GAC GE3 יום סידורים עם רכב הפנאי החשמלי החדש – 139,000 ש”ח
GAC GE3 יום סידורים עם רכב הפנאי החשמלי – 139,000 ש”ח
יום סידורים עם רכב הפנאי החשמלי החדש GAC GE3 – מנוע חשמלי עם הספק של 177 כ”ס, טווח חשמלי של 309 ק”מ, מרווח פנים מכובד, ושימושיות גבוהה. סיבוב בעיר עם הקרוסאובר החשמלי הקומפקטי – סקירה וחוות דעת
לפני יותר מחצי שנה התבשרנו שמותג רכב חדש הולך להכנס לארץ – מותג הרכב הסיני GAC – ג’יי איי סי (Guangzhou Automotive Company). השם הזה אמנם חדש לנו, אבל בסין מדובר בלא פחות מיצרנית רכב ענקית ומשמעותית מאד. GAC היא למעשה אחת מיצרניות הרכב הגדולות בסין, עם היקף מכירות של עשרות מילארדים, כשמאז 2012 היא הספקיה לשלש את מכירות הרכב שלה, עד לנתון המכובד של 2.2 מיליון כלי רכב.
היבואנית הרשמית של GAC לארץ, היא “אוריון מוביליטי”, חברת בת של יבואנית טויוטה לישראל – קבוצת יוניון. הסנונית הראשונה שהגיעה לארץ ברבעון הראשון של 2020, כמובטח, היא הקרוסאובר החשמלי GAC GE3, ואוריון מתכננת בעתיד, לייבא כלי רכב חשמליים נוספים. קורונה, לא קורונה, תחום הרכב עדיין דוהר לחשמל.
עם שוק ממש מצומצם של כלי רכב חשמליים בישראל, ועוד יותר קטן, של רכבי קרוסאובר חשמליים, ל-GAC GE3 יש מתחרה אחת בולטת – MG ZS EV. אז בואו ונכיר את הכלה:
רושם ראשוני
במבט ראשון ה-GE3 נראית מקטגוריית ה-C-SUV, קטגוריה של רכבי פנאי שטח בינוניים, אך היא ממוצבת כרכב פנאי קומפקטי חשמלי למשפחה. הצבע השחור משווה לה מראה אלגנטי ומושך, העיצוב שלה בסך הכל זוכה לציון גבוה, החל מפנס הלד המעוצבים, החישוקים היפים בקוטר 18 אינץ’ (שמזכירים רכבי פנאי יוקרה חשמליים), הסאנרוף, והקווים הנאים במרכז המרכב. בחזית הרכב ניתן להבחין בחלק מהשבכה שניתן לפתיחה, זהו הפתח של תא הטעינה המהירה, שבעתיד הלא רחוק ייכנס לשימוש, עם הבאת מתאם ייעודי לשקע טעינה מהירה.
טווח טעינה – 309 ק”מ (טעינה מלאה למשך לילה)
נתוני הפתיחה של ה-GAC GE3 טובים: יש לו טווח נסיעה חשמלי של 309 ק”מ, זה גבוה מ-ממוצע הנסועה היומית של רובינו, 100 קילומטר בערך, הלוך חזור. כך, שבטעינת לילה של 8 שעות, אפשר לקבל טווח חשמלי “בריא”, ולהטעין רק מדי כמה ימים. אין חובה לטעון את הרכב “עד הסוף”, ואם יש לכם צורך בנסיעה קצרה, כך גם אפשר לטעון את הרכב כשעה, ולקבל טווח של 40 קילומטר נסיעה. הטעינה, גם היא מתבצעת בקלות, וכבל הטעינה, הקל משקל, ניתן לנשיאה וחיבור בקלות. אם לעמדת הטעינה הציבורית או הביתית. פשוט לפתוח את תא הטעינה החשמלית, להכניס פנימה את התקע, ובסוף הטעינה, ללחוץ על מתג השחרור של המטען, מהשלט או מהכפתור הייעודי (נמצא בצד שמאל של ההגה, למטה, איפה שבדרך כלל נמצאים המתגים לפתיחת תא מטען או מנוע.
קיבולת הסוללה (סוללת ליתיום), הוא 54.75, קילו וואט לשעה, וצריכת החשמל שלו, 188.13 וואט שעה/ק”מ. ההערכה היא, שמדובר בהוצאה חודשית על טעינה חשמלית, של בין רבע לחמישית מעלות ההוצאה הכספית על דלק. את ההוצאה הזו הכפילו ב-12, והחיסכון נראה משמעותי.
לא פחות חשוב הוא ההספק של הרכב החשמלי, וכאן מדובר ב-177 כ”ס, ו-29.5 קג”מ, אתם תרגישו את הנתונים האלה מלחיצה ראשונה. הרבה כוח מיידי, זמין, הגעה מהירה מאד למהירות תלת ספרתית גבוהה. מאפס למאה קמ”ש, ה-GE3 מאיצה ב-8.6 שניות. איכשהו זה מרגיש מהיר יותר.
מרווח פנים
תא הנהג והנוסעים רחב וגבוה, ויש תחושה מאד מאווררת ופתוחה. המושבים, מושבי עור, (הפתעה), מושבים נוחים ורחבים. לי כנהגת היה המון מקום, מרווח ראש, מרפקים, כן מרפקים, וגם כשכיוונתי באופן חשמלי את המושב עד למעלה, נותר עוד מקום רב לראש. מאחור, מושב הבטיחות של הילד נכנס בקלות, ונבלע פנימה. 3 נוסעים בוגרים יוכלו לשבת יחד, ושווה לבדוק גם אם שלושה מושבי בטיחות ייכנסו. תלוי בגודל המושבים שלכם. תא המטען, בנפח 370 ליטר, יכול לצמוח לכ-1,400 ליטר, עם קיפול מושב הנוסעים (רכב עבודה חשמלי, מישהו?)
“זה מה זה בסיסי” – תא נהג ונוסעים
תא הנהג בסיסי ופונקציונאלי מאד. הוא נראה פשוט, למראה ולתפעול, ולא תצטרכו לרגע לעצור ולגרד את הראש בתהייה “איך מדליקים, או מכוונים, או מגדירים את זה”. מה שאתם רואים זה מה שזה. מקומות אחסון ייעודיים (תא כפפות, מקום לכוס קפה/בקבוק וכו), מערכת מולטימדיה, עם מסך מגע צבעוני 8 אינץ’, זו אותה מערכת שיש בטויוטה קורולה. היא כל כולה בעברית, וכוללת אפליקציות שימושיות וחיוניות, כמו: ווייז, פנגו, סלופארק, רדיו אינטרנטי ועוד. בקרת אקלים עם פתחי מיזוג מאחור, ומתגים גדולים ונחמדים מאד שמתפעלים אותה, שקעי USB, משטח טעינה לטלפונים, סוככי שמש גדולים עם מראות, ומושבים מחוממים, שבטח יהיו בשימוש עוד בכמה וכמה לילות בחודשים אפריל מאי, עד הסתיו הבא.
ההתנעה והפתיחה של הרכב היא ללא מפתח, התנעה שקטה, ושקט כללי בתא הנוסעים. הפעלתי את הרדיו, לשמוע קצת צלילים. לתיבת ההילוכים ברכב הפנאי החשמלי הזה כמו בכל כלי הרכב החשמליים, יש הילוך אחד. העברת ההילוכים מתבצעת בסיבוב חוגה, מימין לנהג, היכן שאמור להיות מוט הילוכים. אותה חוגה, או גו’יסטיק, זז בצורה מעגלית, ומעביר הילוכים, להילוך D – נסיעה קדימה, R – נסיעה לאחור, או P – עצירה במקום, חניה. זהו, זו כל התורה. בגדול.
רכב חשמלי הוא סוג של גנרטור גדול, בזמן בלימה, ניתן לאחזר אנרגיה, לייצר אנרגיה מחודשת לסוללה, כשאת האחזור הזה ניתן להגביר ולהגדיל על ידי לחיצה כפולה על כפתור ה-ECO (שלצד חוגת ההילוכים) שמפעיל פיצ’ר שנקרא –I PEDAL. מה שזה עושה, ברגע שאתם מורידים את הרגל “מהגז”, הרכב מאט, ממש כמעט עוצר במקום, וההאטה ,עצירה הזו, שפחות נעימה לנהג ולנוסעים, צוברת עוד אנרגיה בסוללה, ויותר אנרגיה מהמצב הסטנדרטי.
אני אישית לא התמודדתי טוב עם אופציית ה-I PEDAL או אופציית ה-ECO שגם מאטה ופוגמת מעט בדינאמיות של הרכב לטובת חיסכון בצריכת החשמל. שתי האפשרויות הללו ירדו מהפרק מייד עם תחילת מבחן הדרכים. זה לא שאני מבזבזת פה דלק, או אצטרך לעצור בקרוב, (אי פעם) בתחנת דלק. אז למה לא ליהנות מכל הכוח שהרכב החשמלי הזה יכול לספק?
יום סידורים בעיר
אני בתחילתו של יום סידורים בעיר, לא תל אביב, אבל עיר שוקקת מספיק בשרון. אתחיל בביקור אצל הירקן, עצירה בסופר, להוציא כסף, וגם אעצור בנקודת טעינה חשמלית, כדי לצלם לכם בוידאו איך מתבצעת פעולת טעינת הרכב החשמלי. יצאנו לדרך
בתחילת הנסיעה נשמע מעין רעש “חשמלי”, שלא הבנתי למה לא ניסו לעמעם או להעלים אותו לחלוטין, עד שבדקתי והבנתי שיש תקינה גם לנושא הזה, ויש חובה לייצר רעש סינטטי בתחילת הנסיעה, עד 40 קמ”ש, כדי שהולכי רגל, ומשתמשי דרך אחרים יוכלו לשמוע את הרכב מתקרב. כאשר נוסעים מהר מ-40 קמ”ש, ניתן אז לשמוע את רעשי הצמיגים, ואז הצליל נחלש עד נעלם.
למרבה הפלא, לא לחצתי חזק על הרכב החשמלי הזה שהגיע אלי למבחן אחרי תקופת יובש, קורונה, של חודש וחצי, למרות שהיה מאד מתבקש. הנסיעה ברובה הייתה רגועה ונינוחה, עם כמה לחיצות לבדיקת הדופק. “היא זזה יפה מאד”, התרשמתי והנחתי לה. לא תהיה ל-GE3 כל בעיה להגיע למהירות גבוהה מאד, ומהר. המשכתי לי בנסיעה מנהלתית, בין הירקן, לבנק, לניצת הדובדבן והקיוסק ליד הבית, וזכיתי לראות את הטווח החשמלי יורד בקצב ממש איטי. ממש קרוסאובר אורבני. גם המזגן לא ממש השפיע עליו.
הנסיעה בקרוסאובר החשמלי החדשה מהנה משמעותית יותר בכבישים בינעירוניים, כשבעיר, המתלים ברכב קצת רכים, ומעבר על באמפים ב-30-40 קמ”ש, תהיה קופצנית במידה. לזכותה יאמר, קוטר הסיבוב של ההגה שלה נדיב, והתמרון איתו בעיר – כניסה, יציאה מחניות והשתחלויות למיניהן בין מכוניות, ממש קל ונוח. כך או כך, מנוע בנזין אין פה, שקט יש, ורחשי דרך (כביש ורוח) כמעט ולא נשמעים, עד שמגיעים למהירות בינערונית.
בטיחות
את החלק הבטיחותי ברכב מכסה מערכת הבטיחות הישראלית/מקומית – מובילאיי, אותה הנהג הישראלי מכיר ויודע את טיבה. המערכת מתריעה על סטייה מהנתיב, על קירבה מסוכנת לרכב שמלפנים, על סכנת התנגשות בהולכי רגל או אופניים, וגם מזהה תמרורי נהיגה. בכל הקשור לבטיחות הפאסיבית, תשמחו לשמוע שיש ברכב 6 כריות אוויר, וה-GAC GE3 קיבלה ציון בטיחות מירבי, של 5 כוכבים, במבחני ריסוק רשמיים של ארגון הבטיחות הסיני C-NCAP.
דירוג בטיחות ישראלי – 1 מתוך 8
דירוג זיהום אוויר – 1 מתוך 15
טווח חשמלי – 309 ק”מ
משך טעינה מלאה במשך 8 שעות
צריכת דלק – 0
5 שנים אחריות על הרכב
8 שנים אחריות על המערכת החשמלית
טיפולים ללא עלות למשך 3 שנים או 45,000 ק”מ
מחיר – 139,000 ש”ח
לצפייה בסרטון היוטיוב המלא