POINTER מסכמים את 2023: המלחמה הורידה את אחוז גניבות הרכב

 

גניבות רכב 2023
המלחמה הורידה את אחוז הפשיעה ואחוז גניבות הרכב

 

המערך המבצעי של POINTER מסכם את רבעון 4 וכל שנת 2023 בניסיונות גניבה וגניבות רכב: ברבעון הרביעי בצל המלחמה, ירידה של 60% בניסיונות ובגניבות כלי רכב, ביחס ל-9 החודשים הראשונים של שנת 2023

 

עקב המלחמה: בלימה בסך הגידול השנתי בניסיונות גניבת רכב, עם גידול של 120% “בלבד” ביחס לשנת 2022:
הרבעון הרביעי של שנת 2023 מתאפיין במלחמה וקיטון חד של 60% בניסיונות גניבת הרכב, תופעה שצמצמה את הגידול בגניבות הרכב בתשעת החודשים הראשונים של השנה לסך גידול שנתי של 120% בניסיונות גניבות רכב ביחס לשנת 2022. במידה ומגמת הגידול בגניבות היה ממשיך גם ברבעון זה היינו עומדים על גידול של למעלה מ- 155% בגניבות.

הגניבות מבוצעות על ידי כנופיות מאורגנות לאורך כל שעות היממה. כמו כן, נמשכת ביתר שאת ברבעון הרביעי המגמה של ניסיונות גניבת רכב משנת מודל 2023 המהווים 14% מכלל הניסיונות ביחס לממוצע של – 3% שהיו מוכרים בכל שנת 2023. התופעה מוסברת בכך שחלק גדול מהגניבות לא מבוצעות לצורך חלקי חילוף אלא לטובת מכירת הרכבים עצמם לשימוש אישי בשטחי הרשות.

 

הערים המובילות בגניבות רכב שנת 2023:

חמש הערים המובילות בניסיונות גניבת הרכב בשנת 2023 הן תל אביב עם 10% פתח תקוה עם 7.8%, ירושלים עם 5.6%, רמת גן עם 5.3% ובאר שבע עם 5.1%. נציין תופעה חריגה לרבעון הרביעי, העיר תל אביב קפצה ב-50% בניסיונות גניבות הרכב ביחס לכלל השנה; 15% ביחס לממוצע של 9%. התופעה מוסברת על ידי סגירה ופעילות צבאית ומשטרתית מוגברת באזור קו התפר, ואזור השרון דבר שהביא לגידול הגניבות מתל אביב כשציר הבריחה הוא כביש 443 נעלין מחסום מודיעין. בנוסף חוליות גנבים מהדרום מגיעות לאזור המרכז כולל חולון, ראשון לציון רמת גן וגבעתיים.

 

גניבות לפי שנת מודל בכל שנת 2023:

כלי רכב משנת מודל 2021 הנגנבים ביותר, כלי רכב משנת 2023 מהווים 5%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים 13% כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 24% מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 17% מגניבות הרכב, כלי רכב משנת מודל 2019 המהווים %11% מכלל הגניבות כלי רכב משנת מודל 2018 עם 10% מכלל הגניבות.

נציין כי ברבעון הרביעי כלי רכב משנת מודל 2023 היוו 14% מכלל ניסיונות הגניבה, גידול של כמעט 300% בהשוואה לכל שנת 2023.

שימוש במשבש סלולרי: ב-85% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.

 

שיטות הגניבה הפופולאריות בשנת 2023:

שיבוש סלולרי – 85% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות הבאות:

שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח “גולם” בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ-42% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. ירידה של 6% ביחס לשנת 2022.
שימוש במשכפל אלחוטי 8%.
תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב היוו 27% מסך הגניבות. ירידה של 20% ביחס לשנת 2022.
גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 12% מסך הגניבות שנרשמו השנה.
גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 10% מסך הגניבות שבוצעו השנה. עליה של 25% ביחס לשנת 2022.
שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה.

גניבות לפי מחוזות כלל ארצי רבעון 4 ביחס לשנת 2023 כולה:

אזור המרכז – ברבעון הרביעי עליה של 16% עם 35% מסך ניסיונות הגניבות ביחס ל- 30% בכל שנת 2023 ( תרמו לעליה העיר תל אביב ורמת גן)
אזור השרון – ברבעון הרביעי עם ירידה ל- 15% מסך ניסיונות הגניבות ביחס ל- 18% בכל שנת 2023. ירידה של 16%.
אזור הדרום – ברבעון הרביעי עם עליה קלה ל- 15% מסך ניסיונות הגניבות ביחס ל- 14% בכל שנת 2023.
אזור השפלה – ברבעון הרביעי ירידה ל- 18% מסך ניסיונות הגניבות ביחס ל- 21% בכל שנת 2023. ירידה של 14%.
אזור ירושלים והסביבה – ברבעון הרביעי עליה ל- 11% מסך ניסיונות הגניבות ביחס ל 9% בכל שנת 2023.עליה של 22%.
אזור צפון – ירידה ל – 6% מסך ניסיונות הגניבות ביחס ל-8% בכל שנת 2023.ירידה של 25%.

 

זמנים ודפוסי גניבה בולטים: כבר לא גונבים לאור יום

ברבעון הרביעי עקב המלחמה, מרבית ניסיונות הגניבה אירעו החל משעות הערב ועד עלות השחר, זאת בשונה מתשעת החודשים הראשונים של השנה בה ניסיונות הגניבות בוצעו בכל שעות היממה תופעה שהייתה המשך למגמה בשנת 2022 ולבעיית המשילות.

סטטיסטיקת ניסיונות וגניבות רכב לפי סוג רכב שנת 2023:

רכבי פנאי שטח 42% – ירידה של 17% ביחס לשנת 2022.
רכבים פרטיים היברידיים וחשמליים 16%. (שנה ראשונה למדידה)
רכבים פרטיים לא היברידיים – 15%.
רכבים מסחריים – 10% מסך גניבות הרכב – ללא שינוי.
משאיות מהוות 4% מסך גניבות הרכב – ירידה של 33% ביחס לשנת 2022.
כלי צמ”ה -ציוד מכני כבד – 1% מסך גניבות הרכב – ירידה של 50% ביחס לשנת 2022.
דו גלגלי – מהווים 12% מסך הגניבות – כמעט ללא שינוי.

אילן גולדשטיין מנכ”ל פוינטר: “הרבעון הרביעי של 2023 הינו רבעון חריג ביחס לשאר השנה וביחס לשנים קודמות. ברבעון זה בחודש אוקטובר נרשמה בלימה בגניבות, בשל נוכחות מוגברת של כוחות צה”ל ומשטרה, אך מנגד היתה עליה החל מחודש נובמבר, לאחר “התעשתות” של בעלי המשחטות ומשפחות הפשע ועליה בלחץ הכלכלי בשטחים.
חוליות הגנבים חזרו לפשוט על ערי ישראל, תוך שאנחנו מזהים מגמה חדשה של “פיזור” עשרות גנבים באזורים מסוימים וגניבות רבות בערים שעד כה לא היו על מפת הגניבות כערים מועדפות כמו רמת גן וגבעתיים. ערים אלו כיעד לגנבי הרכב החליפו את כפר סבא רעננה והוד השרון. להבנתנו, הסיבה לשינוי היא חסימות בנתיבי הבריחה “המסורתיים” של הגנבים בשל פעילות צבאית מוגברת.

לאחרונה, בשל עלייה ברמת האלימות מצד גנבי הרכב, אלימות שמשולבת לאומנות, והימצאותו של נשק לא חוקי רב בשטחי הרשות, פוינטר הכניסה לשירות המבצעי רכבים ממוגני ירי, לצורך כניסה לשטחי הרשות, בליווי כוחות הבטחון, בעת מבצעים להחזרת כלי רכב גנובים שאותרו. ברבעון זה, לצערנו הרב, פוינטר סייעה רבות באיתור כלי רכב פרטיים באזור יישובי העוטף ותמכה בכוחות הבטחון וההצלה לביצוע משימותיהם”.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *