא מנגנון הקלאץ’ E. לא מדובר במנגנון אוטומטי מלא – עדיין נדרש להחליף הילוכים בעזרת רגלית רגל שמאל, אך אין כבר צורך להשתמש בידית הקלאץ’ (הידית עדיין נמצאת שם, אם אתה מעוניין להשתמש בה, לדוגמה בהחלקה מבוקרת), עצירה ויציאה מהמקום ללא קאלץ’. המערכת מוטמעת בהונדה CBR650 & CB650R, תוספת המשקל והמחיר הם קלים בלבד. ויתרון נוסף הוא שניתן לכבות את המנגנון כאשר אין בו שימוש.
לעומתם בימאהה המנגנון נקרא Y-AMT והוא למעשה שילוב של השניים. פה המנגנון מדמה יד רובוטית לקלאץ’ ורגל רובוטית לתיבת ההילוכים – השליטה היא אלקטרונית. זהו למעשה מנגנון דומה ל-DCT אך פחות מסובך ויותר קל ממנו. ידית קלאץ’ איננה וניתן לבחור בין העברת הילוכים ידנית, כמו השיפטרים או מצב אוטומטי לחלוטין. הראשון לקבל את המנגנון הזה הוא רב־המכר MT09, בתוספת מחיר קטנה ובתוספת של שלושה קילו בלבד. דגם נוסף שלדעתנו יקבל את המערכת בהקדם הוא ה-TRACER 09 שמשתמש באותו מנוע CP3.
BMW חשפו לא מכבר את הפתרון שלהם, שנקרא ASA ודומה יותר למערכות של ימאהה. הראשון להכיל את המנגנון הזה יהיה ה-GS1300 Adventure החדש. KTM הודיעו שגם הם יתקינו את מנגנון ה-AMT באופנועי הקצה שלהם.