DS3 קרוסבק E-Tense (קרוסאובר חשמלי 100%) – מבחן דרכים
גרסה חשמלית לרכב הקרוסבק הקטן של מותג DS האוונגרדי והמעוצב. איך זה מרגיש להיות ייחודי, ומדוע למרות הכל חזרנו טעונים תרתי משמע?
תמונות: גל בומנדיל
אי אפשר לפספס את אולם התצוגה של DS – חטיבת רכבי היוקרה של DS Automobiles בהרצליה פיתוח. כבר מחלון הראווה הוא נראה מאוד שיקי, באמצע אזור תעשיה היי-טקי אפרפר למדי. מאוד אוונגרדי, בדיוק כמו רכבי המותג שהוא מאכלס. אני מקבל את ה-DS3 קרוסבק למבחן ביום שפורקים לראשונה בנמל ישראל את מכוניות הטסלה הראשונות, שהולכות להשפיע על כל שוק הרכב בארץ בכלל ושוק החשמליות בפרט.
נכנס לאולם התצוגה המוקפד למשעי. אין ספק, הצרפתים האלו יודעים מה זה סטייל. אולם התצוגה מוקפד ומרענן גם יחד, פריז זה כאן. הפעם באנו לבדוק את הDS3 קרוסבק בגירסא החשמלית שלו. מדובר ברכב פנאי חשמלי קטן (B-SUV) שיוצא לעולם לאחר המיזוג המדובר בין קבוצת PSA ו-FCA, ולאחר שהכריזו במשותף בשלהי 2019 על פיתוח פלטפורמה משותפת לרכבים חשמליים. למעשה, מדובר על מכלולים משותפים שנמצא ברכבים חשמליים נוספים מהקבוצה, כמו הפיז’ו 2008 החשמלית.
כמו בשפה הצרפתית, בה כותבים לא מעט אותיות במילה, שמתוכם מבטאים אולי שלוש, כך גם השם המלא של רכב המבחן – רמת גימור נקראת: DS3 Crossback Grand Chic E-Tense EAT8 Inspiration RIVOLI. בואו נסכם על DS3 קרוסבק, סבבה?
O’Lala
ה-DS3 קרוסבק מעוצבת וסטייליסטית. מהשנייה הראשונה אפשר לראות שמדובר במכונית בוטיק. זאת לא עוד מכונית שפוגשים בכביש. היא ייחודית, צועקת סטייל, ואין ספק שהיא לא מתאימה לכל אחת או אחד. צריך להיות בעל חוש אופנה וסטייל חזקים בשביל להעריך את כל היופי הזה.
מבחוץ, יחידות התאורה המהממות תופסות את העין בשנייה הראשונה. מדובר בפנסי MATRIX LED VISION בעלי 15 יחידות LED, בשילוב שלוש יחידות תאורה של LED BEAM. זאת מערכת תאורה חכמה שנוכל למצוא ברכבי יוקרה בדרך כלל, שעובדת בשילוב המצלמה המובנית בשמשת הרכב, וכך יודעת להדליק את תאי הלד הנדרשים בהתאם לתנועת הרכב, ומבלי לסנוור את הרכבים בתנועה ממול או מאחוריהם. ממש פנסים בוגרי אוניברסיטת סורבון שבפריז.
מתחת לפנסים משתפל פס תאורת לד המתכנס לפתחי דמוי כונסי האוויר ומוסיף למראה היוקרתי. גריל כסוף וגדול המורכב מאין ספור מעויינים – מעויינים שהם מחווה לפירמידת הזכוכית של מוזיאון הלובר בפריז. הצרפתים ידועים בגאווה הלאומית שלהם, בעיקר לסמלי תרבות, אבל פה הם קצת נסחפו, לדעתי. מוטיב המעויין יחזור פה מבחוץ ומבפנים הרכב בעוד לא מעט מקומות.
ה-DS3 קרוסבק בעלת תצורת רכב פנאי מוגבהת, עם משחקים גיאומטריים לאורכה. מספיק להסתכל עליה מהצד ולראות את הדלת האחורית, עם מעין משולש שעולה על השמשה האחורית ומשלים את הקימור בדלת לצורת מעויין. ה-DS3 קרוסבק מגיעה אלינו עם צביעה דו גוונית, כסוף שחור, כשגג זכוכית מוכהה משולב מעל. לאורכה של ה-DS3 קרוסבק נמצא לא רק משחקי קימורים מעניינים אלא גם חישוקי KYOTO 18″ יפיפיים.
ידיות הרכב נבלעות לגוף המרכב לטובת הורדת מקדם החיכוך (ושיפור האווירודינמיות), ופועלות אוטומטית עם התקרבות או התרחקות של 3 מטר מהרכב. מאחור, העיצוב המושקע נמשך עם פנסי ה-MATRIX LED שתחומים במעיין משקף כרום כסוף ודמויי כונסי אוויר בצדדים, המשתפלים אל תוך הפגוש ומוסיפים מאוד למראה הסקסי.
פנים הרכב, הוא מהיפים בקטגוריה שאליה ה-DS3 קרוסבק משתייך, נכון לכתיבת שורות אלו. לחלק ממשחקי העיצוב צריך להיות לא מעט “פאשניסט” בשביל להבחין בהם, ובכל נגיעות הסטייל, לעיתים רק יום למחרת. משחקי המעויינים חוזרים פה בכל פינה. החל מהתפירה במושבי העור, דיפון הדלתות או בדשבורד המחופים עור בצבע אפור חלוקי-נחל, ונשבע לכם שזה שם הצבע. בכלל, לפי השמות והתארים אפשר לחשוד שהשף אייל שני כתב את הקטלוג.
המעויינים ממשיכים בלחצנים השונים, בצורת הרמקולים ואפילו בפתחי המיזוג שממוקמים באופן מעניין, והתגלה אף כיעיל בדלתות ולא בצידי הדשבורד כמקובל. הריבוע היחידי הבולט, הוא מסך המולטימדיה 10.3″ שבמרכז הדשבורד, כמו גם מסך תצוגת העלית לשמשה. לוח השעונים הדיגיטאלי יפה וברור. ידית ההילוכים שבמרכז הקונסולה מוכרת לנו היטב מפז’ו-סיטרואן-אופל.
ידית ההילוכים מוקפת לחצנים דמוי יהלום שמוסיפים למראה היוקרתי והייחודי. החשש היחידי שלי הוא להתבלבל ביניהם, מאחר והם דומים, וגם בשל מיקומם. לרוב, את כפתורי התפעול כמו כפתור הבלם יד החשמלי שמים קרוב למשענת היד ב’שטח המת’ של הנהג ולא לכיוון הקונסולה, מה שעלול לגרום לבלבול בין בלם היד לפתיחת חלון.
מאחור, מושבים אפורים ומזמינים עם מרווח מספק לרגליים ולראש, למרות בסיס גלגלים של 2558 מ”מ. התכנון פה פונקציונאלי ומרווח יחסית. מאחור, תא מטען בנפח 350 ל’ בעל רצפה פריקה המחביאה סוללה וגם משאבה לניפוח צמיג הספייר המוקטן בשל אילוצי מקום. מאחר ומדובר בערב חג ואנחנו מתארחים אצל ההורים, אני תוהה ביני לבין עצמי האם תא המטען יוכל לאכלס מזוודות וסיר לנסיעה הארוכה. תיכף נגלה.
מה הועילו חכמים בתקנתם?
נסיעה ארוכה בחגים תמיד מאתגרת. לחץ, עומסים, רכב עמוס במשפחה וציוד. הדאגה שלי לתא המטען מתפוגגת. הוא אחסן שתי מזוודות – גדולה ובינונית, שלושה תיקים, שתי שקיות עם נעליים, סיר ואחד אלוהינו. אני מתפעל מתא המטען המרווח שהכיל הכל וגם מכישורי העמסה שלי. הילדים מועמסים מאחור ותלונה ראשונה מגיעה מהבן האמצעי והסקרן שלי, שטוען שמבנה החלון האחורי לא מאפשר לו לראות את הדרך. אחרי ויכוחים על החלפת מקום בינו לבין אחיו הגדול, הגדול עובר קדימה ואשתי עוברת לאחור בתפקיד נציגת האו”ם במרכז.
הסוללה מראה לי 190 ק”מ. היעד נמצא במרחק של 105 ק”מ, מה שאומר שהטווח אמור להספיק. לחיצה על כפתור ההנעה המעויין ואנחנו יוצאים לדרך בצורה חרישה ושקטה. ההיגוי החשמלי מעט מעצבן במהירויות נמוכות, בעיקר בנסיעה עד היציאה מהעיר, לעיתים מתקשה יתר על המידה, אבל ברגע שעליתי לכביש 6 דרום ההתנהגות הלא סלחנית שלו נעלמה. אני מעביר את ידית ההילוכים למצב B, שנותן יותר טעינה בעת בלימה, שם על מצב ECO, ומפעיל בקרת שיוט אדפטיבית שהתגלתה כלא פחות ממעולה, כולל מצב קריאת שלטי מהירות. אני במצב החסכוני ביותר שהרכב יודע לתת.
חזית הDS3 קרוסבק מכילה מנוע חשמלי המייצר 136 כ”ס וכ-27 קג”מ, נתון שקצת שונה, מאחר והוא חלש יותר ממנוע הבנזין (155 כ”ס). בנוסף, קיימת פה הגבלת מהירות ל-150 קמ”ש (לעומת 208 קמ”ש בבנזין). לא שהתכוונו לנהוג במהירות הזאת אך כנראה שמישהו כאן חושב על החיסכון בסוללה. אפרופו סוללה, מדובר בסוללת 50 קוט”ש, עם טווח נסיעה של 317 ק”מ. בעמדת טעינה מהירה, DC 100, ניתן להטעין 80% סוללה ב25 דק’. בעמדת טעינה AC תלת-פאזית 16 אמפר יקח לנו 5 שעות, ובאמצעות טעינה בכבל משקע ביתי יקח כמעט 23 שעות.
מה עוד חשוב לדעת על הסוללה? הרכב הזה שוקל כמעט 400 ק”ג יותר מגרסת הבנזין, והסוללה בו סוללת ליתיום חכמה, אבל כזאת שסובלת מאמנזיה. היא ללא זיכרון טווח. היא לא יודעת לזכור אם היא בת שנתיים חמש או עשר שנים או מה כמות הפעמים שנטענה. בנוסף, ניתן לתקן בה תאים בודדים במקום להחליף את כל הסוללה, לטובת חיסכון בעלות. אחריות על הסוללה תקבלו למשך 8 שנים או 160,000 ק”מ.
זוכרים את התאורה החכמה שיש ברכב? אני תוהה לעצמי בהומור אם יכול להיות שהתאורה החכמה שותה לי מהסוללה, מאחר ואני מוצא את עצמי על כביש 6, במהירות של 110 קמ”ש כשהWaze מראה לי עוד 32 ק”מ ליעד והסוללה מראה לי פתאום טווח נסיעה של 24 ק”מ. כלומר למרות כל המאמצים שלי לחסוך בחשמל, חסרים לי 8 ק”מ לטווח הסוללה, כדי להגיע ליעד.
אני מתחיל לחשב את צעדיי… מתיישב מאחורי רכבים איטיים בימין, והרכב בולם באדפטיביות ובכך מצליח להוסיף לי לאחר זמן מה עוד 2 ק”מ לטווח נסיעה, אבל זה במחיר של מהירות 90 קמ”ש ואף פחות. מזכיר לכם, אני בכביש 6 דרומה. לא כיף. חיפוש מהיר באפליקציה של אפקון וב-WAZE מראה שעמדת הטעינה הקרובה נמצאת רק עוד 12 ק”מ, מחוץ למסלול באלונית צומת דביר. כלומר בכל כביש 6 ממחלף ראש העין ועד באר שבע יש תחנת טעינה אחת. שאר התחנות הצריכו יציאה מכביש 6 לכיוון מרכזי ערים, כמו קרית גת.
פפפפפ… הגעתי לעמדת טעינה המיוחלת. לאחר 10 דקות טעינה בלבד אני מקבל טווח סוללה של 110 ק”מ, מה שאמור להספיק לי כדי להגיע ליעד. במהלך כל הנסיעה שנותרה עד היעד השקט נשמר, גם מכיוון הילדים שנרדמו.
במהלך היומיים הנותרים הצלחתי להשיג כ80% מטווח הסוללה בנסיעה חסכונית וכ50% ופחות, בנסיעה רגילה או אפילו עם רגל כבדה על דוושת הגז. סליחה, חשמל. הטענתי את ה-DS3 עוד מספר פעמים, כשהארוכה מביניהם הייתה שעה ורבע בעמדת טעינה מהירה, וגרמה לי לשבת עם עצמי בתחנה ולתהות, מה הואילו חכמים בתקנתם? כלומר, במה עזר ועד כמה טוב השינוי לרכב 100% חשמל? נכון, זה העתיד, והוא ירוק מתמיד. ועדיין, כשאתה מוצא את עצמך בכביש 6 עם סוללה כמעט ריקה ובלי יכולת להטעין, עם משפחה עמוסה בילדים, או “לבלות” לא מעט זמן בתחנות טעינה, זה אומר שני דברים – חובה שתהיה לך עמדת טעינה ביתית שתאפשר לך לצאת לדרך עם סוללה מלאה, ותכנון של המסלול בהתאם לתחנות טעינה.
לפי האפליקציה, הפריסה עדיין לא מספקת לטעמי. סליחה על ההשוואה, אך כשנהגתי בטסלה בשוויץ, המפה בטסלה הראתה פריסה מלאה של עמדות טעינה שלהם, עד כי היה נדמה שיש יותר תחנות טעינה מבתי קפה. אני באמת תוהה, מה עושה מי שרוצה להגיע לאילת למשל?
הטענות שלי הן חלילה לא כלפי DS, אלא יותר על המצב הנתון של פריסת התחנות. ה-DS3 קרוסבק עשתה את העבודה בצורה טובה. הגיבה יפה בלחיצה. המתלים והשיכוך שלה הם סוג של שירה או שאנסון צרפתי, והעיצוב גרם ללא מעט מבטים ואפילו שאלות של עוברי אורח על המותג. אפילו בתחום הבטיחות יש פה לא מעט מערכות בטיחות מתקדמות, ומלבד בקרת השיוט האדפטיבית שציינתי ישנו גם תיקון סטייה מנתיב, ניטור ‘שטח מת’ עם התרעה במראות, בלימה אוטונומית, תצוגת עלית לשמשה ועוד. לקוחות שיירכשו את הרכב יקבלו שירות VIP שכולל גם איסוף והחזרה לטיפולים כולל רכב חליפי. לא רע.
לסיכום
ה-DS3 קרוסבק לא מתאים לכל אחד, כאמור. הוא יתאים בעיקר לאנשים בעלי סטייל ותשוקה לעיצוב, שאכפת להם מסביבה ירוקה בלי לוותר על אופנת הקרוס אוברים, ובעיקר כאלה שיש להם עמדת טעינה בבית, ופריסה טובה של תחנות טעינה באזור מגוריהם או עבודתם. מלבד היותו מעוצב, הוא נוח ובטיחותי. מחירו די זהה לגרסת הבנזין, ומתחיל ב-199,000 ש”ח. הוא אוונגרד ולא מתאים לכל אחד, ואתם יודעים מה? אולי טוב שכך. זה ממש לא עוד קרוסאובר שתפגשו – הוא ייחודי, בדרכו שלו, רק תבדקו שיש בדרכו שלו תחנות טעינה.
אני חושב שצריכות להיות לך טענות גם כלפי ה- DS, מכיוון שהטווח המוצהר שלה רחוק מאוד מהמציאות.
יש בדרך לאילת עמדות טעינה מהירות יש בבאר שבע בכביש הערבה בעין יהב בצוקים וכושי רמון ובכניסה לאילת בקיבוץ אילות יש עמדת טעינה מהירה שמחכה לחיבור יש גם עמדת טעינה פעילה בשדה בוקר ואחת במיצפה רמון שמחכה לחיבור של חברת חשמל
יש אפליקציה שמראה את כל עמדות הטעינה בארץ פלאג שר ויש בדרך לאילת כמה עמדות ועושים כל הזמן עוד