POINTER מסכמים רבעון ראשון: הרכבים החשמליים מחוץ למפת הגניבות
המערך המבצעי של POINTER מסכם את הרבעון הראשון בניסיונות גניבה וגניבות רכב: גידול של 140% בניסיונות הגניבה ברבעון הראשון של שנת 2023 ביחס לרבעון המקביל ב-2022, אזור השפלה חווה גידול של פי 2 בכמות ניסיונות הגנבה, המודל המבוקש ביותר הוא 2021
המערך המבצעי של Pointer מקבוצת Powerfleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים מסכם את הרבעון הראשון של 2023 בגניבות רכב.
גידול בניסיונות גניבת רכב של 140%:
הרבעון הראשון של שנת 2023 מסתיים עם גידול של 140% בניסיונות גניבת רכב ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. שנת המודל המבוקשת ביות בקרב הגנבים היא שנת 2021 המהווה רבע מהגניבות. שנת המודל 2020 מהווה 16% מניסיונות הגנבה.
גניבות לאור יום:
תופעת גנבות רכב בכל שעות היום הולכת ונמשכת. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שגם ברבעון הראשון של 2023 הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גנבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
שימוש במשבש סלולרי:
ב-90% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי, היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר זה מעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר נמצא בשימוש בידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת ולעיתים ממומן על ידם.
שיטות הגניבה הפופולריות:
שיבוש סלולרי – 90% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות הבאות:
- שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח “גולם” בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב.
- תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 29% מסך הגניבות. קיטון של 19% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
- גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 11% מסך הגניבות שנרשמו השנה. גידול של 37%.
- גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 8% מסך הגניבות שבוצעו השנה. גידול של 33%.
- שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה.
אילן גולדשטיין מנכ”ל פוינטר מציין: “כלי הרכב החשמליים, שהפכו מאוד פופולריים בקרב רוכשי רכב חדש, עדין מחוץ למפת הגניבות. בנוסף, בעבר הורגלנו לראות גנבי רכב בגילאים צעירים, בעשור השני והשלישי לחייהם, גנבים שגניבת הרכב היתה משולבת מניעים כלכליים ולאומניים, הרי שלאחרונה פוינטר נתקלת בתופעה חדשה של גנבים בגילאים מבוגרים בני 50 ומעלה”.
פוינטר: עליה של 155% בניסיונות גניבת רכב וקפיצה בגניבות ביום