עושה שריר: סמארט #3 בראבוס – סקירה וחוות דעת
מבחן דרכים לגרסה הספורטיבית יותר של דגם הסמארט #3. שנושאת את שמה של סדנת השיפורים הגרמנית “בראבוס”. האם השימוש בשם מצדיק את עצמו?
כבר ברמת הגימור הבסיסית, העיצוב המיוחד של סמארט #3 בולט על הכביש. העיצוב העגול והמודרני של הרכב, שאולי ייראה לחלקכם מוזר, מבדיל אותו משאר הרכבים החשמליים. אבל אם תשומת לב שכזו לא מספיקה לכם – אני בטוח שתאהבו את גרסת הבראבוס. בגרסה זו מכסה המנוע (אם אפשר לכנות אותו ככה) מעוטר בפתחי אוורור ספורטיביים, ליפ קדמי נמוך יותר, חישוקי 20′, וכמעט בכל מקום אפשרי מוזכרת המילה “BRABUS“. ואם לא די בכך, תוכלו לבחור צבעים נפרדים לגג ולגוף הרכב, כמו בגרסת המבחן. אין מה להגיד, סמארט עשו עבודה מעולה בבחירת העיצוב – הרכב מרשים.
פנים הרכב
בכל חלק בתא הנהג ניכר כי הוקדשה מחשבה לטובת עיצוב ספורטיבי. החל בחגורות האדומות, דרך ההגה העטוף בבד אלקנטרה עם גימורים אדומים ותאורת האווירה האדומה ברכב, ועד לגימורי העור בשאר החלקים.
ההגה נעים למגע, קל לאחיזה, והנוחות שלו מורגשת כבר מהרגע הראשון. על ההגה כפתורים פיזיים לשליטה במערכת המולטימדיה ובקרת השיוט האדפטיבית, שמצאתי אותם מאוד נוחים לעומת רכבים אחרים העמוסים בכפתורי מגע.
מאחורי ההגה, לוח המחוונים הדיגיטלי קטן יחסית, עם תצוגה שמספרת מה קורה סביב הרכב, צג קמ”ש ומצב הסוללה. על השמשה מוקרנת “תצוגה עילית” (HUD) גדולה, עם מידע על נתונים ניווט ובטיחות.
במרכז הקונסולה משתרע מסך בגודל 12.8′, דרכו שולטים בבקרת האקלים ובהגדרות של המערכות השונות. המסך צבעוני וחד, והפתיע במהירות התגובה למגע, אבל מצאתי את עצמי מסתבך בתוך ההגדרות, כשסך הכול רציתי לבטל את התראת המהירות ברכב. לזכות מערכת המולטימדיה ייאמר שהקישוריות האלחוטית עבדה היטב.
המושבים נוחים, יפים ומשרים תחושה ספורטיבית – גם הם מעור אלקנטרה עם תיפורים אדומים וסמל של בראבוס על משענת הראש. ובנוסף ללוק, הם מתכווננים חשמלית, עם אופציה לחימום ואוורור. הקונסולה המרכזית מציעה שפע של מקומות אחסון – תא ייעודי לטלפון עם שקעי USB C ומשטח טעינה אלחוטי, ומתחתיו שטח אחסון גדול נוסף וגם מתקן לכוסות ולטלפון. גם מתחת למשענת היד תמצאו שם שטח אחסון ענק – עם קירור – למקרה שתרצו לשמור על השתייה הקלה שלכם קרה.
נראה שסמארט השקיעו המון בעיצוב פנים הרכב, אך בחלק מחומרי הגלם מורגש חיסכון מסוים. הקונסולה המרכזית המרשימה עשויה מפלסטיק, שאינו נעים למגע. מלבד הקונסולה המרכזית, רוב חומרי הגלם איכותיים וברמה גבוהה, אך הקונסולה היא חלק מרכזי ברכב ולא ניתן להתעלם מכך.
חוויית נהיגה
מי שבחר לקנות את גרסת הבראבוס לא יסתפק רק בעיצוב מרשים אלא ידרוש גם ביצועים, והמספרים מדברים בעד עצמם – הנעה כפולה, שני מנועים (אחד על כל סרן), הספק של 428 כ”ס ומומנט מרבי של 53.3 קג”מ. עם יותר מזה – נשתגע.
בנהיגה יומיומית במצב “קומפורט” הכוח הזה לא היה מורגש. הרכב חזק וההספק התאים לעקיפות בכביש בין עירוני, אבל לא הורגשו 428 סוסים. אז החלטנו להעמיד את הנתונים הגבוהים האלו למבחן. הגענו לכביש ישר וסגור, שמנו את הרכב במצב “בראבוס”, מצב הקיצון של הרכב, ונפתחה לנו האופציה ללחוץ על כפתור בקרת השיגור או כמו שבסמארט קוראים לו – Rocket Launch, שיגור רקטה. לאחר הבחירה, הרכב מדריך אותנו ליישר את ההגה, ללחוץ בכל הכוח ברגל שמאל על דוושת הבלם, וברגל ימין על דוושת הגז עד הרצפה.
חרטום הרכב מתרומם ומתכונן לתאוצה, ולהשלמת החוויה מערכת המולטימדיה קוראת “שלוש, שתיים, אחת!” אני עוזב את הדוושה השמאלית והרכב מטיס אותנו קדימה, ותוך 3.7 שניות בלבד הגענו למאה קמ”ש. מי שלא חווה את זה, לעולם לא יבין זאת. נתון מטורף והתחושה…
אותו נהג שקנה את גרסת הקיצון והתלהב מההאצה של הרכב, צריך לשים לב שזה בא על חשבון נתונים אחרים. המתלים ברכב נוקשים, בין אם על פסי האטה או בכביש משובש, מה שבהחלט הופך את החוויה היומיומית לפחות נעימה. מעבר לכך, המנוע הנוסף בדגם מביא את הסמארט למשקל של שתי טונות כמעט, מה שמורגש בסיבובים ובבלימות. והטווח – “עם כוח גדול, באה חרדת הטווח”. ככל שלמנוע יגיע יותר כוח (בטח בתאוצות), כך נצרך יותר חשמל מסוללת ה-66 קוט”ש. הטווח המוצהר בגרסת בראבוס הוא 415 קילומטר, אבל בפועל הגענו לטווח של 380 קילומטר פחות או יותר לסוללה מלאה.
מבחינת בטיחות, לגרסת הבראבוס יש אבזור ברמה של 7 מתוך 8, ונראה ששום דבר לא חסר לה – בלימה אוטומטית בנסיעה מלפנים ומאחור, שמירה על נתיב, התרעה על רכב בשטח מת, זיהוי תמרורים ובקרת שיוט אקטיבית שעבדה מעולה.
סמארט #3 בגרסת בראבוס משווקת בישראל במחיר החל מ-268,990 שקל.