סמל סטטוס: פורשה מקאן (SUV חשמלי) סקירה וחווד
פורשה מקאן, ה-SUV החשמלי הראשון של המותג והדגם החשמלי השני במספר, הגיע אלי למבחן קצר. לא הייתי מתנגדת לעוד כמה ימים…
עשר שנים אחרי הדור הראשון של פורשה מקאן, מושק הדור השני, והפעם בגרסה חשמלית מלאה. יחידת ההנעה החשמלית מרשימה; שני מנועים חשמליים חדשים, עם הנעה לכל ארבעת הגלגלים, הספק של 408 כוח סוס, מומנט של 65 קג”מ, האצה מאפס למאה קמ”ש ב-5.2 שניות ומהירות מקסימלית של 220 קמ”ש – נתונים של רכב חשמלי ספורטיבי.
פורשה זה פורשה, אבל דגם המקאן בעל מראה סולידי יחסית לבני המשפחה. יש לו חלקים עדינים וקווים עגלגלים, כך שאני לגמרי רואה איך גם נשים ירצו אותו בחניה. מלפנים, פנסים ראשיים בעיצוב פורשה מוכר וקלאסי, הכוללים פנסי תאורת יום המורכבים מארבעה גופי תאורה. תחתיהם, פנסים בטכנולוגיית מטריקס לד, ומאחור, פס תאורה תלת-ממדי, שבמרכזו לוגו Porsche מואר. כל אלה לצד מוטיביים ספורטיביים, כמו ספוילר אחורי אדפטיבי, דלתות ללא מסגרות, חצאיות צד, פתחי אוויר אקטיביים קדמיים, דיפיוזר ייחודי מאחור. עיצוב ספורטיבי שיוצר יעילות אווירודינמית גבוהה, ונתון מקדם גרר של 0.25, שגם תורם לצריכה חשמלית טובה יותר.
למקאן החדש סוללת ליתיום-יון בקיבולת של 95 קוט”ש (נטו), חלק מרכזי בפלטפורמת ה-PPE החדשה, עם ארכיטקטורה של 800 וולט, שבה פורשה עושה שימוש לראשונה במקאן החדשה. הספק הטעינה (DC) הוא 270 קו”ט, עם אפשרות טעינה מ-10 אחוזים ל-80 אחוזים בכ-21 דקות. ניתן לטעון גם במטען ביתי (AC), בהספק של עד 11 קו”ט. טווח הנסיעה החשמלי המשולב (לפי WLTP) הוא עד 613 קילומטר, טווח הנסיעה המשולב בנהיגה רגועה ויומיומית, יכול להגיע עד 550 קילומטר, והטווח הריאלי בזמן מבחן – עד 490 קילומטר, אם אתם לא במצב רוח “ללחוץ יותר”. פתח הטעינה נפתח בצורה מיוחדת, באמצעות שתי טפיחות על הפתח, והוא נסגר עצמאית באופן אוטומטי.
מידות הרכב, “משפחתיות”, עם אורך של 4,784 מ”מ, רוחב 1,938, ובסיס גלגלים, שגדל ב-86 מ”מ בהשוואה לדגם הקודם לכ-2,893 מ”מ. נפח תא המטען יכול להכיל עד 540 ליטר, ותא המטען הקדמי עד נפח של 84 ליטר, 127 ליטר יותר מהדור הקודם. עוד מידות? כושר הגרירה המקסימלי שלו הוא 2,000 ק”ג, ואת הגלגלים יעטרו חישוקי “22.
בפנים, תא הנהג ייחודי למראה, חצי טכנולוגי חצי קלאסי. לתוך התא היוקרתי נכנסה המון טכנולוגיה, עם שלושה מסכים במרכז תא הנהג – מסך מולטימדיה “12.6 במרכז, מסך בגודל “10.9 מול הנוסע שלצד הנהג, מסך מלא אפליקציות ואפשרויות בידור (שלנהג אין גישה אליו והוא לא יכול לצפות בו בזמן הנסיעה), ולוח מחוונים דיגיטלי קעור מול הנהג. אהבתי מאוד את המסכים, הם נראים טוב, בעלי תצוגה חדה, ולמולטימדיה יש קישוריות לנייד, דרך אוטו אנדרואיד ואפל קארפליי בחיבור כבל. בתא יש תאורת אווירה נאה שתורמת לאווירה, אך משמשת גם כתאורה “מתריעה” המספקת מידע בהתאם למתרחש בנסיעה.
יש טכנולוגיה חדשה בקונסולה, שכוללת פאנל מיוחד לשליטה בבקרת האקלים, בעזרת מתגים פיזיים ומתגי מגע שטוחים ולחיצים. שמחתי לגלות שאני יכולה לכוון את פתחי המיזוג באופן ידני, ולא דרך אפשרויות במסך. הכול נראה ומרגיש מאוד קלאסי ואלגנטי. אך מה שהיה פחות אלגנטי היא התצוגה הצבעונית והילדותית מעט בצג העילי, המוקרנת על השמשה מול הנהג. ההתרעות גדולות ובולטות בצבע צהוב ואדום. מאוד “לא פורשה”.
עם זאת, התצוגה העילית משלבת טכנולוגיית מציאות רבודה ואלמנטים וירטואלים כגון חיצי ניווט וסימוני בטיחות חשובים ומצוינים, כמו סימון שולי הכביש באדום בוהק. בכל פעם שנוגעים בשול הוא מהבהב באדום על גבי הצג, ונשמעים צלילים רועמים, שיחד עם מערכת תיקון הסטייה המאוד החלטית, יחזירו אתכם לנתיב. בקרה חזקה ומורגשת מאוד, שעושה את העבודה, בלי שום סיכוי להתנגד לה. מי שרוצה נהיגה קצת פחות “נשלטת”, יוכל לכבות את המערכת בהגדרות הרכב.
בתא הנהג, מושבי ספורט אדפטיביים, עם 18 אפשרויות כיוון חשמלי וזיכרונות, אוורור במושבים, חימום להגה, מצבי נהיגה, גג פנורמי נפתח, פתח אחסון גדול לתיק בקונסולה המדוברת. יש לי הרגשה שזה מכוון לקהל הנשים. עוד בתא – מקום לשתי כוסות, משטח טעינה לטלפון נייד, עם חיפוי שנסגר לאט ובשקט. אבל מקום ייעודי להנחת הנייד, אין. לרוחב כל התא גימורי עץ ועור בצבע חום, בדלתות ועל גבי המשטחים. תא הנהג והנוסעים כולו בצבע חום, דומיננטי מאוד. זה נראה מהודר, אלגנטי ויוקרתי, אבל זה לא צבע שכל אחד יאהב (יש צבעים אחרים לבחירה). הפרימיום ממשיך, עם מושבים רחבים ונוחים, כשעל משענות הראש מוטבע סמל פורשה.
במרכז הדשבורד ממוקמים שעון יוקרתי ומצפן. ההגה שאני אוחזת דק באופן מפתיע, כי רכבים ספורטיביים בדרך כלל מתפארים בהגאים גדולים ובשרניים. מתג ההילוכים, כמו בטייקן החשמלי, מימין להגה. גלגלת מצבי הנהיגה על גבי ההגה. מעליי, סאן-רוף פנורמי עם וילון, ושדה הראייה מלפנים טוב, אך מוגבל מעט מאחור בשל צורת הקופה. המצלמות ההיקפיות ומערכת סיוע בחניה יחפו על זה.
יצאתי לדרך, ההאצות מהמקום בתחילה מרגישות כבדות. אני בוררת בין מצבי הנהיגה ובוחרת במצב ספורט ובשלדה נמוכה (מצב LOW), זמן להאיץ בלי חשבון. מצבי הנהיגה מתחלקים לחמישה: מצב נורמל, אקו, ספורט, ספורט פלוס והתאמה אישית. ספורט פלוס יתאים למסלול בלבד, מאחר שהמתלים הופכים קשיחים מדי ואין בכך צורך בנסיעה בכבישים מהירים. מצב ספורט יוריד את השלדה ומקשיח את ההגה, רק שיפטרים מאחורי ההגה היו חסרים.
מצב הספורט מקשיח מאוד את פעולת המתלים ומהנה לנהיגה רק מחוץ לעיר, ולא נועד לנסיעה בעיר. כיף להרגיש סוף סוף את כוח המנוע החשמלי, ויש תחושה של ביטחון בנהיגה ובאחיזה בכביש. ההגה נהדר והבלמים אפקטיביים בלי למחוץ את הדוושה. שאפו. תוספת הצלילים החשמלית לא תמיד התאימה לאווירה, ולרגעים היא הוסיפה רעש רקע שלא רציתי. זה נחמד לפרק זמן קצר.
עם הזמן והשהות ברכב התאהבתי בו מרגע לרגע. בעיקר בנהיגה בכבישים הפתוחים והמהירים, עם האצות הביניים המהירות והמהנות והמוזיקה האהובה שלי מתנגנת ברקע. יש תחושה של ביטחון בנהיגה, ההגה מתקשר וספורטיבי, והפניות במצב ספורט מרגישות טוב כל כך, עד שלעיתים אפשר לשכוח שמדובר ברכב פנאי. אהבה ממבט שני.
פורשה מקאן 4, החל ב-665,000 שקל