החגיגה נמשכת: גניבות הרכב ב-2024 התגברו באזור המרכז

 

המכוניות החשמליות ספגו גם – 8% מגניבות הרכב

 

המערך המבצעי של Pointer מקבוצת Powerfleet, חברת איתור כלי רכב גנובים מסכם את שנת 2024. המסקנה שלנו: אחוז הגניבות ירד באזורים שצה”ל היה נוכח

 

למרות המלחמה, נרשמה עליה בנסיונות גניבת רכב בשנת 2024, גידול של 15% ביחס לשנת 2023:

התפלגות הגניבות על פני הרבעונים מציגה מגמת גידול בין המחצית הראשונה של השנה שמהווה 40% ביחס למחצית השנייה 60% בניסיונות גניבות הרכב. הגניבות מבוצעות על ידי כנופיות מאורגנות לאורך כל שעות היממה. הרבעון הרביעי של 2024 מציג גידול של 180% בנסיונות הגנבה ביחס לרבעון הרביעי של 2023 אשר היה רבעון חריג לאחר שפרצה מלחמת חברות ברזל ומספר הגנבות צנח.

כמו כן, נמשכת ברבעון הרביעי המגמה של ניסיונות גניבת רכב משנת מודל 2023 המהווים 21% מכלל ניסיונות הגניבה. התופעה מוסברת בכך שחלק גדול מהגניבות לא מבוצעות לצורך חלקי חילוף, אלא לטובת מכירת הרכבים עצמם לשימוש אישי בשטחי הרשות. לרכבים החשמליים וההיברידיים שהפכו להיות פופולריים בשנתיים האחרונות ישנה תרומה לגידול זה.

הערים המובילות בניסיונות גניבות רכב שנת 2024:

הערים המובילות בניסיונות גניבת הרכב בשנת 2024 הן תל אביב עם 14% גידול של 40% ביחס לשנת 2023 שהסתיימה עם 10%, פתח תקווה 10%, גידול של 28% ביחס ל- 2023, ראשון לציון מדורגת שלישית עם 6%, כפר סבא ורמת גן עם 5%, נתניה עם 3% כמו באר שבע עם 3% שמציגה ירידה של 40%.

ניסיונות גניבות רכב לפי שנת מודל שנת 2024:

כלי רכב משנת 2024 מהווים 8%, גידול של 60% ביחס לשנת 2023 (ביחס לשנת המודל הראשונה של אותה שנה) כלי רכב משנת מודל 2023 מהווים כאמור 17% (גידול של 30% ביחס לשנת המודל 2022), כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים 14% מכלל ניסיונות הגניבות, כלי רכב משנת 2021 מהווים 21% מניסיונות גניבות הרכב, כלי רכב משנת מודל 2020 מהווים 13% מכלל ניסיונות גניבות כלי רכב.

שימוש במשבש סלולרי: ב-80% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.

 

מערכת מלכת הכביש: באזור השרון החלו להתגבש מתחילת המלחמה קבוצות שמירה שאורגנו על ידי אזרחים מודאגים. לילה לילה יצאו ויוצאים סיורים בשיתוף המשטרות העירוניות וניידות עירייה, ומודיעים על חשודים שמסתובבים באזור השכונות ללא סיבה. הפטרולים הוכיחו את עצמם.

 

שיטות הגניבה הפופולאריות בשנת 2024:

שיבוש סלולרי: 80% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות הבאות:

שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח “גולם” בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ-45% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו.
שימוש במשכפל אלחוטי: 8%. ללא שינוי.
תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב היוו 37% מסך הגניבות. לעומת 27% בשנת 2023, גידול של 37%.
גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל) כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 4% מסך הגניבות שנרשמו השנה. לעומת 12% בשנת 2023, קיטון של 66%.
גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 5% מסך הגניבות שבוצעו השנה. לעומת 10% בשנת 2023. קיטון של 50%.
שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה.

 

מערכת מלכת הכביש: חלק מיצרניות הרכב הסיניות השכילו לעשות ויצרו קודנים דיגיטליים ברכב ומערכות בטיחות מרחוק, כדי להפסיק את גל גניבות הרכב החשמלי. ככל הידוע לנו, את גניבות הרכב של BYD הצליחו להאט/לבלום כך.

 

גניבות לפי מחוזות כלל ארצי שנת 2024 ביחס לשנת 2023 כולה:

נציין שנת 2024 אופיינה בהמשך לחימה בצפון ובדרום שהשפיעו על תמהיל אזורי הגניבות (איפה שצה”ל היה נוכח היו פחות גניבות).

אזור תל אביב והמרכז – עם 41% מסך ניסיונות הגניבה ביחס ל -30% בכל שנת 2023 (תרמו לעליה הערים ראשון לציון פתח תקוה וראש העין). גידול של 36%.
אזור השרון – עם 15% מסך ניסיונות הגניבה ביחס ל- 18% בכל שנת 2023. קיטון של 20%.
אזור השפלה – עם 23% מסך ניסיונות הגניבה ביחס ל 21% בכל שנת 2023. גידול של 9%.
אזור ירושלים והסביבה – עם 5% מסך ניסיונות הגניבה ביחס ל-9% בכל שנת 2023. קיטון של 44%.
אזור צפון –עם 7% מסך ניסיונות הגניבה ביחס ל- 8% בכל שנת 2023.
אזור הדרום – עם 9% מסך ניסיונות הגניבה ביחס ל – 14% בכל שנת 2023. קיטון של 34%.

זמנים ודפוסי גניבה בולטים:

ברבעון הרביעי עקב המלחמה, מרבית ניסיונות הגניבה אירעו החל משעות הערב ועד עלות השחר.

סטטיסטיקת ניסיונות וגניבות רכב לפי סוג רכב שנת 2024 ביחס לשנת 2023 כולה:

ג’יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים 38% ביחס ל – 42% בשנת 2023. קיטון של 9%.
רכבים פרטיים היברידיים מהווים 20% ביחס ל- 15% בשנת 2023. גידול של 33%.
רכבים פרטיים חשמליים – מהווים 8% ביחס ל -1% בשנת 2023.
רכבים פרטיים מנוע בעירה מהווים 12% ביחס ל-15% בשנת 2023. ירידה של 20%.
רכבים מסחריים מהווים 8% ביחס ל- 10% בשנת 2023. ירידה של 20%.
משאיות מהוות 3% ביחס ל- 4% בשנת 2023.
כלי צמ”ה מהווים 1% בדומה ל- 1% בשנת 2023.
דו גלגלי – מהווים 10% ביחס ל – 12% בשנת 2023. ירידה של 16%.

אילן גולדשטיין מנכ”ל פוינטר מתאר את תהליך גניבות הרכב בישראל: “שנת 2024 התאפיינה בהמשך גידול בניסיונות גניבת רכב בישראל ולצערנו בעוד מקרים בהם גנב הרכב הופך ל”פצצה מתקתקת” על הכביש, בנהיגה נגד התנועה וגרימת הרג של חפים משפע. גניבות רכב הן פיגוע כלכלי ובטחוני כאחד. בנוסף, מגמה נוספת שממשיכה ביתר שאת בשנה האחרונה היא גניבה של מספר רכבים מאותו סוג באותו רחוב או שכונה. חוליות הגנבים פושטות על אזור מסוים “ומנקות” אותו. באחד המקרים השנה נתפסו בתוך זמן קצר 4 רכבים מאותו דגם שהוחזרו לבעליהם”, הוסיף גולדשטיין.

 

חברת איתוראן משיקה אפליקציה חדשה לבעלי כלי רכב חשמליים

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *