ג׳יפון חשמלי במחיר נגיש: אופל פרונטרה – נהיגה ראשונה
אופל פרונטרה חוזר לחיים לאחר 20 שנה, הפעם כקרוסאובר קומפקטי, היברידי או חשמלי לבחירה, עם הבטחה לתא נוסעים מרווח ושימושי, ואופציה ייחודית בקטגוריה לגרסת 7 מושבים. המחיר בארץ צפוי להיות אטרקטיבי
כתבה ותמונות: ששי כהן
בדיוק 20 שנה לאחר שדגם הפרונטרה ירד מפסי הייצור, אופל פרונטרה חוזר לחיים, הפעם כקרוסאובר קומפקטי מקטגוריית ה-B-SUV המחליף את אופל קרוסלנד ששווק בשנים האחרונות ולא זכה להצלחה המצופה. הדגם משתלב בהיצע דגמי ה-SUV של היצרן מעל למוקה ומתחת לאופל גרנדלנד מבחינת הממדים, אך יוצע דווקא במחיר הנמוך בחבורה שמתחיל כיום באירופה מ-24,000 יורו בלבד.
היה רכב שטח קשוח בעבר
אופל פרונטרה שהושק לראשונה בעולם ב-1991 היה רכב השטח הראשון בתולדות אופל ונחשב לאחד מחלוצי אופנת רכבי השטח הקטנים. בשנים 1993-1994 הוא היה גם רכב השטח הנמכר ביותר באירופה. לארץ הוא הגיע רק ב-1996 והוצע כאן בגרסתו הקצרה וכפולת ההנעה תחת השם ׳פרונטרה ספורט׳, שכללה מרכב 3 דלתות עם גג קשיח ומתפרק שהפך אותו לרכב קבריולט בשעת הצורך. באופן משעשע משהו, בשל גובהו הוא הוכר בארץ כרכב מסחרי ונהנה מהאפשרות לקיזוז המע״מ לעצמאיים, אך מחיר גבוה והיעדר אפשרות לתיבה אוטומטית, פגעו במכירות והשיווק פסק לאחר שנתיים בלבד.
הפעם קרוסאובר אופנתי לכביש
אופל פרונטרה החדש ששיווקו מתחיל כעת באירופה, מצטרף לקטגוריית הג׳יפונים הקומפקטיים והפורחת ומהווה אח חורג לסיטרואן C3 איירקרוס החדש ופיאט גרנדה פנדה. בניגוד לקרוסלנד היוצא שסבל מעיצוב מעט מוזר ומראה בסגנון מיניוואן קומפקטי, לפרונטרה עיצוב טיפוסי של קרוסאובר שאמנם אינו פורץ דרך, אך בהחלט מודרני ונעים לעין, משדר תכליתיות ומהסוג שכנראה יתחבב יותר על רבים. כדי להתמודד מול מתחרים רבים בקטגוריה, הוא מביא עימו גם בשורה מרעננת עם אופציה לגרסת 7 מושבים שמתומחרת בתוספת מחיר של 800 יורו בלבד, אשר יחד עם התמחור התחרותי שלו, עשוי להפוך גם לג׳יפון ה-7 מושבים הזול בארץ.
כחלק מהבידול מאחיו לקבוצה מבית סטלנטיס, הפרונטרה מיישר קו עם שפת העיצוב הנוכחית של אופל עם חזית בעיצוב ה-׳Vizor׳ הכוללת גריל אטום למראה בצבע שחור מבריק, יחידות תאורה ראשיות מסוג LED עם תאורה אדפטיבית וחתימת אור ליום בסגנון דגמי היצרן. מעבר לכך כולל הדגם כל מיני נגיעות עיצוביות שמזכירות את הדור הראשון ובגרסת הכניסה ״Edition׳ אפילו גם חישוקי רטרו מברזל בצבע לבן, שיחד עם מרכב בצביעה דו-גוונית הכוללת גג לבן, מעניקים לרכב הופעה מיוחדת.
הממדים גדולים יחסית לסגמנט עם מרכב באורך של 4.38 מטרים, רוחב של 1.79 מטר וגובה של 1.63 מטר, אשר יחד עם בסיס גלגלים של 267 ס״מ מספקים מרווח נאה לחמישה נוסעים, כאשר בגרסת ה-7 מושבים שורת המושבים השלישית כוללת צמד מושבים המיועדים בעיקר לילדים. בסעיף השימושיות רושם הדגם שלל תאי אחסון שימושיים בחלל הרכב, תא מטען נדיב בנפח 460 ליטר (בגרסת ה-5 מושבים), ובחברה ישמחו למכור לכם גגון מקורי שמאפשר העמסת ציוד על גג הרכב במשקל של 230 ק״ג, המאפשר למשל להפוך אותו לסוג של קאמפר לחובבי הטיולים והלינה בטבע עם אופציה חביבה למשל להתקנת אוהל על גג הרכב.
תא נוסעים
בתוך הקבינה מציע הרכב עיצוב שמשדר תכליתיות ושילוב של מופע טכנולוגי מתבקש עם לוח מחוונים דיגיטלי ״10 ומסך מולטימדיה באותו הגודל החוברים ליחידה אחת, ולשמחתנו גם לא מעט מתגים פיזיים לתפעול נוח ובטוח יותר תוך כדי נהיגה, לרבות תפעול נפרד לבקרת האקלים הדיגיטלית. רשימת האבזור התקנית כוללת גם כניסה והנעה ללא מפתח, קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, בלם יד חשמלי, יציאות USB קדמיות ואחוריות, הגה קטום מצופה עור ומצלמת רוורס, אך פתחי מיזוג אחוריים נעדרים מהמפרט. זה אמנם מקובל לסגמנט הזה, אך לא בטוח שזאת בשורה טובה עבור צמד הילדים שישבו בשורת המושבים השלישית בגרסת ה-7 מושבים.
מעבר לכך, סביבת הנהג יעילה ומעוצבת בסגנון גרמני ואיכות ההרכבה גבוהה, אך איכות החומרים פשוטה והאווירה מעט פלסטיקית. ברמת הגימור הגבוהה יותר תקבלו גם מעט דיפוני אריג ממוחזר שתורמים למראה חמים יותר.
באופל מייעדים את הדגם כקרוסאובר יעיל ושימושי שנועד לבצע את המטלות היום-יומיות ביעילות וללא יומרות ספורטיביות מיותרות. הדגם יוצע ב-2 גרסאות לבחירה: טורבו בנזין הכוללת את יחידת הכח החדשה של היצרן, 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר, המפיקה 136 כ״ס ומשודכת לתיבת הילוכים רובוטית 6 הילוכים כפולת מצמדים ותמיכה היברידית מתונה 48V המסייעת לחיסכון בדלק ופליטת מזהמים נמוכה יותר. התאוצה מעמידה ל-100 קמ״ש אורכת 9 שניות, המהירות המרבית עומדת על 180 קמ״ש ולדגם צריכת דלק מוצהרת של 19.2 ק״מ לליטר בממוצע.
חשמלית עממית לכל פועל
לצידה תוצע גם גרסה חשמלית מלאה המיועדת המכוונת אף היא ליעילות ונוחות, כאשר הביצועים כאן הם במפתיע פחות טובים משל גרסת הבנזין. ההספק כאן צנוע ועומד על 113 כ״ס, התאוצה ל-100 קמ״ש אורכת 12.1 שניות והמהירות המרבית הוגבלה ל-140 קמ״ש. בשלב הנוכחי מוצעת המכונית עם סוללת 44 קוט״ש צנועה המבטיחה טווח נסיעה עד 305 ק״מ ותמיכה בטעינת DC מהירה עד 100 קילוואט, אך במהלך 2025 תוצג גרסה עם טווח נסיעה שינוע סביב ה-400 ק״מ והיא זו שתגיע לארץ. מפרט הבטיחות של הדגם כולל 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת במראות הצד ועוד, אך המכונית טרם נבחנה במבחן הריסוק האירופאי. לרכב גם מתג חביב המאפשר ביטול הצפצופים המעיקים של מערכות הבטיחות שמתלווים כיום כמעט בכל רכב חדש, אך תצטרכו להשבית אותה מדי נסיעה.
אופי גרמני?
את שלב הנהיגה על כבישי האי פלמה דה מיורקה אליו הגענו להשקת הדגם העולמית, התחלנו בגרסת הבנזין ההיברידית (מיילד הייבריד) אשר סיפקה ביצועים נאים שלוו בנוחות נסיעה טובה וקשיחות מסורתית של המתלים בסגנון גרמני שתורמת לאחיזת כביש טובה. בנהיגה שגרתית ורגועה, מדובר גם במכונית די חסכונית. המערכת ההיברידית משתלבת חלק גדול מזמן הנהיגה, לטענת היצרן עד 50% מהנסיעות בעיר, בזכות מנוע חשמלי חזק המפיק 28 כ״ס המאפשר בשיוטים נינוחים גם נהיגה לפרקי זמן קצרים על חשמל אפילו במהירויות שמתקרבות ל-100 קמ״ש.
את מסלול הנהיגה הזה שכלל נסיעה עירונית ובין עירונית באזור הררי אך עם תנועה דלילה וללא ניסיון לסחוט ביצועים, סיימנו עם נתון של 15.5 ק״מ לליטר בממוצע. בסעיף השלילה, בידוד תא הנוסעים מרעשי חוץ באזור ה-110 קמ״ש ומעלה קצת פחות מוצלח, וגם רעש המנוע מורגש קצת יותר ממה שציפינו.
את היום השני של ההשקה בילינו בחברת הגרסה החשמלית שכצפוי סיפקה חווית נהיגה שקטה, חלקה ונעימה יותר, אך בשונה ממרבית החשמליות שהכרנו, הביצועים כאן רחוקים מלהיות ספורטיביים ובאופן מפתיע מדובר גם במכונית פחות זריזה מגרסת הבנזין, אך אם מתעלמים מהנתונים היבשים על הנייר, אז הודות למומנט המרבי שנדיב כבר מסל״ד 0, על כבישיו המסולסלים וההרריים של האי היא הרגישה זריה למדי, פחות מתאמצת וגם מעט נוחה יותר, אולי בשל משקל הרכב הכבד יותר וכיול מתלים שונה.
חשמלית גרמנית ונגישה
אופל פרונטרה החדש צפוי להגיע לארץ לקראת קיץ 2025 ועבור לובינסקי היבואנית מדובר במכונית החשובה ביותר של המותג שעשויה להקפיץ משמעותית את מכירותיו בארץ. התמחור באירופה בהחלט תחרותי ומתחיל כאמור, החל מ-24,000 יורו לגרסה ההיברידית ותוספת של 5,000 יורו בלבד לגרסה החשמלית, שעונדת את התואר ״החשמלית הגרמנית הנגישה ביותר״, ועבור גרסת ה-7 מושבים ההיברידית, נדרשים שם 800 יורו נוספים בלבד.
במחירים אלו זולה הפרונטרה בסביבות ה-15% ביחס למוקה הקטנה יותר, מה שעשוי לספק לנו מחיר מקומי שעשוי לנוע סביב ה-135,000 שקל, ואולי ג׳יפון 7 מושבים היברידי בסביבות ה-145,000 שקל. אם אכן הרכב יתומחר בארץ סביב המחירים האלו, אז צפוי לאופל רכב עם פוטנציאל להיות להיט מכירות מקומי. אם המחירים יקפצו מעבר, היא פשוט תפספס את ייעודה המקורי והפוטנציאל שגלום בה וחבל.